Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
allen

Re: Winterbanden en marketing

Bericht door allen » 30 dec 2008, 13:42

Ok thnx.

Mijn zomerbanden liggen in de opslag bij de bandenboer. Wellicht dat iemand de remweg met een powerbox kan testen en het verschil even op het forum plaatst?
Vandaag is een ideale dag om de feiten boven tafel te krijgen. :thumbup:

Tristan

Bericht door Tristan » 30 dec 2008, 13:54

Geelhoed schreef:
Tristan schreef:Had er niet aan moeten denken om vanochtend met -6 graden de rotondes te moeten nemen.
Het hele jaar pocht DF dat ze elke rotonde full-lock neemt en als het winter wordt is met ineens bang voor zomerbanden....
Heeft niks met bang te maken, maar om nu onderstuurd de rontonde af te vliegen doordat het glad is en de zomerbanden weinig grip hebben met deze temperaturen, nee dank u! Zit een verschil tussen bewust je auto in de drift te gooien of glijdend van de weg te raken omdat je geen grip hebt.

Niemand hoeft mij te overtuigen dat zomerbanden beter zijn in de winter. Voor mij hebben ze diverse malen hun nut bewezen, niet alleen qua gladheid maar ook bij noodstops (heb ze meegemaakt) hevige regenval en aquaplaning. Daarbij weet ik zeker dat met zomerbanden het anders had afgelopen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 30 dec 2008, 14:15

Tristan schreef: Niemand hoeft mij te overtuigen dat zomerbanden beter zijn in de winter.
Raar dat je dan toch op modder en sneeuw dingen rijdt....

Tristan

Bericht door Tristan » 30 dec 2008, 14:19

Sorry, bedoelde te zeggen dat mensen nog zoveel kunnen zeggen dat winterbanden onzin is, voor mij hebben de winterbanden allang hun nut bewezen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 30 dec 2008, 14:22

Dat hebben heel veel mensen ook met homeopathie. Als het voor jou helpt, vooral doen.

steve smith

Bericht door steve smith » 30 dec 2008, 14:25

Tristan schreef:Sorry, bedoelde te zeggen dat mensen nog zoveel kunnen zeggen dat winterbanden onzin is, voor mij hebben de winterbanden allang hun nut bewezen.
Same here. De Kangoo op Michelin Agiles41 Snow&Ice, de BMW op Conti WinterContact TS810S. Maar het went wel, en dat is link! Had met m'n stomme kop beloofd mijn ouders op het vliegveld af te zetten zonder te vragen hoe laat. Dus stap je om 03:40AM met -6 in een auto op keiharde Michelin Pilot Primacy's, en flikker je de eerste bocht zowat van de weg af waar je een kwartier eerder fluitend volgas doorheen kon op je winters..... :stom:

Marc R

Bericht door Marc R » 30 dec 2008, 14:59

Ik heb al zoveel situaties op weg naar wintersport meegemaakt dat ik dacht: wat nou als ik NU zomerbanden had gehad.....

Iedereen kan lullen wat ze willen,winterbanden zijn veel beter voor winterse omstandigheden.

Als iemand denkt dat ie beter af is met zomerbanden in de winter;lekker op die zomerbandjes laten rijden en nergens over lullen.

Maar laat ze dan ook niet mekkeren als ze in de greppel liggen met hun zomerslickkies erop met -3.

Die dingen zijn namelijk niet zomaar ontwikkeld,die hebben een doel en dat is meer grip in winterse omstandigheden.
Als zomerbanden evengoed of beter hadden geweest dan hadden ze toch nooit aan winterbanden begonnen.....allemaal weggegooid geld.

NOT....

wjn

Bericht door wjn » 30 dec 2008, 15:05

Geelhoed schreef:
wjn schreef: Precies, Geelhoed loopt wat achter.

De meeste winterbanden hebben ook nog M&S erop staan, geen flauw idee waarom.
Modder en sneeuw? :sealed:
:roflol:
Geelhoed schreef: Waarom zouden er lamellen in "winterbanden" zitten dan?

Iig niet voor de modder, dat werkt niet (tractorbanden hebben ook geen lamellen).
Verder kun je genoeg zin en onzin vinden over lamellen op internet. Suc6.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 dec 2008, 15:21

Geelhoed schreef:Ik denk dat winterbanden een succesvolle marketing truuk zijn in nederland.
Ik kan deze site niet serieus nemenhttp://below7degrees.michelin.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onder +7Celcius en op een nat wegdek verkleinen MICHELIN-winterbanden uw remafstand met 6 meter in vergelijking met MICHELIN zomerbanden
Ik ben het eens een keer met Geelhoed eens hehe. :) Zonder wetenschappelijke onderbouwing heb ik vanochend mijn favoriete woon/werk route gereden, op mijn sportieve zomerbandjes (Michelin Pilot Exalto voor, RE050A achter). B weggetjes, zeer bochtig. Flink sportief gereden (zoals bijna altijd), erg vlot bochtenwerk, hard geremd. Het was -8 vanochtend. Kon eigenlijk amper verschil merken tov. warmere perioden. Toch zou ik volgens de marketing onder de +7 graden een veel langere remweg hebben? Heb ook wel winterbanden gehad bij een vorige auto maar vond het eerder een achteruitgang dan een extra. Het stuurgedrag werd wolliger en om nou te zeggen dat de grip er bij koudere nattere omstandigheden zo op vooruitging.... nee.

In de sneeuw zal het wat anders zijn maar daar heb ik amper mee te maken. Dan geloof ik wel dat ze een stuk beter zijn.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 30 dec 2008, 15:24

wjn schreef:
Geelhoed schreef: Waarom zouden er lamellen in "winterbanden" zitten dan?

Iig niet voor de modder, dat werkt niet (tractorbanden hebben ook geen lamellen).
Precies, sneeuw. net als dat sneeuwvlokje op de wang. En hoeveel kilometers van je winterband periode rij je in de sneeuw?
En hoeveel op een natte (gestrooide) of droge weg?
En als we die dagen nu eens wegen met het kwadraat van de remweg als we het op botssnelheid laten aankomen, of met de derdemacht als het om letsel ongevallen gaat, of met de vierde als het om dodelijke botsingen gaat?

Zouden de winterbanden geïntegreerd over de nederlandse winterbanden periode dan nog steeds veiliger zijn?
En dan hebben we het nog niet eens over de factor risicohomeostase.

RVV

Bericht door RVV » 30 dec 2008, 15:38

Ik heb een haat liefde verhouding met winterbanden.. ik gok er maar op dat ik ze deze winter niet nodig heb.

Joop

Bericht door Joop » 30 dec 2008, 16:31

Rico schreef:Ik heb een haat liefde verhouding met winterbanden...
Same here...

...maar ik heb ze er vandaag toch maar onder geknald.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 dec 2008, 16:55

allen schreef:Ok thnx.

Mijn zomerbanden liggen in de opslag bij de bandenboer. Wellicht dat iemand de remweg met een powerbox kan testen en het verschil even op het forum plaatst?
Vandaag is een ideale dag om de feiten boven tafel te krijgen. :thumbup:

Die test heb ik op droog al lang een keer gedaan Allen. Nu alleen nog een keertje de waardes op zeiknat en koud asfalt vergaren. Sneeuw en ijs lijkt me volledig buiten de discussie staan ...

Testmateriaal: Seat Leon Cupra4 V6, PerformanceBox, zoba Conti Sportcontact SC3 225/45R17Y, wiba Conti Wintercontact TS810S 205/55R16V

Helaas zijn beide metingen niet op dezelfde dag en bij dezelfde temperatuur uitgevoerd. Maar het zijn wel reproduceerbare remafstanden.

Zomerband 100-0 km/h: 35,8 meter (+15 graden)
Winterband 100-0 km/h: 38,3 meter (+ 3 graden)

Er zit dus 2,5 meter verschil tussen mijn zomer- en winterbanden. Daarbij dus al opgemerkt dat zoba bij hogere buitentemperatuur zijn gemeten en dat er 2 cm verschil in loopvlakbreedte zit!

Toch heb ik 's winters veel liever winterbanden onder de auto. Ja, grip op droog is minder, maar in natte of echt winterse omstandigheden kom ik veilig thuis. Sneeuwkettingen heb ik zelfs in Zwitserland, Oostenrijk en Italië niet nodig gehad (zie: http://nl.youtube.com/watch?v=ekxaQZf6Hdc" onclick="window.open(this.href);return false; ). Of iemand in NL wel of geen winterbanden monteerd is zijn eigen keuze. Maar als iemand op zomerbanden door te hard rijden in winterse omstandigheden tegen mij opklapt, dan sta ik op dat moment even niet voor mijzelf in.

SteV6

allen

Bericht door allen » 30 dec 2008, 17:07

Wat ik dan vooral had willen weten is de remafstand van je zomerbanden op +3 graden. Ik kan dat zelf even niet testen omdat m'n banden in een gehucht opgeslagen zijn (of waren, want ze zullen nu wel weer zoek zijn met hun verhuizing :mrgreen: )

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 30 dec 2008, 17:11

Mijn RE050A's doen 't gewoon nog heel goed onder deze koude omstandigheden en ik geloof nooit dat een winterband 't beter zou doen.......als er echt sneeuw ligt is 't natuurlijk een ander verhaal.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 dec 2008, 17:14

Opa schreef:Mijn RE050A's doen 't gewoon nog heel goed onder deze koude omstandigheden
:shocking:

Onder een Speedster van ongeveer 900kg doen de Bridgestones het anders echt niet lekker onder de 14 graden. Dan krijg ik er op de openbare weg niet genoeg temperatuur meer in ...

SteV6

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 30 dec 2008, 17:15

Weinigzeggende vergelijking, natuurlijk krijg je de kortste remweg wanneer het warm is en er zomerbanden onder de auto liggen...

Probeer nu eens beide banden op bijvoorbeeld -3 graden, denk dat de uitkomst dan toch wat anders is ;) Zeker op glad wegdek, en dat is nou net wanneer de meeste ongelukken gebeuren. Bij goede omstandigheden zijn beide banden in principe goed genoeg, dus dat is veel minder boeiend.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 dec 2008, 17:44

Prima jongens,

Als iemand een brug ter beschikking heeft in Twente, dan heb ik de auto, de banden en de PerformanceBox ... Voorlopig is het koud genoeg 8)

SteV6

jaydee

Bericht door jaydee » 30 dec 2008, 17:45

Tom van H. schreef:

Weinigzeggende vergelijking, natuurlijk krijg je de kortste remweg wanneer het warm is en er zomerbanden onder de auto liggen...

Probeer nu eens beide banden op bijvoorbeeld -3 graden, denk dat de uitkomst dan toch wat anders is ;) Zeker op glad wegdek, en dat is nou net wanneer de meeste ongelukken gebeuren. Bij goede omstandigheden zijn beide banden in principe goed genoeg, dus dat is veel minder boeiend.
Waag je eens aan een voorspelling? 4 meter in het voordeel van de winterbanden? Of juist een nog kleiner verschil?

allen

Bericht door allen » 30 dec 2008, 17:51

Kan iemand nu in het kader van de wetenschap der ongelovigen een brug beschikbaar stellen aan Stephan?!

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 dec 2008, 18:13

Ik denk eerlijk gezegd dat de SC3's slechts fractioneel meer asfalt nodig zullen hebben, dus ergens in de 36 meter. Blijft nog altijd een verschil van 1 tot 2 meter in het nadeel van de winterbanden staan ... Op droog!

Echter meten is zeker weten :lol:

SteV6

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 30 dec 2008, 18:19

allen schreef:Kan iemand nu in het kader van de wetenschap der ongelovigen een brug beschikbaar stellen aan Stephan?!
Je zou dan gelijk verschillende merken en types zomerbanden en winterbanden moeten testen, tussen de zomerbanden onderling zit al een groot verschil.....zal bij winterbanden ook wel zo zijn. :wink:

Een Wanli is nou eenmaal ook geen RE050A. :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 dec 2008, 18:43

SteV6 schreef:of iemand in NL wel of geen winterbanden monteerd is zijn eigen keuze. Maar als iemand op zomerbanden door te hard rijden in winterse omstandigheden tegen mij opklapt, dan sta ik op dat moment even niet voor mijzelf in.

SteV6
En als diegene nu wel winterbanden eronder heeft liggen? :wink: Ik verbaas me elke dag weer over die lease Peugeot's die op je bumper hangen met 120+km/h met nat en koud weer :roll: Maar dat is natuulijk allemaal verantwoord met zulke goede winterbanden eronder :bag: Zoals gezegd heb ik momenteel Premacy's onder de touring, gisteravond met -7,5 op de temp. meter nog even aan het spelen/uitproberen geweest. Nou op droog krijg ik die achterwielen echt niet aan het spinnen en dat zat em niet in het ASC :wink: Ook bij stevig uitaccelereren op koud en nat vanuit korte 2e versnellingsbochtjes heb ik nog niets vernomen en ook nog geen lampjes zien knipperen. Ik ga niet zeggen dat die banden beter zijn dan winterbanden want ik mag aannemen dat een respectabel merk een prima winterband kan neerzetten maar voor mijzelf concludeer ik dat de grip van de Premacy's in deze omstandigheden samen met verstandige verkeersdeelneming ruim voldoende is om veilig de weg op te kunnen. Het testje van Hielke bevestigd dit wat mij betreft. Het zal best dat een winterband een kortere remweg heeft maar met meer dan voldoende afstand houden en goed anticiperen boeit me dat niet. Auto rijden en deelnemen in het verkeer is altijd nog een mentaliteit kwestie hier in NL :sealed:

wjn

Bericht door wjn » 30 dec 2008, 18:48

SteV6 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de SC3's slechts fractioneel meer asfalt nodig zullen hebben, dus ergens in de 36 meter. Blijft nog altijd een verschil van 1 tot 2 meter in het nadeel van de winterbanden staan ... Op droog!

SteV6
Die 2 cm per band (205 vs 225) scheelt zoals je zelf zegt ook al meters. Genoeg om het verschil te verklaren iig.

Vergelijk winterbanden - zomerbanden gaat daarom meestal al mank, omdat praktisch iedereen om wazige niet nader bewezen redenen smallere winterbanden neemt/aanraadt. Ik rij gewoon zomers en 's winters met de standaard bandenmaat rond.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 30 dec 2008, 21:02

SteV6 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de SC3's slechts fractioneel meer asfalt nodig zullen hebben, dus ergens in de 36 meter. Blijft nog altijd een verschil van 1 tot 2 meter in het nadeel van de winterbanden staan ... Op droog!

SteV6

Heb een brug voor je in holten met erachter een mooi industrie terrein.
Wanneer gaan we testen? Ben namelijk heel erg benieuwd wat het verschil is

Plaats reactie