Bericht
door Bert ///M3 » 12 mar 2025, 04:39
Het is AllSeas die een speciaal schip hebben. Op zich is het een oud drillship, geconverteerd voor Nodule harvesting. Kan je op hun site vinden, het schip heet de Hidden Gem.
Daar wringt hem ook deels de schoen. Er liggen nog een paar drillships in Las Palmas maar verder is de utilization rate iets van 97% dit jaar. Toen AllSeas de Hidden Gem ombouwde kon je waarschijnlijk drillships kopen voor 30-50 miljoen (Deep Water zat een tijd in de slop na de ramp met de Deep Water Horizon), een nieuwe bouwen kost 800-1000 miljoen. Je hebt geen blowout equipment etc nodig dus red je het waarschijnlijk wel met 500 miljoen. Dat zijn gewoon off the shelf designs van bijvoorbeeld Samsung, bijna al die drillships hebben ongeveer hetzelfde ontwerp. Als je iets compleet nieuw gaat ontwerpen komen daar nog wel wat kosten bij. (ontwerpen, je moet nadenken over wat je met je nodule storage doet, certificering etc etc) Als het een volwassen industrie word dan zal dat wel komen.
Als je dus opschalen wilt van 1 schip naar meerdere gaat het ineens veel duurder worden als tot nog toe het geval is.
Verder. Een drillship werkt meestal niet al te ver van de kust. Je moet zo'n ding bevoorraden, wat meestal met een supplyschip gebeurd. Drillships hebben 6 thruststers , gebruiken gewoon brandstof enz. Als je in de Gulf of Mexico werkt duurt een tripje met een supply vessel 18 uur maar in de Clarion Clipper Zone kan dat gewoon 8-10 dagen zijn. Crew op een drillship doet meestal 28/28, en word uitgewisseld dmv helicopter. Gaat daar dus ook niet, zal per boot moeten dus ik zie dat niet gebeuren zonder dat je 5/6 crews hebt (dag/nacht en 1 onderweg zeg maar)
Nodules zal je over moeten dragen op een ander schip. Supply schip is te klein. Daar zal je dus ook wat op moeten verzinnen, bijvoorbeeld een externe losband. De meeste grotere schepen lenen zich niet goed voor dit soort operaties omdat ze gemaakt zijn om te varen. Je hebt iets van een bulk carrier nodig, die zijn er wel maar de meesten hebben weer geen Dynamic Positioning systemen
Door die traveltimes heb je ook nog de risico's met downtime etc. Als je dus op een sparepart moet wachten betekend dat dat je 10 dagen stil ligt minimaal. Dat betekend ook dat het lang kan duren voor je alle kinks uit de kabel hebt zeg maar. Een paar dagen testmining is niet hetzelfde als de eerste 6 maanden vol continue.
Dat komt dus allemaal terug op het argument van opschalen. Als je in plaats van 1 bijvoorbeeld 3 van die schepen hebt dan kan je logistiek veel efficienter (laden lossen, crewchange, bevoorraden etc) alleen vereist dat nogal wat investeringen.
Plus komt ook nog bij dat je simpelweg kan rekenen aantal nodules x marktprijs - dayrate. Maar er komen dus nogal wat externe kosten bij met bovenstaand. TMC doet een beetje wat O&G operators ook doen. Je huurt een schip voor je exploratie en betaald de contractor. Maar meestal is de block/lease operator ook verantwoordelijk voor alle bovenstaande zaken en dan is het nog maar de vraag of TMC genoeg vermogen heeft. Ik denk het niet en er zal nog behoorlijk wat geld bij moeten. Het zou me niet verbazen als TMC uitgekocht word door een meer vermogende partij als de regelgeving rond is, bijvoorbeeld GlenCore. Alleen hebben die maatschappijen zo goed als geen ervaring met de maritieme zaken er omheen, dat werkt allemaal nogal anders als een mijn op land.
TLDR; Als je over gaat van een beetje test mining naar een full scale productiefaciliteit komen er nogal wat dingen bij kijken. En als je FOMO hebt om in TMC te duiken, als die industrie eenmaal van de grond komt heb je nog tijd zat om er in te springen.