Koffieapparaat

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin Hartog

Re: Koffieapparaat

Bericht door Robin Hartog » 17 aug 2014, 17:50

Petrolhead Tom schreef:
Robin Hartog schreef:Het is niet zo dat bij deze apparaten er ongefilterde koffie uit komt he. Er zitten wel degelijk filters in.
Wordt er in een bonenapparaat gefilterd? Volgens mij niet hoor! die koffie wordt geperst en daar wordt het water toch doorheen gedrukt waardoor je een bakje koffie krijgt?
Het was altijd zo dat het door een klein waterfiltersysteem ging voor het het kopje in ging, maar misschien hebben ze dat tegenwoordig verwijderd. :P

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 aug 2014, 18:56

Ongefilterde koffie geeft altijd een vettige schuimlaag, die ook niet oplost als de koffie afkoelt.........das wel een aardige test zo op het oog........

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 aug 2014, 20:03

romo schreef:Ongefilterde koffie geeft altijd een vettige schuimlaag, die ook niet oplost als de koffie afkoelt.........das wel een aardige test zo op het oog........
Thanks! Duidelijk. Maar de Nespresso en Senseo geven ook van die schuimlagen, al dan niet ge-engineerd. :tooth: Hoe zit dat dan?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 aug 2014, 20:10

Koffie uit pads (dat dus als filter fungeert) is goed.............

Senseo prima, Nespresso weet ik niet want nooit gebruikt.........

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 aug 2014, 00:30

Senseo en Nespresso hebben beide schuimlagen die idd verdwijnen tijdens het afkoelen. :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 aug 2014, 08:07

Thanks voor de uitleg heren! :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 aug 2014, 10:02

Ik ben zelf min of meer verslaafd aan koffie. Niet dat ik het de hele dag door drink, maar ik beschouw het wel als iets essentieels wat bij mijn (en die van mijn vrouw) primaire levensbehoeftes hoort. Daarom wil ik een goede kop koffie kunnen zetten, geheel gemaakt zoals ik 'm wil doen smaken. Na veel onderzoek (ook ik keek met een schuin oog naar een automaat) ben ik toen een paar jaar gelden op een Rancilio Silvia uitgekomen. Dit is een espressoapparaat zonder toeters en bellen,maar wel met commerciele kwaliteit binnenwerk en boiler, zoals Rancilio die in haar commerciele machines gebruikt.

Het is inderdaad wat meer werk ivm schoonmaken, maar dat is ook de charme van de machine. De espresso/cappuccino die eruit komt (als je eenmaal de juiste procedure van doorlooptijd, hoeveelheid koffie, aanstampen e.d. hebt uitgevonden) smaakt fenomenaal. Daar kan geen automaat tegenop, als je ook echt het verschil in smaak waardeert.

Nieuw is ie nu een dikke 500 euro. Zelf heb ik er 2 jaar geleden een op marktplaats gescoord voor 250 euro, compleet gereviseert en werkelijk zo goed als nieuw. Hij stamt uit 1999 (1e versie) en zet dus al 15 jaar geweldige espresso, vanwege het juiste onderhoud (enkele malen per jaar ontkalken en geregeld backflushen). Het design/binnenwerk is in al die tijd nauwelijks aangepast, en onderdelen voor service zijn eenvoudig te verkrijgen. Need I say more... [/rant}

Afbeelding

Maar ja, als je echt voor gemak wilt kiezen, dan is het niets voor je...

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 18 aug 2014, 10:49

Ik doe het maar heel simpeltjes hiermee, made in Amerongen:

Afbeelding

De lekkerste filterkoffie zet ik zelf.. :angel:

allen

Bericht door allen » 18 aug 2014, 12:21

Dat kan nog lekkerder met een net zo uitziende Moccamaster die 1450 Watt heeft ten opzichte van de DE machine met 1200 Watt. En dan nog 5 jaar garantie oid. :tooth:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 aug 2014, 12:24

EmielS60 schreef:Ik doe het maar heel simpeltjes hiermee, made in Amerongen:

Afbeelding

De lekkerste filterkoffie zet ik zelf.. :angel:
Blijft leuk zo'n brugwachter huissie :D

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 aug 2014, 12:30

Die filterkoffie... :kotsen:

Zoiets als Joost heeft wil ik wel, dat zet tenminste lekkere koffie. Ik heb van de week een zak koffiebonen uit Italië gekregen, die ga ik deze week maar eens malen en in een oldskool koffiezetapparaatje gooien. Ben benieuwd. :D

allen

Bericht door allen » 18 aug 2014, 12:32

Grote misvatting Robin. Goede bonen zoeken en een goede machine.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 aug 2014, 12:39

allen schreef:Grote misvatting Robin. Goede bonen zoeken en een goede machine.
Ik weet dat beide factoren afhankelijk zijn om echt goede koffie te krijgen. Maar met een machine als die van Joost kun je er vanuit gaan dat er ook wel lekkere bonen in gaan.

Over zo'n DE koffiezetapparaat (of iets vergelijkbaars); daar heb ik nog nooit lekkere koffie uit gekregen. Zelfs niet toen er een portie gemalen Segafredo bonen in gingen. (Die ik doorgaans best wel fijn vind)

allen

Bericht door allen » 18 aug 2014, 14:06

Dat een koffieboon in een bepaalde maalgraad het goed doet bij 'jouw' espresso apparaat wil nog niet zeggen dat deze het dan ook goed doet bij een koffiefiltermachine.
Experimenteren, experimenteren, experimenteren. :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 18 aug 2014, 14:12

Als ik het zo lees maakt het apparaat dus niet heel veel uit. Zolang het apparaat maar goed in te stellen is naar de wensen van de gebruiker. De gebruiker moet dan opzoek naar de bonen die hij of zij het lekkerst vind en met die bonen het apparaat fine-tunen.

Smaak is voor iedereen anders, dus wordt het inderdaad experimenteren.

Kortom, koop een apparaat welke goed in stellen is en ga er mee aan de slag. :tooth:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 aug 2014, 14:34

Richardt. schreef:Als ik het zo lees maakt het apparaat dus niet heel veel uit. Zolang het apparaat maar goed in te stellen is naar de wensen van de gebruiker. De gebruiker moet dan opzoek naar de bonen die hij of zij het lekkerst vind en met die bonen het apparaat fine-tunen.

Smaak is voor iedereen anders, dus wordt het inderdaad experimenteren.

Kortom, koop een apparaat welke goed in stellen is en ga er mee aan de slag. :tooth:
Niet helemaal. Bepaalde volautomaten persen water er met een bepaalde druk doorheen, dat hangt er weer vanaf hoeveel smaak/sterkte je uit de bonen krijgt. Ik hou van erg sterke koffie, vandaar dat zo'n koffiefilterzetapparaatding niks voor mij is. :mrgreen:

Vak apart, dat koffie zetten. :lol:

Peric

Bericht door Peric » 18 aug 2014, 14:43

Wat kan het leven toch lekker simpel zijn, ik drink geen koffie.. :lol:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 aug 2014, 14:46

Peric schreef:Wat kan het leven toch lekker simpel zijn, ik drink geen koffie.. :lol:
Stelletje junkies hier. Cafeïne verslaafden. :tooth:

Zijn er hier ook mensen die koude koffie bij het ontbijt drinken?

Peric

Bericht door Peric » 18 aug 2014, 14:48

Toen ik in Roemenië werkte was er een gozer daar die regelmatig koude koffie dronk, vond 'ie lekker.. :?

allen

Bericht door allen » 18 aug 2014, 14:49

Robin Hartog schreef:Ik hou van erg sterke koffie, vandaar dat zo'n koffiefilterzetapparaatding niks voor mij is. :mrgreen:
Wat een misverstanden van jou vandaag Robin....

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 aug 2014, 15:43

allen schreef:
Robin Hartog schreef:Ik hou van erg sterke koffie, vandaar dat zo'n koffiefilterzetapparaatding niks voor mij is. :mrgreen:

Nou, leg uit dat. :mrgreen:

Feit is; ik heb nog nooit (lekkere) sterke koffie uit zo'n ding gekregen. ;)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 aug 2014, 15:59

Robin Hartog schreef:
allen schreef:

Nou, leg uit dat. :mrgreen:

Feit is; ik heb nog nooit (lekkere) sterke koffie uit zo'n ding gekregen. ;)
Feit: koop goede koffie, doseer die goed en genieten maar! :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 aug 2014, 16:43

Volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende zaken door elkaar, t.w. filterkoffie en espresso.

Filterkoffie is easy...op luchtdruk van de atmosfeer :tooth: danwel zwaartekracht, loopt het water door de 'grof' gemalen koffie die in een filter ligt. Aan de hand van de hoeveelheid koffie kun je de sterkte bepalen.

Espresso is van een heel andere orde. Waterdruk moet 9 bar zijn, watertemp is 90 graden, doorlooptijd is 25-30 sec, hoeveelheid koffiemaling is 7 g. Maling is 'fijne' espressomaling. Volume van 1 shot is 25 ml. Punt.

De waterdruk kun je soms wijzigen, soms niet. Dat ligt eraan of er al dan niet een regelbaar drukventiel op de machine zit. Bij mijn Rancilio is het ventiel niet regelbaar (is wel te krijgen overigens), maar het is bekend dat de druk daar af fabriek wat te hoog is, om het zetten van espresso 'fool proof' te maken. De druk heb ik (en Rancilio-affiniciados met mij) verlaagd door een vulringetje in het drukventiel te monteren, waardoor deze eerder open gaat. Voor de oplettende lezer: de doorlooptijd wordt hiermee verlengd. Afijn...
Koffiemaling moet perfect zijn. Daarom is een eigen maler van belang. Deze heb ik helaas nog niet, omdat een goede instelbare maler ook richting de 300 euro gaat. Voorlopig red ik het wel met het laten malen van mijn bonen bij de plaatselijke Kaldi. Aan de hand van de soort maling en de hoeveelhied koffie in de portafilter is de doorlooptijd in te stellen. Je moet immers met 25 ml in 25 sec eindigen. ;)
Te fijn gemalen koffie of te veel koffie vertaalt zich direct in een te lange doorlooptijd en dus te bittere koffie. Dus ook bij koffie is TE bitter niet goed. Zelfs voor mensen zoals ik die van een sterke bak houden.

Zo zie je maar...vele factoren om een goede espresso te zetten. Technisch gezien is koffie het beste direct nadat ie gemalen is (next best thing nadat ze gebrand zijn). Een huismaler is dus het best haalbare, omdat je direct na malen de koffie kunt zetten.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 18 aug 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 18 aug 2014, 16:47

Ik lust ook graag een bakje koffie, maar drink het thuis amper tot nooit. Overdag op kantoor wel (bonen koffie en best goed), maar even zovaak bij klanten het bekende bakkie pleur. Van die automatenkoffie waarbij je je bekertje al vol hebt voordat je de knop het losgelaten. :?

EDIT: @ Joost, eerlijk is eerlijk als je het zo uit typt klinkt het al best lekker (ondanks het technische "geneuzel") :thumbup:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 aug 2014, 17:27

Petrolhead Tom schreef: Feit: koop goede koffie, doseer die goed en genieten maar! :D
Dat is dus geen feit, anders had het me al gelukt. Maar ik ga van de week wel eens wat experimenteren zoals Allen zei. ;)

Plaats reactie