BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
dat aandrijfverlies had ik ook bij Martin.. maar goed zal wel normaal zijn ...
Verder wel mooie waardes toch? meen dat Dennis Ham met zijn M50 mod en koekenbak uitlaat op 240 zat ?
Verder wel mooie waardes toch? meen dat Dennis Ham met zijn M50 mod en koekenbak uitlaat op 240 zat ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]
als je naar de wiel pk kijkt ben je redelijk opgeschoten met de branstof toch?Knot schreef:Stond nog op de todo lijst dus vanmiddag even bij DTC Tuning in Enkhuizen langsgereden (Je moet ff anderhalf uur op pad maar dan heb je wel wat). Heb er 2 tankjes 98 doorheen getrapt en vanochtend weer afgetankt.
Leuk om verschil te zien tussen Shell Fuelsave 95 en BP Ultimate 98, slechts een paar pk. Beide runs hebben we in 4 gedaan voor het vergelijk.
Wel apart, toen we hem ook nog een keer in 5 gerold hebben (dat is eigenlijk 1 op 1) kwam ie op 208pk uit, alleen wel veel aandrijfverlies bij uitrollen.
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Martin zat het volgens mij toch niet lekker dat het maar een paar pk verschil was tussen shell 95 en BP ultimate 98, en ik liep vanmiddag maar aan zn kop te zeiken over rollen in zn 4....
Hij had het nog even bekeken zonder dat ik onzin liep te verkondigen en die 194,8pk op 95 was bij 218km/u dus ook in zn 5 gemeten. Die moet tegen de grafiek van 208pk die ook tot 218km/u loopt, zet ik morgen als ik m heb wel even online.
Dan maakt het dus wel degelijk uit, 13pk winst door de brandstof, voor mn gevoel was het ook veel meer dan 3 of 4pk.
Hij had het nog even bekeken zonder dat ik onzin liep te verkondigen en die 194,8pk op 95 was bij 218km/u dus ook in zn 5 gemeten. Die moet tegen de grafiek van 208pk die ook tot 218km/u loopt, zet ik morgen als ik m heb wel even online.
Dan maakt het dus wel degelijk uit, 13pk winst door de brandstof, voor mn gevoel was het ook veel meer dan 3 of 4pk.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
13 pk winst uit een specifiek laagvermogende auto tov ron 95?
Die tunert heeft de knoppen op z'n testapparatuur waarschijnlijk ook een kuurtje gegeven
Die tunert heeft de knoppen op z'n testapparatuur waarschijnlijk ook een kuurtje gegeven

- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Hielke, lees aub even met verstand mee en niet de helft om als een kip zonder kop te reageren.
Vermogen voor chip op maat : 189pk
Vermogen na chip op maat : 195pk
Vermogen na 1500km op 98 zonder verder wat aan te passen : 208pk
die 6pk winst die heeft Martin eruit gehaald en is volgens hem ook ongeveer het maximaal haalbare op euro 95. Ik wilde zelf ook nog testen op 98 dus na 3 tankjes BP ultimate de auto gewoon op de bank gezet en 13pk hoger vermogen geconstateerd ZONDER verder iets aan de mapping te doen.
Vermogen voor chip op maat : 189pk
Vermogen na chip op maat : 195pk
Vermogen na 1500km op 98 zonder verder wat aan te passen : 208pk
die 6pk winst die heeft Martin eruit gehaald en is volgens hem ook ongeveer het maximaal haalbare op euro 95. Ik wilde zelf ook nog testen op 98 dus na 3 tankjes BP ultimate de auto gewoon op de bank gezet en 13pk hoger vermogen geconstateerd ZONDER verder iets aan de mapping te doen.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Nette waarden Rody. Prima blokje nog. Die dingen blijven gewoon gaan.
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Ham heeft de M50 mod en uitlaatspruitstuk, dat merk je wel hoor. Die 240pk was wel een keer gemeten maar daarna gaf ie iets minder, denk stabiel 235pk maar naast elkaar boekt hij me riant, daar verbaasde ik me wel over. Moeten dat nogsteeds eens goed vastleggen in een paar sprintjes.Frank280zx schreef:meen dat Dennis Ham met zijn M50 mod en koekenbak uitlaat op 240 zat ?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
US M3 nokkenstokken dr in Rody. Of van Schrick. Dan gaat het nog wat lekkerder in combi met M50 en vol uitlaat 

- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Rody, het ligt aan mij. Het duizelt me door al die tabellen. Dan in de vierde versnelling, dan in de vijfde.
Meende er op een gegeven moment al uit af te leiden dat ron 98 tov ron 95 in 13 pk vermogenswinst resulteerde.
Meende er op een gegeven moment al uit af te leiden dat ron 98 tov ron 95 in 13 pk vermogenswinst resulteerde.
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Geeftniet hoor maar hij is wel de persoon die er echt over nadenkt en niet zomaar altijd een standaard mapping erin zet en de pinautomaat pakt.
Die bijna 6pk winst was reeel voor een NA motor, meer zit er gewoon niet in maar mijn ontsteking stond erg aan de veilige kant.
Verbaas me wel over die 13pk verschil in shell 95 en bp 98 dat vind ik dan weer vrij veel, zat met eveneens 6pk ofzo in gedachte. Bij 5th gear hebben ze met een golf gti gemeten (tfsi) en daar deed bp 98 dus niks en vpower een klein beetje. Nou heb ik wel de computer echt erop aan laten passen door langere tijd op bp 98 te rijden en daarna te meten. Hun hebben alleen de brandstof direct aan het blok gekoppeld maar de ecu niet echt lang aan laten wennen.
Die bijna 6pk winst was reeel voor een NA motor, meer zit er gewoon niet in maar mijn ontsteking stond erg aan de veilige kant.
Verbaas me wel over die 13pk verschil in shell 95 en bp 98 dat vind ik dan weer vrij veel, zat met eveneens 6pk ofzo in gedachte. Bij 5th gear hebben ze met een golf gti gemeten (tfsi) en daar deed bp 98 dus niks en vpower een klein beetje. Nou heb ik wel de computer echt erop aan laten passen door langere tijd op bp 98 te rijden en daarna te meten. Hun hebben alleen de brandstof direct aan het blok gekoppeld maar de ecu niet echt lang aan laten wennen.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
frank de jonge schreef:US M3 nokkenstokken dr in Rody. Of van Schrick. Dan gaat het nog wat lekkerder in combi met M50 en vol uitlaat
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Je kan dr vanalles in stoppen maar voorlopig zit er al bijna 20k in een auto die maar 4k waard is.
Ga binnenkort eerst de aandrijflijn aanpakken, zit ergens een trilling in bij hard accelereren in 1 en 2, naven, wiellagers, tussenaslager, hardy etc, kijken hoe fris dat nog allemaal is.
Ga binnenkort eerst de aandrijflijn aanpakken, zit ergens een trilling in bij hard accelereren in 1 en 2, naven, wiellagers, tussenaslager, hardy etc, kijken hoe fris dat nog allemaal is.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Dus wel 13pk winst volgens die bank. Mmmm.
Heb ook verschillende testen met ron-verschillen gelezen/gezien. Allemaal verwaarloosbare verschillen.
Klopt het dat er van die 13 pk motorverschil er volgens de uitdraaien aan de wielen nog geen 2 pk overblijven?
Heb ook verschillende testen met ron-verschillen gelezen/gezien. Allemaal verwaarloosbare verschillen.
Klopt het dat er van die 13 pk motorverschil er volgens de uitdraaien aan de wielen nog geen 2 pk overblijven?
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Het wielvermogen wordt teruggerekend (wat ik ervan begrepen heb met mn varkenskop) aan de hand van het aandrijfverlies, dat wordt gemeten door de weerstand tijdens het uitrollen van topsnelheid in de meting naar 0. Bij mij zit er ergens best wat speling in de aandrijflijn dus de ene keer gaat de handel erger trillen dan de andere, daardoor het je niet de meest stabiele meting in het aandrijfverlies en moet je uitgaan van het piekvermogen.
-
- Berichten: 4207
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Ik zou wat sceptisch zijn over het vermogen verschil tenzij de auto tussen alle runs door op exact dezelfde manier is vast gezet, met even veel bandenspanning, zelfde bandenmerk, etc.
De wrijving op de rollen en daardoor de pk's word toch behoorlijk beïnvloed door deze factoren.
Dus het daadwerkelijke verschil kan zomaar 5 pk meer zijn maar ook 10pk minder.
De wrijving op de rollen en daardoor de pk's word toch behoorlijk beïnvloed door deze factoren.
Dus het daadwerkelijke verschil kan zomaar 5 pk meer zijn maar ook 10pk minder.
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Ik heb expres de wielen/banden weer gemonteerd waar ik die 194pk mee gemeten had dus dat is exact hetzelfde, had ik zelf ook al bedacht. Sleepoog erin, spanband eraan en verder echt alles hetzelfde behalve de brandstof.
Vorige keer was het 194,8 en 193,7pk daarna de 2e run dus de bank is vrij constant, alleen de auto was iets warmer de 2e run.
Vorige keer was het 194,8 en 193,7pk daarna de 2e run dus de bank is vrij constant, alleen de auto was iets warmer de 2e run.
- jos_br
- Berichten: 2514
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Vindt de verliezen ook vrij groot, heb hier wat voorbeelden van dezelfde auto met verschillende set up's,



Jos.
Jos.
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Wat ik al zei, mijn aandrijflijn heeft een aardige trilling erin zitten, dat zal ook meehelpen.
- jos_br
- Berichten: 2514
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Het kan nog gekker hoor, (wel weer een Maha bank....)

Jos.
Jos.
-
- Berichten: 4207
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Knot : Fijn als mensen nadenken 

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
jos_br schreef:Het kan niet nog kleiner hoor, (wel weer een Maha bank....)
Jos.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Rody,
Ik vind 13pk ook wel erg veel. Op het circuit heb ik per ongeluk weleens 95 getankt ipv 98. Als dat 13pk verschil moet geven zou ik dat gelijk aan de tijden moeten zien en achteraan het veld rijden. Dat was dus absoluut niet het geval. Dat het 3 tot 4 pk scheelt kan ik nog geloven maar 13, nee.
Kan het niet zo zijn dat je motor in die periode van 1500km aan de ECU is gaan wennen er gewoon beter op is gaan lopen. Dat plus 3/4 extra door 98 kan ik me die 13pk goed voorstellen.
Ik vind 13pk ook wel erg veel. Op het circuit heb ik per ongeluk weleens 95 getankt ipv 98. Als dat 13pk verschil moet geven zou ik dat gelijk aan de tijden moeten zien en achteraan het veld rijden. Dat was dus absoluut niet het geval. Dat het 3 tot 4 pk scheelt kan ik nog geloven maar 13, nee.
Kan het niet zo zijn dat je motor in die periode van 1500km aan de ECU is gaan wennen er gewoon beter op is gaan lopen. Dat plus 3/4 extra door 98 kan ik me die 13pk goed voorstellen.
- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Dat zou wel kunnen, dan zou ik m nu een tijdje op shell 95 weer moeten rijden en dan nog eens testen.
Stel dat de ecu aan het chippen gewend is geraakt en er op 95 dan 203pk uit komt (5 verschil door brandstof) krijg je dan weer dat men niet geloofd dat er door chippen 14pk bij is gekomen (dus niet van 189->195 maar van 189->203)...
Stel dat de ecu aan het chippen gewend is geraakt en er op 95 dan 203pk uit komt (5 verschil door brandstof) krijg je dan weer dat men niet geloofd dat er door chippen 14pk bij is gekomen (dus niet van 189->195 maar van 189->203)...

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Feit is;
De pk's zijn er!
Klaaaar. NICE!
(Gooit zijn 328 voortaan ook maar vol met 98....)
De pk's zijn er!
Klaaaar. NICE!
(Gooit zijn 328 voortaan ook maar vol met 98....)
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: BMW E36 328i sedan [weer gerold bij DTC Tuning - 95 vs 9
Dat word lastig want hij heeft gisteren zijn zijn auto permanent Links afslaand gemaaktKnot schreef:Ham heeft de M50 mod en uitlaatspruitstuk, dat merk je wel hoor. Die 240pk was wel een keer gemeten maar daarna gaf ie iets minder, denk stabiel 235pk maar naast elkaar boekt hij me riant, daar verbaasde ik me wel over. Moeten dat nogsteeds eens goed vastleggen in een paar sprintjes.Frank280zx schreef:meen dat Dennis Ham met zijn M50 mod en koekenbak uitlaat op 240 zat ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 2 gasten