Le Mans

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 15 jun 2008, 12:46

Ik sta niet te kijken van die koelings problemen.
Wanneer je bij een motor benzine of diesel het onderste uit de kan probeert te halen dan dan zal je met koelings problemen te maken krijgen.
Of het nu een diesel is of niet :wink:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 15 jun 2008, 13:00

Is dit nog ergens live op tv te volgen, of alleen via een stream op internet?

Metchu

Bericht door Metchu » 15 jun 2008, 13:07

ik ben nu aan het kijken op Eurosport 8)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 15 jun 2008, 13:07

nu op eurosport en om twee uur op rtl 7

wjn

Bericht door wjn » 15 jun 2008, 13:08

Eurosport 1 & 2 afwisselend. Finish of Eurosport 1 en RTL7.

DDX

Bericht door DDX » 15 jun 2008, 13:10

sinds paar seconde weer op eurosport1

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 15 jun 2008, 13:11

Thx 8)

DDX

Bericht door DDX » 15 jun 2008, 13:18

helaas korte duur :(

ach ff afwisselend superbikes moet ook kunnen :)

Tom V

Bericht door Tom V » 15 jun 2008, 13:33

I.c.m Eurosport 2 kun je bijna de hele 24 uur kijken. Alleen rond half 1 vannacht waren er 15 minuten die je miste.

Mooie race weer :).

wjn

Bericht door wjn » 15 jun 2008, 13:55

En weer regen in het laatste uur :!: :!: :!:

Dutch

Bericht door Dutch » 15 jun 2008, 13:55

Viel mij ook op, Peugeots stoppen het vaakst van allemaal en daardoor kan Audi het bijbenen.

De nr.7 zit nu weer in dezelfde ronde als de Audi nr.2, dus het wordt nog een spannend laatste uurtje. Zeker als hij vier tot zes seconden per ronde sneller blijft gaan. Er hoeft maar iets te gebeuren...

LMP2 is inderdaad bekeken zaak, gewoon uitrijden voor VMM: acht ronden voorsprong op de Essex Porsche. Echt heel heel erg knap van Verschuur, dat ze zonder ervaring zo'n betrouwbare auto hebben neergezet.

GT2 is ook bekeken, terwijl iedereen had gedacht dat dat de spannendste klasse zou worden. De Risi Ferrari heeft acht ronden op de BMS Scuderia Italia Ferrari.

GT1 is nog wel even spannend als LMP1: de Corvette nr.63 zit net weer in dezelfde ronde als de leidende AM nr.009.

wjn

Bericht door wjn » 15 jun 2008, 15:04

Nog wat "paniekvoetbal" :lol: bij Peugeot. Audi heeft het weer gedaan, met wat geluk uiteraard.

Dutch

Bericht door Dutch » 15 jun 2008, 15:08

Geweldig, tranen bij Dr. Ullrich... Tja, Vorsprung durch Fehler der Anderen. Zo werkt 't nu eenmaal wel op Le Mans.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 15 jun 2008, 20:34

Ja, het was mooi 8)

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 15 jun 2008, 22:27

jammer dat Peugeot het niet waarmaakte.
LMP2: superresultaat!

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 15 jun 2008, 23:09

LMP1 volg ik niet eens, racen met diesels......

Joop

Bericht door Joop » 15 jun 2008, 23:10

partyondude schreef:Is dit nog ergens live op tv te volgen, of alleen via een stream op internet?
De link had ik op de vorige pagina geplaatst...

... maar daar heb je nu weinig meer aan.

Verstappen/Bleekemolen/Merkestijn-equipe: superresultaat denk ik zo met een LMP2-auto

Hunter

Bericht door Hunter » 16 jun 2008, 09:32

Joop schreef:Verstappen/Bleekemolen/Merkestijn-equipe: superresultaat denk ik zo met een LMP2-auto
Super... Fantastische auto is dat toch! 8)

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 16 jun 2008, 11:19

Mathieu schreef:Ja, het was mooi 8)
Is dat alles wat je te vertellen heb :lol: ondankbaar kreng! Het was super! Geweldig om alles van zo dichtbij mee te maken en Mark bedankt voor de VIP kaarten, zal snel foto's posten..

Mathieu

Bericht door Mathieu » 16 jun 2008, 11:20

Hans,

Het was toch mooi? 8) :lol:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 16 jun 2008, 12:35

nou ik ben ook weer uitgeslapen na mijn terugkomt gisterenavond.

1 woord wat dit weekend goed omschrijft is: VLAMMEN!!! :lol:

Heenweg lekker gereden naar Rouen en daar een Hotel gezocht en gelukkig ook gevonden bij een groot winkelcentrum, dus ook in de avond nog gezellig. Deze dag niet erg veel engelse auto's tegengekomen helaas.

Vrijdag om 10:00uur vertrokken uit Rouen en al snel kwamen we wat Engelse monsters tegen in de vorm van Scuderia, Carerra GT, T350c etc etc. Zeer mooie rit beleefd totdat we een kleine smerige Fransoos bij een brug zagen zitten met een verrekijker.. Helaas niet veel later een zwaailamp achter mij aan in de vorm van een motorfiets met een homo erop. Keesie werd dus aangehouden en mocht even € 90,- lappen aan de Gerda marine, dat was dus even slikken, maar daarna gewoon weer volle polle vooruit!

Aangekomen in Le Mans eerst even een paar Burn-out spots opgezocht en aangezien ik geen pis in mijn auto of op mijn auto wil, toch maar gehoor gegeven aan de menigte. Daarna de camping opgezocht en ik moet zeggen dat deze dit jaar echt PERFECT was. Camping lag ongeveer 5KM van het circuit af bij een meer en toen wij aankwamen zat het varken al op het spit lekker gaar te draaien. Wat een superplek om te overnachten! (foto's volgen)

Op vrijdag ook geprobeerd om master Thommy te bellen, maar zonder resultaat. Gelukkig zagen we hem lopen bij het circuit en al snel werd de afspraak gemaakt om die avond even los te gaan..... Maar eerst natuurlijk voetbal kijken!!!!!!! :twisted: Resultaat is natuurlijk bekend en dat hebben wij ook gemerkt! Enige wat een beetje jammer was die avond, was de aanwezigheid van Hans, die zoals gewoonlijk iedere auto met RWD weer belachelijk moet maken, maar het is hem vergeven.

Na het voetbal naar een paar burn-out spots geweest, maar ondanks onze inspanningen was daar niet veel te beleven, dus hadden we besloten om de Corsa erbij te pakken.. Nou wat hebben wij weer gelachen zeg, en al helemaal toen we een paar hersenloze hooligans op de motorkap zagen liggen 8) 8)

Thommy werd ook nog even aangehouden door de complete politiemacht van Frankrijk, maar dat zal hij wel vermelden.

Zaterdag een mooie dag beleefd met prachtig weer en na het zien van de oldtimer races en de start even samen met Geert Le Mans zelf ingegaan... Goede keuze, want WAT EEN LEKKERE MEIDEN!! lopen daar, echt ontiegelijk veel. (na een paar dagen stel je natuurlijk je eisen wat aan) :wink: Maar goed, het was er erg leuk. (nog een Ferarri FXX in het blauw gezien, maar dat soort auto's zie je daar alleen maar)

Die avond weer met Thommy en Patty op stap en zijn toen tot 03:00uur bij het circuit geweest, bij de virage Mulsanne (erg mooie plek).

Daarna naar bed en de volgende dag weer terug naar NEderland, terugreis heb ik in 1 stuk gereden en binnen 7 uur stond ik weer op de stoep van mijn eigen huis.

Voor zover mijn bijdrage. De rest van de verhalen volgen nog.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 16 jun 2008, 12:43

Zijn je voorbanden nu kaal van al die burn outs? :lol:
Je heb een mooie Fiat Kees!

Heb ff een aparte topic aangemaakt bij vorige meetings

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 jun 2008, 16:48

Mooi verhaal in het AD:
Rond vijf uur zondagmorgen werd Jos Verstappen even vermanend toegesproken door teambaas Frans Verschuur.

Het gutste van de regen – eindelijk. En de Limburger was in zijn element - eindelijk. ,,Doe rustig aan Jos, neem geen onnodig risico's.''

Verschuur zag op zijn scherm dat de voormalig Formule 1-coureur per ronde vijftien seconden sneller reed dan concurrent John Nielsen, de grote tegenstrever in de strijd om de eindzege in de klasse voor privé-teams. De beide Porsches van Van Merksteijn Motorsport en van het Deense Team Essex hadden elkaar tot dan toe bijzonder weinig toegegeven. De teambaas van Van Merksteijn vreesde even dat Verstappen in de regen overmoedig was geworden.

,,Maar ik dóe rustig aan,'' sprak de kalme, inmiddels 36 jaar oude alleskunner op vier wielen. ,,Wat zijn de rondetijden van de anderen dan?'' Met verbazing werd in de pitboxen van Peugeot, Audi én van Team Essex gisterochtend gekeken naar de snelheid waarmee Verstappen in zijn Porsche RS Spyder rondging door het druilerige Franse landschap.

Hooguit tien seconden en vaak nog minder gaf hij toe op de potente turbodiesels van de fabrieksteams. Die bolides beschikten over 200 paardenkrachten meer, maar op het glibberige circuit kon Verstappen zich moeiteloos met de besten meten.

Zelf werd hij er naderhand niet warm of koud van. ,,Met regen is het altijd goed gegaan, toch?'', reageerde Verstappen.

Had het maar langer geregend, zei zijn manager Huub Rothengatter, dan was Van Merksteijn Motorsport als zevende geëindigd achter de Audi's en Peugeots in de fabrieksklasse LMP1. Maar ook met de tiende plaats overall en de winnende positie in de privé-klasse (LMP2) kan de vedette van het team terugkijken op een bijzonder geslaagd debuut op Le Mans.

Verstappen maakte het verschil met Team Essex, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn verdedigden vervolgens knap de marge. De Twentse ondernemer Van Merksteijn, die vorig jaar Verstappen benaderde voor zijn Le Mans-project, kreeg de eer om het karwei op de finishlijn af te maken.

,,Dat gun ik hem van harte,'' aldus de geboren Montforter. Duizenden Nederlanders stortten zich daarna in een oranje feestgevoel.

Op het podium glunderde het drietal van oor tot oor na de zware beproeving in het debuutjaar. Het was voor Verstappen alweer bijna drie jaar geleden dat hij een aansprekende zege boekte, de overwinningen dit jaar tijdens de Le Mans Series in Barcelona en Spa daargelaten.

De laatste keer dat de wereld toekeek, was in 2006 toen hij in de A1 Grand Prix in het team van Jan Lammers (gisteren in zijn 21ste Le Mans halverwege uitgevallen) de wedstrijd in het Zuid-Afrikaanse Durban won.

Verstappen had nooit gedacht dat hij nog eens op Le Mans zou rijden. Dat is iets voor oude mannen, had hij altijd geroepen. Maar nu het grijs ook zijn slapen langzamerhand heeft bereikt, mag hij zich gaan opmaken voor een jaarlijkse gang naar het Circuit de la Sarthe.

Want al zijn oude collega's rijden daar in het rond: Jacques Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen, Jan Magnussen, Mika Salo, Riccardo Zonta en Allan McNish, om er slechts een paar te noemen.

,,Ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden,'' bekende hij dan ook zonder dralen.

In Le Mans kan hij immers het verschil maken. Zijn baan- en wagenkennis zijn uitzonderlijk, zo bleek andermaal. Zonder te willen afdingen op de prestaties van Van Merksteijn Motorsport, heeft Verstappen de gave om juist in een topteam bij Audi en/of Peugeot te excelleren. Het lijkt na zijn eerste demonstratie op het legendarische circuit en kwestie van tijd dat ook anderen naar zijn gunsten zullen dingen. En gezien de blunders die de Fransen begingen, is een investering in Verstappen niet eens zo gek.

Maar ook Van Merksteijn heeft ambities. Het team wil met of zonder steun van Porsche vooruit in het leven.

Teammanager Gerard Grouve maakt er geen geheim van dat de 24 Uur van Le Mans de komende jaren van groot belang is. Grouve kreeg van Peter van Merksteijn, die het al druk genoeg heeft om zijn imperium in bouwstaal verder uit te bouwen, de vrije hand om het raceteam op te zetten. Grouve schuwde vervolgens niet om de beste mensen aan te trekken om een Le Mans-zege te behalen. Hij legde contact met Frans Verschuur en trok voormalig Formule 1-technicus Armand Broekmans (ex-Sauber) aan.

,,Als je het doet, moet je het goed doen,'' aldus Grouve.

Binnenkort wordt de balans opgemaakt hoe Van Merksteijn Motorsport verder wil. Want de privé-klasse alleen is niet zaligmakend, zeker nu er in de eerste deelname meteen is gescoord. Een Audi R10 TDi kopen is één van de opties, liet hij gistermiddag weten. Want als Van Merksteijn iets doet, wil hij het goed doen.
8) 8) 8)

Dutch

Bericht door Dutch » 16 jun 2008, 17:01

Haha, wat grappig. Ik beweerde eerder vandaag precies hetzelfde op een ander forum:
En voor wat betreft Verstappen en 'dit soort races' - dat had hij natuurlijk al veel eerder moeten doen in plaats van koppig vasthouden aan F1. Maar goed, hij is nog jong genoeg om voor zichzelf een plek te veroveren in de sportwagenwereld. Hoe oud zijn Pirro, Biela en Capello inmiddels? Met de snelheid die hij heeft, gepaard aan de degelijkheid die hij dit weekend ten toon heeft gespreid, zou hij geen slechte toevoeging zijn aan een van de teams bij Audi of Peugeot. Want LMP2 is leuk, maar eigenlijk alleen in de ALMS echt competitief.

Niki

Bericht door Niki » 16 jun 2008, 17:13

Na overleg met de cardioloog besloten om vrijdag toch nog te gaan.

Het was fantastisch! :D

Verder verslag volgt, o ja, Hans GP... Ik spotte je op de A11 in de buurt van Chartres op de heenweg en deed nog een thumbs up (witte Mazda 121)... :)

Plaats reactie