Benzineprijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 mei 2008, 15:55

Onder andere. In een hoop landen moet je jezelf parteculier verzekeren voor allelerlei zaken, dingen die hier gewoon bij de wet geregeld zijn.

Maar het kan ook de andere kant op. Als ja naar landen als Noorwegen en Denemarken kijkt dan hebben die hun zaakje wbt verzekeringen en ziektezorg etc ook gewoon goed voor elkaar. Benzineprijs weet ik zo even niet. Maar ze hebben daar ook een soort van BPM. Een gewone 335i heeft daar een basis catalogusprijs van over de 100.000 euro bijvoorbeeld, en een M3 175.000 euro.

Maar als ik naar mijn baan in Noorwegen kijk, daar ben ik aan loonbelasting nog meer kwijt als in Nederland. Maar daar zitten de sociale verzekeringen al in. Ik heb ook niks te maken met ziektekostenverzekeringen, dat betaal ik daar en zit ook bij loonbelasting in. Dus al met al is daar wonen op dat vlak iets goedkoper. Maar grofweg kan je zeggen dat ik net zo duur uit ben.

Dus wij zijn wat autorijden betreft zeker niet het duurste land ter wereld,

Dexter

Bericht door Dexter » 28 mei 2008, 16:25

Geelhoed schreef:
Tristan schreef: Hoe weet jij dat nou. Zijn een hoop bedrijven die vaste contracten hebben waarbij de brandstofkosten niet variabel zijn. Is wel wat marge ingecalculeerd, maar zijn natuurlijk niet uitgegaan van deze snelle stijging.
Da's dan slecht ondernemerschap, of ondernemersrisico zo je wilt.

Dat is wel erg kort door de bocht zeg.
Die vaste contacten hebben ze juist door heel scherp te calculeren waardoor ze nu mogen bloeden.

Tristan schreef: Verder kan de overheid wel degelijk de brandstofprijzen beinvloeden. Kwartje van Kok kan er allang af en de komende accijnsstijging van 3ct kunnen ze nu ook wel achterwege laten. De staatskas wordt ruim genoeg gevult dit moment.
Kwartje van Kok is er al af, en de accijns op diesel is veel te weinig.
37 cent vs 69 terwijl diesel veel vervuilender is....

Je vergeet gemakshalve dat Diesel onder andere zo populair geworden is in ons land dankzij de voordeliger aanschafprijs per liter, zelfs in combinatie met een hogere wegenbelasting (nu houderschapsbelasting)
In België is dat ongeveer hetzelfde trouwens, maar daar kennen ze ook nog eens geen BPM.
Per saldo was rijden op Diesel alleen maar interessant voor kilometervreters die puur keken naar het prijsplaatje om ergens te komen en het genagel de mindere prestaties en de stank voor lief namen.
Nu de prestaties niet meer onderdoen voor die van benzineauto's en het verbruik tegelijk wel heel erg laag is geworden door technische verbeteringen en dus iedere gewone consument ook wel wil dieselen, ziet de overheid alweer een kansje opdoemen om te gaan graaien want zeg nou zelf, 37 ct accijns op een liter is toch véél te weinig?
En zullen we het over LPG maar helemaal niet hebben?
Die schone en milieuvriendelijke brandstof wordt in plaats van gepromoot alleen maar tegengewerkt door een verhoogde houderschapsbelasting en een afname van tankstations binnen de bebouwde kom.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 mei 2008, 18:59

EHA schreef:Okee, dat van Luxemburg snap ik nog, maar hoe zit het dan met Duitsland....
Zo groot is het verschil met duitsland niet, de diesel is er zelfs duurder.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 mei 2008, 19:08

@ Dexter

Tja als het je vak is vracht te vervoeren en je darvoor diesel nodig hebt dan weet je dat die prijs niet veel zal dalen, scherp calculeren heeft risicos en nu dus ook gevolgen.

Dieselaars werden tot nu toe gematst, lage accijns die door de wat hogere MRB zou moeten worden gecompenseerd. Die compensatie is niet groot genoeg, Dieselautos rijden 240% in kilometers van benzineautos maar betalen slechts 190% meer MRB, in feite betalen ze dus eigenlijk helemaal niet meer MRB. Diesel heeft lage accijns voor het vracht verkeer en een economische boost, zoals ik al schreef. Personenautos misbruiken dat nu om goedkoper te rijden. De eenvoudigste oplossing zou zijn om de accijnzen op benzine en diesel gelijk te trekken en de vrachtvervoerders de accijns terug te geven, maar dat zal wel weer fraude gevoeligzijn.

LPG is niet schoner dan benzine, wat minder roet en CO2 maar ook weer veel NOx. Maar ik heb het idee dat ik dit nu in twee topics aan het posten ben.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 29 mei 2008, 07:38

Geelhoed schreef: Benzine (1.656 - (1.656 /1.19 - 0.69724) )/1.656= 58%
Diesel (1.479 - (1.479 /1.19 - 0.376) )/1.479 = 41%
Man man man man!
De directeur van EVO net op de radio:

"75% van de dieselprijs gaat naar de staatskas"

Dat is toch te dom voor woorden!?! :evil:
Kijk van het publiek (lees DF'ers) mag je nog verwachten dat ze niet helemaal op de hoogte zijn van de stand van zaken, maar als je daar beroepsmatig mee bezig bent, en dan zulke valse propaganda de ether in durven sturen verdien je een bindend carriere advies....

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 29 mei 2008, 08:02

Geelhoed schreef:
EHA schreef:Okee, dat van Luxemburg snap ik nog, maar hoe zit het dan met Duitsland....
Zo groot is het verschil met duitsland niet, de diesel is er zelfs duurder.
In Duitsland betalen ze geen wegenbelasting en BPM, zit volgens mij bij de brandstofprijs in.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 29 mei 2008, 08:21

Geen wegenbelasting in duitsland?

Wegenbelasting (KFZ Steuer)

In Duitsland betaald de ´vervuiler´. De wegenbelasting wordt bepaald aan de hand van het Schlüsselnummer (een code) op uw kentekenbewijs. De hoogte van de wegenbelasting is afhankelijk van de gebruikte brandstof, het aantal pk´s en de cilinderinhoud van uw motor

Kfz Steuer (autobelasting) ligt een stuk lager dan in Nederland.
Vervuiler betaalt, diesel duurder dan benzine.
Afhankelijk van type auto, cilinderinhoud, aantal pk´s en type brandstof.

Voorbeeld:
ca. € 295,00 per jaar Renault Scenic 1,9 dci, brandstof diesel
ca. € 410,00 per jaar Volkswagenbus Multivan (7-persoons), 2,5Tdi, brandstof diesel
ca, € 110,00 per jaar Nissan Almera 1.6, brandstof benzine

Hans

Bericht door Hans » 29 mei 2008, 09:25

Geelhoed schreef:
Geelhoed schreef: Benzine (1.656 - (1.656 /1.19 - 0.69724) )/1.656= 58%
Diesel (1.479 - (1.479 /1.19 - 0.376) )/1.479 = 41%
Man man man man!
De directeur van EVO net op de radio:

"75% van de dieselprijs gaat naar de staatskas"

Dat is toch te dom voor woorden!?! :evil:
Kijk van het publiek (lees DF'ers) mag je nog verwachten dat ze niet helemaal op de hoogte zijn van de stand van zaken, maar als je daar beroepsmatig mee bezig bent, en dan zulke valse propaganda de ether in durven sturen verdien je een bindend carriere advies....
Hahaha, ja man hij lijkt wel of ie te vaak naar de milieu-taliban heeft geluisterd, die overdrijven ook altijd alles om maar flink aandacht te krijgen. :lol:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 29 mei 2008, 09:27

Het grote voordeel van de stijgende dieselprijzen is dat er volgend jaar in de 24 du Mans weer alleen jankende en vuurspugende benzine racewagens aan de start verschijnen.

Want ja, als de diesel zo duur wordt dan is het zelfs voor Audi en Peugeot ook niet meer te behappen?
Dus alle racewagens weer gewoon op de goedkope benzine 8) 8)

Niall

Bericht door Niall » 29 mei 2008, 09:51

Buurman van me werkt bij de DAF in Ehv. Hij zegt ook je weet precies welke trucks naar oost europa gaan, die specificieren altijd de grootst mogelijke dieseltanks die te monteren zijn.

Waarom?? Omdat ze dan vanuit Polen-Nl retour kunnen doen op de in polen getankte goedkope diesel.

Hoe zo eerlijke concurentie :roll:

RobS

Bericht door RobS » 29 mei 2008, 10:05

Scotsman schreef:Buurman van me werkt bij de DAF in Ehv. Hij zegt ook je weet precies welke trucks naar oost europa gaan, die specificieren altijd de grootst mogelijke dieseltanks die te monteren zijn.

Waarom?? Omdat ze dan vanuit Polen-Nl retour kunnen doen op de in polen getankte goedkope diesel.

Hoe zo eerlijke concurentie :roll:
Hier zijn schijnbaar regels voor, max aantal liters wat je in het buitenland mag tanken oid.

Niall

Bericht door Niall » 29 mei 2008, 10:25

Rob,

Vrachtwagen kan maximaal 1500 liter tanken. Dus dan kom je een heel eind. Vraag me trouwens af hoe ze kunnen zien of jij NL diesel tankt of bv duitse diesel. Gezien heel veel europeese brandstof uit de nederlandse raffinaderijen komt.

RobS

Bericht door RobS » 29 mei 2008, 10:36

Scotsman schreef:Rob,

Vrachtwagen kan maximaal 1500 liter tanken. Dus dan kom je een heel eind. Vraag me trouwens af hoe ze kunnen zien of jij NL diesel tankt of bv duitse diesel. Gezien heel veel europeese brandstof uit de nederlandse raffinaderijen komt.
Is een keer aan bod gekomen bij Transport in Nederland ofzo, dat programma op RTL5, was een grenscontrole waarbij ze een vrachtwagen hadden aangehouden met extra dieseltanks.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 mei 2008, 15:48

106 Teletekst do 29 mei
Kabinet blijft bij hogere accijns

` Het kabinet is niet van plan om de
verhoging van de accijns op diesel op
1 juli in te trekken.De transportsector
voerde vandaag actie tegen de hogere
brandstofprijzen.In verband daarmee zou
de accijnsverhoging van tafel moeten.
Voor het middaguur claxonneerden de
vrachtwagenchauffeurs tegen het plan.

Minister Van der Hoeven van Economische
Zaken zei vanuit Brussel dat ze niets
voelt voor compenserende maatregelen.
Staatssecretaris De Jager ziet geen
ruimte om de plannen te wijzigen.

Transport en Logistiek Nederland dreigt
geen steun aan de kilometerheffing te
geven als de accijnsverhoging doorgaat.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 15:53

:lol:
Transport en Logistiek Nederland dreigt
geen steun aan de kilometerheffing te
geven als de accijnsverhoging doorgaat
nananana als jij dit doet doen wij dat niet, das best een goeie :idea:

anyway net op het nieuws vertelden ze dat ze niet anders kunnen immers de verhoging de accijns is wettelijk vastgesteld :? nahja zeg wat een dombo uitspraak...dan verander je dat wetje toch, als je in de regering zit.

maargoed, ik vind het wel leuk dat ze NL ff platgooien kijken wat Den haag doet,eigenlijk moeten zorgen dat die mensen die erover gaan vast zitten in de file opgeworpen door de strijders 8) kijken wat ze dan zeggen?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 mei 2008, 15:59

Rene, daar bedoelen ze mee dat ze het wel kunnen veranderen, maar simpelweg niet willen................................

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 16:26

romo schreef:Rene, daar bedoelen ze mee dat ze het wel kunnen veranderen, maar simpelweg niet willen................................
Klopt, maar denk dat ze wel dat wetje gaan veranderen, dit houden ze niet maanden vol, en dat kan ook zat, immers ze halen nu al zo veel extra binnen dat nog eens een extra ten koste van het bedrijfsleven/economie gewoon weg niet verantwoord is, natuurlijk moet er over vergaderd worden en het als een enorme gunst der regering gezien worden, let the games begin.

Tom

Bericht door Tom » 08 jun 2008, 19:09

Net Euro 98 getankt.... 1,535 de liter
(Belgie)
Moet helaas 38km enkele reis rijden, uitgerekend kost het mij dus 7 euro per tankbeurt meer dan dat ik hier in het dorp tegen NLse prijzen tank. maargoed, zodra het verschil tussen BE<>NL groter gaat worden dan rijd ik wel op een neer :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 jun 2008, 19:20

GTRene schreef:maargoed, ik vind het wel leuk dat ze NL ff platgooien kijken wat Den haag doet,eigenlijk moeten zorgen dat die mensen die erover gaan vast zitten in de file opgeworpen door de strijders 8) kijken wat ze dan zeggen?
Ik weet nog wel toen de politie de wegen wilde blokkeren. Half Nederland sprak er schande van. Wedden dat als truckers dit met deze reden doen ze alle steun krijgen? :D Staat half Nederland samen met die truckers de wegen te blokkeren :]

Prijs voor een vat olie is donderdag en vrijdag met ruim 15% gestegen naar 139 dollar. Ben benieuwd wat we gaan merken aan de pomp.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 10 jun 2008, 12:58

Blijft stijgen die prijzen sjeeez.

2 maanden geleden stond de prijs nog hierop.

Euro 1,558 euro per liter.
diesel 1,295 euro per liter.

vandaag de dag zitten we op deze bedragen.

Euro 1.683 euro per liter
diesel 1.451 euro per liter

dat zijn serieuze verhogingen hoor, Benzine 13 cent en diesel gewoon 16 cent in 2 maanden omhooggegaan,.
Waar gaat dit eindigen?

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jun 2008, 13:03

niemand wil nog wat doen, ik bedoel regeringen niet maar de olie maatschappijen ook niet...ze laten de bom barsten maar waarom? er zit iets achter lijkt wel zodat wat anders een hoger doel krijgt?
In elk geval barst het wel los met elektro-auto's en hybrides enz enz...en vooral voor die drukke steden in azie waar het autogebruik enorm toeneemt is dat ideaal qua lucht in de stad dan.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 jun 2008, 13:12

Wil je als consumenten een statement maken, zou je niet meer bij Shell en Total moeten teken met zijn allen, wellicht dat er dan een brandstof oorlog gaat ontstaan waar de consument dan an kan profiteren.

Michel

romo

Bericht door romo » 10 jun 2008, 13:15

Kijk even wat er momenteel in Spanje gebeurt................................daar ligt alles plat, geen aanvoer van goederen, geen benzine meer te krijgen.............................kan zo maar overwaaien in geheel de EU

romo

Bericht door romo » 10 jun 2008, 13:16

We kunnen hier ook een polletje maken; op welke datum wordt de €2 voor een litertje gehaald? :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 10 jun 2008, 13:18

romo schreef:We kunnen hier ook een polletje maken; op welke datum wordt de €2 voor een litertje gehaald? :lol:
Goed idee, start maar een topic. De winnaar wint een tank benzine, tegen die tijd dus goud waard. :)

Plaats reactie