BMW e36 328i racer
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
super keurig!! vette ringtool zonder boyracer gehalte
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Het is geen vleugel editie zoals die van jouw. Welke overigens is de category super dik thuis hoort
Ik ben erg te spreken over de looks van de auto. Ik was ergens bang voor veel sjonnie gehalte maar hij is erg clean en strak geworden. (hoewel 80% van de bevolking het waarschijnlijk wel een sjonnie bak vind, waaronder mijn vrouw
).
<Maar ik zeg boeie, als ik er maar van geniet!!
Ik wil die van mij ook nog chippen en vond dat die van jouw wel erg veel vermogen erbij kreeg. Was dat met carbon airbox? Had hij (of jij) ook een idee heb hoeveel erbij zou kunnen zonder deze update?

Ik ben erg te spreken over de looks van de auto. Ik was ergens bang voor veel sjonnie gehalte maar hij is erg clean en strak geworden. (hoewel 80% van de bevolking het waarschijnlijk wel een sjonnie bak vind, waaronder mijn vrouw

<Maar ik zeg boeie, als ik er maar van geniet!!
Ik wil die van mij ook nog chippen en vond dat die van jouw wel erg veel vermogen erbij kreeg. Was dat met carbon airbox? Had hij (of jij) ook een idee heb hoeveel erbij zou kunnen zonder deze update?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Max 19pk. Met een airbox win je het meeste met Alpha-N software. Kan tot 35pk schelen.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Mijn vermogenstoename is ook volgens de motorman opmerkelijk, ik ken de verdere historie van het blok ook niet, behalve dat het erg netjes is en pas 137DKM had gelopen, maar wie weet heeft hij GT nokkenassen ?
Feit wil wel dat het hier gaat om maatsoftware en niet simpel plug en play, dat werkt nooit.
Ik zou even contact op Martin van DTC tuning 0611438487, geef even aan de 330PK m3 dan weet hij meteen waar je het over hebt. Hij is echt een pietje precies en redelijk als het om mapping gaat. Erg kundig, en zo blijkt aan mijn vermogen niet onsuccesvol.
Ik denk dat het bij mij in de airbox en uitlaatlijn zit overigens ( carbon box volle supersprint)
Feit wil wel dat het hier gaat om maatsoftware en niet simpel plug en play, dat werkt nooit.
Ik zou even contact op Martin van DTC tuning 0611438487, geef even aan de 330PK m3 dan weet hij meteen waar je het over hebt. Hij is echt een pietje precies en redelijk als het om mapping gaat. Erg kundig, en zo blijkt aan mijn vermogen niet onsuccesvol.
Ik denk dat het bij mij in de airbox en uitlaatlijn zit overigens ( carbon box volle supersprint)
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Als er ook nog eens GT nokkenassen in zitten is het verklaarbaar.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
geen idee dus... hij komt uit een rode standaard m3 3.0, maar hij had wel een gepolijste airbox en andere zaakjes 'geblingt' Ik kan mij voorstellen dat je dan mogelijk ook iets extra's doet
Hij begon op 286 en eindigde op 331, Weliswaar op 98 octaan met booster, en dus een beter ademend geheel.
Hij begon op 286 en eindigde op 331, Weliswaar op 98 octaan met booster, en dus een beter ademend geheel.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Toename van 45pk... netjes. 286pk is toch ook de ondergrens van de M blokken destijds. Normaal komen ze standaard al wat hoger uit...
Een paar scherpe nokkenassen geeft meer piekvermogen. Op snellere circuits zou dat ideaal zijn.
Maar aks je met 286 bent begonnen met rollen dan denk ik dat de std assen er nog inzaten
Een paar scherpe nokkenassen geeft meer piekvermogen. Op snellere circuits zou dat ideaal zijn.
Maar aks je met 286 bent begonnen met rollen dan denk ik dat de std assen er nog inzaten
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Bedankt voor de info.
De motor die ik heb gebruikt voor de SWAP heb ik voor aankoop in de oude de auto laten rollen. Die had een gezonde 294Pk/308Nm. Daarna heb ik een supersprint middendemper, eissenman einddemper en BMC luchtfilter gemonteerd. Daarnaast heeft motor volledig onderhoud gehad.
Ik ben qua chippen verbonden OBD tuning waar ik al jaren kom. Hij is een specialist in BMW (doet alle Ooperon race auto's). Hij heeft dus veel ervaring met de M50 motoren. De S50 wat minder en ik was gewoon benieuwd naar ervaringen. Ik denk dat hij er zo'n 15/20pk erbij kan toveren. Dat plus de uitlaat en intake hoop ik rond de 320pk uit moeten komen.
Maar ik ga hem in eerste instantie nog niet chippen. Ik ga eerst genieten van dit vermogen en over een paar maanden eens chippen. Dat is dan weer een mooie update.
De motor die ik heb gebruikt voor de SWAP heb ik voor aankoop in de oude de auto laten rollen. Die had een gezonde 294Pk/308Nm. Daarna heb ik een supersprint middendemper, eissenman einddemper en BMC luchtfilter gemonteerd. Daarnaast heeft motor volledig onderhoud gehad.
Ik ben qua chippen verbonden OBD tuning waar ik al jaren kom. Hij is een specialist in BMW (doet alle Ooperon race auto's). Hij heeft dus veel ervaring met de M50 motoren. De S50 wat minder en ik was gewoon benieuwd naar ervaringen. Ik denk dat hij er zo'n 15/20pk erbij kan toveren. Dat plus de uitlaat en intake hoop ik rond de 320pk uit moeten komen.
Maar ik ga hem in eerste instantie nog niet chippen. Ik ga eerst genieten van dit vermogen en over een paar maanden eens chippen. Dat is dan weer een mooie update.
- MParallel
- Berichten: 8792
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Kom deze nu pas tegen.
Mooie wagen aan het worden.

Mooie wagen aan het worden.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Hij is gaaf geworden Reind
En dan ga je rijden. Ik denk dat je jezelf voor de gek houd als je denkt dat een dagje rijden minder als 1500 euro kost
Doe je het werk ook nog zelf. Ik wil denk ik echt niet weten wat je neertelt als je zoiets bij een autosportbedrijf laat bouwen
Ik zou die auto toch even laten chippen Reind. Al is het maar om even je mengsel te laten controleren. Die supersprint middendempers zonder kat doen best wel wat namelijk, bij mij waren er wel wat paarden en NM zoek achteraf.

Ja leuk he. Bizar wat voor kosten er in gaan. Bij 35K ben ik gestopt met tellen bij mijn auto en dat was ruim voor er een S54 motor in zat.....Reind schreef:Bedankt voor de leuke reacties.
Ik ben inmiddels ook al 1,5 jaar met het ding bezig geweest en de auto is eigenlijk helemaal onderhanden genomen. Om hem er dan nu zo bij te zien staan is een mooi moment. Je hebt een bepaalde voorstelling in je hoofd en die match nu met de werkelijkheid.
Toch heb ik nog wel wat werk voor de boeg en er komen waarschijnlijk ook nog wel wat kinderziektes naar boven. Dus we zijn er nog niet maar dit is een leuke fase van de SWAP.
Ik heb een lijst bijgehouden van alles wat ik aan de auto heb gedaan en wat de kosten daarvan zijn geweest. Daaruit kun je concluderen dat een kant en klare toch wel wat aantrekkelijker is (understatement). Ik kom zonder aanschaf van de auto en uren boven de 25K uitEn dan heb ik ook nog op de kosten gelet bij de aanschaf van onderdelen. Laat een dergelijke auto bouwen vanuit een standaard M3-325-328 denk ik dat je zo op de 35K en meer uit gaat komen. Dat zijn toch wel bedragen.
En dan ga je rijden. Ik denk dat je jezelf voor de gek houd als je denkt dat een dagje rijden minder als 1500 euro kost

Doe je het werk ook nog zelf. Ik wil denk ik echt niet weten wat je neertelt als je zoiets bij een autosportbedrijf laat bouwen

Ik zou die auto toch even laten chippen Reind. Al is het maar om even je mengsel te laten controleren. Die supersprint middendempers zonder kat doen best wel wat namelijk, bij mij waren er wel wat paarden en NM zoek achteraf.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Ik laat hem iig rollen. Dan kan ik het mengsel meteen checken en natuurlijk zien wat het verschil is tov de meting die ik hiervoor heb gedaan.
Had jij minder pk/nm met deze middendemper tov std. Ik verwacht (hoop) eigenlijk wel wat meer topvermogen. Dat ik wat nm verlies kan ik opzich wel mee leven.
Ik wil hem niet meteen chippen omdat ik eerst wil wennen/genieten van dit vermogen om hem later nogeens te chippen als leuke update. Ik ga er geen competitie mee rijden dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
Had jij minder pk/nm met deze middendemper tov std. Ik verwacht (hoop) eigenlijk wel wat meer topvermogen. Dat ik wat nm verlies kan ik opzich wel mee leven.
Ik wil hem niet meteen chippen omdat ik eerst wil wennen/genieten van dit vermogen om hem later nogeens te chippen als leuke update. Ik ga er geen competitie mee rijden dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
- Joël D.
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Misschien is dit wel duurder dan een kant en klare, maar je hebt nu toch meer het gevoel dat het jouw auto is. Verder weet je gewoon 100% zeker dat het goed is. De kans dat die kant en klare helemaal naar jouw wens is, is klein. En als je daar dan ook nog dingen aan moet passen ben je nog steeds een vermogen kwijt.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Zo is het maar net. En ik zou er zo nog een bouwen
Het bouwproces is voor mij naast het rijden ook hobby. Als hij straks klaar is ga ik waarschijnlijk iets missen en wil ik weer iets nieuws bouwen. Daar heb ik nog een BMW 2002 voor staan
Ik kan niet wachten tot ik hem straks eens lekker los kan trekken en of alle updates de auto ook echt beter hebben gemaakt.


Ik kan niet wachten tot ik hem straks eens lekker los kan trekken en of alle updates de auto ook echt beter hebben gemaakt.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Super auto geworden Reind, de (originele)Alpina velgen zijn zo wel op hun stoerst zonder de center deksels.
Maar even een andere vraag. Je had het over het chippen van de M50 motoren in de Ooperon cup. Wat voor mod's hadden jullie nog meer aan de motoren (regelementair) en wat bracht dat na het maatwerk chippen?
Just curious.
Maar even een andere vraag. Je had het over het chippen van de M50 motoren in de Ooperon cup. Wat voor mod's hadden jullie nog meer aan de motoren (regelementair) en wat bracht dat na het maatwerk chippen?
Just curious.

- yorick
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Die gaat voorlopig niet roesten! Strak in de lak. Maar voor het totaalplaatje moeten de bumpers erop, de laatste 5% zegmaar.
En dan eindelijk
En dan eindelijk

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Staat ie al te koop ?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Ooperon m50 is volledig std. Dus enkel chippen. Hier heeft OBD een programma voor geschreven. Vanos motoren komen op gemiddeld 200pk/265Nm. De een iets meer de ander iets minder. Beetje afhankelijk van de conditie van de motor.
Maar het is met name de kromme en de gasresponse waar veel verschil in zit. Wij gaan zondag testen en dan ga ik het zelf meemaken. Hoorde al wel dat veel rijders zo 1/1,5 seconden harder reden op Assen.
@macboy
Alles is te koop
@yorick
Ik las in je topic laatst dat je wat problemen had met de middendemper. Daar baalde ik toch een beetje van dat de staat toch niet super meer was. Het leek mij wel mee te vallen. Ik hoop dat alles nu inmiddels goed is?
Maar het is met name de kromme en de gasresponse waar veel verschil in zit. Wij gaan zondag testen en dan ga ik het zelf meemaken. Hoorde al wel dat veel rijders zo 1/1,5 seconden harder reden op Assen.
@macboy
Alles is te koop

@yorick
Ik las in je topic laatst dat je wat problemen had met de middendemper. Daar baalde ik toch een beetje van dat de staat toch niet super meer was. Het leek mij wel mee te vallen. Ik hoop dat alles nu inmiddels goed is?
- yorick
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Het is inmiddels gemaakt. Probleem was dat de buitenmantel los was geroest. Daardoor is de binnenste pijp los gekomen (schuifpassing) en lekte het door het hitteschild. Dus heb 1 hitteschild weggeslepen en het vastgelast.
Was even wat werk, maar dat kon jij ook niet weten.
Was even wat werk, maar dat kon jij ook niet weten.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Even een vraag voor de echte e36 kenners.
Aangezien ik nu een Engelse miles M3 teller heb zoek ik nog een OEM M met KM.
Nu heb ik er een gevonden maar twijfel of het wel een OEM M3 teller is. Hij heeft namelijk witte naalden (ipv rode) en een verbruiks meter (ipv olie temp). Kilometers en toerental kloppen wel weer.
Kan iemand deze klok plaatsen?

Aangezien ik nu een Engelse miles M3 teller heb zoek ik nog een OEM M met KM.
Nu heb ik er een gevonden maar twijfel of het wel een OEM M3 teller is. Hij heeft namelijk witte naalden (ipv rode) en een verbruiks meter (ipv olie temp). Kilometers en toerental kloppen wel weer.
Kan iemand deze klok plaatsen?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Is idd niet OEM.
Ik denk trouwens dat Holtrop nog wel 1 heeft liggen.
Ik denk trouwens dat Holtrop nog wel 1 heeft liggen.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
die heb ik ook is geen m maar een 328 bak meen ik
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Is ook geen 328 bak. Die gaan in de oude modellen (95) tot 260 en rood bij 6500. De modellen erna gingen tot steeep 250 en 6500 redline.
Dit is een ebay omgebouwde wannabe M3 tellerbak.
Dit is een ebay omgebouwde wannabe M3 tellerbak.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Dat dacht ik dus ook.
Maar zijn er dan achtergronden tot 280/ 7.000 te koop? Ben ze nooit tegen gekomen.
Maar zijn er dan achtergronden tot 280/ 7.000 te koop? Ben ze nooit tegen gekomen.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Van een ///M. En dan is het maar afwachten of de aangegeven snelheid klopt.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!
Maar waarom zou je een ///M overzetten op een andere teller?
En de snelheid klopt dan ook niet.
En de snelheid klopt dan ook niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten