BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- Knot
Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]
Dan zou ik zeggen, alleen uitlaatspruitstuk en originele inlaat, dan heb je minstens zoveel koppel Frank en ik vind het tussen 3 en 4 juist heerlijk voor dagelijks en om een drift in te zetten.
- frank de jonge
Ja dat is persoonlijk Rody en jij moet gewoon doen waarvan JIJ vindt dat het lekkerste rijdt.
Ik had destijds met die 328 van mij dat dat ding tot aan redline aan een stuk door moest gaan zonder dip. Moet zeggen dat hem dat behoorlijk goed afging
Je kan je geld er in iedergeval wel in kwijt, thats for sure.
Ik had destijds met die 328 van mij dat dat ding tot aan redline aan een stuk door moest gaan zonder dip. Moet zeggen dat hem dat behoorlijk goed afging
- MParallel
- Auto: BMW
Frank vond jij niet dat na een tijdje trappen in hoge toeren de olie niet veel te warm (lees: dun) werd. Of reeds je met een dikkere olie?
Toen ik afgelopen september tijdens mijn "Nurburgring vakantie" een rondje of twee/drie had lopen trappen, had ik de motor van een trekker in het vooronder, zo erg stonden die hydraulische lifters te klapperen.
Volgens mij kan een oliekoeler geen kwaad.
Op die momenten verlang je toch stiekem naar een M3.
Toen ik afgelopen september tijdens mijn "Nurburgring vakantie" een rondje of twee/drie had lopen trappen, had ik de motor van een trekker in het vooronder, zo erg stonden die hydraulische lifters te klapperen.
Volgens mij kan een oliekoeler geen kwaad.
Op die momenten verlang je toch stiekem naar een M3.
- frank de jonge
Ik reed met 10w60. Ding draaide altijd voluit. Nooit last gehad van rare bijgeluiden.
- MParallel
Ok dat scheelt wel natuurlijk. Ik heb er altijd (Castrol) 5w40 in.frank de jonge schreef:Ik reed met 10w60. Ding draaide altijd voluit. Nooit last gehad van rare bijgeluiden.
- Knot
Als je op droog los gaat tikken die stoters bij mij ook als een gek na 10 min.
0w30 gestart (gekocht), toen 10w40 erin en daarna altijd 10w60 maar daar los je het niet mee op.
Straks misschien nog een keertje rollen nu ik er een tank 98 door getrapt hebt, kijken of ie daarmee de 200pk wel haalt.
0w30 gestart (gekocht), toen 10w40 erin en daarna altijd 10w60 maar daar los je het niet mee op.
Straks misschien nog een keertje rollen nu ik er een tank 98 door getrapt hebt, kijken of ie daarmee de 200pk wel haalt.
- yorick
Ben benieuwd wat er uit komt, misschien had ie vorige keer een slechte dag 

- Knot
Heb m nu op andere wielen staan, 235/40/17 en vorige keer gerold met 205/45/17 dus na zondag even remblokken wisselen en de smalle banden er weer op om het beste vergelijk te hebben.
Had vorige keer geen slechte dag hoor, maar als ie op superplus geen 200pk haalt dan gooi ik er voortaan gewoon 95 in, scheelt 10 cent per liter.
Had vorige keer geen slechte dag hoor, maar als ie op superplus geen 200pk haalt dan gooi ik er voortaan gewoon 95 in, scheelt 10 cent per liter.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Heb je al uitgerekend hoeveel liter je kunt tanken als je hem niet laat rollen?
Leuk om te weten dat zeker, ben er ook wel nieuwsgierig naar. Maar om daar nou +/- 200eu voor neer te leggen...

Leuk om te weten dat zeker, ben er ook wel nieuwsgierig naar. Maar om daar nou +/- 200eu voor neer te leggen...
- Knot
Vind het natuurlijk gewoon leuk om te zien en te meten. Kost geen 200 euro hoor een keertje rollen, eerder de helft.
Bij Fifth Gear maakte het haast niks uit, 95 van de witte pomp, 95 van de shell, BP ultimate etc op een golf GTI/TSI alleen V-power gaf een paar pk meer (waar wij allemaal niks mee hebben nota bene)!
Bij Fifth Gear maakte het haast niks uit, 95 van de witte pomp, 95 van de shell, BP ultimate etc op een golf GTI/TSI alleen V-power gaf een paar pk meer (waar wij allemaal niks mee hebben nota bene)!
-
Ook ik rijd met Castrol TWS 10W60 in een 328i zonder oliekoeler, tijdens een dagje ringen loopt mijn motorolie temp makkelijk op naar 140 graden. Hydraulische klepstoters zijn vervangen en hoor je absoluut niet meer bij warme motor. Bij koude start en enkele dagen stilstand kan het zijn dat je ze heel even hoort omdat ze dan nog niet optimaal gevuld zijn met de relatief dikke olie, hooguit enkele seconden. De Castrol TWS is speciaal ontwikkeld om zeer hoge motor temperaturen aan te kunnen zonder zo dun als water te worden en nog belangrijker, zonder zijn koelende en smerende capaciteiten te verliezen.frank de jonge schreef:Ik reed met 10w60. Ding draaide altijd voluit. Nooit last gehad van rare bijgeluiden.
-
Ik ervaar het zelfde als wat frank zegt met mijn 328i met m50 mod en m3 uitlaat er is geen haar op me hoofd die er ooit aan denkt om terug te bouwen naar orgineel , en kwa olie rij ik op 10w60 van agipfrank de jonge schreef:Ja dat is persoonlijk Rody en jij moet gewoon doen waarvan JIJ vindt dat het lekkerste rijdt.
en kwa ervaringen met m50 heb ik ook het een en het ander gehoord en me mening over gekregen .
ik ben er 100% positief over en ieder voor zich natuurlijk maar als je zag ook hoe die auto van frank uit de voeten ging , en jammer genoeg nooit tegen frank kunnen rijden maar weet zeker dat ik met mijne er niet voor onder deed .
- Knot
Hanske, heb je vervangen voor originele stoters of voor vaste stoters?
140 is wel aardig wat idd, heb zelf geen temp meter maar in mn M3 GT stopte ik bij 135 uit veiligheid (daar zat de oliekoeler de lamellen een beetje dicht door beschadigingen).
140 is wel aardig wat idd, heb zelf geen temp meter maar in mn M3 GT stopte ik bij 135 uit veiligheid (daar zat de oliekoeler de lamellen een beetje dicht door beschadigingen).
- Knot
Denk toch dat ik eerst ga rollen met superplus volgende week met dezelfde wielen als tijdens chippen.
Daarna een Schmiedman S-tech I erop. Had ik eigenlijk moeten doen toen ik een scheur in het achterste spruitstuk had, toen is er een vervangend origineel deel terug opgezet, dat was natuurlijk het moment, maar voor nu voor die 265 euro en een beetje arbeidsloon ook nog prima te doen. De rest van de uitlaat is eigenlijk prima en wil dat ook niet bewaren of weggooien.
Volgens mij geeft dat uitlaatspruitstuk al de winst die je met een complete M3 uitlaat ook zou halen, zijn de katalysatoren, middendemper en einddemper dan echt zoveel anders/beter?
http://link.marktplaats.nl/582863177
Daarna een Schmiedman S-tech I erop. Had ik eigenlijk moeten doen toen ik een scheur in het achterste spruitstuk had, toen is er een vervangend origineel deel terug opgezet, dat was natuurlijk het moment, maar voor nu voor die 265 euro en een beetje arbeidsloon ook nog prima te doen. De rest van de uitlaat is eigenlijk prima en wil dat ook niet bewaren of weggooien.
Volgens mij geeft dat uitlaatspruitstuk al de winst die je met een complete M3 uitlaat ook zou halen, zijn de katalysatoren, middendemper en einddemper dan echt zoveel anders/beter?
http://link.marktplaats.nl/582863177
- frank de jonge
Diameter is verrek groter. 328 standaard systeem is 48mm terwijl die van een M over de 60 is.
-
De hydraulische stoters zijn weer vervangen door originele BMW stoters (nur original teile bitte) .Knot schreef:Hanske, heb je vervangen voor originele stoters of voor vaste stoters?
Olie temperatuur meting vind plaats onder in het carter door een sensor die de carterplug vervangt, retour olie die boven uit de kop terugkomt zal waarschijnlijk zelfs nog wat warmer zijn!!! De olietemperatuur vind ik zelf ook wat aan de hoge kant, ben al even rond aan het kijken naar een oliefilterhuis met oliekoeler aansluiting van een M3 blokje.
Heeft iemand nog iets liggen misschien?
- yorick
Sensor in de carterplug gaf bij mij geen goede meting. Dacht dat het 20 graden scheelde met een aansluiting op het filterhuis.
Holtrop heeft heeft veel M spul liggen.
Holtrop heeft heeft veel M spul liggen.
- MParallel
^^
Dat zou ik ook willen doen, maar dan moet je aardig wat uitbouwen. Er is een makkelijkere oplossing en dat is zo'n (wel aftermarket) oliefilterhuis deksel halen waar je een olie temp/druk meter op kunt aansluiten.
Alpina doet er ook eentje, allen helaas zijn ze bij de M52's vlak na het begin over gegaan op de versie met plastic dop. De eerste generatie heeft die zoals de M3. Waarom die keuze is gemaakt mag Joost weten.
Ik ga denk ik voor een M3 temp sensor die zo als olie-aftapbout te gebruiken is op M52. Dan een M3 tellerbak, draadje trekken en klaar.
Ok als ik het zo lees is 10w60 dus een betere keuze als je af en toe ook op het circuit rijdt.
Niels: waarom ook niet een setje grotere gaskleppen meteen meepakken (of 1 als je geen ASC+T meer hebt).
Dat zou ik ook willen doen, maar dan moet je aardig wat uitbouwen. Er is een makkelijkere oplossing en dat is zo'n (wel aftermarket) oliefilterhuis deksel halen waar je een olie temp/druk meter op kunt aansluiten.
Alpina doet er ook eentje, allen helaas zijn ze bij de M52's vlak na het begin over gegaan op de versie met plastic dop. De eerste generatie heeft die zoals de M3. Waarom die keuze is gemaakt mag Joost weten.
Ik ga denk ik voor een M3 temp sensor die zo als olie-aftapbout te gebruiken is op M52. Dan een M3 tellerbak, draadje trekken en klaar.
Ok als ik het zo lees is 10w60 dus een betere keuze als je af en toe ook op het circuit rijdt.
Niels: waarom ook niet een setje grotere gaskleppen meteen meepakken (of 1 als je geen ASC+T meer hebt).
-
MParallel schreef:^^
Ik heb er 1 gas klep op zitten , maar die is uitgedraaid met grotere binnenklep er in .
ik had eerst op mijn 328i zo goedkoop rvs uitlaat spruitstuk zitten en kon wel merken dat er iets verschil in zit toen ik hem er op had maar na dat ik over was gestapt na een m3 uitlaat is het verschil veel groter .
net zoals frank zegt je gaat van 2x 48mm naar 2x 60mm en dat is wel te merken .
zoals ik het ervaren heb dat je met een m50 inlaat veel meer vermogen boven in krijgt , en door de m3 uitlaat ga je veel makkelijker naar je hoger toeren toe ( minder tegen druk in je uitlaat ) waar door je eigelijk het verschil opheft wat je gevoel's matig verloren hebt onder in toeren gebied door de m50 inlaat
- Knot
Ik wacht eerst wel tot er weer iets stuk gaan aan de uitlaatlijn en dan meteen actie. Had ik eigenlijk vorige keer met het gescheurde originele spruitstuk moeten doen, maargoed, gemiste kans.
Ga wel die z3m shortshifter erin gooien binnen kort, vind het in de E46 echt fijner schakelen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W5Z0botg ... re=related[/youtube]
Ga wel die z3m shortshifter erin gooien binnen kort, vind het in de E46 echt fijner schakelen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W5Z0botg ... re=related[/youtube]
- MParallel
Zal wel een mij liggen, maar een te korte slag vind ik ook weer niet lekker rijden. Tuurlijk schakel je sneller, maar ik vind een beetje een slag eigenlijk prettiger.
Nu heb ik geen ervaring met een 316i-325i. Ik weet dat de 328i/M3 al een kortere slag hebben dan de 316-325, dus dat zal wel tussen lang en heel kort inzitten en eigenlijk prima.
Nu heb ik geen ervaring met een 316i-325i. Ik weet dat de 328i/M3 al een kortere slag hebben dan de 316-325, dus dat zal wel tussen lang en heel kort inzitten en eigenlijk prima.
- frank de jonge
325 of 328i, de slagen zijn gelijk. En ja, ze zijn eigenlijk te lang. Schakelwegverkorting met een mini pook schakelt super
- GTRene
korte wat knokkige slag is echt heerlijk, beetje vanuit je pols schakelen en goed voelen wat je doet. 

- MParallel
Hmm ok. Heb altijd begrepen dat de 328/M3's korter waren.frank de jonge schreef:325 of 328i, de slagen zijn gelijk. En ja, ze zijn eigenlijk te lang. Schakelwegverkorting met een mini pook schakelt super
PS: kan het per model verschillen of een onderdeel vervangen zijn door nieuwe nummer?
Het BMW nummer 25 11 1 221 978 is voor de schakelstang en staat in de lijst voor 316~325.
Aan de andere kant, het nu actuele nummer voor die schakelstang (25 11 7 527 247) staat wel weer voor alle modellen.
Dus niet dat ik het zo even uit de duim zoog.
- Knot
The Z3M shifter is the one on the bottom. But, the problem is, that other are slightly bent, and the Z3M is straight. So, before installation, you have to bend it. In the end, just another useful info: the part number from this picture is not valid... Here's the new part number:
Shift lever
Price: €32.80/ $49.19
Part number: 25 11 7 527 254
Old part number: 25 11 2 228 384
Shift lever
Price: €32.80/ $49.19
Part number: 25 11 7 527 254
Old part number: 25 11 2 228 384