HAHA autohandel.....

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
ErikS

Re: HAHA autohandel.....

Bericht door ErikS » 29 nov 2008, 12:07

@ Robin,

Sommige kazen zijn bij de super goedkoper dan dat wij ze bij de leverancier inkopen,
Kaasprijzen zijn zo vaag,
waarschijnlijk @ Lidl dumpprijzen ivm kortere tht

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 nov 2008, 12:12

Leen schreef:nog een mooi voorbeeld gehoord gisteren .

Mijn dealer vertelde me het volgende verhaal :

Er kwam een man met een 760Li uit nov 2007 full options 90000km ( n.p. 193K........) even vragen wat hij voor zijn auto terug zou krijgen bij inruil op een nieuwe 7 serie
Het is dus duidelijk dat mijn dealer niet op zo'n auto zit wachten om in de showroom te zetten dus wordt hem een scherpe prijs geoffreerd voor de nieuwe en wordt gekeken wat de handel ervoor over heeft

hoogste bod is 65K .........

das dus bijna 11K per maand afschrijven.................da's niet leuk meer.

Overigens gaan er nu ook wel wat autobedrijven omvallen na een desastreus 3e en 4e kwartaal 2008

Gisteren de lokale Toyota dealer hier in de regio failliet .
Dat bedoel ik! Dan kijk je op internet en zie je dat Ekris voor een 2006 vergelijkbaar (?) model 90.000 euro vraagt! Dan vraag ik mij af of ik hetzelfde denk als zon handelaar of dealer:

Ik zeg dat die auto geen zak meer oplevert en doe een belachelijk bod, hoop datie hapt en zet de auto weer te koop met 100% marge?

Of zou Ekris (niet de minste dealer) zichzelf vrijwillig ten gronde richten door een veel te hoge prijs voor die 760 te vragen zodat die auto jarenlang blijft staan?

Leen

Bericht door Leen » 29 nov 2008, 12:18

Maurice , soms is het beter om geen deal te doen als handelaar , dit soort auto's kunnen zo maar 2 jaar winkeldochters worden , zeker in deze tijd . dan wil je niet weten wat dat gaat kosten aan afschrijving voor de dealer

RVV

Bericht door RVV » 29 nov 2008, 12:43

Mooi voorbeeld, maar aan de andere kant heb ik ook geen greintje meelij met mensen die zulke afschrijvingen moeten slikken. Want zoiets kun je van te voren heel goed inschatten.. er zijn boekjes te koop, waarin afschrijftabellen staan tientallen websites zijn er waar je kunt berekenen wat de afschrijving zal zijn.

Maik

Bericht door Maik » 29 nov 2008, 13:42

Als ik het geklaag hier zo hoor dan snap ik niet waarom er niet veel meer autohandelaren zijn onder de DF-ers, er schijnt goud geld in die handel te verdienen zijn! Niets staat je in de weg....

SteV6

Bericht door SteV6 » 29 nov 2008, 14:11

Even nadenken ... je biedt als dealer 20 tot 30K onder de marktwaarde, want de inruiler is moeilijk te verkopen, staat 2 jaar enz enz. Dan snap ik 1 ding niet helemaal. Waarom staat zo'n ding zo lang 2e hands in de showroom?

Dat ligt dan toch weer aan diezelfde marge? Biedt de dealer 10-15K meer, dan heeft hij waarschijnlijk een deal met de aanbieder. Als de auto dan ook nog eens voor 5-10K goedkoper in de showroom wordt gezet, dan is diezelfde dealer er eerder vanaf ...

20 - 10 - 5 = 5
30 - 15 - 10 = 5

5K verdiend in plaats van 25K afschrijving in de boeken hebben staan. Of zie ik nu iets over het hoofd Duifjes, Fabian, Niels enz.?

Want zolang ik weet wat de marges tussen in- en verkoop ongeveer zijn "trap" ik er niet in.

SteV6

(En als de verkoper van een grote BMW-dealer in het Oosten van het land dan ook nog het lef heeft om te zeggen dat ik het, met mijn beroep, makkelijk kan betalen, dan heb ik gegeten, gedronken en gekotst over die kerel)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 nov 2008, 14:24

ja dat snap ik dus ook weer niet...

Snipe

Bericht door Snipe » 29 nov 2008, 16:43

Rico schreef:Mooi voorbeeld, maar aan de andere kant heb ik ook geen greintje meelij met mensen die zulke afschrijvingen moeten slikken. Want zoiets kun je van te voren heel goed inschatten.. er zijn boekjes te koop, waarin afschrijftabellen staan tientallen websites zijn er waar je kunt berekenen wat de afschrijving zal zijn.
Kredietcrisis, ingestorte handel, da's lastig te voorspellen.
Ik had met een 330d niet per se gerekend op een afschrijving van 20k binnen een jaar. Iemand die ik ken, Grand Cherokee, afgelopen zomer 55k waard volgens de koerslijsten en nu 29....

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 29 nov 2008, 16:59

Zeker de jonge auto's uit het "premium" segment hebben de afgelopen 1,5 maand klappers gehad. Als ik een aantal taxatie's bekijk van een aantal VW Touareg's & A8, zit er tussen begin oktober en nu ruim EUR 7,500/10.000 verschil. Markt zakt in elkaar, al deze dikke diesels blijven staan en iedereen is extreem terughoudend. Nu is het zeker de tijd om een dikke occasie aan te schaffen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 nov 2008, 19:26

SteV6 schreef:Even nadenken ... je biedt als dealer 20 tot 30K onder de marktwaarde, want de inruiler is moeilijk te verkopen, staat 2 jaar enz enz. Dan snap ik 1 ding niet helemaal. Waarom staat zo'n ding zo lang 2e hands in de showroom?

Dat ligt dan toch weer aan diezelfde marge? Biedt de dealer 10-15K meer, dan heeft hij waarschijnlijk een deal met de aanbieder. Als de auto dan ook nog eens voor 5-10K goedkoper in de showroom wordt gezet, dan is diezelfde dealer er eerder vanaf ...

20 - 10 - 5 = 5
30 - 15 - 10 = 5

5K verdiend in plaats van 25K afschrijving in de boeken hebben staan. Of zie ik nu iets over het hoofd Duifjes, Fabian, Niels enz.?

SteV6
Volgens mij zie je niets over het hoofd Stef :wink: Volgens mij gokken die bedrijven en hopen ze op een klapper. Iets anders kan ik niet bedenken, echt vaste klanten die gewoon schandalig laag inruil gegeven wordt :roll: Volgens mij proberen dealers het gewoon, laag bieden en anders pech voor de klant. Dat zo'n klant nooit weerkomt....

Michel P

Bericht door Michel P » 29 nov 2008, 19:30

Men zou het lef als dealer moeten hebben om de klant voor aanschaf aan te geven dat zo'n type auto mega afschrijft, met een rekenvoorbeeld erbij, niet eerst een klant zo'n auto verkopen, en deze later bij inruil glas hard naaien, want, risico willen ze niet lopen............

Michel

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 29 nov 2008, 20:44

Michel P schreef:Men zou het lef als dealer moeten hebben om de klant voor aanschaf aan te geven dat zo'n type auto mega afschrijft, met een rekenvoorbeeld erbij, niet eerst een klant zo'n auto verkopen, en deze later bij inruil glas hard naaien, want, risico willen ze niet lopen............

Michel
Tuurlijk, de dealer zag de krediet crisis al aankomen in 2006 toen meneer zijn Bmw 760i aankocht....

PeterB

Bericht door PeterB » 29 nov 2008, 20:47

Leen schreef:nog een mooi voorbeeld gehoord gisteren .

Mijn dealer vertelde me het volgende verhaal :

Er kwam een man met een 760Li uit nov 2007 full options 90000km ( n.p. 193K........) even vragen wat hij voor zijn auto terug zou krijgen bij inruil op een nieuwe 7 serie
Het is dus duidelijk dat mijn dealer niet op zo'n auto zit wachten om in de showroom te zetten dus wordt hem een scherpe prijs geoffreerd voor de nieuwe en wordt gekeken wat de handel ervoor over heeft
hoogste bod is 65K .........

das dus bijna 11K per maand afschrijven.................da's niet leuk meer.
.
Nee, dan is 3400 Euro per maand lease een stuk vriendelijker :wink: ( eh, ex brandstof ...)

Joy

Bericht door Joy » 29 nov 2008, 20:49

Moest weer even aan dit draadje denken zonet.

Vorig jaar een Peugeot Boxer gekocht voor 37000 euro als bedrijfswagen. Nu een offerte voor een Mercedes Sprinter laten maken. Dus in te ruilen, een 1 jaar oude Boxer met 37000 km op de teller. En wat is de inruilwaarde, 14250 euro... juist ja. FAIL :hammer:

Niels

Bericht door Niels » 29 nov 2008, 20:50

Tja ergens heeft Michel een punt in zoverre dat je als dealer je eigen product wel mega afzeikt indien het niet nieuw meer is :wink:

Oooh is nog maar zo weinig waard, dan koop ik vanaf nu liever een auto van een ander merk :lol: Een verkoper belde na zijn afzeik aanbod een van die collega's nog eens of er toch nog handel van kwam. Collega: nee ben al voorzien, heb een Rav4 en een Aygo gekocht....verkoper: maar dat is toch geen Audi, collega: moet dat dan :?: :whistle:

@PP: krediet crisis is een slap excuus imho. Afschrijving van dikke bakken is natuurlijk altijd al drama geweest maar nu is een krediet crisis een mooie aangelegenheid om je klant eens ff lekker te beledigen :wink:

Kijk, je kunt wel niets inruil geven maar dan verkoop je ook niets natuurlijk :bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 29 nov 2008, 22:46

Peter-Paul Haars schreef:
Michel P schreef:Men zou het lef als dealer moeten hebben om de klant voor aanschaf aan te geven dat zo'n type auto mega afschrijft, met een rekenvoorbeeld erbij, niet eerst een klant zo'n auto verkopen, en deze later bij inruil glas hard naaien, want, risico willen ze niet lopen............

Michel
Tuurlijk, de dealer zag de krediet crisis al aankomen in 2006 toen meneer zijn Bmw 760i aankocht....

Nog een extra lul smoes om een nog lagere prijs te geven, en de volgende slurper te verkopen :bag:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 29 nov 2008, 23:10

:P , normaliter snappen de bestuurders van dit soort mobielen wat afschrijving is, en sommige hebben idd een plaat voor hun kop(goud in handen, one of a kind........ ja ja). Is een 760Li van Nov 07 met 90.000km niet een heel klein beetje incourant?

PeterB

Bericht door PeterB » 30 nov 2008, 00:15

Peter-Paul Haars schreef::P , normaliter snappen de bestuurders van dit soort mobielen wat afschrijving is, en sommige hebben idd een plaat voor hun kop(goud in handen, one of a kind........ ja ja). Is een 760Li van Nov 07 met 90.000km niet een heel klein beetje incourant?
Mwah.... :wink:

Sander

Bericht door Sander » 30 nov 2008, 11:29

Incourant of niet, houd dan als dealer iig de eer aan jezelf door de klant niet te beledigen en zeg gewoon dat je geen bod doet op de auto. En leg dan als dealer eventueel uit waarom..

Het is mij bij een aantal dealers enorm tegen gevallen hoe glashard ze durven te zeggen "xxxx euro's geef ik voor je auto.., ja de markt geeft niet meer" en vooral dat laatste gebruiken (lees: misbruiken) ze dan om zichzelf weer in te dekken zodat je hem weer "aardig" vindt.

Bleh, ik heb echt een hekel aan zulke dealers en kom daar dan ook _nooit_ weer.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 nov 2008, 11:47

Over die kredietcrisis gesproken. November '07 was geen berg te hoog voor al die banken en kon je alles bij elkaar lenen. Ook toen waren de inruilbiedingen drama, heb niet het idee dat het in het afgelopen jaar erg veel veranderd is?

Zou het ook niet kunnen komen door de komst van de Euro en het steeds populair wordende importeren? Aangezien je net over de grens soms tienduizenden euro's goedkoper een vergelijkbare occasion koopt.

Leen

Bericht door Leen » 30 nov 2008, 13:41

Sander schreef:Incourant of niet, houd dan als dealer iig de eer aan jezelf door de klant niet te beledigen en zeg gewoon dat je geen bod doet op de auto. En leg dan als dealer eventueel uit waarom..

Het is mij bij een aantal dealers enorm tegen gevallen hoe glashard ze durven te zeggen "xxxx euro's geef ik voor je auto.., ja de markt geeft niet meer" en vooral dat laatste gebruiken (lees: misbruiken) ze dan om zichzelf weer in te dekken zodat je hem weer "aardig" vindt.

Bleh, ik heb echt een hekel aan zulke dealers en kom daar dan ook _nooit_ weer.
Sander , niet om een lans te breken voor dit voorbeeld , maar de auto was elders gekocht en de dealer heeft dat idd tegen de klant gezegd . en zeg nu zelf je kunt toch niet worden geforceerd een auto in te nemen ?

Overigens was Dijksman Toyota ( beverwijk,hillegom ,rijnsburg &Haarlem) waarschijnlijk niet de laatste dealer die het loodje legt , Mercedes Benz Dealer Mod edit Naam verwijderd staat er ook niet florisant voor heb ik me laten vertellen .

Niels

Bericht door Niels » 30 nov 2008, 13:52

Een nieuwe auto na een jaar inruilen is natuurlijk altijd ruk en een dikke 7 met bijna een ton op de klok helemaal. De eigenaar weet dat ook heel goed :wink: Dus dit voorbeeld is leuk om te lezen maar geheel anders dan de auto's die ik noem welke een jaar 3-4 oud zijn....

Dikke demo's a la A8 e.d. staan ook in de boeken voor €1,50 de kilometer. Trek dat eens door naar de inruil voor de 7 en je snapt waar het lage bod vandaan komt. Als je 90Kkm per jaar rijdt dan zijn de kosten gewoon enorm is het niet absoluut zoals in dit geval dan is het wel relatief.

Shakes

Bericht door Shakes » 30 nov 2008, 14:27

Dat er een dealer failliet gaat snap ik, niks mis mee. Toyota doet het alleen erg goed op het moment dus ergens ben ik wel verrast.

Leen

Bericht door Leen » 30 nov 2008, 15:19

Nandor , dat komt eigenlijk door louwman zelf , die hebben de lokale dealer een paar jaar geleden voor het blok gezet of je dealerschap kwijt of verplicht 3 andere bedrijven overnemen , en je ziet wat er van komt .
(overigens precies hetzelfde scenario van 3 jaar geleden met BMW van der plas hier in katwijk die moest ook om dezelfde reden 3 andere vestigingen overnemen van BMW NL )

Shakes

Bericht door Shakes » 30 nov 2008, 15:25

Had ik al een beetje in m'n achterhoofd. Zonde!

N.

Plaats reactie