Passat eruit, ID.4 erin.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40154
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Knot » 18 aug 2010, 08:11

Klinkt als goed aangepakt en aardige aanslag op snurkie... maar wel weer naar je zin rijdend en dat is belangrijk!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 18 aug 2010, 16:04

Precies Rody, heb er een hekel aan als iets niet helemaal is zoals het moet zijn.

@Bert, ik heb nog even gevraagd wat de reden van de 3.2 rubbers is. De E30 M3 rubbers worden verkeerd gemonteerd voor meer caster maar blijken door die abnormale montage vrij snel kapot te gaan. Op een circuitauto die relatief weinig kilometers klokt is dat niet zo een punt, voor straat toepassingen is het vervelender. Het 3.0 rubber geeft teveel flex dus die wil je ook niet. Het 3.2 rubber wordt een kwart slag gedraaid bij montage en blijkt erg solide te zijn in zowel uithoudingsvermogen als vrij van speling.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Bert ///M3 » 18 aug 2010, 21:00

Hm dat vraag ik me toch ernstig af. Die 3.0 rubbers zijn zo goed als massief, er zit naast het gat een heel klein sleufje, maar volgens mij zijn ze zeker weten wel harder als die van een 3.0 :hmmm:

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW M3 sedan

Bericht door vwk » 20 aug 2010, 00:19

3.0:
Afbeelding

3.2:
Afbeelding

Althans volgens Turner.

Ik heb altijd de bovenste gehad van Meyle en die gaan best lang mee.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 20 aug 2010, 18:35

Bas zal er z'n reden wel voor hebben, zo op het plaatje ziet een 3.0 rubber er inderdaad stevig uit. Misschien toch dat con-centrisch nodig van het 3.2 rubber. Als het maar werkt :wink:

Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor de vrij lage ET-waarde van de BBS'en aan de achterzijde. BBS levert gek genoeg 18 inch alleen in ET35. Aan de voorkant heb ik dat wel nodig om de remklauwen kwijt te kunnen. Maar aan de achterkant zou het iets minder mogen zodat er ook een wat bredere band om de velg kan. Maar om alleen het hart van de velg 5 mm af te draaien zag ik niet zo zitten omdat je dan inboet op stevigheid. Dus na lang wachten op überhaupt een reactie van wat Nederlandse bedrijven heb ik maar een verzoek gestuurd naar Wheel Specialists USA die al eerder hetzelfde wiel onder handen hebben genomen (via google gevonden). Binnen 2 uur een uitgebreide reactie terug met alles er op en er aan :shock: Daar kunnen sommige kokosnoten hier in Nederland nog wat van leren, treurig gewoon. Dus er komen nu 2 wielen met ET40 en stalen verstevigingen in de boutgaten naar Nederland. En dan kunnen er eindelijk 245 brede achterbanden op. Het kost wat moeite maar dan is het opgelost.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Bert ///M3 » 20 aug 2010, 19:16

heb je wel aan de binnenkant gemeten?

Bij mij op de racer past 9J ET 35 net aan met de Intrax poten. Maar de catch is dat ik up side down coil over poten heb, dus de veer valt binnen het wiel als het ware. Die AST poten zijn dat niet en zijn 82mm dik aan de bovenkant oid (exacte dikte ligt aan de veer) ipv de 52mm behuizing bij mij. zelfs al heb je met 18x8,5J ET35 zo'n 6mm speelruimte tov mijn setup, kan de dikte van die poten wel eens een probleem vormen als je het wiel meer naar binnen brengt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 20 aug 2010, 19:28

Ja heb ik gechecked, genoeg ruimte.

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: BMW M3 sedan

Bericht door JurT » 20 aug 2010, 23:07

Was vandaag even bij Bas langsgeweest. Mijn rubbers moeten ook binnenkort eraan geloven en Bas kwam ook met de 3.2 rubbers. Uitleg was hetzelfde als wat Joy heeft getypt hierboven.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW M3 sedan

Bericht door vwk » 20 aug 2010, 23:31

Met de BBS-en van mij 8J ET47 kwam het in ieder geval aan de binnenkant niet goed.
Welliswaar na verlaging, maar links was het de koets, en rechts de afdekking van de vulslang van de tank.
Er lag echter wel 255 achterop, maar die pakte ook nog een klein stukje de wielranden mee in de Karussel.

Nu met 235 leek het beter te gaan, echter nu even een tijdje zonder E36.

Zat er wel bij jou naar te kijken Joy hoe dat goed ging maar stond schijnbaar dus al op de planning :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 20 aug 2010, 23:44

Ha Vincent, ik heb bijna 2 cm ruimte tussen wiel en veerpoot achter. Dus dat is geen probleem. De originele ET van de M contours is 41 dus daar zit de velg straks heel dicht bij in de buurt.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW M3 sedan

Bericht door vwk » 20 aug 2010, 23:55

Hee Joy,

De speling m.b.t. de demper was bij mij het probleem niet, ik heb een "vroege" Sportline 2 set en derhalve geen coilover achter.
Omdat de stelringen voor de tonveren vast zaten en ik de auto wilde laten zakken (was nog omhoog van de vorige APK), zijn er harde bussen onder gegaan.
Gevolg, 3.5cm omlaag en teveel toespoor. De auto stuurde achter ook mee leek wel (en dus tegen ;)).
Na uitlijning en wat meer camber leek het beter, met 10mm spacers zou het ook op fabriekswaarden moeten komen van de oude Styling 39.

Alleen besloot mijn draagarmophanging linksachter vroegtijdig afscheid te nemen van de rest van de auto, dus nu even zonder E36 tot de M3 klaar is.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 21 aug 2010, 00:16

Ai, klusje om te lassen dan ? De opvolger komt op tijd geloof ik :D Wat ben je eigenlijk zelf allemaal van plan om te gaan doen aan de M3, alles ?

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW M3 sedan

Bericht door vwk » 21 aug 2010, 00:19

Via PM, houdt jou topic mooi schoon van randonderwerpen :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Niels » 21 aug 2010, 20:52

Mooie updates Joy en het was al zo'n strakke M3! Qua kosten had er ook een knappe E46 M3 kunnen staan volgens mij, had je die niet liever gehad uiteindelijk?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 22 aug 2010, 12:31

Nee want daar ga je dan uiteindelijk ook weer aan modificeren :D Altijd al een M3 sedan willen hebben dus die is er ook gekomen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 12 sep 2010, 16:39

De aangepaste BBS CH's zijn deze week aangekomen. Even wat foto's van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Origineel levert BBS de 8.5J alleen in ET35 en deze komen dan eigenlijk 6 mm te ver naar buiten waardoor een 245 band aanloopt tegen de wielkasten. Omdat ik toch wat grip tekort kom zo af en toe wilde ik graag naar 245 breed overstappen. Dus is er 5 mm van het hart afgedraaid en ter versteviging zijn er stalen inzetstukken geplaatst. Ziet er goed uit.
245/35/18 banden zijn aanstaande woensdag binnen dus van de week kunnen ze op de achteras.

Nu nog even 2 nieuwe voorwielen in NL regelen. De oude set ga ik gebruiken voor winterbanden.

Overigens dikke pluim voor http://www.wheelspecialists.com" onclick="window.open(this.href);return false; . Vanaf de 1e mail constant snelle feedback gekregen en zelfs na het verzenden nog contact over hoe ze bevallen en of alles naar wens is verlopen. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Joy op 18 sep 2017, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Tommy » 12 sep 2010, 22:46

ben benieuwd hoe ze straks staan :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Niels » 12 sep 2010, 22:52

Me too :D Perfectionisme ten top Joy :wink:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Ar » 13 sep 2010, 00:47

Dat ziet er goed uit met die bussen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW M3 sedan

Bericht door allen » 13 sep 2010, 08:23

Mooi!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40154
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Knot » 13 sep 2010, 10:11

Wat je al niet over hebt voor een paar wielen.. maar idd net werk geleverd door die toko!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Tim N » 13 sep 2010, 15:38

Dan ben je echt gek op je CH's (zijn idd ook erg mooi)
Zijn je winter CH's straks dan niet te breedt voor de winterbanden? Of ga je met 235 winterbanden rijden?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 13 sep 2010, 17:09

225 past wel, dat zit er nu ook omheen. Dat is voor een winterband ook breed zat.

Jammer dat BBS zelf zo weinig aanbod heeft. Over de hele lijn leveren ze vrijwel alles in ET35.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Tim N » 13 sep 2010, 20:54

Gaat wat looks betreft dan wel veel meer getrokken staan dan dat je zomer set is als beide sets 8.5" achter hebben. Die 2cm maakt echt een groot verschil wat aanzicht en verloop op de velg.

Welke maten hebben de oude 8.5" rondom of voor 8" voor en 8.5 achter?
Heb gezocht maar kon er zo niks over vinden in dit draadje.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M3 sedan

Bericht door Joy » 13 sep 2010, 20:58

Het is nu 8,5J rondom met ET35. Banden 225/40/18. Die staan iets getrokken inderdaad. Ik zou voor terug kunnen gaan naar een 8,0J maar heb er een hard hoofd in of dat nog steeds over de remklauwen past. Zou je net iemand moeten weten die zo een velg heeft liggen om eens te passen.

Edit: zie geen 8J velg staan op de BBS lijst. Dacht deze wel eens te hebben gezien, niet dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Google [Bot], Martin*, SlowCo en 18 gasten