Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Kim

Re: Fotografie

Bericht door Kim » 14 aug 2009, 23:09

Iedereen bedankt, ik moet ook zeggen dat de mini een erg fotogeniek beestje was. Geloof dat Tim zijn favo's nog wou gaan posten. (uiteindelijke selectie van foto's kwam op 50 stuks :oops: )
(alleen dan niet in dit topic maar het topic van mij over aangeboden aangeboden fotoshoots :P )

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 16 aug 2009, 12:06

Foto's uit Barcelona, juli 2009. http://www.flickr.com/photos/39902406@N05/" onclick="window.open(this.href);return false; Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Grt. Obbe

Tim N

Bericht door Tim N » 16 aug 2009, 12:13

Dennis Cavallino schreef:Jammer dat die laatste foto niet rijdend is, dat zou hem voor mij misschien wel als één van de leukste foto's van deze draad maken. Gaaf ding hoor die Mini Clubman. Kan geen nieuw exemplaar tegenop.
Thx Dennis
allen schreef:Ik vond het vooral jammer dat hij niet dwars op de brug geparkeerd stond Dennis... :lol:
dat paste NET niet :bag:
FF een copy paste om de foto's van Kim beter onder de aandacht te brengen.
Tim N schreef:Zo dan hier ook eindelijk tijd om wat te typen.

Donderdagavond met Kim afgesproken tegen 19uur in Hengelo.
Dat betekende dus dat het overdag (vakantie gelukkig) tijd was om de mini nog eens even flink te poetsen
gelukkig woesdag al gewassen zodat de auto goed droog was.
Begonnen met de behandeling met Autoglym Super Resin Polish,
en daarna voorzien van een nieuwe laag Autoglym Extra Gloss Protection.
Daamee klaar kon ik door naar het meeting point.
Daar aankomen rijdend zag ik de Focus ook al de bocht om komen dus perfecte timing.

Handje schudden en hup, statief cameratassen en Kim de mini in. LOL
(zo krijgt de fotograve meer feeling met het te fotograveren onderwerp :wink: )

Met zijn tweeen richting Haaksbergen gereden om naar de 1e locatie te gaan.
Dit was zoals op de foto's te zien de Oude watermolen in Oele.

Mini op het bruggetje gezet zodat Kim aan de slag kon.
Over prikkeldraad op hekjes, weet ik het waar en hoe de beste poses voor het fotograveren aangenomen werden.
Zelf moest ik er alleen maar voor zorgen niet op de foto te komen en ook niet met mijn schaduw :mrgreen:

Mijn favo's van de eerste locatie:
Afbeelding

Ik had idd de mini net een meter naar voren moeten zetten haha
Maar de glans komt wel erg mooi uit
Afbeelding

Afbeelding

Daarna de spullen weer ingeladen en door naar de watermolen bij Delden (hopende dat de molen draade)
Klein stukje radiostilte (snelweg + mini @ 4000rpm = geen communicatie mogelijk)

In Delden bij de molen aangekomen was er helaas geen bedrijvigheid van de molen te bekennen.
Stukje rondrijden door Twickel kwamen we een mooi laantje tegen waar er met de zonnestralen door de bomen een mooie locatie gespot was.
Wel midden op een T-splitsing maar dat mocht de pret niet drukken.
Kim lag voor de mini op staat waar de langsfietsende oude besjes zich nog afvroegen of alles goed was na de aanrijding LOL
Verder trekt de mini de nodige aandacht van langsfietsende/ lopende mensen die allemaal wel ff wat erover te zeggen hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk nog naar het kasteel Twickel gereden waar in met de mini toch voor het kasteel kon komen.
Dit was ook gelijk de laatste lokatie, de zon was al een aardig eind opweg om onder te gaan.

Afbeelding

Al met al wordt het dus nog lastig om er een foto uit te halen die ik de beste vind.
Er zijn er meerderen pffff lastig. Gelukig kan ik ze nog een paar keer allemaal bekijken.
Laatst gewijzigd door Tim N op 16 aug 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim N

Bericht door Tim N » 16 aug 2009, 12:14

Kim schreef:bedankt, tja kan nog niet alles hebben, ik ben nog maar net bezig auto's op de plaat te zetten. maar misschien een goed idee voor een volgend 'slachtoffer' :)
Mocht je nog een Minitje willen doen, heb nog een clubman saloon in de aanbieding (goud metallic)

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 16 aug 2009, 12:17

Wel een leuke serie foto's :)
Leuke Mini ook Tim
Mijn neef rijd inmiddels ook met een 86'er Mini..
Hij heeft mij gevraagt er een reportage van de maken..
Als auto fotograaf ga ik geen reportages uit de weg..
Wat voor auto het ook is.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 16 aug 2009, 17:07

Foto's van de Mini zijn zeker geslaagd :thumbup:

Had vanmorgen de 205 weer eens een beetje poetsbeurt gegeven en heb daarna een industrieterrein in de buurt opgezocht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tim N

Bericht door Tim N » 16 aug 2009, 18:50

Ding schreeuwd om een gravel, grind, zandpad!!!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 aug 2009, 12:43

Obbe schreef:Foto's uit Barcelona, juli 2009. http://www.flickr.com/photos/39902406@N05/" onclick="window.open(this.href);return false; Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Grt. Obbe
Fanstastische foto's maak je Obbe!! Echt gaaf, helemaal mijn smaak. Ook die in Berlijn.

RobS

Bericht door RobS » 17 aug 2009, 13:07

3 plaatjes van een bekende van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor Tom, foto's zijn geschoten in de Berenkuil

Mathieu

Bericht door Mathieu » 17 aug 2009, 13:09

Wat vinden jullie van deze foto's over de Flandriens.

Vooral die van Eddy Merckx vind ik fantastisch 8)
Afbeelding

http://www.stephanvanfleteren.com/galle ... index.html

Kim

Bericht door Kim » 17 aug 2009, 14:21

Rob Schouten schreef:3 plaatjes van een bekende van mij.

*ruimtebesparing-knip*

Voor Tom, foto's zijn geschoten in de Berenkuil
De middelste vind ik minder, daar valt de moto een beetje weg, die andere 2 zijn echt súper :banaan:

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 aug 2009, 16:14

Kim schreef:
De middelste vind ik minder, daar valt de moto een beetje weg, die andere 2 zijn echt súper :banaan:
Helemaal met je eens Kim.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 aug 2009, 17:47

Ik vind die foto's van die 205 mooi. Die van de motor aardig, maar heel erg raar met iemand op een stilstaande motor :shock: Leer dan foto's maken van een rijdende motor of zoiets.
Die foto's van de Mini ben ik ook niet weg van. Mini staat iedere keer maar half op de foto en de belichting vind ik persoonlijk ook niet alles. Ik zou zeggen lees het boek van John Freeman een keer door en dan begrijp je wat ik bedoel.

Just my €0,02.

Kim

Bericht door Kim » 17 aug 2009, 18:50

iedere keer, right.

verder ben ik ook maar een beginner, belichting was alleen maar de natuurlijke belichting die in de avond op z'n eind liep, en smaak speelt ook mee, ik vind de belichting namelijk overwegend wel mooit uit de verf komen :bag: . Ik alleen maar de vaste flitser van de camera, geen ander spannend speelgoed.
Maar goed, ik oefen gewoon rustig verder

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 17 aug 2009, 19:28

Nog meer berenkuil foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 aug 2009, 19:34

Kim schreef:iedere keer, right.

verder ben ik ook maar een beginner, belichting was alleen maar de natuurlijke belichting die in de avond op z'n eind liep, en smaak speelt ook mee, ik vind de belichting namelijk overwegend wel mooit uit de verf komen :bag: . Ik alleen maar de vaste flitser van de camera, geen ander spannend speelgoed.
Maar goed, ik oefen gewoon rustig verder
Belichting is ook natuurlijke belichting. Hoe het licht valt op het onderwerp wat je wilt fotograferen. Flitsers zijn dingen die daarbij kunnen helpen, maar dan alleen als het nodig is. Je hebt in principe ook weinig speelgoed echt nodig, behalve een paar goede ogen :wink:

Wat ik bedoel te zeggen is dat het onderwerp van de foto niet altijd even duidelijk naar voren komt. Maar dat is ook een kwestie van smaak. Als je bijvoorbeeld kijkt naar foto's zoals Adje, Mark en Martijn die maken (en ik zelf zo nu en dan wel eens probeer ;)) spreekt de auto die gefotografeerd wordt uit de foto.

En ja, ik ben kritisch maar dat is het probleem van een perfectionist :P Ben ook kritisch naar mezelf :hammer:

Kim

Bericht door Kim » 17 aug 2009, 19:42

Kritisch is natuurlijk prima hoor, zonder kritiek leer je nooit wat, nu had ik alleen het gevoel dat ik bij m'n enkels af word gezaagd terwijl dit hooguit mijn derde serieuze poging is om auto's op de foto te zetten. Maar dat de mini iedere keer maar half op de foto staat is natuurlijk niet waar, hij staat er vaker wel dan niet helemaal op. Ik ben aan het experimenteren wat wel en niet leuk is, en de foto's die Tim postte (de eigenaar van de mini) zijn zijn voorkeuren, dat waren niet mijn eigen directe voorkeuren. Daar staat hij vaak wel half op en kennelijk vind HIJ díe dus mooi (en daar gaat het om :) ). Ik heb hem gewoon alle gelukte (dwz, niet onscherpe, niet te saaie) foto's gestuurd als dank voor het gebruiken van de mini als onderwerp.
Behalve een boek om te lezen, nog wat directe tips?

@ adje
De locatie is mooi, maar helaas komt niet alles daar goed uit te verf, doordat er ook veel blauw op de achtergrond is valt de auto bijna niet meer op

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 aug 2009, 20:02

Smaken verschillen, dus daar valt niet over te twisten.

Dat boek is handig om dingen te begrijpen en te leren hoe dingen werken. Een andere tip is bijvoorbeeld het kijken van stock-foto's en dat soort dingen om inspiratie op te doen:

http://www.gettyimagesgallery.com/Pictu ... x?catid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.shutterstock.com/cat-0-Transportation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dan bijvoorbeeld dat boek erbij hebt kun je begrijpen hoe die foto's gemaakt worden en gebruiken in je eigen werk. Of wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld bij foto's die ergens op websites staan de eigenschappen bekijken en dan de EXIF-informatie achterhalen. Dan kun je zien met welke camera, lens, sluitertijd, diafragma, ISO, zoom en meer dingen de foto genomen is. Kun je ook weer wat mee doen.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 17 aug 2009, 20:56

Afbeelding

Vanmiddag even in photoshop zitten spelen en vind het resultaat erg geslaagd

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 aug 2009, 21:05

Met curves en/of auto-levels zitten spelen Ferdi? :) Ik vind hem een betere uitstraling hebben zo.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 17 aug 2009, 21:08

Beetje met de helderheid/contrast en inderdaad de auto-levels :)

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 aug 2009, 21:12

:) True

allen

Bericht door allen » 17 aug 2009, 21:41

Wat ik minder vind is dat geel in de koplamp dat erg onnatuurlijk oogt. Dat gezegd te hebben moet ik toch m'n complimenten geven aan mensen als Adje en Tom. Jullie foto's zien er altijd schitterend uit en ze blijven toch heel natuurgetrouw kwa kleuren!

Kim, wat ik een beetje jammer vind is dat je luchten compleet wit zijn en ook bijvoorbeeld een zijruit gewoon niets meer van binnen in de auto laat zien. Verder vind ik het allemaal wel best hoor. Ik neem het niet zo nou met foto's. Ik houd niet van hokjesdenken om te bepalen of iets mooi of niet mooi is. 8)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 17 aug 2009, 21:52

allen schreef:Wat ik minder vind is dat geel in de koplamp dat erg onnatuurlijk oogt.
Er zitten gele koplampen in.
Zal de volgende keer eens een stel foto's maken met de verlichting uit

Kim

Bericht door Kim » 17 aug 2009, 21:57

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ge0013.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ge0068.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ge0068.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ge0030.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
deels dom toeval van die witte luchten op de geposte foto's, er zijn er ook een aantal blauw. Ik moet gewoon nog leren op álle details te letten. Zo weer een puntje op de aandacht lijst :)

over luchten gesproken, deze had ik die avond op de terugweg voor me liggen
Afbeelding
fototechnisch niet spannend want ondertussen moest er ook nog gestuurd worden, maar die kléuren!

Plaats reactie