Benzineprijs
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Onder andere. In een hoop landen moet je jezelf parteculier verzekeren voor allelerlei zaken, dingen die hier gewoon bij de wet geregeld zijn.
Maar het kan ook de andere kant op. Als ja naar landen als Noorwegen en Denemarken kijkt dan hebben die hun zaakje wbt verzekeringen en ziektezorg etc ook gewoon goed voor elkaar. Benzineprijs weet ik zo even niet. Maar ze hebben daar ook een soort van BPM. Een gewone 335i heeft daar een basis catalogusprijs van over de 100.000 euro bijvoorbeeld, en een M3 175.000 euro.
Maar als ik naar mijn baan in Noorwegen kijk, daar ben ik aan loonbelasting nog meer kwijt als in Nederland. Maar daar zitten de sociale verzekeringen al in. Ik heb ook niks te maken met ziektekostenverzekeringen, dat betaal ik daar en zit ook bij loonbelasting in. Dus al met al is daar wonen op dat vlak iets goedkoper. Maar grofweg kan je zeggen dat ik net zo duur uit ben.
Dus wij zijn wat autorijden betreft zeker niet het duurste land ter wereld,
Maar het kan ook de andere kant op. Als ja naar landen als Noorwegen en Denemarken kijkt dan hebben die hun zaakje wbt verzekeringen en ziektezorg etc ook gewoon goed voor elkaar. Benzineprijs weet ik zo even niet. Maar ze hebben daar ook een soort van BPM. Een gewone 335i heeft daar een basis catalogusprijs van over de 100.000 euro bijvoorbeeld, en een M3 175.000 euro.
Maar als ik naar mijn baan in Noorwegen kijk, daar ben ik aan loonbelasting nog meer kwijt als in Nederland. Maar daar zitten de sociale verzekeringen al in. Ik heb ook niks te maken met ziektekostenverzekeringen, dat betaal ik daar en zit ook bij loonbelasting in. Dus al met al is daar wonen op dat vlak iets goedkoper. Maar grofweg kan je zeggen dat ik net zo duur uit ben.
Dus wij zijn wat autorijden betreft zeker niet het duurste land ter wereld,
-
Dexter
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Geelhoed schreef:Da's dan slecht ondernemerschap, of ondernemersrisico zo je wilt.Tristan schreef: Hoe weet jij dat nou. Zijn een hoop bedrijven die vaste contracten hebben waarbij de brandstofkosten niet variabel zijn. Is wel wat marge ingecalculeerd, maar zijn natuurlijk niet uitgegaan van deze snelle stijging.
Dat is wel erg kort door de bocht zeg.
Die vaste contacten hebben ze juist door heel scherp te calculeren waardoor ze nu mogen bloeden.
Kwartje van Kok is er al af, en de accijns op diesel is veel te weinig.Tristan schreef: Verder kan de overheid wel degelijk de brandstofprijzen beinvloeden. Kwartje van Kok kan er allang af en de komende accijnsstijging van 3ct kunnen ze nu ook wel achterwege laten. De staatskas wordt ruim genoeg gevult dit moment.
37 cent vs 69 terwijl diesel veel vervuilender is....
Je vergeet gemakshalve dat Diesel onder andere zo populair geworden is in ons land dankzij de voordeliger aanschafprijs per liter, zelfs in combinatie met een hogere wegenbelasting (nu houderschapsbelasting)
In België is dat ongeveer hetzelfde trouwens, maar daar kennen ze ook nog eens geen BPM.
Per saldo was rijden op Diesel alleen maar interessant voor kilometervreters die puur keken naar het prijsplaatje om ergens te komen en het genagel de mindere prestaties en de stank voor lief namen.
Nu de prestaties niet meer onderdoen voor die van benzineauto's en het verbruik tegelijk wel heel erg laag is geworden door technische verbeteringen en dus iedere gewone consument ook wel wil dieselen, ziet de overheid alweer een kansje opdoemen om te gaan graaien want zeg nou zelf, 37 ct accijns op een liter is toch véél te weinig?
En zullen we het over LPG maar helemaal niet hebben?
Die schone en milieuvriendelijke brandstof wordt in plaats van gepromoot alleen maar tegengewerkt door een verhoogde houderschapsbelasting en een afname van tankstations binnen de bebouwde kom.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
@ Dexter
Tja als het je vak is vracht te vervoeren en je darvoor diesel nodig hebt dan weet je dat die prijs niet veel zal dalen, scherp calculeren heeft risicos en nu dus ook gevolgen.
Dieselaars werden tot nu toe gematst, lage accijns die door de wat hogere MRB zou moeten worden gecompenseerd. Die compensatie is niet groot genoeg, Dieselautos rijden 240% in kilometers van benzineautos maar betalen slechts 190% meer MRB, in feite betalen ze dus eigenlijk helemaal niet meer MRB. Diesel heeft lage accijns voor het vracht verkeer en een economische boost, zoals ik al schreef. Personenautos misbruiken dat nu om goedkoper te rijden. De eenvoudigste oplossing zou zijn om de accijnzen op benzine en diesel gelijk te trekken en de vrachtvervoerders de accijns terug te geven, maar dat zal wel weer fraude gevoeligzijn.
LPG is niet schoner dan benzine, wat minder roet en CO2 maar ook weer veel NOx. Maar ik heb het idee dat ik dit nu in twee topics aan het posten ben.
Tja als het je vak is vracht te vervoeren en je darvoor diesel nodig hebt dan weet je dat die prijs niet veel zal dalen, scherp calculeren heeft risicos en nu dus ook gevolgen.
Dieselaars werden tot nu toe gematst, lage accijns die door de wat hogere MRB zou moeten worden gecompenseerd. Die compensatie is niet groot genoeg, Dieselautos rijden 240% in kilometers van benzineautos maar betalen slechts 190% meer MRB, in feite betalen ze dus eigenlijk helemaal niet meer MRB. Diesel heeft lage accijns voor het vracht verkeer en een economische boost, zoals ik al schreef. Personenautos misbruiken dat nu om goedkoper te rijden. De eenvoudigste oplossing zou zijn om de accijnzen op benzine en diesel gelijk te trekken en de vrachtvervoerders de accijns terug te geven, maar dat zal wel weer fraude gevoeligzijn.
LPG is niet schoner dan benzine, wat minder roet en CO2 maar ook weer veel NOx. Maar ik heb het idee dat ik dit nu in twee topics aan het posten ben.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Man man man man!Geelhoed schreef: Benzine (1.656 - (1.656 /1.19 - 0.69724) )/1.656= 58%
Diesel (1.479 - (1.479 /1.19 - 0.376) )/1.479 = 41%
De directeur van EVO net op de radio:
"75% van de dieselprijs gaat naar de staatskas"
Dat is toch te dom voor woorden!?!
Kijk van het publiek (lees DF'ers) mag je nog verwachten dat ze niet helemaal op de hoogte zijn van de stand van zaken, maar als je daar beroepsmatig mee bezig bent, en dan zulke valse propaganda de ether in durven sturen verdien je een bindend carriere advies....
-
Mike R32
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Geen wegenbelasting in duitsland?
Wegenbelasting (KFZ Steuer)
In Duitsland betaald de ´vervuiler´. De wegenbelasting wordt bepaald aan de hand van het Schlüsselnummer (een code) op uw kentekenbewijs. De hoogte van de wegenbelasting is afhankelijk van de gebruikte brandstof, het aantal pk´s en de cilinderinhoud van uw motor
Kfz Steuer (autobelasting) ligt een stuk lager dan in Nederland.
Vervuiler betaalt, diesel duurder dan benzine.
Afhankelijk van type auto, cilinderinhoud, aantal pk´s en type brandstof.
Voorbeeld:
ca. € 295,00 per jaar Renault Scenic 1,9 dci, brandstof diesel
ca. € 410,00 per jaar Volkswagenbus Multivan (7-persoons), 2,5Tdi, brandstof diesel
ca, € 110,00 per jaar Nissan Almera 1.6, brandstof benzine
Wegenbelasting (KFZ Steuer)
In Duitsland betaald de ´vervuiler´. De wegenbelasting wordt bepaald aan de hand van het Schlüsselnummer (een code) op uw kentekenbewijs. De hoogte van de wegenbelasting is afhankelijk van de gebruikte brandstof, het aantal pk´s en de cilinderinhoud van uw motor
Kfz Steuer (autobelasting) ligt een stuk lager dan in Nederland.
Vervuiler betaalt, diesel duurder dan benzine.
Afhankelijk van type auto, cilinderinhoud, aantal pk´s en type brandstof.
Voorbeeld:
ca. € 295,00 per jaar Renault Scenic 1,9 dci, brandstof diesel
ca. € 410,00 per jaar Volkswagenbus Multivan (7-persoons), 2,5Tdi, brandstof diesel
ca, € 110,00 per jaar Nissan Almera 1.6, brandstof benzine
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Hahaha, ja man hij lijkt wel of ie te vaak naar de milieu-taliban heeft geluisterd, die overdrijven ook altijd alles om maar flink aandacht te krijgen.Geelhoed schreef:Man man man man!Geelhoed schreef: Benzine (1.656 - (1.656 /1.19 - 0.69724) )/1.656= 58%
Diesel (1.479 - (1.479 /1.19 - 0.376) )/1.479 = 41%
De directeur van EVO net op de radio:
"75% van de dieselprijs gaat naar de staatskas"
Dat is toch te dom voor woorden!?!![]()
Kijk van het publiek (lees DF'ers) mag je nog verwachten dat ze niet helemaal op de hoogte zijn van de stand van zaken, maar als je daar beroepsmatig mee bezig bent, en dan zulke valse propaganda de ether in durven sturen verdien je een bindend carriere advies....
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Het grote voordeel van de stijgende dieselprijzen is dat er volgend jaar in de 24 du Mans weer alleen jankende en vuurspugende benzine racewagens aan de start verschijnen.
Want ja, als de diesel zo duur wordt dan is het zelfs voor Audi en Peugeot ook niet meer te behappen?
Dus alle racewagens weer gewoon op de goedkope benzine 8) 8)
Want ja, als de diesel zo duur wordt dan is het zelfs voor Audi en Peugeot ook niet meer te behappen?
Dus alle racewagens weer gewoon op de goedkope benzine 8) 8)
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Buurman van me werkt bij de DAF in Ehv. Hij zegt ook je weet precies welke trucks naar oost europa gaan, die specificieren altijd de grootst mogelijke dieseltanks die te monteren zijn.
Waarom?? Omdat ze dan vanuit Polen-Nl retour kunnen doen op de in polen getankte goedkope diesel.
Hoe zo eerlijke concurentie
Waarom?? Omdat ze dan vanuit Polen-Nl retour kunnen doen op de in polen getankte goedkope diesel.
Hoe zo eerlijke concurentie
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Hier zijn schijnbaar regels voor, max aantal liters wat je in het buitenland mag tanken oid.Scotsman schreef:Buurman van me werkt bij de DAF in Ehv. Hij zegt ook je weet precies welke trucks naar oost europa gaan, die specificieren altijd de grootst mogelijke dieseltanks die te monteren zijn.
Waarom?? Omdat ze dan vanuit Polen-Nl retour kunnen doen op de in polen getankte goedkope diesel.
Hoe zo eerlijke concurentie
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Is een keer aan bod gekomen bij Transport in Nederland ofzo, dat programma op RTL5, was een grenscontrole waarbij ze een vrachtwagen hadden aangehouden met extra dieseltanks.Scotsman schreef:Rob,
Vrachtwagen kan maximaal 1500 liter tanken. Dus dan kom je een heel eind. Vraag me trouwens af hoe ze kunnen zien of jij NL diesel tankt of bv duitse diesel. Gezien heel veel europeese brandstof uit de nederlandse raffinaderijen komt.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
106 Teletekst do 29 mei
***************************************
Kabinet blijft bij hogere accijns
***************************************
` Het kabinet is niet van plan om de
verhoging van de accijns op diesel op
1 juli in te trekken.De transportsector
voerde vandaag actie tegen de hogere
brandstofprijzen.In verband daarmee zou
de accijnsverhoging van tafel moeten.
Voor het middaguur claxonneerden de
vrachtwagenchauffeurs tegen het plan.
Minister Van der Hoeven van Economische
Zaken zei vanuit Brussel dat ze niets
voelt voor compenserende maatregelen.
Staatssecretaris De Jager ziet geen
ruimte om de plannen te wijzigen.
Transport en Logistiek Nederland dreigt
geen steun aan de kilometerheffing te
geven als de accijnsverhoging doorgaat.
***************************************
***************************************
Kabinet blijft bij hogere accijns
***************************************
` Het kabinet is niet van plan om de
verhoging van de accijns op diesel op
1 juli in te trekken.De transportsector
voerde vandaag actie tegen de hogere
brandstofprijzen.In verband daarmee zou
de accijnsverhoging van tafel moeten.
Voor het middaguur claxonneerden de
vrachtwagenchauffeurs tegen het plan.
Minister Van der Hoeven van Economische
Zaken zei vanuit Brussel dat ze niets
voelt voor compenserende maatregelen.
Staatssecretaris De Jager ziet geen
ruimte om de plannen te wijzigen.
Transport en Logistiek Nederland dreigt
geen steun aan de kilometerheffing te
geven als de accijnsverhoging doorgaat.
***************************************
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
nananana als jij dit doet doen wij dat niet, das best een goeie :idea:Transport en Logistiek Nederland dreigt
geen steun aan de kilometerheffing te
geven als de accijnsverhoging doorgaat
anyway net op het nieuws vertelden ze dat ze niet anders kunnen immers de verhoging de accijns is wettelijk vastgesteld
maargoed, ik vind het wel leuk dat ze NL ff platgooien kijken wat Den haag doet,eigenlijk moeten zorgen dat die mensen die erover gaan vast zitten in de file opgeworpen door de strijders 8) kijken wat ze dan zeggen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Klopt, maar denk dat ze wel dat wetje gaan veranderen, dit houden ze niet maanden vol, en dat kan ook zat, immers ze halen nu al zo veel extra binnen dat nog eens een extra ten koste van het bedrijfsleven/economie gewoon weg niet verantwoord is, natuurlijk moet er over vergaderd worden en het als een enorme gunst der regering gezien worden, let the games begin.romo schreef:Rene, daar bedoelen ze mee dat ze het wel kunnen veranderen, maar simpelweg niet willen................................
-
Tom
- Berichten: 22489
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Ik weet nog wel toen de politie de wegen wilde blokkeren. Half Nederland sprak er schande van. Wedden dat als truckers dit met deze reden doen ze alle steun krijgen?GTRene schreef:maargoed, ik vind het wel leuk dat ze NL ff platgooien kijken wat Den haag doet,eigenlijk moeten zorgen dat die mensen die erover gaan vast zitten in de file opgeworpen door de strijders 8) kijken wat ze dan zeggen?
Prijs voor een vat olie is donderdag en vrijdag met ruim 15% gestegen naar 139 dollar. Ben benieuwd wat we gaan merken aan de pomp.
- Mike S.
- Berichten: 1652
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:59
- Auto: M135i
- Locatie: Friesland
Blijft stijgen die prijzen sjeeez.
2 maanden geleden stond de prijs nog hierop.
Euro 1,558 euro per liter.
diesel 1,295 euro per liter.
vandaag de dag zitten we op deze bedragen.
Euro 1.683 euro per liter
diesel 1.451 euro per liter
dat zijn serieuze verhogingen hoor, Benzine 13 cent en diesel gewoon 16 cent in 2 maanden omhooggegaan,.
Waar gaat dit eindigen?
2 maanden geleden stond de prijs nog hierop.
Euro 1,558 euro per liter.
diesel 1,295 euro per liter.
vandaag de dag zitten we op deze bedragen.
Euro 1.683 euro per liter
diesel 1.451 euro per liter
dat zijn serieuze verhogingen hoor, Benzine 13 cent en diesel gewoon 16 cent in 2 maanden omhooggegaan,.
Waar gaat dit eindigen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
niemand wil nog wat doen, ik bedoel regeringen niet maar de olie maatschappijen ook niet...ze laten de bom barsten maar waarom? er zit iets achter lijkt wel zodat wat anders een hoger doel krijgt?
In elk geval barst het wel los met elektro-auto's en hybrides enz enz...en vooral voor die drukke steden in azie waar het autogebruik enorm toeneemt is dat ideaal qua lucht in de stad dan.
In elk geval barst het wel los met elektro-auto's en hybrides enz enz...en vooral voor die drukke steden in azie waar het autogebruik enorm toeneemt is dat ideaal qua lucht in de stad dan.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
Wouter81
- Berichten: 9534
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
