BMW E34 525i update pg.5
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Re: BMW E34 525i update pg.5
Zijn er geen dikkere stabilisatorstangen beschikbaar voor dit model (bv. van een diesel o.i.d., of een H&R aftermarket exemplaar)? Want voordat je echt significant veel rol oplost met hardere veren heb je het echt over behoorlijk harde veren volgens mij
8) .

-
Ja. Maar verschil is beperktG Kolkman schreef:Zijn er geen dikkere stabilisatorstangen beschikbaar voor dit model (bv. van een diesel o.i.d., of een H&R aftermarket exemplaar)? Want voordat je echt significant veel rol oplost met hardere veren heb je het echt over behoorlijk harde veren volgens mij8) .
Als voorbeeld:
518i sedan had 23mm voor en 15mm achter
M5T met N'ring onderstel had 25mm voor en 20mm achter
Daartussen zijn een paar variaties.
En Eibach had een hele fijne verstelbare set. Het laatste set wat daarvan nieuw te vinden was zit onder mijn auto.
23v20a is leuk op een hele zware auto met veel rubber achter, maar op Hugo's leeggehaalde auto met 235 rondom vind ik het het geen handige keuze. Ik denk dat Hugo beter af is met 23v18a, en als hij nog eens op semi's gaat rijden misschien 23v19a. De neus van de 525i is zoveel lichter dan 25mm v echt niet nodig is, en gezien de auto leeggehaald is en rondom smallle wielen gebruikt is 20mm achter gewoon listig in nat. But who am I?
- Joy
Ik ben het eens met je opmerking over de stabi. Ik ben ook van dik terug gegaan naar dun omdat de auto alleen maar uitbrak op nat.
-
Vwb de stabi's. Voor heb ik de dikste OEM stabi, 25mm. Achter heb ik de 'standaard' 3.6 18mm stabi. Alsnog is de transitie tussen over en onderstuur erg onduidelijk, een dikkere stabi achter zou dit evt. kunnen veranderen, lijkt mij? Camber correctie op de vooras zou ook wel het e.e.a. moeten veranderen. Mogelijk dat dus een 20mm stabi achter teveel is, maar 19mm zou dan verschil moeten brengen?
Iemand nog een idee vwb het torretje?
Iemand nog een idee vwb het torretje?
-
Volgens mij is het een tikkie wijsheid gecombineerd met een tikkie proberen. Het thema onderstel is sowieso een ingewikkeld verhaal, dus doe vooral 1 ding tegelijk. Anders weet je uiteindelijk nog niet wat wel en / of niet helpt.
Bij mij is de stabi op de bmw er overigens helemaal af aan de achterzijde. :idea:
Bij mij is de stabi op de bmw er overigens helemaal af aan de achterzijde. :idea:
- Bert ///M3
Ipv de achterstabi dikker maken kan je ook de voorstabi iets dunner te maken, dus bijvoorbeeld 23v18a zoals Steve zegt.
Je hebt kans dat de auto met een dunnere voorstabi iets meer ondersturend word door het McPherson verhaal aan de voorkant icm camber curves maar eea hangt dan af van je rijhoogtes & geometrie. Op de foto's is wel te zien dat negatief camber niet overhoud op jouw auto
Wat er gebeurd is dat je met een dunnere stabi nog meer roll krijgt, nog slechtere camberstand en nog minder grip.
Normaal volgens de theorieboeken zou je auto iets meer oversturend worden met die setup alleen werkt dat vrijwel alleen op auto's die al op ontzettend zware vering staan, bijvoorbeeld race onderstel. Dan heb je namelijk bijna geen roll / camber verandering meer en dan is het alleen een kwestie van bepalen welke as zijn gewicht het snelst verplaatst.
Stabi achter dikker maken geeft wel wat meer overstuur/minder tractie.
Dat slappe veren verhaal aan de voorkant heb je eigenlijk vrijwel altijd met verlagingsveren. Die staan voor meestal wat slapper om de originele balans te bewaren & genoeg veerweg te geven. Schroefsets daarintegen of race onderstellen hebben aan de voorkant meestal hardere veren ivm balans & pitch control.
TAV dat motorverhaal. Ik zou niet een paar duizend euro investeren in een motor die een paar PK meer geeft eerlijk gezegd. Ik zou eerder meer geld in je onderstel steken om dat voor elkaar te maken, win je denk ik meer mee. Alleen is die van jou natuurlijk nog gewoon een auto die je ook op straat gebruikt dus dan blijft het toch ergens compromissen sluiten wbt banden/schokbrekers/uitlijning.
Je hebt kans dat de auto met een dunnere voorstabi iets meer ondersturend word door het McPherson verhaal aan de voorkant icm camber curves maar eea hangt dan af van je rijhoogtes & geometrie. Op de foto's is wel te zien dat negatief camber niet overhoud op jouw auto

Normaal volgens de theorieboeken zou je auto iets meer oversturend worden met die setup alleen werkt dat vrijwel alleen op auto's die al op ontzettend zware vering staan, bijvoorbeeld race onderstel. Dan heb je namelijk bijna geen roll / camber verandering meer en dan is het alleen een kwestie van bepalen welke as zijn gewicht het snelst verplaatst.
Stabi achter dikker maken geeft wel wat meer overstuur/minder tractie.
Dat slappe veren verhaal aan de voorkant heb je eigenlijk vrijwel altijd met verlagingsveren. Die staan voor meestal wat slapper om de originele balans te bewaren & genoeg veerweg te geven. Schroefsets daarintegen of race onderstellen hebben aan de voorkant meestal hardere veren ivm balans & pitch control.
TAV dat motorverhaal. Ik zou niet een paar duizend euro investeren in een motor die een paar PK meer geeft eerlijk gezegd. Ik zou eerder meer geld in je onderstel steken om dat voor elkaar te maken, win je denk ik meer mee. Alleen is die van jou natuurlijk nog gewoon een auto die je ook op straat gebruikt dus dan blijft het toch ergens compromissen sluiten wbt banden/schokbrekers/uitlijning.
-
Updateje dan maar?
Heb de wagen inmiddels al meer da 1.5 jaar en dat is uniek voor mij! Wagen bevalt alsnog erg goed en er is inmiddels weer heel wat aan veranderd. Nu, wat is er allemaal aan veranderd?
Toen ik uit Hawaii kwam heb ik maar eens een inventarisatie gemaakt van de onderdelen die ik vernieuwd c.q. anders wilde hebben.
1) De 17'' koekenbakkers E39 M5 replica velgen gewisseld voor een mooi strak setje E34 M5 velgen. Het verschil was al direct goed duidelijk. De E34 M5 velgen zijn lichter en de wagen was ook meteen een stuk duidelijker op het limiet.
2) Koekenbakkers velgen verkocht en ook maar meteen 2 nieuwe 235-45-17 Dunlop Sp Sportmaxx banden gehaald bij Aad. De meningen zijn verdeeld over de banden maar ik vind ze erg fijn. Inderdaad, het is geen Toyo R888 op het circuit en op droog presteert een Re050A beter. Echter, de Sportmaxx is een hele fijne allround band voor de set-up van MIJN wagen. Met name de grip en communicatie op nat vind ik zeer fijn.
3) Stuurhuis laten reviseren. Iedereen verklaarde mij voor gek. '' Jonge ! wa doede nou!! '' werd er gescandeerd. De jongens van Hydroline.nl opgezocht in Zeewolde en meteen erg leuk contact met de eigenaar Rinni. Hydroline levert en bouwt o.a. stuurhuizen voor Team Oreca in de LM serie, Cor Euser zijn Marcos en meerdere Renault silhouette wagens. Na met name erg gezellig en leuk contact gehad te hebben mijn stuurhuis daar afgeleverd en een week later opgehaald. Ondertussen bij offenga alle stuurstangen, kogels en hulppitman arm besteld alsook nieuwe toplagers. Dit later met de hulp van Laurens de Wit allemaal gemonteerd. Rijden en... speling
Terug naar Hydroline en na 2 minuten rijden kreeg ik van Rinni te horen dat er iets niet klopte. Wagen daar op de brug gezet, stuurhuis eronderuit gehaald en 3 weken later kon ik het stuurhuis opnieuw ophalen. Wat was het geval. Er zit een stelplaatje in dat bij elk stuurhuis anders is kwa dikte en die slijt dus ook uit. Vroegah was dit nooit echt een issue maar naar mate de stuurhuizen ouder worden komt het probleem naar voren. Dit dus opgelost, meteen nieuwe multiriem en stuurpomp gemonteerd en rijden maar. Het verschil is grandioos. De feedback in de bochten is zoveel mooier en duidelijker. Ook driften gaat nu zoveel fijner. Overigens heeft mijn wagen dus 3 weken de brug in beslag genomen bij hydroline en hebben ze nog enorm veel tijd moeten steken in het tackelen van het probleem. Dit is allemaal kostenloos en zonder gezeur gedaan en dat vind ik een eervolle vermelding waard. Hulde !
Ook naar Offenga die altijd zeer op tijd aan zeer gunstige prijzen de onderdelen opstuurde en ook nooit beroerd was er een ''extraatje'' bij te doen. Super !
4) Gordels en deepdish stuurtje. Deze gekocht bij remola. gewoon lekker budgetversie maar doen perfect hun werk.
5) Ook nog de racekuip vast laten lassen op de originele stoelframe. Dit ging ook niet zonder slag of stoot maar het zit nu wel geweldig. Ook een genot dat ik dmv de originele hendel de stoel naar voor en achteren kan bewegen!
6) Add lightness. Heerlijk rigoreus te werk gegaan. Binnenbumpers uitgeslepen en stootdempers van de bumpers kapot geslepen. Op die manier redelijk wat gewicht op de hoeken weten te verwijderen. Ook is het interieur verder erg enthousiast gestript. Hemeltje eruit, open dak systeem van onnodig polyester ontdaan e,d.
7) Driften bij Dick H. Geweldige dag gehad, koste mij alleen een sperretje
8 ) Sper reviseren. Laten doen bij Bas Roos. Weekje later was mijn 3.91 gereviseerd voor een zeer gunstig bedrag. Weekje geleden het diff eigenhandig gemonteerd en tot de conclusie gekomen dat het echt K*T werk is. Doe je dus ook maar 1 keer zonder gepast gereedschap.
9) Camberplates gekocht welke ik nog moet monteren. Heb in de afgelopen tijd te weinig tijd gehad of wel tijd maar dan was het vreselijk weer.
10) Vandaag even snel nieuw driftrubber gehaald voor op de ''verkeerde'' velgen. Verkeerd want het zijn E36 velgen met een ET35. Nu is dat voor driften geen probleem want je wil juist weinig grip achter. Voor 50 eu 2 zgan Fulda Carat's in de maat 235-45-17 gehaald.
Al met al dus toch nog behoorlijk wat gedaan in de afgelopen maanden ( vanaf Juni 2009 ). Sommige klussen gingen zonder probleem, andere klussen kostten juist weer vreselijk veel energie. Heb in de tussentijd ook nog veel nagedacht over een ander onderstel maar tot dusver voldoet het B12 onderstel met powerflex rubbers prima. Op een droog zandvoort is het te soft maar zodra het regent of je gaat de ring op is het prima rijden. Met name in de regen ben ik wel tevreden met de set. Ook Fabian complimenteerde mij er nog mee op papenburg. Hij was verbaasd hoeveel grip de E34 hield. Daarbij vind ik niks uitdagender dan regen rijden. Ook destijds op Zolder toen ik samen met Coen ( Pescatore ) de enige op de baan was, dat was een werkelijk genot.
Tot dusver de update lijst. Onderstaand nog wat plaatjes!

Achterkant stoel + gordels. Ook goed te zien dat het elektrische raammechanisme er nog in zit. Moet er dus nog uit.

Stoel + deepdish.

Zitvlak stoel.

Zo genoeg interieur spam.

Slechte foto maar het idee dat er kwa hemeltje ook niet veel meer in zit.

Motorruim. Hence de grote elektrofan voor afdoende koeling tijdens quer fahren

Lekker banaantje !

De wagen

Leuke foto van de BMW en de Sierra. Let ook op het kenteken van de sierra en realiseer hoe verdrietig coen is dat het 68 is en niet 69...
De camberplate(S) die nog gemonteerd dienen te worden.

:spin:

Heb de wagen inmiddels al meer da 1.5 jaar en dat is uniek voor mij! Wagen bevalt alsnog erg goed en er is inmiddels weer heel wat aan veranderd. Nu, wat is er allemaal aan veranderd?
Toen ik uit Hawaii kwam heb ik maar eens een inventarisatie gemaakt van de onderdelen die ik vernieuwd c.q. anders wilde hebben.
1) De 17'' koekenbakkers E39 M5 replica velgen gewisseld voor een mooi strak setje E34 M5 velgen. Het verschil was al direct goed duidelijk. De E34 M5 velgen zijn lichter en de wagen was ook meteen een stuk duidelijker op het limiet.
2) Koekenbakkers velgen verkocht en ook maar meteen 2 nieuwe 235-45-17 Dunlop Sp Sportmaxx banden gehaald bij Aad. De meningen zijn verdeeld over de banden maar ik vind ze erg fijn. Inderdaad, het is geen Toyo R888 op het circuit en op droog presteert een Re050A beter. Echter, de Sportmaxx is een hele fijne allround band voor de set-up van MIJN wagen. Met name de grip en communicatie op nat vind ik zeer fijn.
3) Stuurhuis laten reviseren. Iedereen verklaarde mij voor gek. '' Jonge ! wa doede nou!! '' werd er gescandeerd. De jongens van Hydroline.nl opgezocht in Zeewolde en meteen erg leuk contact met de eigenaar Rinni. Hydroline levert en bouwt o.a. stuurhuizen voor Team Oreca in de LM serie, Cor Euser zijn Marcos en meerdere Renault silhouette wagens. Na met name erg gezellig en leuk contact gehad te hebben mijn stuurhuis daar afgeleverd en een week later opgehaald. Ondertussen bij offenga alle stuurstangen, kogels en hulppitman arm besteld alsook nieuwe toplagers. Dit later met de hulp van Laurens de Wit allemaal gemonteerd. Rijden en... speling

Ook naar Offenga die altijd zeer op tijd aan zeer gunstige prijzen de onderdelen opstuurde en ook nooit beroerd was er een ''extraatje'' bij te doen. Super !

4) Gordels en deepdish stuurtje. Deze gekocht bij remola. gewoon lekker budgetversie maar doen perfect hun werk.
5) Ook nog de racekuip vast laten lassen op de originele stoelframe. Dit ging ook niet zonder slag of stoot maar het zit nu wel geweldig. Ook een genot dat ik dmv de originele hendel de stoel naar voor en achteren kan bewegen!
6) Add lightness. Heerlijk rigoreus te werk gegaan. Binnenbumpers uitgeslepen en stootdempers van de bumpers kapot geslepen. Op die manier redelijk wat gewicht op de hoeken weten te verwijderen. Ook is het interieur verder erg enthousiast gestript. Hemeltje eruit, open dak systeem van onnodig polyester ontdaan e,d.
7) Driften bij Dick H. Geweldige dag gehad, koste mij alleen een sperretje

8 ) Sper reviseren. Laten doen bij Bas Roos. Weekje later was mijn 3.91 gereviseerd voor een zeer gunstig bedrag. Weekje geleden het diff eigenhandig gemonteerd en tot de conclusie gekomen dat het echt K*T werk is. Doe je dus ook maar 1 keer zonder gepast gereedschap.
9) Camberplates gekocht welke ik nog moet monteren. Heb in de afgelopen tijd te weinig tijd gehad of wel tijd maar dan was het vreselijk weer.
10) Vandaag even snel nieuw driftrubber gehaald voor op de ''verkeerde'' velgen. Verkeerd want het zijn E36 velgen met een ET35. Nu is dat voor driften geen probleem want je wil juist weinig grip achter. Voor 50 eu 2 zgan Fulda Carat's in de maat 235-45-17 gehaald.
Al met al dus toch nog behoorlijk wat gedaan in de afgelopen maanden ( vanaf Juni 2009 ). Sommige klussen gingen zonder probleem, andere klussen kostten juist weer vreselijk veel energie. Heb in de tussentijd ook nog veel nagedacht over een ander onderstel maar tot dusver voldoet het B12 onderstel met powerflex rubbers prima. Op een droog zandvoort is het te soft maar zodra het regent of je gaat de ring op is het prima rijden. Met name in de regen ben ik wel tevreden met de set. Ook Fabian complimenteerde mij er nog mee op papenburg. Hij was verbaasd hoeveel grip de E34 hield. Daarbij vind ik niks uitdagender dan regen rijden. Ook destijds op Zolder toen ik samen met Coen ( Pescatore ) de enige op de baan was, dat was een werkelijk genot.
Tot dusver de update lijst. Onderstaand nog wat plaatjes!
Achterkant stoel + gordels. Ook goed te zien dat het elektrische raammechanisme er nog in zit. Moet er dus nog uit.
Stoel + deepdish.
Zitvlak stoel.
Zo genoeg interieur spam.
Slechte foto maar het idee dat er kwa hemeltje ook niet veel meer in zit.
Motorruim. Hence de grote elektrofan voor afdoende koeling tijdens quer fahren
Lekker banaantje !
De wagen
Leuke foto van de BMW en de Sierra. Let ook op het kenteken van de sierra en realiseer hoe verdrietig coen is dat het 68 is en niet 69...
:spin:
Laatst gewijzigd door HSR op 10 dec 2009, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: M3P, 130i
Zo lekker bezig geweest Hugo!
Ga je het interieur nog netjes afwerken? Hoe is de zithoogte ivm het originele frame. Hopelijk lager dan origineel, maar laag genoeg?

Ga je het interieur nog netjes afwerken? Hoe is de zithoogte ivm het originele frame. Hopelijk lager dan origineel, maar laag genoeg?
-
indobesar schreef:Zo lekker bezig geweest Hugo!![]()
Mogelijk na de winter dat ik het interieur af ga werken. Ga me liever eerst richten op roestpreventie. Heb al de meest kritische delen in de tectyl gezet. Als het een keer een mooie dag is ga ik de krikpunten in de hamerite zetten. Vwb de stoel, deze zit laag genoeg. Ik vind het zelf overigens verschrikkelijk om te laag te zitten. Ik wil de linker en rechter hoek van de motorkap kunnen zien, dat is een vereiste, wat nu dus ook het geval is.
Overigens is het gewicht van de wagen drastisch afgenomen. Bij aanschaf vermoed ik dat de wagen richting de 1550-1600kg ging. Nu weegt de wagen met een halve tank peut ong. 1360kg. Niet te slecht als je het formaat en initiële gewicht in acht neemt. Streefgewicht is overigens onder de 1300kg wat niet zonder slag of stoot te bereiken is.
Op korte termijn is het doel om de accu eindelijk naar achteren te brengen. Ik wacht inmiddels al 4 weken op de accukabel om dit te doen. Dit zal een winst van 15kg in de neus opleveren en het gewicht ligt voor de voorwielen dus profit is substantieel.
-
Enorm bezig geweest Hugo 

-
ziet er strak en stoer uit maat! hahah lol @ kenteken Coen
idd balen van 68

- FreudeamFahren
Goed bezig wel! Wat voor camberplates zijn dat precies?
hugo schreef:![]()
-
FreudeamFahren schreef:Goed bezig wel! Wat voor camberplates zijn dat precies?hugo schreef: [img]camberplate[/img]
Dat is de vaste E30-E34 camberplate van Ireland Engineering uit California. Deze geven -1.25 graden. Dit klinkt niet veel maar veel meer is niet echt mogelijk zonder dat het e.e.a. gaat aanlopen. Let ook dat dit zo'n beetje de enige methode is om camber op je E34 te krijgen als je geen schroefstje hebt. Door de verlaging heeft mijn E34 aan beide kanten al -1 graden dus gecombineerd zou dit dan rond de -2 graden moeten opleveren.
Vandaag de E34 op de weegbrug gehad op Papenburg. De waarden;
Gewicht met nog wat random meuk en ong. 25l peut = 1380kg. Ik vermoed dat het gewicht zonder peut en random meuk rond de 1350 moet liggen. Streefgewicht volgend seizoen is 1300kg en ja, dat is te doen !
Hoeken zonder bestuurder:
Links Voor : 376kg Rechts Voor : 380kg
Links Achter : 326kg Rechts Achter : 309kg
Zonder bestuurder dus nog aardig in balans voor een niet afstelbaar B12 onderstel dat ontwikkeld is voor een NIET leeggetrokken wagen!
Hoeken met bestuurder:
Links Voor : 411kg Rechts Voor : 386kg
Links Achter : 355kg Rechts Achter : 311kg
Nu zien we opeens dat de verschillen toch wel een stuk groter worden. De accu ligt nog rechts voorin en die gaat dus naar rechts achter. Hierdoor komt er meer gewicht rechts achter wat dus gunstig is. Echter, er gaat gewicht rechts voor weg waardoor het verschil links voor en rechts voor groter wordt.

- FreudeamFahren
Ah, deze dus. Heb je ze daar rechtstreeks zelf besteld? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
- Niels
- Auto: Prius+
Leuk verslag Hugo. Volgens mij kochten we rond dezelfde tijd een auto om een circuit georienteerd apparaat te bouwen maar jouw keuze was veel maar dan ook veel succesvoller blijkt wel 

-
Ja, het ''probleem'' schijnt te zijn dat mijn toplagers toplagers+veerschotel als een geheel is. Hierdoor zou je de camberplate niet kunnen vast bouten. Echter geloof ik dit nog niet helemaal en zal het tzt uitzoeken. Indien het niet vast te zetten is ga ik wel naar een goede lasser om ze vast te lassen.FreudeamFahren schreef:Ah, deze dus. Heb je ze daar rechtstreeks zelf besteld? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
-
- Auto: M3P, 130i
Hi Hugo, heb je inmiddels een 'geschikt' onderstel gevonden?