E36 328i/M3 Cabrio/135i
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - BBS testfit.
Idd niks mis mee
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - BBS testfit.
Ja het heeft verder wel geen betekenis, maar ik vond het toch leuk.
Voor de eerste keer de achterbank uit de auto gehaald toen me ineens te binnen schoot dat BMW daar altijd de optielijst onder verbergt.
Op een 15 jaar oude auto zijn die meestal al lang weg. Op me 328i vond ik hem destijds nog, maar dat papiertje was volledig vergaan en onleesbaar.
Dan is het toch, zeker als OEM gek, als je dit ziet:


Nog netjes op ze plek, in nagenoeg perfecte staat en volledig leesbaar. Ordernummer, datum en tijd alles erop.

Voor de eerste keer de achterbank uit de auto gehaald toen me ineens te binnen schoot dat BMW daar altijd de optielijst onder verbergt.
Op een 15 jaar oude auto zijn die meestal al lang weg. Op me 328i vond ik hem destijds nog, maar dat papiertje was volledig vergaan en onleesbaar.
Dan is het toch, zeker als OEM gek, als je dit ziet:
Nog netjes op ze plek, in nagenoeg perfecte staat en volledig leesbaar. Ordernummer, datum en tijd alles erop.

- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - papiertje...
En dan nu de close-up 

- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - papiertje...
Staat verder niks bijzonders op.
De optielijst die erop staat is korter dan die paar bladzijden terug staat, maar die toont ook nog de standaard zaken. Echt het optie deel komt 1 op 1 over.
Verder staat er een order nummer en VIN. Geen spannende zaken ofzo.
Nu nog een keer de kap van de bestuurdersstoel loshalen. In me 328i zit daar een grote stickerlabel met alle specs van de interieurdelen.
De optielijst die erop staat is korter dan die paar bladzijden terug staat, maar die toont ook nog de standaard zaken. Echt het optie deel komt 1 op 1 over.
Verder staat er een order nummer en VIN. Geen spannende zaken ofzo.
Nu nog een keer de kap van de bestuurdersstoel loshalen. In me 328i zit daar een grote stickerlabel met alle specs van de interieurdelen.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - papiertje...
Ow?!MParallel schreef:Staat verder niks bijzonders op.

Nu ff serieus; gaaf MParallel.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 03:15
Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - papiertje...
Zozo Folkert nog steeds druk ermee oem freak 
Ziet er goed uit je nieuwe aanwinst.

Ziet er goed uit je nieuwe aanwinst.
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio | Nu M3 - papiertje...
Zo de 328i wordt beetje bij beetje gestript van alle goodies.



Dit komt niet meer terug. Hoewel, zo zal de M3 er straks uitzien.

Dit komt niet meer terug. Hoewel, zo zal de M3 er straks uitzien.

- Martijn_bmw
- Berichten: 28760
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E36 328i Cabrio | 328i kaalplukkerij
zozo flink aan het slopen! 328i daarna als kale auto verkopen of trek je hem helemaal uit elkaar en verkoop je de onderdelen?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 328i Cabrio | 328i kaalplukkerij
Grappig proces. Een mooie auto ontdoen van allemaal opties om deze vervolgens over te zetten. Vele zullen je voor gek verklaren (ikke niet hoor).
Zo heb ik een Engelse sloop M3 van iemand gekocht die deze had gekocht om alle opties over te zetten op zijn eigen (NL) M3. Daarna heeft hij de kaalgeplukte M3 met motor aan mij verkocht. En ik heb deze weer gebruikt voor mijn 325i - M3 Swap.
Zo heb ik een Engelse sloop M3 van iemand gekocht die deze had gekocht om alle opties over te zetten op zijn eigen (NL) M3. Daarna heeft hij de kaalgeplukte M3 met motor aan mij verkocht. En ik heb deze weer gebruikt voor mijn 325i - M3 Swap.
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio | 328i kaalplukkerij
Breng hem weer terug naar standaard (dan is het nog een aardig volle auto), zoals destijd gekocht. Dan zou de volgende eigenaar en nog een leuke auto aan moeten hebben.Martijn_bmw schreef:zozo flink aan het slopen! 328i daarna als kale auto verkopen of trek je hem helemaal uit elkaar en verkoop je de onderdelen?
Het is even werk, maar dan heb je ook wat. Bepaalde zaken zijn ook dusdanig kostbaar of onvindbaar, dat zet ik graag over.Reind schreef:Grappig proces. Een mooie auto ontdoen van allemaal opties om deze vervolgens over te zetten. Vele zullen je voor gek verklaren (ikke niet hoor).
Zo heb ik een Engelse sloop M3 van iemand gekocht die deze had gekocht om alle opties over te zetten op zijn eigen (NL) M3. Daarna heeft hij de kaalgeplukte M3 met motor aan mij verkocht. En ik heb deze weer gebruikt voor mijn 325i - M3 Swap.
En de 328i verkopen met die zaken, levert me niks tot amper wat meer op. Dus ik zou wel gek zijn het te laten zitten.
En ja, dan heb ik straks wel een auto zo dik als de 328i was, maar dan in M3 vorm, wat uiteindelijk toch de ultieme E36 variant it.
Lang zitten twijfelen om een S50 swap te doen. Heb je op papier hetzelfde resultaat. Al blijft het dan toch altijd een 328i met M3 motor. Je (ik wel althans) wil dan toch een WBS chassis nummer hebben en de juiste typeplaatjes ala "BMW M GmbH".
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Sleutelweekend
Zwaar sleutelweekend achter de rug gehad. 30 uurtjes sleutelen ofzo. Ik heb het niet meer bijgehouden.
Was nodig en nu was er tijd en had ik een loods tot me beschikking. Samen met een maat van me aan de slag gegaan.
Vrijdagavond alles klaargezet, zaterdag en zondag tot in de diepe uurtjes gesleuteld. Ik hoef voorlopig geen steeksleutel of ratel meer te zien.
Gedaan:
- Bilstein PSS9 van de 328i overgezet op de M3 (dit was ook een set bedoelt voor een M3).
- Mov'It BBK van de 328i afgehaald en standaard remmerij teruggezet.
- Eibach stabi's van de 328i afgehaald en standaard stabi's teruggeplaatst. Helaas bleek de Eibach stabi (voor) niet op de M3 te passen. De bocht na de rubbers is te kort en komt daardoor tegen de luchtpomp aan.
Als Eibach even wat langer had gemaakt had ie gewoon gepast.
(Dat is nog krom trouwens ook. De 328i Eibach stabi heeft voor een 28mm variant, de set voor de M3 een 26mm variant. Omdat de droplinks bij een M3 aan de schokdemper zitten kun je af met een kleinere diameter (lees: lichter) voor hetzelfde effect. MAAR, de Bilstein PSS9 set voor de M3, hoe gek ook, heeft geen aansluiting op de schokdemper voor de droplinks en wordt dan ook geleverd met de kortere versie die naar de draagarm gaat.
Wil je dus een Eibach stabi voor, voor de M3, dan heb je dus eigenlijk een te dunne, want in combi met de PSS9 dampers/veren, wil je dus een dikker ter compensatie van de korte droplinks!)
- Sperdiff onder de 328i vandaag gehaald en standaard diff teruggeplaatst.
- Velgen/banden van de M3 onder de 328i gezet, BBS wielen onder de M3 gezet.
- Daarna aan de E39 Touring van me maat nog de schokdempers achter vervangen en een diff keerring vervangen (uitgaande kant).
In eerste instantie nog problemen met aanlopen van de banden tegen de schokdempers (Bilstein) niet aan gedacht dat de naaf (kingpin/upright) van de niet M3, de M3 3.0 en de M3 3.2 allemaal anders zijn. Die van een 3.2 heeft in elk geval meer camber ingebouwd en daardoor kwam de band tegen de damper.
Op de 328i met standaard naaf had ik de onderkant nog geshimt voor meer camber en had je nog ruimte over.
De BBS wielen met hun iets lagere ET hebben het wiel nu ver genoeg naar buiten gebracht voor geen speling.
Dingen waar je van te voren (ik dan) niet bij stilstaat.
De foto's.
Voorzijdes de lucht in...waarbij ik ontdekte dat de M3 nog over de plaat aan de onderzijde van de auto beschikt die de boven mooi vlak maakt. Was me eerder niet opgevallen.


Daarna de achterzijdes...

Diff wissel...

En de E39 Touring de lucht in.

Zo staat de M er nu bij...


En zo de 328i. Alleen nog de draadboom audio erin, interieur terugbouwen en dan de verkoop in.

En toen werd ik in de nacht van zondag op maandag terug naar huis, vlak voor me huis door de politie aan de kant gezet. Me auto (de 328i) bleek (ten onrechte) als onverzekerd in hun systeem te staan.
Daar sta je dan om 3:30 met een "onverzekerde" auto zonder interieur (zie foto's vorige reply). Ga dat maar eens uitleggen.
"Is dit uw auto meneer"
"uh ja"
"Sinds wanneer is die verzekerd"
"uh sinds 7 jaar geleden"
"oh ok. hij komt bij ons als onverzekerd naar boven"
"haha dat is vreemd. Ben wel vorige maand van maatschappij gewisseld"
Nou ja alle papieren waren in orde en ze zeiden dat hun systeem een maand speling heeft en dat ik even een belletje moest plegen naar de verzekeraar en verder kon ik gewoon gaan.
Ze moeten wel gedacht hebben...gestripte auto, niet verzekerd, dat tijdstip...
Was nodig en nu was er tijd en had ik een loods tot me beschikking. Samen met een maat van me aan de slag gegaan.
Vrijdagavond alles klaargezet, zaterdag en zondag tot in de diepe uurtjes gesleuteld. Ik hoef voorlopig geen steeksleutel of ratel meer te zien.

Gedaan:
- Bilstein PSS9 van de 328i overgezet op de M3 (dit was ook een set bedoelt voor een M3).
- Mov'It BBK van de 328i afgehaald en standaard remmerij teruggezet.
- Eibach stabi's van de 328i afgehaald en standaard stabi's teruggeplaatst. Helaas bleek de Eibach stabi (voor) niet op de M3 te passen. De bocht na de rubbers is te kort en komt daardoor tegen de luchtpomp aan.
Als Eibach even wat langer had gemaakt had ie gewoon gepast.

(Dat is nog krom trouwens ook. De 328i Eibach stabi heeft voor een 28mm variant, de set voor de M3 een 26mm variant. Omdat de droplinks bij een M3 aan de schokdemper zitten kun je af met een kleinere diameter (lees: lichter) voor hetzelfde effect. MAAR, de Bilstein PSS9 set voor de M3, hoe gek ook, heeft geen aansluiting op de schokdemper voor de droplinks en wordt dan ook geleverd met de kortere versie die naar de draagarm gaat.
Wil je dus een Eibach stabi voor, voor de M3, dan heb je dus eigenlijk een te dunne, want in combi met de PSS9 dampers/veren, wil je dus een dikker ter compensatie van de korte droplinks!)
- Sperdiff onder de 328i vandaag gehaald en standaard diff teruggeplaatst.
- Velgen/banden van de M3 onder de 328i gezet, BBS wielen onder de M3 gezet.
- Daarna aan de E39 Touring van me maat nog de schokdempers achter vervangen en een diff keerring vervangen (uitgaande kant).
In eerste instantie nog problemen met aanlopen van de banden tegen de schokdempers (Bilstein) niet aan gedacht dat de naaf (kingpin/upright) van de niet M3, de M3 3.0 en de M3 3.2 allemaal anders zijn. Die van een 3.2 heeft in elk geval meer camber ingebouwd en daardoor kwam de band tegen de damper.
Op de 328i met standaard naaf had ik de onderkant nog geshimt voor meer camber en had je nog ruimte over.
De BBS wielen met hun iets lagere ET hebben het wiel nu ver genoeg naar buiten gebracht voor geen speling.
Dingen waar je van te voren (ik dan) niet bij stilstaat.
De foto's.
Voorzijdes de lucht in...waarbij ik ontdekte dat de M3 nog over de plaat aan de onderzijde van de auto beschikt die de boven mooi vlak maakt. Was me eerder niet opgevallen.
Daarna de achterzijdes...
Diff wissel...
En de E39 Touring de lucht in.
Zo staat de M er nu bij...
En zo de 328i. Alleen nog de draadboom audio erin, interieur terugbouwen en dan de verkoop in.
En toen werd ik in de nacht van zondag op maandag terug naar huis, vlak voor me huis door de politie aan de kant gezet. Me auto (de 328i) bleek (ten onrechte) als onverzekerd in hun systeem te staan.
Daar sta je dan om 3:30 met een "onverzekerde" auto zonder interieur (zie foto's vorige reply). Ga dat maar eens uitleggen.

"Is dit uw auto meneer"
"uh ja"
"Sinds wanneer is die verzekerd"
"uh sinds 7 jaar geleden"
"oh ok. hij komt bij ons als onverzekerd naar boven"
"haha dat is vreemd. Ben wel vorige maand van maatschappij gewisseld"
Nou ja alle papieren waren in orde en ze zeiden dat hun systeem een maand speling heeft en dat ik even een belletje moest plegen naar de verzekeraar en verder kon ik gewoon gaan.
Ze moeten wel gedacht hebben...gestripte auto, niet verzekerd, dat tijdstip...

-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend
Zie dat me vorige foto's nog vd half gestripte auto zijn. Toen ik aan werd gehouden was dit wat ook agent mocht aanschouwen:

Nee niks airco, maar het was nu of nooit. Had wel me ventilator meegenomen en flink veel water.

Nee niks airco, maar het was nu of nooit. Had wel me ventilator meegenomen en flink veel water.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28760
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend
Pff wat een klus!
Maargoed je moet er wat voor over hebben
Levert wel een stuk meer op zo alles los in de verkoop dan 328i compleet verkopen...
Maargoed je moet er wat voor over hebben

Levert wel een stuk meer op zo alles los in de verkoop dan 328i compleet verkopen...
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend
M3 staat er top bij!
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend
heerlijke m3 zo.
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend
Foto voorkant stond er nog niet op zie ik....

-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend
Echt een hele dikke kar Folkert! Wees er zuinig op...maar dat zal niet zo'n probleem vormen 

- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: E36 328i Cabrio | mega sleutelweekend
Dat zal leuk geweest zijn bij de agenten met het Amsterdamse accent. 

- MVB
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: Op een BMW
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
M3
Verder gegaan met onder de motorkap schoonmaken. Zoals gezegd, de vorige eigenaar was niet zo'n poetser. Motor was erg stoffig.
Eerst globaal alles waar ik zo bij kon beetje netjes gemaakt. Nu de hoeken en gaten.
Te beginnen bij, linker binnenscherm.
Voor, bah!

Na, nice!

Snorkel kreeg ik er niet uit. Die heeft nog een extensie naar beneden. Dacht dat de M3 3.2 dat niet had, aangezien mijn linker rem koel buis geen opening heeft en de snorkel daar niet op aangesloten zit. Weet iemand of dat bij een 3.2 ook gewoon zo hoort te zijn? Dan zit er mogelijk een verkeerde buis in. (of vergeten dat gat te maken)
Hitteschild meegepakt.

Zo leer je ook weer wat. Altijd gedacht dat het een plaatje was aan de zijkant van het luchtfilter, maar nadat het luchtfilterhuis er niet uit wilde, zag ik pas dat het schild helemaal naar onder loopt en nog een stuk naar achter.
Ook meteen de slangenklemmen weer helemaal netjes gemaakt.
Volgende keer zijn de inlaatkanalen aan de beurt. Daar zie je ook nog goed die vuile slangenklemmen.
En verse remvloeistof

Eerst globaal alles waar ik zo bij kon beetje netjes gemaakt. Nu de hoeken en gaten.
Te beginnen bij, linker binnenscherm.
Voor, bah!
Na, nice!
Snorkel kreeg ik er niet uit. Die heeft nog een extensie naar beneden. Dacht dat de M3 3.2 dat niet had, aangezien mijn linker rem koel buis geen opening heeft en de snorkel daar niet op aangesloten zit. Weet iemand of dat bij een 3.2 ook gewoon zo hoort te zijn? Dan zit er mogelijk een verkeerde buis in. (of vergeten dat gat te maken)
Hitteschild meegepakt.
Zo leer je ook weer wat. Altijd gedacht dat het een plaatje was aan de zijkant van het luchtfilter, maar nadat het luchtfilterhuis er niet uit wilde, zag ik pas dat het schild helemaal naar onder loopt en nog een stuk naar achter.
Ook meteen de slangenklemmen weer helemaal netjes gemaakt.
Volgende keer zijn de inlaatkanalen aan de beurt. Daar zie je ook nog goed die vuile slangenklemmen.
En verse remvloeistof
- Gert-jan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 cleaning.
Wauw, wat een plaatje is het nu al zeg! Keep up the good work 

- ArjanS
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 cleaning.
Prachtige M3! BBSjes staan mooier op de witte kleur vind ik.
Maar waarom de hardtop er nog op met dit weer?
Wanneer gaat de 328i in de verkoop?
Maar waarom de hardtop er nog op met dit weer?
Wanneer gaat de 328i in de verkoop?
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 cleaning.
Vind ik ook.ArjanS schreef:Prachtige M3! BBSjes staan mooier op de witte kleur vind ik.
Maar waarom de hardtop er nog op met dit weer?
Wanneer gaat de 328i in de verkoop?
Ze stonden alle behalve verkeerd onder de zwarte, maar dit is gewoon "next level".
Hardtop, sja het zal raar klinken, maar niet zo'n behoefte aan dakje open. Zeker in dat snikhete weer. Dan kook je weg.
Waarom dan cabrio? Ja met hardtop heb je een schitterende coupe, die mooier is dan de coupe...

Maar alle gekheid, ik zit straks weer 2 weken in de Duitse Eifel en als ik daar 2 weken open kan rijden, dan heb ik genoeg voor het hele jaar.
Hier in Nederland open rijden vind ik niet zo spannend.
De 328i is zo goed als verkoop klaar. Heb nu standaard audio kabelboom uit Duitsland ontvangen (me eigen had ik destijd verknipt voor de bedrading) dus als die ingebouwd is, kan de rest van interieur weer terug en dan kan die in principe de verkoop in.
- MParallel
- Berichten: 8837
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
remlichtschakelaar...
Remlichtschakelaar van de M3 vervangen. Die gad tijdens de proefrit al een fijne Check Control melding...Brake Light Circuit.
Oftewel, remllichten doen het prima, maar de check control (v.d. schakelaar) op de check control van de lampen is kapot. Bekende kwaal. Bij de 328i jaren terug ook al vervangen.
Altijd een klote klus, omdat de oude schakelaar er niet uit te halen is.
Nu jaren later en de schakelaar eens goed bekeken te hebben, snap ik nu hoe het werkt met die rode "kraag" die ervoor zorgt dat de tabjes niet meer naar binnen kunnen. Na montage kun je lijkt het hem niet ver genoed terugtrekken, maar dan moet je dus door dat punt heen.
En ik had nu door dat je met één 10mm bout simpelweg het hele beugeltje kunt loshalen, waardoor het helemaal een eitje wordt.
Bij de M3 nog makkelijker vanwege ontbreken koppelingspedaal. Nog even gekeken op de 328i. Daar kan het ook (net).

Oftewel, remllichten doen het prima, maar de check control (v.d. schakelaar) op de check control van de lampen is kapot. Bekende kwaal. Bij de 328i jaren terug ook al vervangen.
Altijd een klote klus, omdat de oude schakelaar er niet uit te halen is.
Nu jaren later en de schakelaar eens goed bekeken te hebben, snap ik nu hoe het werkt met die rode "kraag" die ervoor zorgt dat de tabjes niet meer naar binnen kunnen. Na montage kun je lijkt het hem niet ver genoed terugtrekken, maar dan moet je dus door dat punt heen.
En ik had nu door dat je met één 10mm bout simpelweg het hele beugeltje kunt loshalen, waardoor het helemaal een eitje wordt.
Bij de M3 nog makkelijker vanwege ontbreken koppelingspedaal. Nog even gekeken op de 328i. Daar kan het ook (net).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Semrush [Bot] en 10 gasten