Mijn zomerbanden liggen in de opslag bij de bandenboer. Wellicht dat iemand de remweg met een powerbox kan testen en het verschil even op het forum plaatst?
Vandaag is een ideale dag om de feiten boven tafel te krijgen.

Heeft niks met bang te maken, maar om nu onderstuurd de rontonde af te vliegen doordat het glad is en de zomerbanden weinig grip hebben met deze temperaturen, nee dank u! Zit een verschil tussen bewust je auto in de drift te gooien of glijdend van de weg te raken omdat je geen grip hebt.Geelhoed schreef:Het hele jaar pocht DF dat ze elke rotonde full-lock neemt en als het winter wordt is met ineens bang voor zomerbanden....Tristan schreef:Had er niet aan moeten denken om vanochtend met -6 graden de rotondes te moeten nemen.
Raar dat je dan toch op modder en sneeuw dingen rijdt....Tristan schreef: Niemand hoeft mij te overtuigen dat zomerbanden beter zijn in de winter.
Same here. De Kangoo op Michelin Agiles41 Snow&Ice, de BMW op Conti WinterContact TS810S. Maar het went wel, en dat is link! Had met m'n stomme kop beloofd mijn ouders op het vliegveld af te zetten zonder te vragen hoe laat. Dus stap je om 03:40AM met -6 in een auto op keiharde Michelin Pilot Primacy's, en flikker je de eerste bocht zowat van de weg af waar je een kwartier eerder fluitend volgas doorheen kon op je winters.....Tristan schreef:Sorry, bedoelde te zeggen dat mensen nog zoveel kunnen zeggen dat winterbanden onzin is, voor mij hebben de winterbanden allang hun nut bewezen.
Geelhoed schreef:Modder en sneeuw?wjn schreef: Precies, Geelhoed loopt wat achter.
De meeste winterbanden hebben ook nog M&S erop staan, geen flauw idee waarom.![]()
Geelhoed schreef: Waarom zouden er lamellen in "winterbanden" zitten dan?
Ik ben het eens een keer met Geelhoed eens hehe.Geelhoed schreef:Ik denk dat winterbanden een succesvolle marketing truuk zijn in nederland.
Ik kan deze site niet serieus nemenhttp://below7degrees.michelin.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;Onder +7Celcius en op een nat wegdek verkleinen MICHELIN-winterbanden uw remafstand met 6 meter in vergelijking met MICHELIN zomerbanden
Precies, sneeuw. net als dat sneeuwvlokje op de wang. En hoeveel kilometers van je winterband periode rij je in de sneeuw?wjn schreef:Geelhoed schreef: Waarom zouden er lamellen in "winterbanden" zitten dan?
Iig niet voor de modder, dat werkt niet (tractorbanden hebben ook geen lamellen).
Same here...Rico schreef:Ik heb een haat liefde verhouding met winterbanden...
allen schreef:Ok thnx.
Mijn zomerbanden liggen in de opslag bij de bandenboer. Wellicht dat iemand de remweg met een powerbox kan testen en het verschil even op het forum plaatst?
Vandaag is een ideale dag om de feiten boven tafel te krijgen.
Opa schreef:Mijn RE050A's doen 't gewoon nog heel goed onder deze koude omstandigheden
Zomerband 100-0 km/h: 35,8 meter (+15 graden)
Winterband 100-0 km/h: 38,3 meter (+ 3 graden)
Waag je eens aan een voorspelling? 4 meter in het voordeel van de winterbanden? Of juist een nog kleiner verschil?Tom van H. schreef:Zomerband 100-0 km/h: 35,8 meter (+15 graden)
Winterband 100-0 km/h: 38,3 meter (+ 3 graden)
Weinigzeggende vergelijking, natuurlijk krijg je de kortste remweg wanneer het warm is en er zomerbanden onder de auto liggen...
Probeer nu eens beide banden op bijvoorbeeld -3 graden, denk dat de uitkomst dan toch wat anders isZeker op glad wegdek, en dat is nou net wanneer de meeste ongelukken gebeuren. Bij goede omstandigheden zijn beide banden in principe goed genoeg, dus dat is veel minder boeiend.
Je zou dan gelijk verschillende merken en types zomerbanden en winterbanden moeten testen, tussen de zomerbanden onderling zit al een groot verschil.....zal bij winterbanden ook wel zo zijn.allen schreef:Kan iemand nu in het kader van de wetenschap der ongelovigen een brug beschikbaar stellen aan Stephan?!
En als diegene nu wel winterbanden eronder heeft liggen?SteV6 schreef:of iemand in NL wel of geen winterbanden monteerd is zijn eigen keuze. Maar als iemand op zomerbanden door te hard rijden in winterse omstandigheden tegen mij opklapt, dan sta ik op dat moment even niet voor mijzelf in.
SteV6
Die 2 cm per band (205 vs 225) scheelt zoals je zelf zegt ook al meters. Genoeg om het verschil te verklaren iig.SteV6 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de SC3's slechts fractioneel meer asfalt nodig zullen hebben, dus ergens in de 36 meter. Blijft nog altijd een verschil van 1 tot 2 meter in het nadeel van de winterbanden staan ... Op droog!
Echter meten is zeker weten![]()
SteV6
SteV6 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de SC3's slechts fractioneel meer asfalt nodig zullen hebben, dus ergens in de 36 meter. Blijft nog altijd een verschil van 1 tot 2 meter in het nadeel van de winterbanden staan ... Op droog!
Echter meten is zeker weten![]()
SteV6
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 4 gasten