Het grote Duitse-import topic
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: Het grote Duitse-import topic
Dus hij is professioneel Mobile.de kijker en weet hoe de zoekfunctie werkt.. Kan ik eigenlijk ook wel gaan doen. (no flame intended)
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Het grote Duitse-import topic
Ha, die daNpy;
RDW-keuring is appeltje, eitje. Net als bij de voorganger drie jaar geleden wordt eigenlijk voornamelijk gekeken naar de cijfers en de papieren. Hierbij is het eenvormigheidscertificaat (Certifcate Of Conformity) zo'n beetje de sleutel. Verder wordt er nergens naar gekeken, technische zaken worden alleen bij de APK bekeken. De papieren, waaronder de originele Fahrzeugbrief moest ik afgeven. Vorige keer kreeg ik die nog mee. Ik er wel een kopie van gemaakt omdat het aantoont dat er voor mij maar een andere eigenaar is geweest. Inmiddels zitten de gele platen erop (eigenlijk wel jammer, die witte stonden toch beter) en is de verzekering ingelicht. Deze week naar Van den Hengel voor de APK, een olie-, filter- & bougiewissel plus de winterset eronder. Und dann kann es los gehen!daNpy schreef:Hoe ging het bij de RDW?
Waar keken ze naar of letten ze speciaal op?
Moest je de papieren afgeven of mocht je deze weer hebben?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote Duitse-import topic
Even kijken of ik zo'n CoC heb dan. De FZB iig wel, maar volgens de telefoondienst mocht je die houden als je dat wilde.
Ik wil hem iig zéker terug.
De APK keuring hoef je daar niet te laten doen als je dat niet wil. Ik laat hem vooraf ook controleren bij een kennis van me, maar weet nog niet of ik hem dan bij de RDW laat keuren ja of nee.
Ik wil hem iig zéker terug.
De APK keuring hoef je daar niet te laten doen als je dat niet wil. Ik laat hem vooraf ook controleren bij een kennis van me, maar weet nog niet of ik hem dan bij de RDW laat keuren ja of nee.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Het grote Duitse-import topic
Ha, die daNpy;
Ik heb er, net zoals in 2007, bewust voor gekozen om de APK niet bij de RDW te laten doen. Die gasten zijn zeer grondig, en daar is natuurlijk nix mis mee, maar ik heb al verhalen gehoord van afkeuringen op de allerlulligste kleinigheden. En omdat ze daar nooit ter plekke repareren betekent dat automatisch herkeuren. Vanaf de afgifte van het kenteken heb je bovendien veertien dagen de tijd om de auto APK-gekeurd te krijgen, dus je kunt naar elke garage van je eigen voorkeur gaan.
Ik heb er, net zoals in 2007, bewust voor gekozen om de APK niet bij de RDW te laten doen. Die gasten zijn zeer grondig, en daar is natuurlijk nix mis mee, maar ik heb al verhalen gehoord van afkeuringen op de allerlulligste kleinigheden. En omdat ze daar nooit ter plekke repareren betekent dat automatisch herkeuren. Vanaf de afgifte van het kenteken heb je bovendien veertien dagen de tijd om de auto APK-gekeurd te krijgen, dus je kunt naar elke garage van je eigen voorkeur gaan.
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Het grote Duitse-import topic
Nouja, daarom zeg ik er ook bij, het is voor de mensen die er weinig tot geen kaas van gegeten hebben.Damir Vukovic schreef:Dus hij is professioneel Mobile.de kijker en weet hoe de zoekfunctie werkt.. Kan ik eigenlijk ook wel gaan doen. (no flame intended)
Daarbij gaat ie naar autoveilingen in Duitsland ipv mobile.de te gebruiken.
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: Het grote Duitse-import topic
Ik heb de APK wel bij de RDW laten en ik had niet de indruk dat ze (keuringsstation Arnhem) overal met een vergrootglas naar keken. De heren waren zeer relaxt en het zag er nogal nonchalant uit zelfs. Dat neemt niet weg dat je evengoed een mierenneuker eerste klas zou kunnen treffen. Maar dat geldt ook voor iedere andere garage waar je de APK laat doen.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ik heb er, net zoals in 2007, bewust voor gekozen om de APK niet bij de RDW te laten doen. Die gasten zijn zeer grondig, en daar is natuurlijk nix mis mee, maar ik heb al verhalen gehoord van afkeuringen op de allerlulligste kleinigheden.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote Duitse-import topic
De garage waar ik hem vooraf laat checken is ook nogal stipt, dus dat zit wel goed.
Hij moet gewoon in orde zijn
Hij moet gewoon in orde zijn

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote Duitse-import topic
De FZB mag je volgens mij niet houden hoor. Je krijgt er een kopie van en daar moet je het mee doen.daNpy schreef:Even kijken of ik zo'n CoC heb dan. De FZB iig wel, maar volgens de telefoondienst mocht je die houden als je dat wilde.
Ik wil hem iig zéker terug.
Logisch ook want als jij een NL-auto gaat exporteren, dan moet je ook het NL-kenteken inleveren met de platen erbij.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote Duitse-import topic
Alleen heeft de helft en geen verstand van of durven het risico niet te nemen naar Dld te rijden voor een auto. Blijft toch een gok.Damir Vukovic schreef:Dus hij is professioneel Mobile.de kijker en weet hoe de zoekfunctie werkt.. Kan ik eigenlijk ook wel gaan doen. (no flame intended)
Gisteren naar Berlijn geweest om een auto te halen. Je weet nooit 100% zeker wat je aantreft, hoe mooi de verhalen en foto's in de advertentie ook zijn.
Dus als iemand wat zoekt, je kan mij ook pb'en hoor. Doe samen met met zwager een beetje leuke handel zoeken en verkopen.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote Duitse-import topic
Ja dat is in Nederland.Martin van der Zwaard schreef: De FZB mag je volgens mij niet houden hoor. Je krijgt er een kopie van en daar moet je het mee doen.
Logisch ook want als jij een NL-auto gaat exporteren, dan moet je ook het NL-kenteken inleveren met de platen erbij.
Maar in andere landen gelden hele andere regels. Zoals een auto 'schorsen' is gratis. Kenteken kun je kiezen. Kenteken van april tot oktober mogelijk. Etc.
Ik moet die FzB houden, ze hebben het ook aan de telefoon bevestigd

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote Duitse-import topic
Snap je reactie niet helemaal.
Je haalt toch een auto naar NL toe vanuit Dld?? Dan moet je keuren bij de RDW en die nemen voor zover ik weet je FZG in. Hebben ze bij mij ook gedaan.
Je haalt toch een auto naar NL toe vanuit Dld?? Dan moet je keuren bij de RDW en die nemen voor zover ik weet je FZG in. Hebben ze bij mij ook gedaan.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote Duitse-import topic
Klopt, als je er niet om vraagt houden ze hem. Maar dan wordt hij gewoon weggegooid.
Volgens de man aan de telefoon mocht je hem terug hebben als je dat wilde
Volgens de man aan de telefoon mocht je hem terug hebben als je dat wilde

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote Duitse-import topic
Dat wist ik niet.
Zal het onthouden bij de volgende.
Zal het onthouden bij de volgende.
-
- Berichten: 18921
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Het grote Duitse-import topic
@ MArtin, wat reken je daar ong. voor kosten voor? 

-
- Berichten: 3598
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Het grote Duitse-import topic
A.s. donderdag haal ik een auto op in Duitsland, in de buurt van Osnabruck. Ik heb dit topic gelezen alsmede hetgene geschreven op het autoweek forum (http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1 ... 89,page=17" onclick="window.open(this.href);return false;).
Hoe en waar een kenteken + verzekering voor korte tijd geregeld kan worden is mij ondertussen wel duidelijk. Maar er zijn twee opties waar de keuze mij ondanks alles wat ik gelezen heb nog steeds niet volledig helder is:
- Ausfuhrkennzeichen
- Kurzzeitkennzeichen
Ik koop de auto bij een particulier (voor zover dat belangrijk is) en de wagen is nog gekeurd. Welke keuze is nu de juiste? Ik lees nogal wat verhalen over het kurzzeitkennzeichen waarbij beboet wordt omdat hiermee niet in NL gereden zou mogen worden. Staat voor het ausfuhrkennzeichen vast dat dit geen problemen mag opleveren? Als dat het geval is dan neem ik de (eventueel) hogere kosten voor lief.
Ik ben ook op de hoogte van de mogelijkheid tot vrijstelling bpm en mrb bij kortstondig gebruik via de website van de belastingdienst.
Hoe en waar een kenteken + verzekering voor korte tijd geregeld kan worden is mij ondertussen wel duidelijk. Maar er zijn twee opties waar de keuze mij ondanks alles wat ik gelezen heb nog steeds niet volledig helder is:
- Ausfuhrkennzeichen
- Kurzzeitkennzeichen
Ik koop de auto bij een particulier (voor zover dat belangrijk is) en de wagen is nog gekeurd. Welke keuze is nu de juiste? Ik lees nogal wat verhalen over het kurzzeitkennzeichen waarbij beboet wordt omdat hiermee niet in NL gereden zou mogen worden. Staat voor het ausfuhrkennzeichen vast dat dit geen problemen mag opleveren? Als dat het geval is dan neem ik de (eventueel) hogere kosten voor lief.
Ik ben ook op de hoogte van de mogelijkheid tot vrijstelling bpm en mrb bij kortstondig gebruik via de website van de belastingdienst.
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: Het grote Duitse-import topic
Voor zover ik weet moet je het Ausfurhkennzeichen (met rode band) hebben.
Het Kurzzeitkennzeichen heeft ongeveer dezelfde functie, maar is voor auto's die in Duitsland blijven en een kenteken uit een ander Kreis nodig hebben (bijvoorbeeld iemand die een auto uit Hamburg koopt en in München woont krijgt dan een Kurzzeitkennzeichen HH totdat hij zijn nieuwe kenteken M heeft).
Het Kurzzeitkennzeichen heeft ongeveer dezelfde functie, maar is voor auto's die in Duitsland blijven en een kenteken uit een ander Kreis nodig hebben (bijvoorbeeld iemand die een auto uit Hamburg koopt en in München woont krijgt dan een Kurzzeitkennzeichen HH totdat hij zijn nieuwe kenteken M heeft).
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Het grote Duitse-import topic
Ik heb met mijn E91 twee weken gereden met een Kurzzeitkennzeichen. Wat je moet doen is het volgende. Deze https://mijn.belastingdienst.nl/bpmleas ... &locale=nl even invullen dus (melding vrijstelling). Daarmee ben je v.w.b. de BPM in ieder geval gedekt. Verder is het zgn kurz-zeit kenteken een Europees officieel erkend kenteken. Daar mogen ze je in Nederland beslist NIET mee van de weg halen.
Ik heb tijdens de twee weken op de A1 toevallig best lang een politieauto achter me gehad. Deze heeft me niet van de weg gehaald.
Je heb met dit kenteken wel alleen WA dekking.
Ik heb tijdens de twee weken op de A1 toevallig best lang een politieauto achter me gehad. Deze heeft me niet van de weg gehaald.
Je heb met dit kenteken wel alleen WA dekking.
- Sjoerd MP BMW
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
- Locatie: Deutschland
Re: Het grote Duitse-import topic
Tollereren is iets anders dan toegestaan.
Zoals Stradale hierboven al schrijft is Kurzzeitkennzeichen dus voor gebruik in Duitsland en Ausführkennzeichen voor export. Een aanatal landen tollereren het Kurzzeitkennzeichen wel, maar wat nu als er een ongeluk plaatsvindt? Duitse instanties zijn nogal van de regeltjes.
Verzekering is inderdaad WA mogelijk.

Zoals Stradale hierboven al schrijft is Kurzzeitkennzeichen dus voor gebruik in Duitsland en Ausführkennzeichen voor export. Een aanatal landen tollereren het Kurzzeitkennzeichen wel, maar wat nu als er een ongeluk plaatsvindt? Duitse instanties zijn nogal van de regeltjes.
Verzekering is inderdaad WA mogelijk.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote Duitse-import topic
Ik ga de 27e naar Italië toe om een auto op te halen.
Dus nu heb ik even zitten zoeken op internet welk kenteken je nu nodig hebt.
Het Kurzzeitkennzeichen is alleen geldig in Duitsland. Officieel mag je er in NL inderdaad niet mee rijden.
Ook in andere landen is het niet toegestaan.
Wij moeten dan ook gebruik maken van het Zollkennzeichen, ook wel Exportkennzeichen genoemd. Dat zijn de platen met rode balk aan de zijkant. Dan krijg je alle papieren erbij en heb je een WA-verzekering. Wil je een extra verzekering, dan moet je dat zelf regelen op chassisnummer. Het kenteken is minimaal 30 dagen en maximaal 1 jaar geldig en is toegestaan in de hele europese unie. Auto moet dan nog wel voorzien van een geldige APK/Tüv keuring maar dat mag geen probleem zijn.
Ik ben ook bezig om te kijken of de dealer in Italië een exportkenteken kan regelen. Dan schijnt ook mogelijk te zijn. Het is best een beetje grijs gebied wat nu wel mag en wat niet.
Dus nu heb ik even zitten zoeken op internet welk kenteken je nu nodig hebt.
Het Kurzzeitkennzeichen is alleen geldig in Duitsland. Officieel mag je er in NL inderdaad niet mee rijden.
Ook in andere landen is het niet toegestaan.
Wij moeten dan ook gebruik maken van het Zollkennzeichen, ook wel Exportkennzeichen genoemd. Dat zijn de platen met rode balk aan de zijkant. Dan krijg je alle papieren erbij en heb je een WA-verzekering. Wil je een extra verzekering, dan moet je dat zelf regelen op chassisnummer. Het kenteken is minimaal 30 dagen en maximaal 1 jaar geldig en is toegestaan in de hele europese unie. Auto moet dan nog wel voorzien van een geldige APK/Tüv keuring maar dat mag geen probleem zijn.
Ik ben ook bezig om te kijken of de dealer in Italië een exportkenteken kan regelen. Dan schijnt ook mogelijk te zijn. Het is best een beetje grijs gebied wat nu wel mag en wat niet.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Het grote Duitse-import topic
Let wel op dat Italianen specialisten zijn in het terugdraaien van de kilometerstand. Daarom staat er vaak op Mobile.de bv dat het geen italiaanse re-import is.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote Duitse-import topic
Daar maak ik me in dit geval geen zorgen over.
Is een dealeronderhouden auto die we ook bij de dealer gaan halen. Niet een of andere mallafiede handelaar.
Is een dealeronderhouden auto die we ook bij de dealer gaan halen. Niet een of andere mallafiede handelaar.
- Will F.
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Het grote Duitse-import topic
Interessant verhaal want ik greep anderhalf jaar terug net naast een Z3 QP, die ergens in noord Italië te koop stond . Wat mij niet helemaal duidelijk was is hoe je dan aan dat export kenteken komt; haal je dat zonder de auto/ zonder papieren eerst op in Duitsland? Ik heb ook iets over een italiaans exportkenteken gehoord al is dat er nog niet zo lang geloof ik. Heb toendertijd maar een paar autotransporteurs gebeld, maar dat werd ook prijzig. Hoor graag over je ervaringen mbt Italië-import.. Succes!Martin van der Zwaard schreef:Ik ga de 27e naar Italië toe om een auto op te halen.
Dus nu heb ik even zitten zoeken op internet welk kenteken je nu nodig hebt.
Het Kurzzeitkennzeichen is alleen geldig in Duitsland. Officieel mag je er in NL inderdaad niet mee rijden.
Ook in andere landen is het niet toegestaan.
Wij moeten dan ook gebruik maken van het Zollkennzeichen, ook wel Exportkennzeichen genoemd. Dat zijn de platen met rode balk aan de zijkant. Dan krijg je alle papieren erbij en heb je een WA-verzekering. Wil je een extra verzekering, dan moet je dat zelf regelen op chassisnummer. Het kenteken is minimaal 30 dagen en maximaal 1 jaar geldig en is toegestaan in de hele europese unie. Auto moet dan nog wel voorzien van een geldige APK/Tüv keuring maar dat mag geen probleem zijn.
Ik ben ook bezig om te kijken of de dealer in Italië een exportkenteken kan regelen. Dan schijnt ook mogelijk te zijn. Het is best een beetje grijs gebied wat nu wel mag en wat niet.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Het grote Duitse-import topic
Exportkenteken, of ook wel Zollkenzeichen kan je hier bestellen;
http://www.vdcnederland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je even op die namen zoekt dan kom je nog wel meer sites tegen. Ik kwam ook een duitse site tegen die goede reviews kreeg.
De verzekering moet je even navragen. Niet elke verzekeringsmaatschappij wil een verzekering afsluiten op chassisnummer. Dat moet je dus even goed navragen of op de standaard WA naar huis komen. Omdat ik een nacht ga slapen in Dld en een best dure auto ga ophalen willen we wel een diefstalverzekering hebben. Je weet maar nooit.
http://www.vdcnederland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je even op die namen zoekt dan kom je nog wel meer sites tegen. Ik kwam ook een duitse site tegen die goede reviews kreeg.
De verzekering moet je even navragen. Niet elke verzekeringsmaatschappij wil een verzekering afsluiten op chassisnummer. Dat moet je dus even goed navragen of op de standaard WA naar huis komen. Omdat ik een nacht ga slapen in Dld en een best dure auto ga ophalen willen we wel een diefstalverzekering hebben. Je weet maar nooit.
- Will F.
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Het grote Duitse-import topic
Van de VDC site:
ZOLL-Kennzeichen :
Neemt u voor de aanvraag de volgende bescheiden mee:
- Het laatste Europese kentekenbewijs (deel I en II)
- Een Europese APK/TüV-bewijs
- Kopie geldig legitimatiebewijs
- Volledig ingevuld aanvraagformulier “Zoll-Kennzeichen”
Dan heb je dus eerst de papieren nodig. Ofwel reserveren en vervolgens kijken/kopen en meenemen, wordt lastig in één trip. Zo'n vijfdaags waar je dus buiten Duitsland niets aan hebt kan wel op naam chauffeur lees ik.
ZOLL-Kennzeichen :
Neemt u voor de aanvraag de volgende bescheiden mee:
- Het laatste Europese kentekenbewijs (deel I en II)
- Een Europese APK/TüV-bewijs
- Kopie geldig legitimatiebewijs
- Volledig ingevuld aanvraagformulier “Zoll-Kennzeichen”
Dan heb je dus eerst de papieren nodig. Ofwel reserveren en vervolgens kijken/kopen en meenemen, wordt lastig in één trip. Zo'n vijfdaags waar je dus buiten Duitsland niets aan hebt kan wel op naam chauffeur lees ik.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Het grote Duitse-import topic
Dit is NIET waar. Zelfs op de achterkant van het roze kentekenbewijsje wat er bij hoort staat dat het enkel BINNEN Duitsland geldig is. Als je hier bij de RDW komt aanrijden met een "gele" en de bromsnor loopt er krijg je ter plekke nog een prent voor ongeldig kenteken. Neemt niet weg dat ik ook wel eens een gele heb moeten nemen ("rode" zoll kennzeichnen worden vaak niet tot einde middag uitgegeven ivm schouw)Reind schreef:Ik heb met mijn E91 twee weken gereden met een Kurzzeitkennzeichen. Wat je moet doen is het volgende. Deze https://mijn.belastingdienst.nl/bpmleas ... &locale=nl even invullen dus (melding vrijstelling). Daarmee ben je v.w.b. de BPM in ieder geval gedekt. Verder is het zgn kurz-zeit kenteken een Europees officieel erkend kenteken. Daar mogen ze je in Nederland beslist NIET mee van de weg halen.
De "rode" zoals Martin noemt is hier wel geldig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten