SlowCo schreef: 02 okt 2025, 19:31
Wordt die boiler dan elke dag (ook buiten het stookseizoen) warm gehouden voor sanitair warm/heet water? Tot welke temperatuur?
Ik las ergens dat sommige installaties geen boiler hebben en dan dus bij douchen of andere warm/heet watervraag op vol vermogen gaan draaien.
Ik heb hier bewust gekozen voor een losse
LG warmtepomp boiler, om de volgende redenen:
- KISS (functies gescheiden).
- Vaak kan je niet je huis verwarmen en warm water maken tegelijk (bij 1 WP voor beiden). We hebben geen vloerverwarming, dus weinig thermische massa om te bufferen / MDV werkt thuis, dus die vindt het wel prettig dat het de gehele dag warm is
- Subsidie op een WP boiler maakt het verschil tussen een buffervat, 3 weg klep etc en een WP-boiler niet eens meer zo groot.
Nadeel: staat in huis, dus extra ruimte en maakt geluid.
Bij ons in de technische ruimte (bovenverdieping) en als de deur dicht is valt het geluid mee.
We zijn met zijn 2en.
Douchen ook bijna altijd dagelijks en 200L is ruim voldoende gebleken, ligbad is al jaren niet meer gebruikt.
Ingestelde vat temp van 53* is bij ons ruim voldoende gebleken (een keer een koude douche gehad, MDV had de regendouche gebruikt en vergeten dat te melden)
Hier verwarmt hij op een tijdschema (11-16u), lukt altijd prima om ruim binnen die tijd te verwarmen.
En slaat niet dagelijks aan, in de zomer heb je natuurlijk minder standverliezen.
Normaal slaat hij pas aan als de temperatuur in het vat 6-7* gedaald is, zelfs 46*C is nog steeds voldoende voor een snelle douchebeurt.
Bij ons pakt de inlaat de lucht uit het huis en de exhaust is in de koude maanden naar buiten.
Dus zoals al vermeld in de zomermaanden gebruiken we de exhaust voor passieve koeling.
Bij de standaard instellingen doet hij een maal per week de legionella run met de interne backup heater en dat is ~1.5u met 2kW en dan verder met de interne wp.
5 dagen vd week staat vat temp op 53* en de resterende dagen verhoog ik hem handmatig naar 60* voor een legionelle run.
En forceer zo dat hij alles met de interne WP doet (gevraagd vermogen ~300-450W) / probeer zo gevraagd peikvermogen vh huis te verlagen en maximaal te spreiden over de dag.
Als ik een keer echt tijd teveel heb, wil ik wat automatiseren.
- De legionelle run op overcapaciteit vd de zonnepanelen / minimaal 1x per week.
- Iedere dag naar ingestelde vat temp verwarmen forceren (dan kan de 53* vast nog omlaag = minder standverleis).
- En kan dan ook alle overcapaciteit vd zonnepanelen in het vat duwen om terugleververgoeding te minimaliseren.