E36 328i/M3 Cabrio/135i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tim N

Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - BBS testfit.

Bericht door Tim N » 13 jun 2013, 09:11

Idd niks mis mee

MParallel
Auto: BMW

Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - BBS testfit.

Bericht door MParallel » 20 jun 2013, 16:09

Ja het heeft verder wel geen betekenis, maar ik vond het toch leuk.

Voor de eerste keer de achterbank uit de auto gehaald toen me ineens te binnen schoot dat BMW daar altijd de optielijst onder verbergt.

Op een 15 jaar oude auto zijn die meestal al lang weg. Op me 328i vond ik hem destijds nog, maar dat papiertje was volledig vergaan en onleesbaar.

Dan is het toch, zeker als OEM gek, als je dit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Nog netjes op ze plek, in nagenoeg perfecte staat en volledig leesbaar. Ordernummer, datum en tijd alles erop.

:clap:

Tim N

Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - papiertje...

Bericht door Tim N » 22 jun 2013, 09:40

En dan nu de close-up :wink:

MParallel

Bericht door MParallel » 22 jun 2013, 12:22

Staat verder niks bijzonders op.

De optielijst die erop staat is korter dan die paar bladzijden terug staat, maar die toont ook nog de standaard zaken. Echt het optie deel komt 1 op 1 over.

Verder staat er een order nummer en VIN. Geen spannende zaken ofzo.

Nu nog een keer de kap van de bestuurdersstoel loshalen. In me 328i zit daar een grote stickerlabel met alle specs van de interieurdelen.

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 jun 2013, 12:58

MParallel schreef:Staat verder niks bijzonders op.
Ow?!

:lol:

Nu ff serieus; gaaf MParallel.

Alpinar

Bericht door Alpinar » 24 jun 2013, 22:59

Zozo Folkert nog steeds druk ermee oem freak :-)
Ziet er goed uit je nieuwe aanwinst.

MParallel

Bericht door MParallel » 10 jul 2013, 14:24

Zo de 328i wordt beetje bij beetje gestript van alle goodies.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit komt niet meer terug. Hoewel, zo zal de M3 er straks uitzien. :lol:

Afbeelding

Martijn_bmw

Re: E36 328i Cabrio | 328i kaalplukkerij

Bericht door Martijn_bmw » 10 jul 2013, 14:33

zozo flink aan het slopen! 328i daarna als kale auto verkopen of trek je hem helemaal uit elkaar en verkoop je de onderdelen?

Reind

Bericht door Reind » 10 jul 2013, 14:36

Grappig proces. Een mooie auto ontdoen van allemaal opties om deze vervolgens over te zetten. Vele zullen je voor gek verklaren (ikke niet hoor).

Zo heb ik een Engelse sloop M3 van iemand gekocht die deze had gekocht om alle opties over te zetten op zijn eigen (NL) M3. Daarna heeft hij de kaalgeplukte M3 met motor aan mij verkocht. En ik heb deze weer gebruikt voor mijn 325i - M3 Swap.

MParallel

Bericht door MParallel » 10 jul 2013, 17:01

Martijn_bmw schreef:zozo flink aan het slopen! 328i daarna als kale auto verkopen of trek je hem helemaal uit elkaar en verkoop je de onderdelen?
Breng hem weer terug naar standaard (dan is het nog een aardig volle auto), zoals destijd gekocht. Dan zou de volgende eigenaar en nog een leuke auto aan moeten hebben.
Reind schreef:Grappig proces. Een mooie auto ontdoen van allemaal opties om deze vervolgens over te zetten. Vele zullen je voor gek verklaren (ikke niet hoor).

Zo heb ik een Engelse sloop M3 van iemand gekocht die deze had gekocht om alle opties over te zetten op zijn eigen (NL) M3. Daarna heeft hij de kaalgeplukte M3 met motor aan mij verkocht. En ik heb deze weer gebruikt voor mijn 325i - M3 Swap.
Het is even werk, maar dan heb je ook wat. Bepaalde zaken zijn ook dusdanig kostbaar of onvindbaar, dat zet ik graag over.

En de 328i verkopen met die zaken, levert me niks tot amper wat meer op. Dus ik zou wel gek zijn het te laten zitten.

En ja, dan heb ik straks wel een auto zo dik als de 328i was, maar dan in M3 vorm, wat uiteindelijk toch de ultieme E36 variant it.

Lang zitten twijfelen om een S50 swap te doen. Heb je op papier hetzelfde resultaat. Al blijft het dan toch altijd een 328i met M3 motor. Je (ik wel althans) wil dan toch een WBS chassis nummer hebben en de juiste typeplaatjes ala "BMW M GmbH".

MParallel

Sleutelweekend

Bericht door MParallel » 23 jul 2013, 17:54

Zwaar sleutelweekend achter de rug gehad. 30 uurtjes sleutelen ofzo. Ik heb het niet meer bijgehouden.

Was nodig en nu was er tijd en had ik een loods tot me beschikking. Samen met een maat van me aan de slag gegaan.

Vrijdagavond alles klaargezet, zaterdag en zondag tot in de diepe uurtjes gesleuteld. Ik hoef voorlopig geen steeksleutel of ratel meer te zien. :lol:

Gedaan:

- Bilstein PSS9 van de 328i overgezet op de M3 (dit was ook een set bedoelt voor een M3).

- Mov'It BBK van de 328i afgehaald en standaard remmerij teruggezet.

- Eibach stabi's van de 328i afgehaald en standaard stabi's teruggeplaatst. Helaas bleek de Eibach stabi (voor) niet op de M3 te passen. De bocht na de rubbers is te kort en komt daardoor tegen de luchtpomp aan.
Als Eibach even wat langer had gemaakt had ie gewoon gepast. :?

(Dat is nog krom trouwens ook. De 328i Eibach stabi heeft voor een 28mm variant, de set voor de M3 een 26mm variant. Omdat de droplinks bij een M3 aan de schokdemper zitten kun je af met een kleinere diameter (lees: lichter) voor hetzelfde effect. MAAR, de Bilstein PSS9 set voor de M3, hoe gek ook, heeft geen aansluiting op de schokdemper voor de droplinks en wordt dan ook geleverd met de kortere versie die naar de draagarm gaat.
Wil je dus een Eibach stabi voor, voor de M3, dan heb je dus eigenlijk een te dunne, want in combi met de PSS9 dampers/veren, wil je dus een dikker ter compensatie van de korte droplinks!)

- Sperdiff onder de 328i vandaag gehaald en standaard diff teruggeplaatst.

- Velgen/banden van de M3 onder de 328i gezet, BBS wielen onder de M3 gezet.

- Daarna aan de E39 Touring van me maat nog de schokdempers achter vervangen en een diff keerring vervangen (uitgaande kant).

In eerste instantie nog problemen met aanlopen van de banden tegen de schokdempers (Bilstein) niet aan gedacht dat de naaf (kingpin/upright) van de niet M3, de M3 3.0 en de M3 3.2 allemaal anders zijn. Die van een 3.2 heeft in elk geval meer camber ingebouwd en daardoor kwam de band tegen de damper.

Op de 328i met standaard naaf had ik de onderkant nog geshimt voor meer camber en had je nog ruimte over.

De BBS wielen met hun iets lagere ET hebben het wiel nu ver genoeg naar buiten gebracht voor geen speling.

Dingen waar je van te voren (ik dan) niet bij stilstaat.

De foto's.

Voorzijdes de lucht in...waarbij ik ontdekte dat de M3 nog over de plaat aan de onderzijde van de auto beschikt die de boven mooi vlak maakt. Was me eerder niet opgevallen.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna de achterzijdes...
Afbeelding

Diff wissel...
Afbeelding

En de E39 Touring de lucht in.
Afbeelding

Zo staat de M er nu bij...
Afbeelding

Afbeelding

En zo de 328i. Alleen nog de draadboom audio erin, interieur terugbouwen en dan de verkoop in.
Afbeelding

En toen werd ik in de nacht van zondag op maandag terug naar huis, vlak voor me huis door de politie aan de kant gezet. Me auto (de 328i) bleek (ten onrechte) als onverzekerd in hun systeem te staan.

Daar sta je dan om 3:30 met een "onverzekerde" auto zonder interieur (zie foto's vorige reply). Ga dat maar eens uitleggen. :lol:

"Is dit uw auto meneer"

"uh ja"

"Sinds wanneer is die verzekerd"

"uh sinds 7 jaar geleden"

"oh ok. hij komt bij ons als onverzekerd naar boven"

"haha dat is vreemd. Ben wel vorige maand van maatschappij gewisseld"

Nou ja alle papieren waren in orde en ze zeiden dat hun systeem een maand speling heeft en dat ik even een belletje moest plegen naar de verzekeraar en verder kon ik gewoon gaan.

Ze moeten wel gedacht hebben...gestripte auto, niet verzekerd, dat tijdstip... :lol:

Walter

Re: Sleutelweekend

Bericht door Walter » 23 jul 2013, 18:41

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

MParallel

Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend

Bericht door MParallel » 23 jul 2013, 19:25

Zie dat me vorige foto's nog vd half gestripte auto zijn. Toen ik aan werd gehouden was dit wat ook agent mocht aanschouwen:

Afbeelding

:lol:

Nee niks airco, maar het was nu of nooit. Had wel me ventilator meegenomen en flink veel water.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2013, 19:40

Pff wat een klus!

Maargoed je moet er wat voor over hebben :kikker:

Levert wel een stuk meer op zo alles los in de verkoop dan 328i compleet verkopen...

dvh

Bericht door dvh » 23 jul 2013, 22:02

M3 staat er top bij!

Tim N

Bericht door Tim N » 24 jul 2013, 19:07

heerlijke m3 zo.

MParallel

Bericht door MParallel » 25 jul 2013, 15:13

Foto voorkant stond er nog niet op zie ik....

Afbeelding

Rickstah

Bericht door Rickstah » 25 jul 2013, 15:44

Echt een hele dikke kar Folkert! Wees er zuinig op...maar dat zal niet zo'n probleem vormen ;)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 25 jul 2013, 19:37

Dat zal leuk geweest zijn bij de agenten met het Amsterdamse accent. :lol:

MVB

Bericht door MVB » 26 jul 2013, 09:50

Erg mooi :thumbup:

MParallel

M3

Bericht door MParallel » 30 jul 2013, 17:26

Verder gegaan met onder de motorkap schoonmaken. Zoals gezegd, de vorige eigenaar was niet zo'n poetser. Motor was erg stoffig.

Eerst globaal alles waar ik zo bij kon beetje netjes gemaakt. Nu de hoeken en gaten.

Te beginnen bij, linker binnenscherm.

Voor, bah!
Afbeelding

Na, nice!
Afbeelding

Snorkel kreeg ik er niet uit. Die heeft nog een extensie naar beneden. Dacht dat de M3 3.2 dat niet had, aangezien mijn linker rem koel buis geen opening heeft en de snorkel daar niet op aangesloten zit. Weet iemand of dat bij een 3.2 ook gewoon zo hoort te zijn? Dan zit er mogelijk een verkeerde buis in. (of vergeten dat gat te maken)

Hitteschild meegepakt.
Afbeelding

Zo leer je ook weer wat. Altijd gedacht dat het een plaatje was aan de zijkant van het luchtfilter, maar nadat het luchtfilterhuis er niet uit wilde, zag ik pas dat het schild helemaal naar onder loopt en nog een stuk naar achter.

Ook meteen de slangenklemmen weer helemaal netjes gemaakt.

Volgende keer zijn de inlaatkanalen aan de beurt. Daar zie je ook nog goed die vuile slangenklemmen.

En verse remvloeistof
Afbeelding

Gert-jan

Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 cleaning.

Bericht door Gert-jan » 30 jul 2013, 17:39

Wauw, wat een plaatje is het nu al zeg! Keep up the good work :thumbup:

ArjanS

Bericht door ArjanS » 30 jul 2013, 18:35

Prachtige M3! BBSjes staan mooier op de witte kleur vind ik.

Maar waarom de hardtop er nog op met dit weer?
Wanneer gaat de 328i in de verkoop?

MParallel

Bericht door MParallel » 31 jul 2013, 01:49

ArjanS schreef:Prachtige M3! BBSjes staan mooier op de witte kleur vind ik.

Maar waarom de hardtop er nog op met dit weer?
Wanneer gaat de 328i in de verkoop?
Vind ik ook.

Ze stonden alle behalve verkeerd onder de zwarte, maar dit is gewoon "next level".

Hardtop, sja het zal raar klinken, maar niet zo'n behoefte aan dakje open. Zeker in dat snikhete weer. Dan kook je weg.
Waarom dan cabrio? Ja met hardtop heb je een schitterende coupe, die mooier is dan de coupe... :lol:

Maar alle gekheid, ik zit straks weer 2 weken in de Duitse Eifel en als ik daar 2 weken open kan rijden, dan heb ik genoeg voor het hele jaar.
Hier in Nederland open rijden vind ik niet zo spannend.

De 328i is zo goed als verkoop klaar. Heb nu standaard audio kabelboom uit Duitsland ontvangen (me eigen had ik destijd verknipt voor de bedrading) dus als die ingebouwd is, kan de rest van interieur weer terug en dan kan die in principe de verkoop in.

MParallel

remlichtschakelaar...

Bericht door MParallel » 06 aug 2013, 15:49

Remlichtschakelaar van de M3 vervangen. Die gad tijdens de proefrit al een fijne Check Control melding...Brake Light Circuit.

Oftewel, remllichten doen het prima, maar de check control (v.d. schakelaar) op de check control van de lampen is kapot. Bekende kwaal. Bij de 328i jaren terug ook al vervangen.

Altijd een klote klus, omdat de oude schakelaar er niet uit te halen is.

Nu jaren later en de schakelaar eens goed bekeken te hebben, snap ik nu hoe het werkt met die rode "kraag" die ervoor zorgt dat de tabjes niet meer naar binnen kunnen. Na montage kun je lijkt het hem niet ver genoed terugtrekken, maar dan moet je dus door dat punt heen.

En ik had nu door dat je met één 10mm bout simpelweg het hele beugeltje kunt loshalen, waardoor het helemaal een eitje wordt.

Bij de M3 nog makkelijker vanwege ontbreken koppelingspedaal. Nog even gekeken op de 328i. Daar kan het ook (net).

Afbeelding

Plaats reactie