Passat eruit, ID.4 erin.
- Knot
- Berichten: 40153
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan
Klinkt als goed aangepakt en aardige aanslag op snurkie... maar wel weer naar je zin rijdend en dat is belangrijk!
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Precies Rody, heb er een hekel aan als iets niet helemaal is zoals het moet zijn.
@Bert, ik heb nog even gevraagd wat de reden van de 3.2 rubbers is. De E30 M3 rubbers worden verkeerd gemonteerd voor meer caster maar blijken door die abnormale montage vrij snel kapot te gaan. Op een circuitauto die relatief weinig kilometers klokt is dat niet zo een punt, voor straat toepassingen is het vervelender. Het 3.0 rubber geeft teveel flex dus die wil je ook niet. Het 3.2 rubber wordt een kwart slag gedraaid bij montage en blijkt erg solide te zijn in zowel uithoudingsvermogen als vrij van speling.
@Bert, ik heb nog even gevraagd wat de reden van de 3.2 rubbers is. De E30 M3 rubbers worden verkeerd gemonteerd voor meer caster maar blijken door die abnormale montage vrij snel kapot te gaan. Op een circuitauto die relatief weinig kilometers klokt is dat niet zo een punt, voor straat toepassingen is het vervelender. Het 3.0 rubber geeft teveel flex dus die wil je ook niet. Het 3.2 rubber wordt een kwart slag gedraaid bij montage en blijkt erg solide te zijn in zowel uithoudingsvermogen als vrij van speling.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW M3 sedan
Hm dat vraag ik me toch ernstig af. Die 3.0 rubbers zijn zo goed als massief, er zit naast het gat een heel klein sleufje, maar volgens mij zijn ze zeker weten wel harder als die van een 3.0 

- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: BMW M3 sedan
3.0:

3.2:

Althans volgens Turner.
Ik heb altijd de bovenste gehad van Meyle en die gaan best lang mee.
3.2:
Althans volgens Turner.
Ik heb altijd de bovenste gehad van Meyle en die gaan best lang mee.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Bas zal er z'n reden wel voor hebben, zo op het plaatje ziet een 3.0 rubber er inderdaad stevig uit. Misschien toch dat con-centrisch nodig van het 3.2 rubber. Als het maar werkt
Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor de vrij lage ET-waarde van de BBS'en aan de achterzijde. BBS levert gek genoeg 18 inch alleen in ET35. Aan de voorkant heb ik dat wel nodig om de remklauwen kwijt te kunnen. Maar aan de achterkant zou het iets minder mogen zodat er ook een wat bredere band om de velg kan. Maar om alleen het hart van de velg 5 mm af te draaien zag ik niet zo zitten omdat je dan inboet op stevigheid. Dus na lang wachten op überhaupt een reactie van wat Nederlandse bedrijven heb ik maar een verzoek gestuurd naar Wheel Specialists USA die al eerder hetzelfde wiel onder handen hebben genomen (via google gevonden). Binnen 2 uur een uitgebreide reactie terug met alles er op en er aan
Daar kunnen sommige kokosnoten hier in Nederland nog wat van leren, treurig gewoon. Dus er komen nu 2 wielen met ET40 en stalen verstevigingen in de boutgaten naar Nederland. En dan kunnen er eindelijk 245 brede achterbanden op. Het kost wat moeite maar dan is het opgelost.

Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor de vrij lage ET-waarde van de BBS'en aan de achterzijde. BBS levert gek genoeg 18 inch alleen in ET35. Aan de voorkant heb ik dat wel nodig om de remklauwen kwijt te kunnen. Maar aan de achterkant zou het iets minder mogen zodat er ook een wat bredere band om de velg kan. Maar om alleen het hart van de velg 5 mm af te draaien zag ik niet zo zitten omdat je dan inboet op stevigheid. Dus na lang wachten op überhaupt een reactie van wat Nederlandse bedrijven heb ik maar een verzoek gestuurd naar Wheel Specialists USA die al eerder hetzelfde wiel onder handen hebben genomen (via google gevonden). Binnen 2 uur een uitgebreide reactie terug met alles er op en er aan

- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW M3 sedan
heb je wel aan de binnenkant gemeten?
Bij mij op de racer past 9J ET 35 net aan met de Intrax poten. Maar de catch is dat ik up side down coil over poten heb, dus de veer valt binnen het wiel als het ware. Die AST poten zijn dat niet en zijn 82mm dik aan de bovenkant oid (exacte dikte ligt aan de veer) ipv de 52mm behuizing bij mij. zelfs al heb je met 18x8,5J ET35 zo'n 6mm speelruimte tov mijn setup, kan de dikte van die poten wel eens een probleem vormen als je het wiel meer naar binnen brengt.
Bij mij op de racer past 9J ET 35 net aan met de Intrax poten. Maar de catch is dat ik up side down coil over poten heb, dus de veer valt binnen het wiel als het ware. Die AST poten zijn dat niet en zijn 82mm dik aan de bovenkant oid (exacte dikte ligt aan de veer) ipv de 52mm behuizing bij mij. zelfs al heb je met 18x8,5J ET35 zo'n 6mm speelruimte tov mijn setup, kan de dikte van die poten wel eens een probleem vormen als je het wiel meer naar binnen brengt.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Ja heb ik gechecked, genoeg ruimte.
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: BMW M3 sedan
Was vandaag even bij Bas langsgeweest. Mijn rubbers moeten ook binnenkort eraan geloven en Bas kwam ook met de 3.2 rubbers. Uitleg was hetzelfde als wat Joy heeft getypt hierboven.
- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: BMW M3 sedan
Met de BBS-en van mij 8J ET47 kwam het in ieder geval aan de binnenkant niet goed.
Welliswaar na verlaging, maar links was het de koets, en rechts de afdekking van de vulslang van de tank.
Er lag echter wel 255 achterop, maar die pakte ook nog een klein stukje de wielranden mee in de Karussel.
Nu met 235 leek het beter te gaan, echter nu even een tijdje zonder E36.
Zat er wel bij jou naar te kijken Joy hoe dat goed ging maar stond schijnbaar dus al op de planning
Welliswaar na verlaging, maar links was het de koets, en rechts de afdekking van de vulslang van de tank.
Er lag echter wel 255 achterop, maar die pakte ook nog een klein stukje de wielranden mee in de Karussel.
Nu met 235 leek het beter te gaan, echter nu even een tijdje zonder E36.
Zat er wel bij jou naar te kijken Joy hoe dat goed ging maar stond schijnbaar dus al op de planning

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Ha Vincent, ik heb bijna 2 cm ruimte tussen wiel en veerpoot achter. Dus dat is geen probleem. De originele ET van de M contours is 41 dus daar zit de velg straks heel dicht bij in de buurt.
- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: BMW M3 sedan
Hee Joy,
De speling m.b.t. de demper was bij mij het probleem niet, ik heb een "vroege" Sportline 2 set en derhalve geen coilover achter.
Omdat de stelringen voor de tonveren vast zaten en ik de auto wilde laten zakken (was nog omhoog van de vorige APK), zijn er harde bussen onder gegaan.
Gevolg, 3.5cm omlaag en teveel toespoor. De auto stuurde achter ook mee leek wel (en dus tegen
).
Na uitlijning en wat meer camber leek het beter, met 10mm spacers zou het ook op fabriekswaarden moeten komen van de oude Styling 39.
Alleen besloot mijn draagarmophanging linksachter vroegtijdig afscheid te nemen van de rest van de auto, dus nu even zonder E36 tot de M3 klaar is.
De speling m.b.t. de demper was bij mij het probleem niet, ik heb een "vroege" Sportline 2 set en derhalve geen coilover achter.
Omdat de stelringen voor de tonveren vast zaten en ik de auto wilde laten zakken (was nog omhoog van de vorige APK), zijn er harde bussen onder gegaan.
Gevolg, 3.5cm omlaag en teveel toespoor. De auto stuurde achter ook mee leek wel (en dus tegen

Na uitlijning en wat meer camber leek het beter, met 10mm spacers zou het ook op fabriekswaarden moeten komen van de oude Styling 39.
Alleen besloot mijn draagarmophanging linksachter vroegtijdig afscheid te nemen van de rest van de auto, dus nu even zonder E36 tot de M3 klaar is.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Ai, klusje om te lassen dan ? De opvolger komt op tijd geloof ik
Wat ben je eigenlijk zelf allemaal van plan om te gaan doen aan de M3, alles ?

- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: BMW M3 sedan
Via PM, houdt jou topic mooi schoon van randonderwerpen 

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M3 sedan
Mooie updates Joy en het was al zo'n strakke M3! Qua kosten had er ook een knappe E46 M3 kunnen staan volgens mij, had je die niet liever gehad uiteindelijk?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Nee want daar ga je dan uiteindelijk ook weer aan modificeren
Altijd al een M3 sedan willen hebben dus die is er ook gekomen.

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
De aangepaste BBS CH's zijn deze week aangekomen. Even wat foto's van gemaakt.





Origineel levert BBS de 8.5J alleen in ET35 en deze komen dan eigenlijk 6 mm te ver naar buiten waardoor een 245 band aanloopt tegen de wielkasten. Omdat ik toch wat grip tekort kom zo af en toe wilde ik graag naar 245 breed overstappen. Dus is er 5 mm van het hart afgedraaid en ter versteviging zijn er stalen inzetstukken geplaatst. Ziet er goed uit.
245/35/18 banden zijn aanstaande woensdag binnen dus van de week kunnen ze op de achteras.
Nu nog even 2 nieuwe voorwielen in NL regelen. De oude set ga ik gebruiken voor winterbanden.
Overigens dikke pluim voor http://www.wheelspecialists.com" onclick="window.open(this.href);return false; . Vanaf de 1e mail constant snelle feedback gekregen en zelfs na het verzenden nog contact over hoe ze bevallen en of alles naar wens is verlopen.
Origineel levert BBS de 8.5J alleen in ET35 en deze komen dan eigenlijk 6 mm te ver naar buiten waardoor een 245 band aanloopt tegen de wielkasten. Omdat ik toch wat grip tekort kom zo af en toe wilde ik graag naar 245 breed overstappen. Dus is er 5 mm van het hart afgedraaid en ter versteviging zijn er stalen inzetstukken geplaatst. Ziet er goed uit.
245/35/18 banden zijn aanstaande woensdag binnen dus van de week kunnen ze op de achteras.
Nu nog even 2 nieuwe voorwielen in NL regelen. De oude set ga ik gebruiken voor winterbanden.
Overigens dikke pluim voor http://www.wheelspecialists.com" onclick="window.open(this.href);return false; . Vanaf de 1e mail constant snelle feedback gekregen en zelfs na het verzenden nog contact over hoe ze bevallen en of alles naar wens is verlopen.

Laatst gewijzigd door Joy op 18 sep 2017, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: BMW M3 sedan
ben benieuwd hoe ze straks staan 

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M3 sedan
Me too
Perfectionisme ten top Joy 


- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: BMW M3 sedan
Dat ziet er goed uit met die bussen.
- Knot
- Berichten: 40153
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan
Wat je al niet over hebt voor een paar wielen.. maar idd net werk geleverd door die toko!
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW M3 sedan
Dan ben je echt gek op je CH's (zijn idd ook erg mooi)
Zijn je winter CH's straks dan niet te breedt voor de winterbanden? Of ga je met 235 winterbanden rijden?
Zijn je winter CH's straks dan niet te breedt voor de winterbanden? Of ga je met 235 winterbanden rijden?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
225 past wel, dat zit er nu ook omheen. Dat is voor een winterband ook breed zat.
Jammer dat BBS zelf zo weinig aanbod heeft. Over de hele lijn leveren ze vrijwel alles in ET35.
Jammer dat BBS zelf zo weinig aanbod heeft. Over de hele lijn leveren ze vrijwel alles in ET35.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW M3 sedan
Gaat wat looks betreft dan wel veel meer getrokken staan dan dat je zomer set is als beide sets 8.5" achter hebben. Die 2cm maakt echt een groot verschil wat aanzicht en verloop op de velg.
Welke maten hebben de oude 8.5" rondom of voor 8" voor en 8.5 achter?
Heb gezocht maar kon er zo niks over vinden in dit draadje.
Welke maten hebben de oude 8.5" rondom of voor 8" voor en 8.5 achter?
Heb gezocht maar kon er zo niks over vinden in dit draadje.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Het is nu 8,5J rondom met ET35. Banden 225/40/18. Die staan iets getrokken inderdaad. Ik zou voor terug kunnen gaan naar een 8,0J maar heb er een hard hoofd in of dat nog steeds over de remklauwen past. Zou je net iemand moeten weten die zo een velg heeft liggen om eens te passen.
Edit: zie geen 8J velg staan op de BBS lijst. Dacht deze wel eens te hebben gezien, niet dus.
Edit: zie geen 8J velg staan op de BBS lijst. Dacht deze wel eens te hebben gezien, niet dus.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, GRzep, JdvPolo, matthyssie, Wimo en 10 gasten