Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 13 mei 2012, 23:26

Oscar29 schreef:Kabels zijn los te bestellen bij IL, let wel op dat je de juiste neemt. Schijnt een k-klus te zijn :wink:
Oscar, weet jij of er verschil zit tussen de kabels van de elektrische ramen en de handbediende ramen? Ik zie alleen deze staan:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... d89e14a55f

Hier staat het er niet bij maar als je in de categorie 'deuren en toebehoren' kijkt staat er in de subtitle bij dat die voor de variant met elektrische ramen (al snap ik niet dat elektrische ramen ook kabels nodig zouden hebben?).

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 13 mei 2012, 23:44

Heb je electrische of handbediende ramen? Electrische werken eigenlijk hetzelfde als de handbediende, met het enige verschil het motortje ipv een slinger.

Voor de electrische: NA0-705850
Raammechaniek Kabel Kort

NA0-705851
Raammechaniek Kabel Lang

Natuurlijk afhankelijk van welke er kapot is bij je ;)

Liefst ook meteen vervangen:

NA0-705852
Raammotor Teflon Rol Rechts Origineel

NA0-705853
Raammotor Teflon Rol Links Origineel

Ik heb ze zelf nooit vervangen en bij de lokale dealer waren ze ook niet erg happig om ze te vervangen voor me :tooth:

Sterkte

Oh ja, succes met die vunzige zwarte kit die achter de folie onder de deurpanelen zit. Doe een overal/handschoenen etc. aan want die bende komt gegarandeerd NIET meer uit je kleren. Ask me how I know :roll:

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 13 mei 2012, 23:53

Ok, ik heb de handbediende exemplaren en daar lees ik in de reviews over dat 1) er extra geklaag is omdat de lengte niet zou kloppen, hoewel dat elders weer wordt ontkracht en veel belangrijker 2) dat het complete mechanisme 'slechts' 69 pond kost. Nou ben ik op zich best een krent :) , maar als 1 kabel kapot is dan gaat de andere waarschijnlijk ook wel een keer en 2 kabels los kost *tromgeroffel* 52 pond + teflon wieltje. En bij de review van dat complete mechanisme roept iedereen vooral dat het er easy binnen een uur tot 2 uur in zit.

Ik zeg nieuw mechanisme + geleiderubber goed schoonmaken, die ca 17 pond verschil ga ik niet kapot aan. Dat schoonmaken doe ik dan omdat de verkoper mij 3 jaar geleden ook al vertelde dat ie er een nieuwe in gesleuteld had, en ik wellicht niet de rootcause aanpak maar meer het gevolg.

Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen of ie niet ook gewoon dat cheape namaakding er in heeft gezet maar ik ga er vanuit dat een nieuwe het wel tot mijn 200.000 mijl target gaat volhouden (teller staat nu op 157k miles).

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 mei 2012, 13:56

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2012, 14:38

Kan iemand me vertellen of onderstaande "15 6J velg een originele MX-5 velg is

Afbeelding

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 16 mei 2012, 15:40

Lijkt mij gewoon een velg die onder een 10th Anniversary NB-versie vandaan komt. Het hart steekt trouwens wel sterk af bij de rest van de velg. Ik heb dezelfde velg onder mijn NA maar dan niet in de bling-bling-versie:

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2012, 15:58

Verhip, tis inderdaad dezelfdevelg. Die bling had van mij ook niet gehoeven, maar ja, ze zitten eronder.

Samen met Pirelli P5000 Drago banden. Bijna maximaal profiel, maar een behoorlijk gedateerde band geloof ik. Kon het DOT merk nergens vinden. Vreemd.

Voor de rest vele bekende MX-5 kwaaltjes. Een sompige carterpan, tikkende klepstoters bij koude start, moeizame raammechanismus vooral wanneer het spul naar beneden moet. Wel een goeie kap en ook gelaste dorpels. Minpuntjes: deukje in deur, ingevreten vogelpoep op motorkap, wat sterretjes in de voorruit. Niet de allermooiste. Koppelde, schakelde, veerde en stuurde wel goed. Motortje had er bovenin ook wel zin in.

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mei 2012, 21:48

Reed zo goed dat ik 'm vandaag ook maar gekocht heb.

Het kan verkeren :D

dvh

Bericht door dvh » 18 mei 2012, 21:56

Congrats !
En uiteraard, foto's !

L@urens

Bericht door L@urens » 18 mei 2012, 22:04

Hielke schreef:Reed zo goed dat ik 'm vandaag ook maar gekocht heb.
Het kan verkeren :D
Welcome to the club :)

Paskal

Bericht door Paskal » 18 mei 2012, 22:14

Van harte en veel plezier ermee!

En weer een MX-5 erbij op DF :) Heb het niet exact bijgehouden maar begint een aardig rijtje te worden....

Andre

Bericht door Andre » 19 mei 2012, 10:48

Hielke mooi!

Telegraaf is vandaag onderweg voor een mega interview. Dit is HET grootste auto nieuws sinds jaren.

Ik wil wel een ritje bietsen en die drago oproken en maximaal over het klaverblad.

:)

dvh

Bericht door dvh » 19 mei 2012, 11:30

Wat filmpjes van een driftende mx5 zou ook niet verkeerd zijn :df:

Andre

Bericht door Andre » 19 mei 2012, 11:42

Ja inderdaad vindt ik ook!!!

GoPro s zijn opgeladen. Nu moet alleen hielke nog bellen hij zal wel druk in gesprek zijn met alle journalisten.:)

Hielke

Bericht door Hielke » 19 mei 2012, 12:42

Er wordt NIET gedrift met mijn pareltje. Die Drago's stammen nog uit de vorige eeuw, die gun ik een bedeesde ouwe dag.

:angel:

Zoals ie te koop staat:
http://auto.marktplaats.nl/mazda/545978 ... -rood.html

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 20 mei 2012, 00:43

Proficiat!
:thumbup:
:df:

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mei 2012, 15:47

Dank allen.

Even over onderhoud. Of eigenlijk het weinige onderhoud dat mijn Mazda-tje de laatste tijd onder de motorkap gezien heeft. Olie is op max. peil, da's mooi, maar dat ik gisteravond een paar keer de 7000 rpm heb aangetikt mag een wonder heten gezien de staat van het luchtfilter.

Luchtfilter, bougies, oliefilter, olie, eventueel bougiekabels. Het normale spul. ILmotorsports en MX5-parts bieden leuke totaalpakketjes van originele onderdelen icm met olie (Mobil 2000) aan. Kunnen wij Nederlanders daar ook gebruik van maken? Leveren de postbedrijven gewoon olie af? Zijn er ook Nederlandse aanbieders die met de twee bovenstaande kunnen concurreren? Kan de spullen natuurlijk ook gewoon aftermarket bij de automaterialenzaak halen.

En dan over bougiekabels. Lees op verschillende fora dat de standaard 7 mm kabels te dun zijn. Is dat echt zo? Bij welke toerentallen merk je dat? Wat merk je dan in vergelijking met dikkere aftermarket kabels?

Deukje in de deur en het deukje in de velg waar ik het over had blijken ontzettend mee te vallen. Doe ik niks aan. Wel raken de achterste schokbrekers geregeld de bumpstops. Volgens Andre zijn ze wat gaar, maar ik lees ook wel berichten dat de standaard dempers van een NA standaard al vrij snel in de bumpstop slaan. Zijn nieuwe standaard dempers voldoende om het euvel op te lossen? Of kan ik beter naar Koni of Bilstein (icm standaard veren op standaard hoogte) uitkijken?

MX5T

Bericht door MX5T » 22 mei 2012, 17:30

Hielke schreef:Dank allen.

Even over onderhoud.
Luchtfilter, bougies, oliefilter, olie, eventueel bougiekabels. Het normale spul. ILmotorsports en MX5-parts bieden leuke totaalpakketjes van originele onderdelen icm met olie (Mobil 2000) aan. Kunnen wij Nederlanders daar ook gebruik van maken? Leveren de postbedrijven gewoon olie af? Zijn er ook Nederlandse aanbieders die met de twee bovenstaande kunnen concurreren? Kan de spullen natuurlijk ook gewoon aftermarket bij de automaterialenzaak halen.

En dan over bougiekabels. Lees op verschillende fora dat de standaard 7 mm kabels te dun zijn. Is dat echt zo? Bij welke toerentallen merk je dat? Wat merk je dan in vergelijking met dikkere aftermarket kabels?

Deukje in de deur en het deukje in de velg waar ik het over had blijken ontzettend mee te vallen. Doe ik niks aan. Wel raken de achterste schokbrekers geregeld de bumpstops. Volgens Andre zijn ze wat gaar, maar ik lees ook wel berichten dat de standaard dempers van een NA standaard al vrij snel in de bumpstop slaan. Zijn nieuwe standaard dempers voldoende om het euvel op te lossen? Of kan ik beter naar Koni of Bilstein (icm standaard veren op standaard hoogte) uitkijken?
Onderhouspakketten: IL Motorsport is over het algemeen scherp aan de prijs. L@urens en ik halen daar ook het meeste spul.

Voor een standaard is de normale kabel volkomen toereikend, mits op tijd wordt vervangen. Dikker is beter als je veelvuldig hoge toeren rijdt (zoals in mijn geval)

Bij een NA is de vrije slag van de achterdempers vrij beperkt en worden de bumpstops relatief snel geraakt. Bij een auto van deze leeftijd zijn de veren meestal ook een paar milimeter ingezakt en als de schokdempers nooit zijn vervangen dan zitten deze er ook al 180k km onder. Het beste is om de achterdempers van het NB model te nemen met de daarbijbehorende hogere topmounts die een extra vrije slag geven van ca 20-25 mm. Met standaard dempers is dat dan verholpen. Aftermarket zou ik persoonlijk Bilstein kiezen. Ik heb nog een setje liggen waarvan ik de veren iets heb ingekort (15 mm verlaging) en heb die één keer op de Ring gebruikt maar kreeg eigenlijk direct het aanbod van AST om hun dempers te gebruiken. Op de BMW 325 TDS had ik ook zo'n soort Bilsteins waarmee 50k km per jaar op straat gereden werd en rondetijden van BtG8.42 mogelijk waren.................voor mij bewezen goed dus

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 22 mei 2012, 17:37

Dat inzakken komt bekend voor. Een maat van me heeft recent rondom alle dempers vervangen en die staat echt - en dan overdrijf ik niet - een cm of 4 hoger achter :tooth: . Dat vind ik dan weer lelijk hoog maar die van mij hangt echt zielig laag lately.

That said, ik moet eerst bewezen betrouwbaarheid zien bij de auto voor ik de portomonnee opentrek voor frisse dempers. Ik heb er achter al eens gebruikte Bilsteins onder gezet maar die zijn dus ook op inmiddels (tellerstand 157500 mijl - ca. 252000 km).

Bougiekabels zijn op termijn wijselijk te vervangen. De meerprijs naar 8 mm exemplaren is gering dus vandaar dat veel daar voor kiezen. Routen van de kabels is dan wel lastiger (ze passen niet meer zo makkelijk in de beugeltjes natuurlijk). Verfris meteen de bougies, ik heb in 3 jaar tijd alweer een complete set weggetikt.

Olie nog nooit bij IL besteld. Soms bestel ik ook bij mx-5parts.co.uk omdat die bepaalde delen wel hebben die IL niet heeft (en vice versa). Oliefilter is voor mensen met grote handen lastig te bereiken -> ik ga altijd via de wielkast RV.

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mei 2012, 19:38

Dat van die geringe slag van de standaard na schokbreker/veer combinatie had ik ook al eens ergens gelezen. Dat klopt dus wel.

Maar nu even het volgende. De stofhoes die op de standaard demper hoort, is ook direkt de bumpstop! Die van mij is helemaal naar de mallemiezen. Ik zou ook bij god niet weten welk deel van die stofhoes ooit als bumpstop gediend zou moeten hebben. Misschien is dat deel er al tussenuit gevallen. Wat er nog zit is bijna stof. Ik heb er een foto van gemaakt. Misschien kan iemand er nog iets over zeggen. Zou misschien plaatsing van een nieuwe hoes een optie zijn? Denk het niet. Veel werk, en dan heb je nog steeds een demper die ??? kilometers heeft gemaakt.

Ik ben trouwens heel wijs met het autotje. Doet het boven verwachting lekker.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mei 2012, 19:53

ziet er goed uit :tooth:

Paskal

Bericht door Paskal » 22 mei 2012, 20:01

Hielke,
Hier zoals bekend ook nog een vrij verse NA-bezitter. Voor het eerste onderhoud heb ik ook het e.e.a. bij IL besteld. Zo.avond om 22u besteld om vervolgens het pakket di.ochtend om 9.00u al afgeleverd te krijgen :) Wat zat er bij mij in?
- luchtfilter
- oliefilter
- benzinefilter
- Magnecor 8,5mm bougiekabels; meerprijs t.o.v. 7 mm is dermate klein dat ik dan maar meteen voor iets goeds heb gekozen
- NGK BKR6E-11 bougies, volgens de geleerden op het MX5-forum de bougies to have
- paar ringetjes 18x24x1,5 om diverse pluggen af te sluiten
- pookrubberset, zijn vaak compleet gescheurd en bij mij dus ook
- cupje onderaan de pook
- thermostaat; kost niet veel dus ook preventief maar vervangen

Voor een aantal van bovenstaande zaken ook bij de automaterialenboer in NL een prijs gevraagd, maar IL was toch immer goedkoper. Bij de automaterialenboer in NL wel wat vloeistoffen gehaald aangezien ik ook allemaal verse vloeistoffen erin wilde.
- 5 liter 10W40 motorolie (je hebt maar iets van 3,7 liter nodig)
- 3 liter 75W90 bakolie voor differentieel, versnellingsbak en ca 70 cc onder de pook
- 2 liter remvloeistof om remvloeistof en koppelingsvloeistof te vervangen
- 6 liter koelvloeistof

Vervolgens ben je dus even aan het knutselen om het autootje te voorzien van al deze onderdelen, maar mijn ervaring is dat het erg eenvoudig sleutelen is aan de MX5. Ik heb me sinds aanschaf ook maar eens gemeld op het MX5-owners-forum waar een leuke sfeer hangt en veel kennis aanwezig is. Daarnaast vond ik de techniek-delen van deze en deze site wel handig voor mij als amateur-sleutelaar. Daar kun je ook zien dat zo'n stofhoes vervangen ook niet zo heel veel voorsteld. Oliefilter kon ik gewoon simpel van bovenaf bij overigens, maar wellicht heb ik dan kleine handjes :)

Frisse dempers en veren staan bij mij ook nog op de wihslist, maar zoals hierboven ook al gezegd werd: eerst maar een 100% zeker weten dat hij blijft en betrouwbaar is en dan eens shoppen voor wat leuks.

Maar waar blijven een paar fatsoenlijke foto's? Ik ben ook nog steeds erg blij met mijn MX-5-je. Hieronder daarom nog maar een foto :)

Afbeelding

ThomasK

Bericht door ThomasK » 22 mei 2012, 20:51

Ik heb ook sinds kort een MX5 (zie topic: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=25950 )

Ik herken je probleem met de bumpstops. Had ik ook last van met de standaard ophanging.
Na een paar maande een set Koni geel met HKS veren gekocht (2e hands) en de auto is gewoon getransformeerd. Rijd hierdoor als een kart en je bent dan deinen in de bochten kwijt! Verder raak ik nu met de verlaagde veren en koni shocks minder snel de bumpstops en kan ik zelf harder over de drempels. Standaard schokbrekers zijn echt te slap, zeker als ze oud zijn. Als je toch gaan vervangen kijk dan absoluut naar Koni of Bilstein oid. Soms worden ze nog wel eens tweedehands aangeboden op marktplaats of forums.

Heb ik nog wel een vraagje. Welke remblokken gebruiken jullie NA rijders? Ik wil absoluut beter dan standaard want die grijpen nou niet echt fantastisch... EBC geel werd al gezegd. Iemand ervaring met Red Stuff op een MX5?

MX5T

Bericht door MX5T » 22 mei 2012, 21:45

Hielke schreef:Dat van die geringe slag van de standaard na schokbreker/veer combinatie had ik ook al eens ergens gelezen. Dat klopt dus wel.
Natuurlijk klopt dat, ik ben enkel met rondetijden niet zo betrouwbaar............ :ga weg:
Hielke schreef: De stofhoes die op de standaard demper hoort, is ook direkt de bumpstop! Die van mij is helemaal naar de mallemiezen. Ik zou ook bij god niet weten welk deel van die stofhoes ooit als bumpstop gediend zou moeten hebben. Misschien is dat deel er al tussenuit gevallen. Wat er nog zit is bijna stof. Ik heb er een foto van gemaakt. Misschien kan iemand er nog iets over zeggen. Zou misschien plaatsing van een nieuwe hoes een optie zijn? Denk het niet. Veel werk, en dan heb je nog steeds een demper die ??? kilometers heeft gemaakt.
Tja op sommige dingen moet je niet teveel willen besparen. Een shock die geen bumpstop meer heeft en toch op bump komt die stoot dus met de zuiger op de bodem........................en dat is daar niet echt goed voor........... lijkt mij toch. Gewoon vervangen en als je niet gaat verlagen of met hoge snelheden slechte wegen wilt aanvallen dan zijn de NA shocks prima. De NB's met bijbehorende topmounts geven wat meer reserve.
De uitspraak dat de standaard dempers echt te slap zijn moet je maar naast je neerleggen zeker als er dan ook nog sprake is van oude dempers. Ik verbaas me soms over de stelligheid van meningen maar dat is misschien een vorm van enthousisame. Voor het gebruik dat jij voor ogen lijkt te hebben zijn de standaard dempers een prima keuze. Hardere dempers leveren maar al te vaak een stugger rijgedrag. (Vering is op straatauto's primair bedoelt om wegoneffenheden zo goed mogelijk weg te filteren en daarnaast de wielen op de weg te houden tegen een aanvaardbare kostprijs).

Hielke

Bericht door Hielke » 22 mei 2012, 21:48

Eerst even René met wat foto's plagen. Die denkt natuurlijk dat de buitenkant er net zo armoedig en stoffig als het onderstel uitziet. Nou nee René, dat is niet het geval :tong:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie