Golf 2 16v: 9A & ITBs
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - Diverse trackdays achter de rug
Volgens mij heeft de auto er niet echt zin in dit jaar... nadat de kop compleet gereviseerd is in plaats van enkel de koppakking vervangen is nu het diff aan de beurt... maar in de tussentijd is de bak er (gisteren) nog af geweest omdat er een kvs sensor in was gevallen.
Er zitten namelijk 2 kvs sensoren in de kop, zomaar, want één van de 2 zit niet eens in een kvs kanaal. Uiteraard is er ook 1 kapot, en die zat na het terugbouwen van de kop in het kanaal en de andere dus niet.
Bij het verwisselen van de kvs sensoren valt de goede natuurlijk uit mijn hand bij het terug monteren, in het koppelingshuis via het kijkgat voor de timing.
Op het werk een endoscoop geleend, daarmee de sensor ook zien liggen maar hem met 2 magneten alsnog niet eruit kunnen krijgen.
Daarom gisteren dus de bak eraf gehaald, sensor eruit en de bak weer terug geschoven. Totaal 4,5 uur werk geweest om alles los en weer te maken.
Gisteren nog 100km gereden om de kop in te rijden en vandaag weer 250km. Hij trilde echter bij 3200-3800 rpm. Je hoort een resonantie die van achteren oid lijkt te komen, maar dat kan van alles zijn. Met oordoppen in voel je de auto ook wat trillen.
Na het compleet maken van de auto, Hawk remblokken erop, semi's erop, merkte ik dat het diff een wat raar geluid maakte.
Filmpje gemaakt en naar m'n maat gestuurd; waarschijnlijk is er een klinknagel van het diff losgeraakt, VW 020-bak kwaal.
Advies: niet meer rijden om een compleet kapot diff te voorkomen.
En dat is jammer want a.s. dinsdag zouden we naar Bilsterberg voor de eerste DF trackday.
Nu eens kijken hoe we dit weer op gaan lossen. De hele bak moet uit elkaar omdat het diff er als laatste uit kan. Wel een goede reden om direct een sper te monteren maar die zijn ook niet gratis.
Er zitten namelijk 2 kvs sensoren in de kop, zomaar, want één van de 2 zit niet eens in een kvs kanaal. Uiteraard is er ook 1 kapot, en die zat na het terugbouwen van de kop in het kanaal en de andere dus niet.
Bij het verwisselen van de kvs sensoren valt de goede natuurlijk uit mijn hand bij het terug monteren, in het koppelingshuis via het kijkgat voor de timing.
Op het werk een endoscoop geleend, daarmee de sensor ook zien liggen maar hem met 2 magneten alsnog niet eruit kunnen krijgen.
Daarom gisteren dus de bak eraf gehaald, sensor eruit en de bak weer terug geschoven. Totaal 4,5 uur werk geweest om alles los en weer te maken.
Gisteren nog 100km gereden om de kop in te rijden en vandaag weer 250km. Hij trilde echter bij 3200-3800 rpm. Je hoort een resonantie die van achteren oid lijkt te komen, maar dat kan van alles zijn. Met oordoppen in voel je de auto ook wat trillen.
Na het compleet maken van de auto, Hawk remblokken erop, semi's erop, merkte ik dat het diff een wat raar geluid maakte.
Filmpje gemaakt en naar m'n maat gestuurd; waarschijnlijk is er een klinknagel van het diff losgeraakt, VW 020-bak kwaal.
Advies: niet meer rijden om een compleet kapot diff te voorkomen.
En dat is jammer want a.s. dinsdag zouden we naar Bilsterberg voor de eerste DF trackday.
Nu eens kijken hoe we dit weer op gaan lossen. De hele bak moet uit elkaar omdat het diff er als laatste uit kan. Wel een goede reden om direct een sper te monteren maar die zijn ook niet gratis.
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Golf 2 16v - Bakproblemen
Destijds heb ik de klinken ook laten vervangen bij mijn VR6 die ik voor wat track werk wilde gaan gebruiken. Ook die Golf had faal angst
. Het is nog wel een best klusje en die bouten alleen al waren ook niet echt goedkoop. Misschien dat achter een PL blok een andere bak zit? Kan een optie zijn om die nog ff te monteren.

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - Bakproblemen
Ik ga zo nog ff de olie aftappen om te kijken of er iets in zit wat er niet hoort.
Als de bak helemaal open moet om het diff te repareren of vervangen is een sperdiff natuurlijk de meest aanlokkelijke optie.
Als de bak helemaal open moet om het diff te repareren of vervangen is een sperdiff natuurlijk de meest aanlokkelijke optie.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - Bakproblemen
Net de olie afgelaten, zit geen troep in. Tandwiel van het diff ziet er normaal/OK uit.
Nog even aan het wiel gedraaid (links) en goed geluisterd. Lijkt toch van de rechter homokineet aan de bakzijde te komen. Als ik deze vasthoud voel ik daar het 'klikken' ofwel het geluid wat je hoort.
Nog even aan het wiel gedraaid (links) en goed geluisterd. Lijkt toch van de rechter homokineet aan de bakzijde te komen. Als ik deze vasthoud voel ik daar het 'klikken' ofwel het geluid wat je hoort.
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Golf 2 16v - Bakproblemen
Dan heb je mazzel 

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - Bakproblemen
Inderdaad, weer geen reden om een sper aan te schaffen
Deze week ga ik weer even naar 'de specialist' om na te kijken wat het écht is, en als het idd de homokineten zijn komen er 2 compleet nieuwe aandrijfassen onder.
Heb op Mister-auto iig SKF aandrijfassen gevonden en volgens mij zijn dat wel goede assen.
Heeft er overigens iemand ervaring of een adresje om aandrijfassen in te laten korten?

Deze week ga ik weer even naar 'de specialist' om na te kijken wat het écht is, en als het idd de homokineten zijn komen er 2 compleet nieuwe aandrijfassen onder.
Heb op Mister-auto iig SKF aandrijfassen gevonden en volgens mij zijn dat wel goede assen.
Heeft er overigens iemand ervaring of een adresje om aandrijfassen in te laten korten?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - Bakproblemen
Uiteindelijk zijn het ook niet de homokineten, maar is het gewoon speling op het diff wat het geluid maakt.
Wel kan het diff wat bewegen in de lagers bij de aandrijfassen, iets wat niet helemaal hoort. Het heeft allemaal wat meer speling dan zou moeten, maar er kan nog doorgereden worden met de auto.
Zodra echter de keringen gaan lekken dan gaat het bergafwaarts.
Ondertussen dus maar eens kijken naar een nieuwe versnellingsbak voor volgend jaar. Liefst natuurlijk met aangepaste versnellingen en een sper, maar dit gaat het nodig kosten. En komende winter is nog steeds het onderstel aan de beurt, wat vorig jaar uit is geschoven.
Wel kan het diff wat bewegen in de lagers bij de aandrijfassen, iets wat niet helemaal hoort. Het heeft allemaal wat meer speling dan zou moeten, maar er kan nog doorgereden worden met de auto.
Zodra echter de keringen gaan lekken dan gaat het bergafwaarts.
Ondertussen dus maar eens kijken naar een nieuwe versnellingsbak voor volgend jaar. Liefst natuurlijk met aangepaste versnellingen en een sper, maar dit gaat het nodig kosten. En komende winter is nog steeds het onderstel aan de beurt, wat vorig jaar uit is geschoven.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - Bakproblemen
Nieuwe goodies binnen


- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Vandaag het eea aan nieuwe spulletjes gemonteerd 
Als eerste, eindelijk, stud bolts!!!

En ook de (2 liter FIA spec) catch can gemonteerd achter de koplamp:



Powerflex komt er van de winter in als de voor en achter as gestraald en gecoat zijn

Als eerste, eindelijk, stud bolts!!!

En ook de (2 liter FIA spec) catch can gemonteerd achter de koplamp:
Powerflex komt er van de winter in als de voor en achter as gestraald en gecoat zijn

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Vandaag met de Belgische VW / Audi dag op Zolder geweest.
Ik vind dat soort dagen toch altijd een beetje leip, veel mensen die geen circuit ervaring hebben of juist denken dat er een prijs te halen viel. Uiteindelijk toch maar gegaan om nog wat te kunnen rijden dit jaar.
Bij aankomst was het op de paddock niet druk. Ideaal, dacht ik, vorig jaar was dit wel anders iig.
Gelijk even ingeschreven en toen naar een bekende in de pitbox gegaan. Voorgesteld, handjes geschud en spullen uitgeladen. Ook even de Golf omgereden van de paddock naar de pitstraat. Daarbij nog enige minuten staan wachten op een marshall, die niet kwam. Dus zelf maar even de poort open gedaan en naar binnen gereden
Nadat alles voorbereid was konden we nog even wachten voor de baan open ging. Om 13.05u ging de baan open. Ik ben express nog niet gegaan om de kat even uit de boom te kijken. En ja hoor, om 13:20u was de baan al dicht vanwege een ongeval.
Toen de baan weer open was even de begin drukte voorbij laten gaan en daarna de baan op. Was wel weer even wennen en de straatbanden begonnen al snel te protesteren, ondanks dat ik érg rustig reed. Sowieso om eerst de auto even goed warm te laten lopen en om de baan weer een beetje te leren kennen. Maar niet in de laatste plaats omdat het erg, erg druk was.
En de hele santekraam werd weer naar boven getoverd; binnendoor inhalen terwijl men naar de apex rijdt, buitenom inhalen terwijl je de bocht aan het uitsturen bent en niet in de laatste plaats, inhalen onder geel
Al snel was de baan dus weer dicht. Bij de tweede sessie ging het al iets beter, nog meer protesterende banden. In de lange pauze (baansluiting) tussen sessie 3 en 4 toch maar besloten naar semi's te wisselen. Bij het uitrijden van de pits voelde ik het verschil in grip al, heerlijk
Ook remmen gaat gewoon een hele zwik harder op de R888's.
Sessie 5 was een hele korte, na een inlap een rondje kunnen doen en er meteen weer afgemogen, een Golf en een Kever funcup hadden elkaar van de baan getikt en stonden te ruziën in de grindbak
Uiteindelijk maar weinig echt vol kunnen gaan, nauwelijks of misschien niet eens een hele ronde.
Bij de laatste sessie was het helemaal mega druk, met een auto of 10 samen de bochten aanvallen, gezellig.
Er zijn er echt veel afgegaan en een aantal ook goed (eentje is over de kop geslagen begreep ik).
Zelf had ik er bijna 2 achterin hangen, flink ongeluk met baanversmalling waar we bijna stil stonden, komen er onder geel even 2 wedstrijd-style de hoek omgevlogen. Ze hadden het nooit gered met remmen en stonden gelukkig naast mij wél stil. Goed bezig hoor
Heb van bijna alle sessies filmpjes, maar moet de spectaculaire beelden nog even zoeken. Het was ook erg mistig en na 1600u werd dit nog flink erger. Wel erg gaaf maar het werd wel een beetje leip. Daarom maar gestopt en lekker in gaan laden.
Hier nog 2 piccies:


Ik vind dat soort dagen toch altijd een beetje leip, veel mensen die geen circuit ervaring hebben of juist denken dat er een prijs te halen viel. Uiteindelijk toch maar gegaan om nog wat te kunnen rijden dit jaar.
Bij aankomst was het op de paddock niet druk. Ideaal, dacht ik, vorig jaar was dit wel anders iig.
Gelijk even ingeschreven en toen naar een bekende in de pitbox gegaan. Voorgesteld, handjes geschud en spullen uitgeladen. Ook even de Golf omgereden van de paddock naar de pitstraat. Daarbij nog enige minuten staan wachten op een marshall, die niet kwam. Dus zelf maar even de poort open gedaan en naar binnen gereden

Nadat alles voorbereid was konden we nog even wachten voor de baan open ging. Om 13.05u ging de baan open. Ik ben express nog niet gegaan om de kat even uit de boom te kijken. En ja hoor, om 13:20u was de baan al dicht vanwege een ongeval.
Toen de baan weer open was even de begin drukte voorbij laten gaan en daarna de baan op. Was wel weer even wennen en de straatbanden begonnen al snel te protesteren, ondanks dat ik érg rustig reed. Sowieso om eerst de auto even goed warm te laten lopen en om de baan weer een beetje te leren kennen. Maar niet in de laatste plaats omdat het erg, erg druk was.
En de hele santekraam werd weer naar boven getoverd; binnendoor inhalen terwijl men naar de apex rijdt, buitenom inhalen terwijl je de bocht aan het uitsturen bent en niet in de laatste plaats, inhalen onder geel

Al snel was de baan dus weer dicht. Bij de tweede sessie ging het al iets beter, nog meer protesterende banden. In de lange pauze (baansluiting) tussen sessie 3 en 4 toch maar besloten naar semi's te wisselen. Bij het uitrijden van de pits voelde ik het verschil in grip al, heerlijk

Ook remmen gaat gewoon een hele zwik harder op de R888's.
Sessie 5 was een hele korte, na een inlap een rondje kunnen doen en er meteen weer afgemogen, een Golf en een Kever funcup hadden elkaar van de baan getikt en stonden te ruziën in de grindbak

Uiteindelijk maar weinig echt vol kunnen gaan, nauwelijks of misschien niet eens een hele ronde.
Bij de laatste sessie was het helemaal mega druk, met een auto of 10 samen de bochten aanvallen, gezellig.
Er zijn er echt veel afgegaan en een aantal ook goed (eentje is over de kop geslagen begreep ik).
Zelf had ik er bijna 2 achterin hangen, flink ongeluk met baanversmalling waar we bijna stil stonden, komen er onder geel even 2 wedstrijd-style de hoek omgevlogen. Ze hadden het nooit gered met remmen en stonden gelukkig naast mij wél stil. Goed bezig hoor

Heb van bijna alle sessies filmpjes, maar moet de spectaculaire beelden nog even zoeken. Het was ook erg mistig en na 1600u werd dit nog flink erger. Wel erg gaaf maar het werd wel een beetje leip. Daarom maar gestopt en lekker in gaan laden.
Hier nog 2 piccies:
-
OnlineTurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Leuk verslag! Gaat er raar aan toe zeg maar tijdens zo`n dag 

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Kun je beter bij DF rijden de komende trackdays als drukte een probleem is.daNpy schreef:Vandaag met de Belgische VW / Audi dag op Zolder geweest.
Ik vind dat soort dagen toch altijd een beetje leip, veel mensen die geen circuit ervaring hebben of juist denken dat er een prijs te halen viel. Uiteindelijk toch maar gegaan om nog wat te kunnen rijden dit jaar
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Ja kloptMX5T schreef:
Kun je beter bij DF rijden de komende trackdays als drukte een probleem is.

Maar je weet het van tevoren en het kost bijna niks

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Voor "bijna niks" je auto in de kreukels (laten) rijden dat bespaart lekker (moet je natuurlijk zelf weten)daNpy schreef:Ja kloptMX5T schreef:
Kun je beter bij DF rijden de komende trackdays als drukte een probleem is.
Maar je weet het van tevoren en het kost bijna niks
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Die discussie voelde ik al aankomen, maar laten we aub niet gaan doen alsof er op andere trackdays niks gebeurt.
Vorig jaar ook naar deze dag geweest, toen was het beter weer, maar een stuk minder druk, had gehoopt dat het nu (ook) mee zou vallen maar helaas dus niet.
Al met al de auto alsnog lekker uitgelaten zonder echt hard te gaan of snelle ronden proberen te zetten, dat lukt je toch niet op zo'n dag
Vorig jaar ook naar deze dag geweest, toen was het beter weer, maar een stuk minder druk, had gehoopt dat het nu (ook) mee zou vallen maar helaas dus niet.
Al met al de auto alsnog lekker uitgelaten zonder echt hard te gaan of snelle ronden proberen te zetten, dat lukt je toch niet op zo'n dag

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Dat is ook weer waar. Zelfs op rustige trackdays gebeurd nog wel het een ene ander.daNpy schreef:Die discussie voelde ik al aankomen, maar laten we aub niet gaan doen alsof er op andere trackdays niks gebeurt.
Laatste DF-trackday had ene Knot, na langdurig hoepelwerk, ook meer asfalt nodig als er beschikbaar was, verft en passant de vangrail daarbij nog even en rijdt dan nog eens, zonder uit te stappen, gewoon verder.
Discussie niet nodig, gewoon lekker je ding doen, je betaald het uiteindelijk toch zelf.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Haha ja maar daar heeft ie alleen zichzelf mee 
Ik begrijp je punt wel hoor maar ik ga ook heel anders naar zo'n dag toe als naar een gewone trackday. Daar verwacht je inderdaad wel wat meer profesionaliteit

Ik begrijp je punt wel hoor maar ik ga ook heel anders naar zo'n dag toe als naar een gewone trackday. Daar verwacht je inderdaad wel wat meer profesionaliteit

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen
Hierbij nog een video met "highlights" om mijn verhaal in beeld uit te drukken

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder
Hier mijn eerste video, de Golf 3 is van iemand die ook bij ons in de pitboxen stond
(en heeft schijnbaar 200pk?)
Filmpje 2 van de drukte op de baan, tijdens de laatste sessie die ik gereden heb.
Fimpje 3, nogmaals met de Golf 3 als in filmpje 1

Filmpje 2 van de drukte op de baan, tijdens de laatste sessie die ik gereden heb.
Fimpje 3, nogmaals met de Golf 3 als in filmpje 1

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder
Snelste rondje (op straat banden notabene

-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder
Die 2.0 16v gaan met een paar andere nokkenassen een goed uitlaatsysteem en een chip idd naar de 200pk.
vooral toerental kan nog een stuk hoger als origineel
vooral toerental kan nog een stuk hoger als origineel
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder
Het is alleen een 8 klepper.
Bovendien had ik verwacht dat een auto met 65pk meer wel wat makkelijker van me weg kan trekken.
Nu rijdt hij meer van me weg in de bochten (vol slicks + meer baankennis/ervaring)
Bovendien had ik verwacht dat een auto met 65pk meer wel wat makkelijker van me weg kan trekken.
Nu rijdt hij meer van me weg in de bochten (vol slicks + meer baankennis/ervaring)

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder
Gisteren de auto weer van de semi's ontdaan en de straatbanden eronder gezet.
Bij het demonteren viel op dat de slagmoersleutel de wielen niet los kreeg. Kleine probeersels met de momentsleutel toonden aan dat de wielen met meer dan 200Nm vast zaten
Kan misschien zijn omdat ze buiten met ca 5 graden op moment zijn gezet (110Nm) en inmiddels al een week in een warmere garage staan?
Ook zag ik dat beide rechts om lopende circuits Assen en Zolder hun tol beginnen te eisen van met name de linker wielen.
Zowel voor als achter is het loopvlak aan de linkerzijde het meeste versleten. Ook scheelt het niet erg veel meer met de slijtage indicatoren, dus erg lang zal ik er volgend jaar niet meer mee gaan doen.
Wellicht binnenkort vast nieuwe op voorraad leggen
Bij het demonteren viel op dat de slagmoersleutel de wielen niet los kreeg. Kleine probeersels met de momentsleutel toonden aan dat de wielen met meer dan 200Nm vast zaten

Kan misschien zijn omdat ze buiten met ca 5 graden op moment zijn gezet (110Nm) en inmiddels al een week in een warmere garage staan?
Ook zag ik dat beide rechts om lopende circuits Assen en Zolder hun tol beginnen te eisen van met name de linker wielen.
Zowel voor als achter is het loopvlak aan de linkerzijde het meeste versleten. Ook scheelt het niet erg veel meer met de slijtage indicatoren, dus erg lang zal ik er volgend jaar niet meer mee gaan doen.
Wellicht binnenkort vast nieuwe op voorraad leggen

- Martijn M
- Berichten: 3619
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder
Iets meer negatief camber misschien een oplossing?
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder
Dat hou je niet tegen met een andere camberstand.
Bij een rechtsom circuit, zoals alle in Europa, slijt de linker kant altijd het meeste.
Bij een rechtsom circuit, zoals alle in Europa, slijt de linker kant altijd het meeste.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Citissimo, RJK, TurboClouseau en 16 gasten