Volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende zaken door elkaar, t.w. filterkoffie en espresso.
Filterkoffie is easy...op luchtdruk van de atmosfeer

danwel zwaartekracht, loopt het water door de 'grof' gemalen koffie die in een filter ligt. Aan de hand van de hoeveelheid koffie kun je de sterkte bepalen.
Espresso is van een heel andere orde. Waterdruk moet 9 bar zijn, watertemp is 90 graden, doorlooptijd is 25-30 sec, hoeveelheid koffiemaling is 7 g. Maling is 'fijne' espressomaling. Volume van 1 shot is 25 ml. Punt.
De waterdruk kun je soms wijzigen, soms niet. Dat ligt eraan of er al dan niet een regelbaar drukventiel op de machine zit. Bij mijn Rancilio is het ventiel niet regelbaar (is wel te krijgen overigens), maar het is bekend dat de druk daar af fabriek wat te hoog is, om het zetten van espresso 'fool proof' te maken. De druk heb ik (en Rancilio-affiniciados met mij) verlaagd door een vulringetje in het drukventiel te monteren, waardoor deze eerder open gaat. Voor de oplettende lezer: de doorlooptijd wordt hiermee verlengd. Afijn...
Koffiemaling moet perfect zijn. Daarom is een eigen maler van belang. Deze heb ik helaas nog niet, omdat een goede instelbare maler ook richting de 300 euro gaat. Voorlopig red ik het wel met het laten malen van mijn bonen bij de plaatselijke Kaldi. Aan de hand van de soort maling en de hoeveelhied koffie in de portafilter is de doorlooptijd in te stellen. Je moet immers met 25 ml in 25 sec eindigen.

Te fijn gemalen koffie of te veel koffie vertaalt zich direct in een te lange doorlooptijd en dus te bittere koffie. Dus ook bij koffie is TE bitter niet goed. Zelfs voor mensen zoals ik die van een sterke bak houden.
Zo zie je maar...vele factoren om een goede espresso te zetten. Technisch gezien is koffie het beste direct nadat ie gemalen is (next best thing nadat ze gebrand zijn). Een huismaler is dus het best haalbare, omdat je direct na malen de koffie kunt zetten.