Golf 2 16v: 9A & ITBs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - Diverse trackdays achter de rug

Bericht door daNpy » 11 aug 2013, 23:19

Volgens mij heeft de auto er niet echt zin in dit jaar... nadat de kop compleet gereviseerd is in plaats van enkel de koppakking vervangen is nu het diff aan de beurt... maar in de tussentijd is de bak er (gisteren) nog af geweest omdat er een kvs sensor in was gevallen.

Er zitten namelijk 2 kvs sensoren in de kop, zomaar, want één van de 2 zit niet eens in een kvs kanaal. Uiteraard is er ook 1 kapot, en die zat na het terugbouwen van de kop in het kanaal en de andere dus niet.
Bij het verwisselen van de kvs sensoren valt de goede natuurlijk uit mijn hand bij het terug monteren, in het koppelingshuis via het kijkgat voor de timing.
Op het werk een endoscoop geleend, daarmee de sensor ook zien liggen maar hem met 2 magneten alsnog niet eruit kunnen krijgen.
Daarom gisteren dus de bak eraf gehaald, sensor eruit en de bak weer terug geschoven. Totaal 4,5 uur werk geweest om alles los en weer te maken.

Gisteren nog 100km gereden om de kop in te rijden en vandaag weer 250km. Hij trilde echter bij 3200-3800 rpm. Je hoort een resonantie die van achteren oid lijkt te komen, maar dat kan van alles zijn. Met oordoppen in voel je de auto ook wat trillen.
Na het compleet maken van de auto, Hawk remblokken erop, semi's erop, merkte ik dat het diff een wat raar geluid maakte.
Filmpje gemaakt en naar m'n maat gestuurd; waarschijnlijk is er een klinknagel van het diff losgeraakt, VW 020-bak kwaal.
Advies: niet meer rijden om een compleet kapot diff te voorkomen.

En dat is jammer want a.s. dinsdag zouden we naar Bilsterberg voor de eerste DF trackday.

Nu eens kijken hoe we dit weer op gaan lossen. De hele bak moet uit elkaar omdat het diff er als laatste uit kan. Wel een goede reden om direct een sper te monteren maar die zijn ook niet gratis.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Golf 2 16v - Bakproblemen

Bericht door Niels » 12 aug 2013, 09:37

Destijds heb ik de klinken ook laten vervangen bij mijn VR6 die ik voor wat track werk wilde gaan gebruiken. Ook die Golf had faal angst :tooth: . Het is nog wel een best klusje en die bouten alleen al waren ook niet echt goedkoop. Misschien dat achter een PL blok een andere bak zit? Kan een optie zijn om die nog ff te monteren.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - Bakproblemen

Bericht door daNpy » 12 aug 2013, 09:46

Ik ga zo nog ff de olie aftappen om te kijken of er iets in zit wat er niet hoort.
Als de bak helemaal open moet om het diff te repareren of vervangen is een sperdiff natuurlijk de meest aanlokkelijke optie.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - Bakproblemen

Bericht door daNpy » 12 aug 2013, 11:47

Net de olie afgelaten, zit geen troep in. Tandwiel van het diff ziet er normaal/OK uit.
Nog even aan het wiel gedraaid (links) en goed geluisterd. Lijkt toch van de rechter homokineet aan de bakzijde te komen. Als ik deze vasthoud voel ik daar het 'klikken' ofwel het geluid wat je hoort.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Golf 2 16v - Bakproblemen

Bericht door Niels » 12 aug 2013, 16:38

Dan heb je mazzel :wink:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - Bakproblemen

Bericht door daNpy » 12 aug 2013, 16:43

Inderdaad, weer geen reden om een sper aan te schaffen :lol:

Deze week ga ik weer even naar 'de specialist' om na te kijken wat het écht is, en als het idd de homokineten zijn komen er 2 compleet nieuwe aandrijfassen onder.
Heb op Mister-auto iig SKF aandrijfassen gevonden en volgens mij zijn dat wel goede assen.

Heeft er overigens iemand ervaring of een adresje om aandrijfassen in te laten korten?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - Bakproblemen

Bericht door daNpy » 15 aug 2013, 17:53

Uiteindelijk zijn het ook niet de homokineten, maar is het gewoon speling op het diff wat het geluid maakt.
Wel kan het diff wat bewegen in de lagers bij de aandrijfassen, iets wat niet helemaal hoort. Het heeft allemaal wat meer speling dan zou moeten, maar er kan nog doorgereden worden met de auto.
Zodra echter de keringen gaan lekken dan gaat het bergafwaarts.

Ondertussen dus maar eens kijken naar een nieuwe versnellingsbak voor volgend jaar. Liefst natuurlijk met aangepaste versnellingen en een sper, maar dit gaat het nodig kosten. En komende winter is nog steeds het onderstel aan de beurt, wat vorig jaar uit is geschoven.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - Bakproblemen

Bericht door daNpy » 25 sep 2013, 18:36

Nieuwe goodies binnen :thumbup:

Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door daNpy » 05 okt 2013, 18:22

Vandaag het eea aan nieuwe spulletjes gemonteerd :)

Als eerste, eindelijk, stud bolts!!! :thumbup:

Afbeelding

En ook de (2 liter FIA spec) catch can gemonteerd achter de koplamp:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Powerflex komt er van de winter in als de voor en achter as gestraald en gecoat zijn :D

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door daNpy » 16 nov 2013, 21:38

Vandaag met de Belgische VW / Audi dag op Zolder geweest.
Ik vind dat soort dagen toch altijd een beetje leip, veel mensen die geen circuit ervaring hebben of juist denken dat er een prijs te halen viel. Uiteindelijk toch maar gegaan om nog wat te kunnen rijden dit jaar.
Bij aankomst was het op de paddock niet druk. Ideaal, dacht ik, vorig jaar was dit wel anders iig.
Gelijk even ingeschreven en toen naar een bekende in de pitbox gegaan. Voorgesteld, handjes geschud en spullen uitgeladen. Ook even de Golf omgereden van de paddock naar de pitstraat. Daarbij nog enige minuten staan wachten op een marshall, die niet kwam. Dus zelf maar even de poort open gedaan en naar binnen gereden :?

Nadat alles voorbereid was konden we nog even wachten voor de baan open ging. Om 13.05u ging de baan open. Ik ben express nog niet gegaan om de kat even uit de boom te kijken. En ja hoor, om 13:20u was de baan al dicht vanwege een ongeval.

Toen de baan weer open was even de begin drukte voorbij laten gaan en daarna de baan op. Was wel weer even wennen en de straatbanden begonnen al snel te protesteren, ondanks dat ik érg rustig reed. Sowieso om eerst de auto even goed warm te laten lopen en om de baan weer een beetje te leren kennen. Maar niet in de laatste plaats omdat het erg, erg druk was.

En de hele santekraam werd weer naar boven getoverd; binnendoor inhalen terwijl men naar de apex rijdt, buitenom inhalen terwijl je de bocht aan het uitsturen bent en niet in de laatste plaats, inhalen onder geel :thumbup:

Al snel was de baan dus weer dicht. Bij de tweede sessie ging het al iets beter, nog meer protesterende banden. In de lange pauze (baansluiting) tussen sessie 3 en 4 toch maar besloten naar semi's te wisselen. Bij het uitrijden van de pits voelde ik het verschil in grip al, heerlijk :thumbup:
Ook remmen gaat gewoon een hele zwik harder op de R888's.
Sessie 5 was een hele korte, na een inlap een rondje kunnen doen en er meteen weer afgemogen, een Golf en een Kever funcup hadden elkaar van de baan getikt en stonden te ruziën in de grindbak :D
Uiteindelijk maar weinig echt vol kunnen gaan, nauwelijks of misschien niet eens een hele ronde.
Bij de laatste sessie was het helemaal mega druk, met een auto of 10 samen de bochten aanvallen, gezellig.
Er zijn er echt veel afgegaan en een aantal ook goed (eentje is over de kop geslagen begreep ik).
Zelf had ik er bijna 2 achterin hangen, flink ongeluk met baanversmalling waar we bijna stil stonden, komen er onder geel even 2 wedstrijd-style de hoek omgevlogen. Ze hadden het nooit gered met remmen en stonden gelukkig naast mij wél stil. Goed bezig hoor :gek:

Heb van bijna alle sessies filmpjes, maar moet de spectaculaire beelden nog even zoeken. Het was ook erg mistig en na 1600u werd dit nog flink erger. Wel erg gaaf maar het werd wel een beetje leip. Daarom maar gestopt en lekker in gaan laden.

Hier nog 2 piccies:

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2055
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door TurboClouseau » 16 nov 2013, 22:50

Leuk verslag! Gaat er raar aan toe zeg maar tijdens zo`n dag :df:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door MX5T » 16 nov 2013, 23:13

daNpy schreef:Vandaag met de Belgische VW / Audi dag op Zolder geweest.
Ik vind dat soort dagen toch altijd een beetje leip, veel mensen die geen circuit ervaring hebben of juist denken dat er een prijs te halen viel. Uiteindelijk toch maar gegaan om nog wat te kunnen rijden dit jaar
Kun je beter bij DF rijden de komende trackdays als drukte een probleem is.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door daNpy » 16 nov 2013, 23:18

MX5T schreef:
Kun je beter bij DF rijden de komende trackdays als drukte een probleem is.
Ja klopt :D
Maar je weet het van tevoren en het kost bijna niks :kikker:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door MX5T » 16 nov 2013, 23:26

daNpy schreef:
MX5T schreef:
Kun je beter bij DF rijden de komende trackdays als drukte een probleem is.
Ja klopt :D
Maar je weet het van tevoren en het kost bijna niks :kikker:
Voor "bijna niks" je auto in de kreukels (laten) rijden dat bespaart lekker (moet je natuurlijk zelf weten)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door daNpy » 16 nov 2013, 23:35

Die discussie voelde ik al aankomen, maar laten we aub niet gaan doen alsof er op andere trackdays niks gebeurt.

Vorig jaar ook naar deze dag geweest, toen was het beter weer, maar een stuk minder druk, had gehoopt dat het nu (ook) mee zou vallen maar helaas dus niet.
Al met al de auto alsnog lekker uitgelaten zonder echt hard te gaan of snelle ronden proberen te zetten, dat lukt je toch niet op zo'n dag :)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door MX5T » 16 nov 2013, 23:49

daNpy schreef:Die discussie voelde ik al aankomen, maar laten we aub niet gaan doen alsof er op andere trackdays niks gebeurt.
Dat is ook weer waar. Zelfs op rustige trackdays gebeurd nog wel het een ene ander.
Laatste DF-trackday had ene Knot, na langdurig hoepelwerk, ook meer asfalt nodig als er beschikbaar was, verft en passant de vangrail daarbij nog even en rijdt dan nog eens, zonder uit te stappen, gewoon verder.

Discussie niet nodig, gewoon lekker je ding doen, je betaald het uiteindelijk toch zelf.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door daNpy » 17 nov 2013, 00:02

Haha ja maar daar heeft ie alleen zichzelf mee :)
Ik begrijp je punt wel hoor maar ik ga ook heel anders naar zo'n dag toe als naar een gewone trackday. Daar verwacht je inderdaad wel wat meer profesionaliteit :thumbup:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 7 oktober @ Assen

Bericht door daNpy » 18 nov 2013, 09:50

Hierbij nog een video met "highlights" om mijn verhaal in beeld uit te drukken :kikker:


Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder

Bericht door daNpy » 19 nov 2013, 18:10

Hier mijn eerste video, de Golf 3 is van iemand die ook bij ons in de pitboxen stond :) (en heeft schijnbaar 200pk?)



Filmpje 2 van de drukte op de baan, tijdens de laatste sessie die ik gereden heb.



Fimpje 3, nogmaals met de Golf 3 als in filmpje 1 :P


Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder

Bericht door daNpy » 19 nov 2013, 19:13



Snelste rondje (op straat banden notabene :P)

erwin20vt
Berichten: 799
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder

Bericht door erwin20vt » 19 nov 2013, 20:09

Die 2.0 16v gaan met een paar andere nokkenassen een goed uitlaatsysteem en een chip idd naar de 200pk.

vooral toerental kan nog een stuk hoger als origineel

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder

Bericht door daNpy » 19 nov 2013, 20:12

Het is alleen een 8 klepper.
Bovendien had ik verwacht dat een auto met 65pk meer wel wat makkelijker van me weg kan trekken.
Nu rijdt hij meer van me weg in de bochten (vol slicks + meer baankennis/ervaring) :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder

Bericht door daNpy » 25 nov 2013, 22:13

Gisteren de auto weer van de semi's ontdaan en de straatbanden eronder gezet.
Bij het demonteren viel op dat de slagmoersleutel de wielen niet los kreeg. Kleine probeersels met de momentsleutel toonden aan dat de wielen met meer dan 200Nm vast zaten :?
Kan misschien zijn omdat ze buiten met ca 5 graden op moment zijn gezet (110Nm) en inmiddels al een week in een warmere garage staan?

Ook zag ik dat beide rechts om lopende circuits Assen en Zolder hun tol beginnen te eisen van met name de linker wielen.
Zowel voor als achter is het loopvlak aan de linkerzijde het meeste versleten. Ook scheelt het niet erg veel meer met de slijtage indicatoren, dus erg lang zal ik er volgend jaar niet meer mee gaan doen.
Wellicht binnenkort vast nieuwe op voorraad leggen :)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3619
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder

Bericht door Martijn M » 26 nov 2013, 00:08

Iets meer negatief camber misschien een oplossing?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Golf 2 16v - 16-11 Clubdag Zolder

Bericht door Bert ///M3 » 26 nov 2013, 01:24

Dat hou je niet tegen met een andere camberstand.

Bij een rechtsom circuit, zoals alle in Europa, slijt de linker kant altijd het meeste.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Citissimo, RJK, TurboClouseau en 16 gasten