BMW e36 328i racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Frank280zx » 21 mar 2013, 13:35

super keurig!! vette ringtool zonder boyracer gehalte

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 21 mar 2013, 13:58

Het is geen vleugel editie zoals die van jouw. Welke overigens is de category super dik thuis hoort :thumbup:

Ik ben erg te spreken over de looks van de auto. Ik was ergens bang voor veel sjonnie gehalte maar hij is erg clean en strak geworden. (hoewel 80% van de bevolking het waarschijnlijk wel een sjonnie bak vind, waaronder mijn vrouw :? ).

<Maar ik zeg boeie, als ik er maar van geniet!!

Ik wil die van mij ook nog chippen en vond dat die van jouw wel erg veel vermogen erbij kreeg. Was dat met carbon airbox? Had hij (of jij) ook een idee heb hoeveel erbij zou kunnen zonder deze update?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door frank de jonge » 21 mar 2013, 14:08

Max 19pk. Met een airbox win je het meeste met Alpha-N software. Kan tot 35pk schelen.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Frank280zx » 21 mar 2013, 14:11

Mijn vermogenstoename is ook volgens de motorman opmerkelijk, ik ken de verdere historie van het blok ook niet, behalve dat het erg netjes is en pas 137DKM had gelopen, maar wie weet heeft hij GT nokkenassen ?

Feit wil wel dat het hier gaat om maatsoftware en niet simpel plug en play, dat werkt nooit.
Ik zou even contact op Martin van DTC tuning 0611438487, geef even aan de 330PK m3 dan weet hij meteen waar je het over hebt. Hij is echt een pietje precies en redelijk als het om mapping gaat. Erg kundig, en zo blijkt aan mijn vermogen niet onsuccesvol.

Ik denk dat het bij mij in de airbox en uitlaatlijn zit overigens ( carbon box volle supersprint)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door frank de jonge » 21 mar 2013, 14:16

Als er ook nog eens GT nokkenassen in zitten is het verklaarbaar.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Frank280zx » 21 mar 2013, 14:19

geen idee dus... hij komt uit een rode standaard m3 3.0, maar hij had wel een gepolijste airbox en andere zaakjes 'geblingt' Ik kan mij voorstellen dat je dan mogelijk ook iets extra's doet

Hij begon op 286 en eindigde op 331, Weliswaar op 98 octaan met booster, en dus een beter ademend geheel.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door frank de jonge » 21 mar 2013, 14:25

Toename van 45pk... netjes. 286pk is toch ook de ondergrens van de M blokken destijds. Normaal komen ze standaard al wat hoger uit...
Een paar scherpe nokkenassen geeft meer piekvermogen. Op snellere circuits zou dat ideaal zijn.

Maar aks je met 286 bent begonnen met rollen dan denk ik dat de std assen er nog inzaten

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 21 mar 2013, 14:55

Bedankt voor de info.

De motor die ik heb gebruikt voor de SWAP heb ik voor aankoop in de oude de auto laten rollen. Die had een gezonde 294Pk/308Nm. Daarna heb ik een supersprint middendemper, eissenman einddemper en BMC luchtfilter gemonteerd. Daarnaast heeft motor volledig onderhoud gehad.

Ik ben qua chippen verbonden OBD tuning waar ik al jaren kom. Hij is een specialist in BMW (doet alle Ooperon race auto's). Hij heeft dus veel ervaring met de M50 motoren. De S50 wat minder en ik was gewoon benieuwd naar ervaringen. Ik denk dat hij er zo'n 15/20pk erbij kan toveren. Dat plus de uitlaat en intake hoop ik rond de 320pk uit moeten komen.

Maar ik ga hem in eerste instantie nog niet chippen. Ik ga eerst genieten van dit vermogen en over een paar maanden eens chippen. Dat is dan weer een mooie update.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door MParallel » 21 mar 2013, 15:06

Kom deze nu pas tegen. :oops:

Mooie wagen aan het worden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Bert ///M3 » 21 mar 2013, 18:23

Hij is gaaf geworden Reind :D
Reind schreef:Bedankt voor de leuke reacties.

Ik ben inmiddels ook al 1,5 jaar met het ding bezig geweest en de auto is eigenlijk helemaal onderhanden genomen. Om hem er dan nu zo bij te zien staan is een mooi moment. Je hebt een bepaalde voorstelling in je hoofd en die match nu met de werkelijkheid.

Toch heb ik nog wel wat werk voor de boeg en er komen waarschijnlijk ook nog wel wat kinderziektes naar boven. Dus we zijn er nog niet maar dit is een leuke fase van de SWAP.

Ik heb een lijst bijgehouden van alles wat ik aan de auto heb gedaan en wat de kosten daarvan zijn geweest. Daaruit kun je concluderen dat een kant en klare toch wel wat aantrekkelijker is (understatement). Ik kom zonder aanschaf van de auto en uren boven de 25K uit :? En dan heb ik ook nog op de kosten gelet bij de aanschaf van onderdelen. Laat een dergelijke auto bouwen vanuit een standaard M3-325-328 denk ik dat je zo op de 35K en meer uit gaat komen. Dat zijn toch wel bedragen.
Ja leuk he. Bizar wat voor kosten er in gaan. Bij 35K ben ik gestopt met tellen bij mijn auto en dat was ruim voor er een S54 motor in zat.....

En dan ga je rijden. Ik denk dat je jezelf voor de gek houd als je denkt dat een dagje rijden minder als 1500 euro kost :shock:

Doe je het werk ook nog zelf. Ik wil denk ik echt niet weten wat je neertelt als je zoiets bij een autosportbedrijf laat bouwen :shock:

Ik zou die auto toch even laten chippen Reind. Al is het maar om even je mengsel te laten controleren. Die supersprint middendempers zonder kat doen best wel wat namelijk, bij mij waren er wel wat paarden en NM zoek achteraf.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 21 mar 2013, 19:21

Ik laat hem iig rollen. Dan kan ik het mengsel meteen checken en natuurlijk zien wat het verschil is tov de meting die ik hiervoor heb gedaan.

Had jij minder pk/nm met deze middendemper tov std. Ik verwacht (hoop) eigenlijk wel wat meer topvermogen. Dat ik wat nm verlies kan ik opzich wel mee leven.

Ik wil hem niet meteen chippen omdat ik eerst wil wennen/genieten van dit vermogen om hem later nogeens te chippen als leuke update. Ik ga er geen competitie mee rijden dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3591
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Joël D. » 21 mar 2013, 20:52

Misschien is dit wel duurder dan een kant en klare, maar je hebt nu toch meer het gevoel dat het jouw auto is. Verder weet je gewoon 100% zeker dat het goed is. De kans dat die kant en klare helemaal naar jouw wens is, is klein. En als je daar dan ook nog dingen aan moet passen ben je nog steeds een vermogen kwijt.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 21 mar 2013, 21:17

Zo is het maar net. En ik zou er zo nog een bouwen :blink: Het bouwproces is voor mij naast het rijden ook hobby. Als hij straks klaar is ga ik waarschijnlijk iets missen en wil ik weer iets nieuws bouwen. Daar heb ik nog een BMW 2002 voor staan :kikker:

Ik kan niet wachten tot ik hem straks eens lekker los kan trekken en of alle updates de auto ook echt beter hebben gemaakt.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door hanske » 21 mar 2013, 22:04

Super auto geworden Reind, de (originele)Alpina velgen zijn zo wel op hun stoerst zonder de center deksels.

Maar even een andere vraag. Je had het over het chippen van de M50 motoren in de Ooperon cup. Wat voor mod's hadden jullie nog meer aan de motoren (regelementair) en wat bracht dat na het maatwerk chippen?

Just curious. :wink:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 997
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door yorick » 21 mar 2013, 22:05

Die gaat voorlopig niet roesten! Strak in de lak. Maar voor het totaalplaatje moeten de bumpers erop, de laatste 5% zegmaar.

En dan eindelijk :df:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Macboy » 21 mar 2013, 22:17

Staat ie al te koop ?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 21 mar 2013, 22:36

Ooperon m50 is volledig std. Dus enkel chippen. Hier heeft OBD een programma voor geschreven. Vanos motoren komen op gemiddeld 200pk/265Nm. De een iets meer de ander iets minder. Beetje afhankelijk van de conditie van de motor.

Maar het is met name de kromme en de gasresponse waar veel verschil in zit. Wij gaan zondag testen en dan ga ik het zelf meemaken. Hoorde al wel dat veel rijders zo 1/1,5 seconden harder reden op Assen.

@macboy
Alles is te koop :mail:

@yorick
Ik las in je topic laatst dat je wat problemen had met de middendemper. Daar baalde ik toch een beetje van dat de staat toch niet super meer was. Het leek mij wel mee te vallen. Ik hoop dat alles nu inmiddels goed is?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 997
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door yorick » 23 mar 2013, 18:30

Het is inmiddels gemaakt. Probleem was dat de buitenmantel los was geroest. Daardoor is de binnenste pijp los gekomen (schuifpassing) en lekte het door het hitteschild. Dus heb 1 hitteschild weggeslepen en het vastgelast.

Was even wat werk, maar dat kon jij ook niet weten.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 26 mar 2013, 11:22

Even een vraag voor de echte e36 kenners.

Aangezien ik nu een Engelse miles M3 teller heb zoek ik nog een OEM M met KM.
Nu heb ik er een gevonden maar twijfel of het wel een OEM M3 teller is. Hij heeft namelijk witte naalden (ipv rode) en een verbruiks meter (ipv olie temp). Kilometers en toerental kloppen wel weer.

Kan iemand deze klok plaatsen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door frank de jonge » 26 mar 2013, 11:26

Is idd niet OEM.

Ik denk trouwens dat Holtrop nog wel 1 heeft liggen.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Frank280zx » 26 mar 2013, 11:39

die heb ik ook is geen m maar een 328 bak meen ik

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door frank de jonge » 26 mar 2013, 11:44

Is ook geen 328 bak. Die gaan in de oude modellen (95) tot 260 en rood bij 6500. De modellen erna gingen tot steeep 250 en 6500 redline.

Dit is een ebay omgebouwde wannabe M3 tellerbak.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 26 mar 2013, 12:04

Dat dacht ik dus ook.

Maar zijn er dan achtergronden tot 280/ 7.000 te koop? Ben ze nooit tegen gekomen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door frank de jonge » 26 mar 2013, 12:08

Van een ///M. En dan is het maar afwachten of de aangegeven snelheid klopt.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP 95% KLAAR!!

Bericht door Reind » 26 mar 2013, 12:23

Maar waarom zou je een ///M overzetten op een andere teller?

En de snelheid klopt dan ook niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten