Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wjn

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door wjn » 02 mei 2012, 18:08

Spijkerhard schreef:Beleid mag soms ondoorzichtig zijn en te weinig concreet, met de MRB vrije auto's en de 0, 14 en 20% bijtelling regeling heeft "de overheid" toch maar voor elkaar gekregen dat in NL het forensen en vertegenwoordigers verkeer in véééél zuiniger auto's is gaan rijden, wat dan ook bevestigd wordt in het nieuws vandaag...
Dat hadden ze met halvering van MRB en bijtelling ook best voor elkaar gekregen.

Enige wat definitief helpt voor zuinig rijden, is hoge prijzen aan de pomp, zoals meer mensen hier aangeven. En voor lease-rijders aftikken van meerverbruik tov. normverbruik auto.

wjn

Bericht door wjn » 02 mei 2012, 18:10

Dennis Cavallino schreef:
Het aantal nieuwe auto's dat vrijgesteld is van aanschafbelasting (BPM) stijgt snel. Vorig jaar waren het er 206.000. Dat is ruim 3,5 maal zoveel als in 2009.
De overheid ontving mede hierdoor 1,3 miljard euro minder aan BPM dan in 2008. Vooral het aantal nieuwe BPM-vrije dieselauto's is flink toegenomen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft dat woensdag bekendgemaakt.

Sinds de invoering van de BPM-vrijstelling voor zuinige auto's op 1 januari 2009 is de populariteit van deze voertuigen flink toegenomen. In 2009 was 15 procent van de nieuw verkochte auto's vrijgesteld van BPM, in 2011 was dat aandeel opgelopen tot 37 procent.

In totaal werden vorig jaar 556.000 nieuwe auto's verkocht, 15 procent meer dan in 2010. De toename komt volledig voor rekening van wagens die vrijgesteld zijn van BPM. Het aantal BPM-vrije dieselauto's groeide sterk, tot bijna 70.000 in 2011.

De schatkist ontving vorig jaar 2 miljard euro aan BPM. In 2008, het jaar vóór de vrijstelling, was dat nog 3,2 miljard. Het aantal nieuw verkochte auto's nam in deze periode met ruim een tiende toe.

De vrijstelling van zuinige auto's is onderdeel van het overheidsbeleid om wagens meer te belasten op grond van de uitstoot van vervuilende stoffen, dan op de prijs. De afname van de BPM-ontvangsten is deels gecompenseerd door een verhoging van de motorrijtuigenbelasting.
©ANP
Dit konden we al op onze klompen aanvoelen.

Het feit dat HSB via de provincies loopt is natuurlijk geen probleem voor Den Haag.... dat 't als een boomerang terugkomt zal nog wel wat zoden aan de dijk zetten.

Dat dit om Co2-emissierechten draait wordt hier niet genoemd.
Hé, 1,2 mljd minder inkomsten.

Is dat niet precies wat nu gecompenseerd moet worden door onbelaste km vergoeding en de 500km regeling af te schaffen?

Wat een toeval..........................

wjn

Bericht door wjn » 02 mei 2012, 18:14

SpyderFerdi schreef:
wjn schreef:... Alle cijfers zijn giswerk ...
Eensch met wjn. Die cijfers zeggen inderdaad alles over het verwachte rendement van beleid. Maar we kunnen niet verder kijken dan max een half jaartje, en in deze tijd is dat nog moeilijk.

"... 1 ding geloof ik niet, die terugval in 2016. Alle cijfers zijn giswerk en dan in 2016 ineens 25% meer verkoop van huizen als in de voorgaande jaren?"

-1
Uit deze cijfers, vwb. in de inkomsten uit de overdrachtsbelastingen, blijkt precies het omgekeerde wjn :D nu is die overdrachtsbelasting 2% en dat zal naar 0 gaan. Een deeltje van het totaalpakket hervormingen woningmarkt. Minder belastinginkomsten kan ook betekenen dat de woningmarkt - begroot - na 3 jaar nog verder wegzakt, en dat geloof ik niet. Dus zeg ik, de overdrachtsbelasting gaat naar 0%. En da's uiteraard goed. En dat in combinatie met een prijzencorrectie van nog zeker -15% en daarmee is de bubble uit deze markt voldoende weg ..... totdat we weer groei krijgen, huizenvraag neemt toe, prijzen stijgen, en we blazen de boel weer op. Er is natuurlijk niets veranderd.

Zo, laatste post vandaag hierzo. Aan het werk !
Het is maar hoe je het bekijkt, als je uitgaat van -4% wordt het bedrag alleen maar negatiever als er meer verkopen zijn, dwz. je loopt meer inkomsten mis. Vandaar mijn indruk dat men denkt dat de huizenmarkt aantrekt op langere termijn.

Anders is het nog erger dan we denken en geeft het CPB dus over 4 jaar nogmaals verslechtering van de situatie aan? Dat kan toch niet het doel zijn van bezuinigingen.....

wjn

Bericht door wjn » 02 mei 2012, 18:22

Ontopic over bestelauto v/d zaak:

Hoe meer je leest hoe meer verwarring er geschept wordt: Geen bijtelling of km administratie indien:
1. Alleen geschikt voor vervoer van goederen vanwege de inrichting.
2. De auto staat op de zaak buiten werktijd met achtergelaten sleutels.

Andere optie voor geen bijtellen en km administratie:
- Verbod privé gebruik als annex bij loonadministratie.
- Toezicht en sancties hanteren.

Laaste optie voor geen bijtellen en km administratie:
- Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. (Maar voor bewijsvoering heb je toch iets als km administratie nodig).

Voor meerdere werknemers en dezelfde bestelauto:
- Geen rittenadministratie maar eindheffing van € 300/bestelauto/jaar. (Per maand komt er dan per werknemer € 25,= bij het belastbaar loon per bestelauto !!) Onduidelijk of er dan wel privé mag worden gereden, gezien de "bijtelling" blijkbaar wel.

Bron: Checklist van Mei 2012.

steve smith

Bericht door steve smith » 02 mei 2012, 19:09

(edit: komt in verkeerde draad terecht, laat maar!)

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mei 2012, 19:15

Om nou ook al het beleid van de Kunduz coalitie op Tappel af te schuiven vind ik net wat te ver gaan :tooth:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 03 mei 2012, 21:02

Allemaal dus maar een motor zonder bijtelling van de zaak, om daarmee naar het werk te gaan en dan in je zakenauto stappen zodat je de auto niet hoeft bij te tellen.

Of ze moeten de regels voor motoren ook nog een keer aanpakken...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 mei 2012, 11:36

Eric Z schreef:Allemaal dus maar een motor zonder bijtelling van de zaak, om daarmee naar het werk te gaan en dan in je zakenauto stappen zodat je de auto niet hoeft bij te tellen.

Of ze moeten de regels voor motoren ook nog een keer aanpakken...
Vriend van mij rijdt een C1 van BMW. zie foto.
Wél motorrijbewijs maar zonder helm, dus met pak en jas.
Heb er zelf mee gereden, gaat prima. Alleen enorme slagregen van opzij, niet helemaal fijn.. Maar voor de andere 350 dagen per jaar, prima te doen als woon werk, je rijdt tussen de files door. Gewoon 110-120kmh op de snelweg. Retezuinig, kost geen drol, ontzettend praktisch (parkeren, in de stad etc.). Ok, ziet er niet uit. Maar lekker boeien.

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mei 2012, 11:40

Het ziet er echt niet uit zo'n ding.

Als ze zoiets nou mooi weten te maken, dan hoop ik dat iedereen die nu alleen in een 7-persoons Prius in de file staat, zo'n ding gaat rijden.

Tom

Bericht door Tom » 04 mei 2012, 11:48

Een 1 serie vind ook aftrek :) aangezien dit ding ook een BMW logo heeft..

dvh

Bericht door dvh » 04 mei 2012, 11:51

Dan toch liever een C1 van Citroën !

dvh

Bericht door dvh » 04 mei 2012, 12:07

Niall

Bericht door Niall » 04 mei 2012, 15:17

Heel simpel, Ford, Renault enz. moeten het van de europese verkopen hebben terwijl de Duitse merken er nauwelijks last van hebben door Export naar de VS en de BRIC landen.
Bij de subpremium merken zullen er binnenkort snelle en harde klappen vallen als europa in recessie blijft.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 mei 2012, 13:39

Prachtige discussie om te lezen.

Wat gewoon vreemd is - zoals Dennis terecht zegt - is dat enkele maatregelen inderdaad meer zullen opbrengen aan de voordeur, maar via de achterdeur verliest de overheid heel veel inkomsten. De enige oplossing hiervoor lijkt te zijn is dat als iedereen moet bijtellen, dat iedereen meer zal gaan rijden.

Ik geloof echter nog steeds niet dat iedereen moet bijtellen. Zakelijke ritten hoef je nooit bij te tellen. Nooit. Nooit. Nooit. Alleen prive gebruik van de auto moet je bijtellen. De vraag is dan vervolgens alleen of woon/werk verkeer als zakelijk kunt zien. Wat mij betreft is het ergens logisch om dit niet als zakelijk te zien, maar als prive. Immers, reistijd valt toch ook niet onder werktijd ? Als jij 40 uur moet werken per week en je reist 2 uur per dag om op je werk te komen, dan mag je dat van je baas vast niet aftrekken toch ?

Kortom, alleen bijtellen over zakelijke kilometers. Voor die paar bedrijfsbussen zullen er vast wel wat uitzonderingen komen, maar in de basis snap ik het systeem prima.

Wat mij betreft moeten mensen niet zeuren maar gewoon bijtelling betalen en de auto ook vol privé gebruiken en anders gewoon zakelijk goedkoper rijden toch ? Het lijkt mij allemaal volkomen logisch.

Dat gezegd hebbende moet de overheid - in de lijn van het verhaal van Dennis - twee dingen doen.

(1) Alle belastingen met betrekking tot auto's onderbrengen bij de pomp. Betalen per kilometer en 99% van alle bestaande problemen zijn hiermee opgelost.

(2) Begrijpen dat in een slechte economie juist geld uitgegeven moet worden. Producten moeten gekocht worden, goederen moeten gekocht worden. Meer salaris betekent meer uitgeven en meer inkomsten voor de Staat. Maatregelen waardoor mensen minder gaan uitgeven werken ALTIJD averechts.

Klopt dit een beetje Dennis ?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 06 mei 2012, 15:20

Macboy schreef:Prachtige discussie om te lezen.

Wat gewoon vreemd is - zoals Dennis terecht zegt - is dat enkele maatregelen inderdaad meer zullen opbrengen aan de voordeur, maar via de achterdeur verliest de overheid heel veel inkomsten. De enige oplossing hiervoor lijkt te zijn is dat als iedereen moet bijtellen, dat iedereen meer zal gaan rijden.

Ik geloof echter nog steeds niet dat iedereen moet bijtellen. Zakelijke ritten hoef je nooit bij te tellen. Nooit. Nooit. Nooit. Alleen prive gebruik van de auto moet je bijtellen. De vraag is dan vervolgens alleen of woon/werk verkeer als zakelijk kunt zien. Wat mij betreft is het ergens logisch om dit niet als zakelijk te zien, maar als prive. Immers, reistijd valt toch ook niet onder werktijd ? Als jij 40 uur moet werken per week en je reist 2 uur per dag om op je werk te komen, dan mag je dat van je baas vast niet aftrekken toch ?

Kortom, alleen bijtellen over zakelijke kilometers. Voor die paar bedrijfsbussen zullen er vast wel wat uitzonderingen komen, maar in de basis snap ik het systeem prima.

Wat mij betreft moeten mensen niet zeuren maar gewoon bijtelling betalen en de auto ook vol privé gebruiken en anders gewoon zakelijk goedkoper rijden toch ? Het lijkt mij allemaal volkomen logisch.

Dat gezegd hebbende moet de overheid - in de lijn van het verhaal van Dennis - twee dingen doen.

(1) Alle belastingen met betrekking tot auto's onderbrengen bij de pomp. Betalen per kilometer en 99% van alle bestaande problemen zijn hiermee opgelost.

(2) Begrijpen dat in een slechte economie juist geld uitgegeven moet worden. Producten moeten gekocht worden, goederen moeten gekocht worden. Meer salaris betekent meer uitgeven en meer inkomsten voor de Staat. Maatregelen waardoor mensen minder gaan uitgeven werken ALTIJD averechts.

Klopt dit een beetje Dennis ?
Goed verhaal....en ook eens dat woon/werk verkeer prive is....dus eigenlijk als je geen bijtelling wilt moet je woon/werk in je priveauto / ov gaan doen....daar zal de vinexbrigade wel van gaan steigeren... :D Maar in de basis klopt het...een "auto ter beschikking gesteld door de zaak" om dus je werk mee te doen. Alleen is een auto in deloopdejaren een verkapte vorm van arbeidsvoorwaarde geworden.

Verder No1 roep ik jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren.....je betaald naar wat je verbruikt..eerlijker kan het niet!

D20VT

Bericht door D20VT » 06 mei 2012, 16:18

Doe mij ook maar nr 1 , ik woon zo'n 7 km van de Belgische grens, dus ik vind het best al maken ze de benzine in NL 3 euri :devil:

Tristan

Bericht door Tristan » 06 mei 2012, 19:28

Macboy schreef:
Onzin. Ik gebruik mijn auto alleen zakelijk omdat ik er zelf voor gekozen heb. We hebben immers nog 2 auto's staan dus waarom zou ik nog voor een 3e auto gaan betalen. Als mijn zakelijke auto mijn enige auto was, prima. Maar straks heb je geen keuze meer.

Marc R

Bericht door Marc R » 06 mei 2012, 20:18

Tristan,

Jij hebt de luxe van 3 of meer auto's...dus kan je ook kiezen om een van die auto's daaarvoor te gebruiken ...kies je ervoor om dit niet te doen en een zakelijke auto aan te schaffen dan betaal je de volle (bijtellings) mep...simpel.

Let wel ik heb het net als jij hoor maar de staat moet geld hebben en nog veel meer in de toekomst...dus zet je maar schrap.

dvh

Bericht door dvh » 06 mei 2012, 21:49

Gewoon een Caddy op de zaak en met je prive auto naar de zaak rijden.. ( ?? )

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2012, 09:20

Ik denk dus ook dat ze woon-werk met zakelijke auto als prive kilometers gaan aanmerken.

en m.i. ook terecht aangezien ze de woon-werk vergoeding voor medewerkers zonder leaseauto ook gaan belasten zowel voor mensen die met OV komen als mensen die met eigen auto komen...

beetje vreemd als "de leaserijder" dan wel gratis naar ze werk zou mogen rijden ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 07 mei 2012, 09:24

Dat hele bijtellingsstelsel is gewoon zwart-wit. Zoals eerder gezegd moeten ze dit gaan herzien/moderniseren en een staffel-regeling gaan invoeren. Zo kunt zelf bereken hoeveel km's je prive rijdt (o.a. woon-werk) en daarover gaan betalen. Eerlijker kan het niet. Dat maakt dat de mensen eerder gaan bedenken om wel/niet de auto te pakken om prive te rijden. En dat is wat de overheid wil.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2012, 09:27

100% eens tristan!

alleen wel lastig in te voeren en realiseren... dat betekend namelijk dat elke leaserijder een sluitende rittenadministratie moet bijhouden wat zakelijk / woon-werk / prive is ;)

maargoed dat zou natuurlijk kunnen...

met een soort toptarief van 30% voor de mensen die persee geen administratie bij willen houden oid ;)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 mei 2012, 09:28

De overheid wil maar 1 ding: €€€

Ik blijf ook 25% bijtelling betalen over de nieuwwaarde, ook dat is dan even onrechtvaardig. Mijn GTI'tje was ooit 37.000 nieuw, waarover ik een kwart privé moet bijtellen. Op dit moment is 'ie misschien nog 25.000 waard maar toch vind de overheid dat ik een voordeel heb van 25% van 37.000 euro. Tja, klopt ook niet. Zou ook een afbouwende staffel in moeten zitten. Mgoed.... betalen zullen we.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 07 mei 2012, 09:49

Dus als je auto 2 of 4 jaar oud is heb je minder voordeel?

't gaat erom dat "de overheid" een auto van de zaak als (vervangend) loon ziet, waarover belasting betaald moet worden, in de vorm van bijtelling dus.
Hoewel ik 't ook belachelijk vind dat je in t ongunstigste geval in 8 jaar de auto nog een keer als belasting betaald (52% x 25% bijtelling) schijn je niet voordeliger een auto te kunnen rijden dan met een auto van de zaak...(zeker als de bijtelling 35% x 14% of zo is natuurlijk)

Andre

Bericht door Andre » 07 mei 2012, 09:54

Iedereen koopt tegenwoordig van die kleine goedkopere auto s privé. Er zit nog steeds stijging in die verkopen. Logisch toch.

Gewoon een lekkere luxe zakelijke auto rijden en geen cent bijtellen. Dan privé in een belasting vrije auto tuffen of je pakt een 25 jaar jaar ouwe auto en knap je op. Jij bepaald toch? De overheid maakt de regels jij bent degene die moet zorgen dat je je aanpast aan hun regels.

Ik zou zakelijk een auto kiezen waar ik me lekker en veilig in voel en met maximaal comfort over de wegen zoef bijtellings vrij. En privé een leuke auto kiezen desnoods een oldtimer kleine auto etc. Staat kreeg van mij geen cent privé bijtelling over auto die ik nagenoeg alleen zakelijk nodig ben.

Als je sportieve auto s gaat leasen en bijtellen lijkt me zo bi zo niet verstandig.

Plaats reactie