Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Arthur » 14 dec 2024, 16:24

Ja je bent verzekerd tot een ton, maar de meeste hier hebben toch wel heel wat meer op de bank staan.
In... :coffee:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2024, 16:37

Arthur schreef: 14 dec 2024, 16:24
Ja je bent verzekerd tot een ton, maar de meeste hier hebben toch wel heel wat meer op de bank staan.
In... :coffee:
:mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2024, 03:39

Quantum computing is net als kernfusie altijd 30 jaar ver weg :)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 15 dec 2024, 14:58

Idd, de pot met goud aan het einde v.d. regenboog.

JdBn
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Bericht door JdBn » 18 feb 2025, 15:13

Laatst een paar euro's gestoken in een aandeel onder het mom van: "wordt het niets dan is er weinig verloren": Atos SE.

Frans IT bedrijf, met o.a. de Franse overheid als klant. Koers toen ik de aandelen kocht: 0.0020 euro per aandeel nog geen maand geleden. Staat nu op 0.0035. Beel er alleen een beetje van dat ik er niet meer in gestoken heb, maar dat was wel heel erg YOLO geweest :lol:

Mijn gedachte erbij is dat die chauvinistische Fransen in de overheid zo'n bedrijf echt niet ten onder laten gaan dus dat het uiteindelijk wel opkrabbelt. Aandeel is ooit meerdere euro's per aandeel geweest maar mocht het tegen de euro aankomen verkoop ik het grootste gedeelte wel :P

Elise

Bericht door Elise » 18 feb 2025, 16:36

JdBn schreef: 18 feb 2025, 15:13 Mijn gedachte erbij is dat die chauvinistische Fransen in de overheid zo'n bedrijf echt niet ten onder laten gaan dus dat het uiteindelijk wel opkrabbelt.
Zoiets dacht ik ook bij Altice, totdat Patrick Drahi het in 2021 van de beurs haalde.
Flink geld op verloren, had je een leuke auto van kunnen kopen zal ik maar zeggen :bag:

JdBn

Bericht door JdBn » 18 feb 2025, 23:03

Elise schreef: 18 feb 2025, 16:36
JdBn schreef: 18 feb 2025, 15:13 Mijn gedachte erbij is dat die chauvinistische Fransen in de overheid zo'n bedrijf echt niet ten onder laten gaan dus dat het uiteindelijk wel opkrabbelt.
Zoiets dacht ik ook bij Altice, totdat Patrick Drahi het in 2021 van de beurs haalde.
Flink geld op verloren, had je een leuke auto van kunnen kopen zal ik maar zeggen :bag:
Nou ja, als het naar 0 gaat is het jammer maar eet ik er geen boterham minder om. Net geen tientjeswerk meer.

TMC waar ik wat meer vertrouwen in heb doet het ook lekker trouwens, 10% erbij vandaag. Van $0.75 eind 2024 naar ~$2 nu. Daar heb ik iets meer dan peukengeld in zitten :roll:

Elise

Bericht door Elise » 19 feb 2025, 08:52

^^
TMC zie ik als leuk voor een gokje, maar daar zou ik persoonlijk niet zoveel geld in stoppen.

JdBn

Bericht door JdBn » 19 feb 2025, 13:19

Elise schreef: 19 feb 2025, 08:52 ^^
TMC zie ik als leuk voor een gokje, maar daar zou ik persoonlijk niet zoveel geld in stoppen.
Ik geloof er wel in, ook omdat ze met Allseas werken. Vandaag geeft de CEO een presentatie op een conferentie waar ook Trump aanwezig zal zijn en dat is wel te zien in de pre-market prijs... Gisteren gesloten op $2.07, pre-market staat op $2.29.

Hetgeen wat op dit moment de boel het meeste tegen houdt is regelgeving door de ISA. Zodra dat er doorheen komt, wie weet waar het dan op uit komt.

Edit: holy shit $2.46 alweer, nu al 20% erbij vandaag :shock:

Elise

Bericht door Elise » 11 mar 2025, 10:59

Elise schreef: 13 dec 2024, 17:54
Wouter81 schreef: 13 dec 2024, 16:09 En verder is mijn credo "Never bet against Elon". Echt de meest briljante zakenman van onze tijd. Wat hij neerzet met zijn bedrijven is grensverleggend.
Het aandeel lijkt nu een beetje te stabiliseren, dus tijd om weer te shorten. Ik houd wel een gokje. :mrgreen:
Goed gegokt :headbang:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 mar 2025, 11:11

Elon heeft zijn merk en personage aardig verbrand lijkt het. Zal mij niet verbazen als Tesla dieper gaat.

Die TMC had ik ook wat geld in zitten maar tijdje terug verkocht voor $1,41 tijdens de huidige runup. Dat het $2.00 zou worden tsja. Maar ze volgen nogal een patroon van korte oplevingen en dan valt het weer terug naar $0,80-$1,00. $1,00 is de cuttoff range voor delisting. Er word wel continue geld in gestoken door investeerders. Maar ik denk dat de timeline die de meesten voor ogen hebben nog wat voorbarig is als het om full scale productie gaat. Ik heb wel een beetje verstand van drillships en wat daar bij komt kijken, is vlak voor de kust soms al ingewikkeld laat staan in het midden van de Pacific :lol: Ik heb wel eens wat gerekend aan dayrates vs mining rates en het was op zich wel winstgevend. Maar dat soort operaties hebben vaak een hoop startup problemen.

Op zich geloof ik wel in TMC maar blijf ze wel traden om het risico wat omlaag te brengen. Wat natuurlijk ook weer kan betekenen dat je de boot mist. Maar het $1 niveau zie ik nog wel terug komen.

Elise

Bericht door Elise » 11 mar 2025, 11:53

Bert ///M3 schreef: 11 mar 2025, 11:11 Elon heeft zijn merk en personage aardig verbrand lijkt het. Zal mij niet verbazen als Tesla dieper gaat.
Elon is goed bezig :blink:

Mijn gevoel zegt ook dat Tesla nog wel verder zakt, maar ik ben meer dan tevreden en heb vanmorgen de positie gesloten.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 mar 2025, 12:07

Ongeveer 100 miljard US $ op papier 'foetsie'/minder rijk, Elon toch?

Dollar lager---->Goudprijs minder hoog, netaan 86k euro kg/999 wat ook snoeihoog is(ergens januari pas voor 't eerst 85/86k euros)

Will F.

Bericht door Will F. » 11 mar 2025, 22:54

Bert ///M3 schreef: 11 mar 2025, 11:11 Elon heeft zijn merk en personage aardig verbrand lijkt het. Zal mij niet verbazen als Tesla dieper gaat.

Die TMC had ik ook wat geld in zitten maar tijdje terug verkocht voor $1,41 tijdens de huidige runup. Dat het $2.00 zou worden tsja. Maar ze volgen nogal een patroon van korte oplevingen en dan valt het weer terug naar $0,80-$1,00. $1,00 is de cuttoff range voor delisting. Er word wel continue geld in gestoken door investeerders. Maar ik denk dat de timeline die de meesten voor ogen hebben nog wat voorbarig is als het om full scale productie gaat. Ik heb wel een beetje verstand van drillships en wat daar bij komt kijken, is vlak voor de kust soms al ingewikkeld laat staan in het midden van de Pacific :lol: Ik heb wel eens wat gerekend aan dayrates vs mining rates en het was op zich wel winstgevend. Maar dat soort operaties hebben vaak een hoop startup problemen.

Op zich geloof ik wel in TMC maar blijf ze wel traden om het risico wat omlaag te brengen. Wat natuurlijk ook weer kan betekenen dat je de boot mist. Maar het $1 niveau zie ik nog wel terug komen.
Ik meen ergens vernomen te hebben dat Heerema een speciaal schip heeft laten bouwen om die mangaan knollen van de zeebodem te oogsten. Dat het door regelgeving veel langer duurt dan voorzien. Zij hebben ook n aanzienlijk belang in TMC.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 mar 2025, 04:39

Het is AllSeas die een speciaal schip hebben. Op zich is het een oud drillship, geconverteerd voor Nodule harvesting. Kan je op hun site vinden, het schip heet de Hidden Gem.

Daar wringt hem ook deels de schoen. Er liggen nog een paar drillships in Las Palmas maar verder is de utilization rate iets van 97% dit jaar. Toen AllSeas de Hidden Gem ombouwde kon je waarschijnlijk drillships kopen voor 30-50 miljoen (Deep Water zat een tijd in de slop na de ramp met de Deep Water Horizon), een nieuwe bouwen kost 800-1000 miljoen. Je hebt geen blowout equipment etc nodig dus red je het waarschijnlijk wel met 500 miljoen. Dat zijn gewoon off the shelf designs van bijvoorbeeld Samsung, bijna al die drillships hebben ongeveer hetzelfde ontwerp. Als je iets compleet nieuw gaat ontwerpen komen daar nog wel wat kosten bij. (ontwerpen, je moet nadenken over wat je met je nodule storage doet, certificering etc etc) Als het een volwassen industrie word dan zal dat wel komen.

Als je dus opschalen wilt van 1 schip naar meerdere gaat het ineens veel duurder worden als tot nog toe het geval is.

Verder. Een drillship werkt meestal niet al te ver van de kust. Je moet zo'n ding bevoorraden, wat meestal met een supplyschip gebeurd. Drillships hebben 6 thruststers , gebruiken gewoon brandstof enz. Als je in de Gulf of Mexico werkt duurt een tripje met een supply vessel 18 uur maar in de Clarion Clipper Zone kan dat gewoon 8-10 dagen zijn. Crew op een drillship doet meestal 28/28, en word uitgewisseld dmv helicopter. Gaat daar dus ook niet, zal per boot moeten dus ik zie dat niet gebeuren zonder dat je 5/6 crews hebt (dag/nacht en 1 onderweg zeg maar)

Nodules zal je over moeten dragen op een ander schip. Supply schip is te klein. Daar zal je dus ook wat op moeten verzinnen, bijvoorbeeld een externe losband. De meeste grotere schepen lenen zich niet goed voor dit soort operaties omdat ze gemaakt zijn om te varen. Je hebt iets van een bulk carrier nodig, die zijn er wel maar de meesten hebben weer geen Dynamic Positioning systemen

Door die traveltimes heb je ook nog de risico's met downtime etc. Als je dus op een sparepart moet wachten betekend dat dat je 10 dagen stil ligt minimaal. Dat betekend ook dat het lang kan duren voor je alle kinks uit de kabel hebt zeg maar. Een paar dagen testmining is niet hetzelfde als de eerste 6 maanden vol continue.

Dat komt dus allemaal terug op het argument van opschalen. Als je in plaats van 1 bijvoorbeeld 3 van die schepen hebt dan kan je logistiek veel efficienter (laden lossen, crewchange, bevoorraden etc) alleen vereist dat nogal wat investeringen.

Plus komt ook nog bij dat je simpelweg kan rekenen aantal nodules x marktprijs - dayrate. Maar er komen dus nogal wat externe kosten bij met bovenstaand. TMC doet een beetje wat O&G operators ook doen. Je huurt een schip voor je exploratie en betaald de contractor. Maar meestal is de block/lease operator ook verantwoordelijk voor alle bovenstaande zaken en dan is het nog maar de vraag of TMC genoeg vermogen heeft. Ik denk het niet en er zal nog behoorlijk wat geld bij moeten. Het zou me niet verbazen als TMC uitgekocht word door een meer vermogende partij als de regelgeving rond is, bijvoorbeeld GlenCore. Alleen hebben die maatschappijen zo goed als geen ervaring met de maritieme zaken er omheen, dat werkt allemaal nogal anders als een mijn op land.

TLDR; Als je over gaat van een beetje test mining naar een full scale productiefaciliteit komen er nogal wat dingen bij kijken. En als je FOMO hebt om in TMC te duiken, als die industrie eenmaal van de grond komt heb je nog tijd zat om er in te springen.

Will F.

Bericht door Will F. » 12 mar 2025, 10:45

Zo dan weer heel wat geleerd, dank je! Ik heb klein beetje verstand van mijnbouw op land en dat vindt Glencore vaak al te complex; besteden complexe operations liever uit/ stoten het af en sluiten een off-take agreement bijv (zie hun zilver mijnen in Bolivia verkocht aan SantaCruz scz). Maar bij zulke grote en nieuwe investeringen heb je wel een grote partij nodig idd. :thumbup:

Elise

Bericht door Elise » 09 apr 2025, 17:02

Zijn hier ook Avantium beleggers?
Ik zie een mooie kans voor een gokje....

Tom

Bericht door Tom » 09 apr 2025, 17:10

En, nu een mooi instapmoment?

Elise

Bericht door Elise » 09 apr 2025, 17:29

Riskant, kan ook zomaar op een faillissement uitdraaien.
Dus zeker geen tip van die moet je hebben......ik ben niet zo van het tippen van aandelen en aanverwante :)

Enrico

Bericht door Enrico » 09 apr 2025, 20:54

Denk op dit moment wereld wijd instap momenten zijn. Hoe lang voor dat we de bodem raken? Stock market shitfest op dit moment.

WJ

Bericht door WJ » 09 apr 2025, 21:13

De echte pijn voor de consumenten moet nog komen, er werd al geklaagd dat alles te duur aan het worden was en dit zal het geen goed doen. Misschien als Trump insider dat je weet wanneer je weer in kan stappen en de idioterie stopt.
Wel import heffingen, geen importheffingen, pauze iimportheffingen, meer importheffingen, minder importheffingen. Mooie golf om lekker geld mee te verdienen als je het weet.

yay trump

Robin

Bericht door Robin » 10 apr 2025, 08:25

@WJ het lijkt bijna de NL overheid wel met zonnepanelen, warmtepompen en EV subsidies:)

Goudprijs daalde na Trump's tariffs geneuzel van bijna 93k euro's (hoogste ooit) naar eergisteren 87k en nu weer binnen 12 uur van 88.5-89k op 91.5k as we speak.

Dollar daalde ook door Trump's gedoe vandaar dat goudprijs meedaalde

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 10 apr 2025, 10:37

Heb het idee dat Trump zo'n rad van fortuin heeft met allerlei gekke opties en dan elke ochtend als die opstaat er een slinger aan geeft van wat die vandaag voor 'leuks' gaan aankondigen.

Robin

Bericht door Robin » 10 apr 2025, 10:41

Rat (volgens sommigen) van Fortuin heeft ie wel, genaamd Elon:)

Elise

Bericht door Elise » 10 apr 2025, 11:56

MParallel schreef: 10 apr 2025, 10:37 Heb het idee dat Trump zo'n rad van fortuin heeft met allerlei gekke opties en dan elke ochtend als die opstaat er een slinger aan geeft van wat die vandaag voor 'leuks' gaan aankondigen.
Je maakt mij niet wijs dat daar niet gehandeld wordt met voorkennis en dat Trump zijn cash positie wat aan het opkrikken is.
(Vorig jaar had hij wat problemen om zijn borgsom te betalen, dus hij kan wel wat centen gebruiken).

Musk had ook van dat soort fratsen samen met z'n broertje.......

Plaats reactie