Hielke,
Hier zoals bekend ook nog een vrij verse NA-bezitter. Voor het eerste onderhoud heb ik ook het e.e.a. bij IL besteld. Zo.avond om 22u besteld om vervolgens het pakket di.ochtend om 9.00u al afgeleverd te krijgen

Wat zat er bij mij in?
- luchtfilter
- oliefilter
- benzinefilter
- Magnecor 8,5mm bougiekabels; meerprijs t.o.v. 7 mm is dermate klein dat ik dan maar meteen voor iets goeds heb gekozen
- NGK BKR6E-11 bougies, volgens de geleerden op het MX5-forum de bougies to have
- paar ringetjes 18x24x1,5 om diverse pluggen af te sluiten
- pookrubberset, zijn vaak compleet gescheurd en bij mij dus ook
- cupje onderaan de pook
- thermostaat; kost niet veel dus ook preventief maar vervangen
Voor een aantal van bovenstaande zaken ook bij de automaterialenboer in NL een prijs gevraagd, maar IL was toch immer goedkoper. Bij de automaterialenboer in NL wel wat vloeistoffen gehaald aangezien ik ook allemaal verse vloeistoffen erin wilde.
- 5 liter 10W40 motorolie (je hebt maar iets van 3,7 liter nodig)
- 3 liter 75W90 bakolie voor differentieel, versnellingsbak en ca 70 cc onder de pook
- 2 liter remvloeistof om remvloeistof en koppelingsvloeistof te vervangen
- 6 liter koelvloeistof
Vervolgens ben je dus even aan het knutselen om het autootje te voorzien van al deze onderdelen, maar mijn ervaring is dat het erg eenvoudig sleutelen is aan de MX5. Ik heb me sinds aanschaf ook maar eens gemeld op het
MX5-owners-forum waar een leuke sfeer hangt en veel kennis aanwezig is. Daarnaast vond ik de techniek-delen van
deze en
deze site wel handig voor mij als amateur-sleutelaar. Daar kun je ook zien dat zo'n stofhoes vervangen ook niet zo heel veel voorsteld. Oliefilter kon ik gewoon simpel van bovenaf bij overigens, maar wellicht heb ik dan kleine handjes
Frisse dempers en veren staan bij mij ook nog op de wihslist, maar zoals hierboven ook al gezegd werd: eerst maar een 100% zeker weten dat hij blijft en betrouwbaar is en dan eens shoppen voor wat leuks.
Maar waar blijven een paar fatsoenlijke foto's? Ik ben ook nog steeds erg blij met mijn MX-5-je. Hieronder daarom nog maar een foto