BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
- Joy
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Hmm dan weet ik het ook even niet. Competition hebben volgens mij een extern reservoir.
Draagarmrubbers zijn van een M3 3.0.
Draagarmrubbers zijn van een M3 3.0.
- Bert ///M3
By the way, hebben die AST camberplates geen casterverstelling? 

- Christiaan van H.
Ja precies. dat ziet er wel ff een tikkie anders uit. Interessant om van de week eens te onderzoeken.Bert ///M3 schreef:Nee, want als het competition was dan waren de poten zelf van aluminium en had je 3way verstelling gehad, met externe reservoirs.
@ Joy, OEM of van Powerflex?
- Christiaan van H.
NopeBert ///M3 schreef:By the way, hebben die AST camberplates geen casterverstelling?
Dat extra caster is bij mij gecreerd door excentrische rubbertjes (Pflex paars) te monteren, volgens mij (of zeg ik nu iets heel raars)
- Joy
Het zijn OEM rubbers. Bas is niet zo kapot van Powerflex heb ik het idee.
Bert, normaal gesproken kon je met topmounts rommelen voor meer caster. Dat is nu weer anders. Ik heb geen idee of het caster is toegenomen, gezien de plaatsing denk ik nauwelijks. Al heb ik wel het idee dat het midden van de demper verder naar achter is komen te liggen. Die 2 kleine boutjes links op de foto zitten een stukje onder de toren.
Bert, normaal gesproken kon je met topmounts rommelen voor meer caster. Dat is nu weer anders. Ik heb geen idee of het caster is toegenomen, gezien de plaatsing denk ik nauwelijks. Al heb ik wel het idee dat het midden van de demper verder naar achter is komen te liggen. Die 2 kleine boutjes links op de foto zitten een stukje onder de toren.
- Bert ///M3
Denk dat je iets meer caster hebt als normaal (ze staan iets off centre naar achteren) maar ik vind het raar dat beiden niet instelbaar zijn. Meestal als je de wat betere camberplates koopt kan je namelijk beiden instellen.
Deze bijvoorbeeld:

Door de bouten waarmee hij aan de toren zit te lossen kan je de camberplate opzij schuiven voor meer camber. En met de imbusen stel je caster in door het onderste deel te verschuiven.
Het enige nadeel is dat je vaak je dempertoren modificeren moet omdat je anders geen hoge casterhoek samen met een hoge camberhoek voor elkaar krijgt. De camberplate loopt dan tegen de ronding van de dempertoren aan, of het uitstekende deel van de schokbreker loopt dan tegen de opening in de dempertoren aan zeg maar.
Deze bijvoorbeeld:
Door de bouten waarmee hij aan de toren zit te lossen kan je de camberplate opzij schuiven voor meer camber. En met de imbusen stel je caster in door het onderste deel te verschuiven.
Het enige nadeel is dat je vaak je dempertoren modificeren moet omdat je anders geen hoge casterhoek samen met een hoge camberhoek voor elkaar krijgt. De camberplate loopt dan tegen de ronding van de dempertoren aan, of het uitstekende deel van de schokbreker loopt dan tegen de opening in de dempertoren aan zeg maar.
- Joy
Ja dat klopt. Dan gaat de dempertoren er aan, en dat zie ik (nog) niet zitten
Ik weet eigenlijk niet of ze te vervangen zijn door verstelbare versies.
Hoofdzakelijk rij ik er nog mee op straat, moet ook niet te gek worden. Ik denk dat de setup nu behoorlijk klopt, eventueel nog wat met de demping spelen. Voor en achter is camber zichtbaar toegenomen, ik denk dat dit ook veel grip heeft opgeleverd. En het is allemaal niet te extreem zodat de banden nog normaal slijten en er geen problemen ontstaan bij aanremmen en dergelijke.

Hoofdzakelijk rij ik er nog mee op straat, moet ook niet te gek worden. Ik denk dat de setup nu behoorlijk klopt, eventueel nog wat met de demping spelen. Voor en achter is camber zichtbaar toegenomen, ik denk dat dit ook veel grip heeft opgeleverd. En het is allemaal niet te extreem zodat de banden nog normaal slijten en er geen problemen ontstaan bij aanremmen en dergelijke.
- Christiaan van H.
Bekend verhaal.
Bij die van Yorick zijn er ook andere platen in de veertorens gelast (Intrax). Die heeft de topmounts zoals getoond op het plaatje.Die staat nu dan ook op 3 graden negatief camber aan de voorzijde als ik me niet vergis.
Wat Joy zegt klopt ook, dempertje in de AST-veerpoot 'leunt' ietsje verder naar achteren tov standaard. Meer Caster zou ik uberhaupt niet wensen, je levert dan toch in op 'Turn-in'. Nadeel is wel dat de mijne boven de 200 net iets te nerveus is. Maar ja op welk circuit haal je dat nou met een 320-je

Ter info: bij mij staat de voorzijde op 2.2 graden negatief, wat jij Joy? De mijne is ook voornamelijk voor straat-gebruik (vandaar die slappe veertjes
)
Bij die van Yorick zijn er ook andere platen in de veertorens gelast (Intrax). Die heeft de topmounts zoals getoond op het plaatje.Die staat nu dan ook op 3 graden negatief camber aan de voorzijde als ik me niet vergis.
Wat Joy zegt klopt ook, dempertje in de AST-veerpoot 'leunt' ietsje verder naar achteren tov standaard. Meer Caster zou ik uberhaupt niet wensen, je levert dan toch in op 'Turn-in'. Nadeel is wel dat de mijne boven de 200 net iets te nerveus is. Maar ja op welk circuit haal je dat nou met een 320-je

Ter info: bij mij staat de voorzijde op 2.2 graden negatief, wat jij Joy? De mijne is ook voornamelijk voor straat-gebruik (vandaar die slappe veertjes

- yorick
Dit is een gemonteerde intrax camberplate. Tevens is bovenin de dempertoren een 5mm dikke plaat gelast voor stevigheid en het verhaal van Bert.
@ Bert, wat heeft intrax m.b.t het caster voor uitlijning bij jouw wagen aangehouden (als je hem al terug hebt

- Bert ///M3
Ik denk 7 tot 8 graden. Maar een M3 heeft standaard al veel meer caster, een gewone E36 heeft volgens mij 3 graden terwijl een M3 al 7 graden heeft.
Het is ook lastig te vergelijken omdat ik denk ik bredere banden heb als jou en denk ik nog meer negatief camber. Dan zet je meestal wat meer caster om stuurgevoel te houden. Plus als je verbreed bent dmv spacers dan wil je ook niet te veel omdat het het "wiel optil" effect verergerd.
Morgen ga ik de auto ophalen dus dan zal ik het wel zien.
Het is ook lastig te vergelijken omdat ik denk ik bredere banden heb als jou en denk ik nog meer negatief camber. Dan zet je meestal wat meer caster om stuurgevoel te houden. Plus als je verbreed bent dmv spacers dan wil je ook niet te veel omdat het het "wiel optil" effect verergerd.
-
Joy & Bert: als ik me niet vergis 90.
- Joy
90 N/mm inderdaad. Ceet, zal morgen even kijken wat voor camber de veerpoot heeft.
-
- Auto: M3P, 130i
Jammer dat er geen kenteken op zit, want je kunt hier in de omgeving best lekker sturen.Bert ///M3 schreef:Ik denk 7 tot 8 graden. Maar een M3 heeft standaard al veel meer caster, een gewone E36 heeft volgens mij 3 graden terwijl een M3 al 7 graden heeft.

- Bert ///M3
allen schreef:Joy & Bert: als ik me niet vergis 90.

-
Wanneer zijn jullie weer eens bij Bas? Wellicht dat hij ook wat voor de 106 kan leveren. 8)
- Joy
Veersterkte van de achterkant bedoeld Allen.
- Joy
Moet ik een seintje geven als we weer naar Bas gaan ? Dan spreken we gewoon af.
-
Leuk. Oss is maar een klein stukje vanaf Uden.
- Bert ///M3
Ik kom hier de straat niet eens uit door de hoogte van de voorbumperindobesar schreef:Jammer dat er geen kenteken op zit, want je kunt hier in de omgeving best lekker sturen.Bert ///M3 schreef:Ik denk 7 tot 8 graden. Maar een M3 heeft standaard al veel meer caster, een gewone E36 heeft volgens mij 3 graden terwijl een M3 al 7 graden heeft.

Je moet eens proberen om met slicks over straat te rijden dan kan je lachen. Die banden zijn zo stijf dat je vullingen er uit rammelen, lijkt wel alsof er betonblokken aan je vering hangen. Zelfs op monroe sensatraks is dat geen doen

Vrijdag was ik nog even een rondje rammen door de polder met de M3 op R1-R's, ging weg op 2,5 bar en kwam terug met 3,3 bar (voor de aardigheid even gemeten). Dan heb je exact hetzelfde als je weer door dorp rijd, is ook bijna geen rijden. Die banden absorberen dan bijna geen oneffenheden meer.
-
Je weet niet waar je aan begint. Jij gaat zo leeglopen bij Bas. Veel te veel waanzinnig leuk speelgoed. "Kijk wat ik voor m'n wagen heb gekocht..."
WHAAAAAAA, MOT IK OOOOOOKH!!!
Dus tot Bas Indobesar...
WHAAAAAAA, MOT IK OOOOOOKH!!!

Dus tot Bas Indobesar...
-
Bas is een BMW-freak. Die heeft geen vast geen goodies voor de 106 :drinking:allen schreef:Je weet niet waar je aan begint. Jij gaat zo leeglopen bij Bas. Veel te veel waanzinnig leuk speelgoed. "Kijk wat ik voor m'n wagen heb gekocht..."
WHAAAAAAA, MOT IK OOOOOOKH!!!![]()
Dus tot Bas Indobesar...
- Christiaan van H.
1 prijstechnisch 'voordeel': voor de 106 heb je 'alleen maar' Sportline I.
Bekende van me is daar mee bezig onder een GTI. Word ook wel een leuk karretje.
Bekende van me is daar mee bezig onder een GTI. Word ook wel een leuk karretje.
- Bert ///M3
Als ze al een setje Sportline I maken dan hebben ze de afmetingen al, moet dan toch niet zo moeilijk zijn om er een set Competition of Sportline II voor te maken 

-
Hallo, ik reageer niet zo vaak hier, ben meer een meelezer maar hierop wil ik graag even reageren.Bert ///M3 schreef:Jij hebt achter Sportline I volgens mij. Bas doet dat wel vaker, voor een Sportline II poot leveren en achter een I.
Anders had je namelijk achter ook een upsidedown demper gehad.
Wat je hier zegt klopt namelijk niet, een competitie set heeft achter nooit een upside down poot aan de achterzijde bij de BMW E36, alle sets hebben achter dezelfde type dempers, uiteraard ide de valving anders,maar upside down zijn ze nooit.
Groeten,Ronald
- Bert ///M3
Ronald,
Welkom op DF.
Je hebt idd gelijk, op die foto van Joy is het ook geen up side down nee.
Enig idee waarom dat is?
Welkom op DF.
Je hebt idd gelijk, op die foto van Joy is het ook geen up side down nee.
Enig idee waarom dat is?