Het grote warmtepomp topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
SlowCo

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door SlowCo » 02 okt 2025, 19:31

Elise schreef: 02 okt 2025, 18:24dus iedere keer als de boiler opgewarmd moet worden draait de WP vol vermogen
Wordt die boiler dan elke dag (ook buiten het stookseizoen) warm gehouden voor sanitair warm/heet water? Tot welke temperatuur?
Ik las ergens dat sommige installaties geen boiler hebben en dan dus bij douchen of andere warm/heet watervraag op vol vermogen gaan draaien.

Elise

Bericht door Elise » 02 okt 2025, 20:00

SlowCo schreef: 02 okt 2025, 19:31
Elise schreef: 02 okt 2025, 18:24dus iedere keer als de boiler opgewarmd moet worden draait de WP vol vermogen
Wordt die boiler dan elke dag (ook buiten het stookseizoen) warm gehouden voor sanitair warm/heet water? Tot welke temperatuur?
Ik las ergens dat sommige installaties geen boiler hebben en dan dus bij douchen of andere warm/heet watervraag op vol vermogen gaan draaien.
Wij hebben de vreemde gewoonte om, ook buiten het stookseizoen, ieder dag te douchen :)
Dus zodra de temperatuur in de boiler daalt warmt de boiler weer op, temperatuur is wat je zelf wenst/instelt aan MIN/MAX en is uiteraard ook afhankelijk van de samenstelling van je huishouden. Ik weet zo niet welke temperatuur hier is ingesteld, maar je kunt je voorstellen dat van 180 liter water á 50 graden meer mensen kunnen douchen dan 180 liter á 45 graden.
Laat ik de badkuip hier vollopen, dan staat alleen de warme kraan open en je merkt dan dat de temperatuur van het tapwater daalt vanwege het koude water waarmee de boiler weer gevuld wordt. Nu kan ik vooraf op de kamerthermostaat aangeven dat ik meer warm water wil hebben, dus veelal zet ik dat enige tijd voordien al aan zodat ik zeker weet dat ik een heet vol bad heb, zeker in de winter.

Daarnaast is er wekelijks (uiteraard is dit ook instelbaar) een sanitaire run, ter voorkoming van legionella, waarbij de temperatuur in de boiler naar iets van 60 of 65 graden wordt gebracht. Let wel, hoe hoger de temperatuur hoe slechter de COP.

Dit is de binnenunit die wij hebben
https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/war ... n/vvm-s320

Zonder voorraadvat/boiler kom je op een elektriche-doorstroomboiler die, net als je CV ketel, rechtstreeks je koude water verwarmt.
Maar zelfs bij maximaal vermogen over 3 fasen hebben die niet echt voldoende capaciteit om e.e.a. comfortabel te verwarmen. Maar dat heeft niets meer met een WP te maken en voor wat betreft comfort kan er niets op tegen wat een CV ketel je kan leveren.
Daarnaast wil je zo min mogelijk apparaten die zoveel stroom pakken, voor je het weet klapt er een hoofdzekering uit.

Knot

Bericht door Knot » 02 okt 2025, 20:53

Ik vind de techniek interessant maar de investering wat minder. Komt bij dat het stroomnet overbelast is wat alleen maar erger zal worden want er komt meer bij dan ze kunnen vervangen en opschalen. Daarnaast hebben we in NL een gas infrastructuur waar Adolf nogsteeds jaloers op is dus waar zijn we in vredesnaam mee bezig?

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 02 okt 2025, 21:00

Ik heb er een pruttelen voor enkel de vloerverwarming, oude systeem met de ketel zit er ook nog lekker, dus hybride ;) maar dan niet dat spul wat de installateur probeert te verkopen.

Die pomp staat er mede omdat er zo veel subsidie op zat. Nu kijken hoe veel we de ketel nog nodig hebben, en over een jaar weet ik hoeveel gas (en geld) wij hiermee besparen.

Voor nu is de vloer lekker warm en het huis comfortabel, zonder dat de ketel daarvoor iets doet.

De WP draait vooral overdag, als er toch teveel stroom is in het net. Steden zal blij met me zijn

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 03 okt 2025, 09:01

SlowCo schreef: 02 okt 2025, 19:31 Wordt die boiler dan elke dag (ook buiten het stookseizoen) warm gehouden voor sanitair warm/heet water? Tot welke temperatuur?
Ik heb hier bewust gekozen voor een losse LG warmtepomp boiler, om de volgende redenen:
- KISS (functies gescheiden).
- Vaak kan je niet je huis verwarmen en warm water maken tegelijk (bij 1 WP voor beiden). We hebben geen vloerverwarming, dus weinig thermische massa om te bufferen / MDV werkt thuis, dus die vindt het wel prettig dat het de gehele dag warm is :lol:
- Subsidie op een WP boiler maakt het verschil tussen een buffervat, 3 weg klep etc en een WP-boiler niet eens meer zo groot.

Nadeel: staat in huis, dus extra ruimte en maakt geluid.
Bij ons in de technische ruimte (bovenverdieping) en als de deur dicht is valt het geluid mee.

We zijn met zijn 2en.
Douchen ook bijna altijd dagelijks en 200L is ruim voldoende gebleken, ligbad is al jaren niet meer gebruikt.
Ingestelde vat temp van 53* is bij ons ruim voldoende gebleken (een keer een koude douche gehad, MDV had de regendouche gebruikt en vergeten dat te melden)

Hier verwarmt hij op een tijdschema (11-16u), lukt altijd prima om ruim binnen die tijd te verwarmen.
En slaat niet dagelijks aan, in de zomer heb je natuurlijk minder standverliezen.
Normaal slaat hij pas aan als de temperatuur in het vat 6-7* gedaald is, zelfs 46*C is nog steeds voldoende voor een snelle douchebeurt.
Bij ons pakt de inlaat de lucht uit het huis en de exhaust is in de koude maanden naar buiten.
Dus zoals al vermeld in de zomermaanden gebruiken we de exhaust voor passieve koeling.

Bij de standaard instellingen doet hij een maal per week de legionella run met de interne backup heater en dat is ~1.5u met 2kW en dan verder met de interne wp.
5 dagen vd week staat vat temp op 53* en de resterende dagen verhoog ik hem handmatig naar 60* voor een legionelle run.
En forceer zo dat hij alles met de interne WP doet (gevraagd vermogen ~300-450W) / probeer zo gevraagd peikvermogen vh huis te verlagen en maximaal te spreiden over de dag.

Als ik een keer echt tijd teveel heb, wil ik wat automatiseren.
- De legionelle run op overcapaciteit vd de zonnepanelen / minimaal 1x per week.
- Iedere dag naar ingestelde vat temp verwarmen forceren (dan kan de 53* vast nog omlaag = minder standverleis).
- En kan dan ook alle overcapaciteit vd zonnepanelen in het vat duwen om terugleververgoeding te minimaliseren.

Knot

Bericht door Knot » 03 okt 2025, 10:03

Het klinkt allemaal leuk zolang de zon volop schijnt, maar wat in december 2027 op de donkere dagen? Dan ram je een berg kWh erdoor a 25ct om de boel draaiend te houden waar je eng van wordt waarschijnlijk.

maurizio

Bericht door maurizio » 03 okt 2025, 10:48

Knot schreef: 03 okt 2025, 10:03 Het klinkt allemaal leuk zolang de zon volop schijnt, maar wat in december 2027 op de donkere dagen? Dan ram je een berg kWh erdoor a 25ct om de boel draaiend te houden waar je eng van wordt waarschijnlijk.
Jan 2025 was de topper met 1124 kWh, maar toen was de regeling ook nog alles behalve optimaal.
Ik heb het nog niet echt heel goed / minitieus bekeken, maar de COP lijkt zelf dan nog redelijk en nog steeds goedkoper tov gas.

De jaaropbrengst vd panelen (oost/west) was gematched op het zelf ingeschatte jaarverbruik voor all electric.
Wat redelijk lijkt te kloppen.

Salderen niet meegenomen: Nov tot Feb gebruiken we aardig wat stroom vh net.
Op eigen stroom / direct verbruik werkt bij ons alleen daarbuiten.
Met wat automatisering, een dynamisch energiecontract en een groot (500L of meer) buffervat, zou je daar financieel meer uit kunnen halen, maar dat vind ik op dit moment een te grote investering / vernandering / tijdverslindend project.

Het wordt langzaam tijd dat ik ook weer eens wat tijd aan seat-time / DF kan besteden ipv aan het huis klussen :df:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 okt 2025, 10:53

Met dank voor antwoorden en input.

Nu zit hier blijkbaar veel technische kennis en handige hubofielen, maar als leek word je er toch horendol van?

Elise

Bericht door Elise » 03 okt 2025, 10:53

Knot schreef: 03 okt 2025, 10:03 Het klinkt allemaal leuk zolang de zon volop schijnt, maar wat in december 2027 op de donkere dagen? Dan ram je een berg kWh erdoor a 25ct om de boel draaiend te houden waar je eng van wordt waarschijnlijk.
Zoals ik had geschreven geldt bij mij
dan kom ik op een COP van 4.

11719 kWh / 1306 m3 gas = factor 8,97.
Dan reken ik liever 2,25kWh á 25 cent per kWh af dan 1 kuub gas á €1,15

Want of je er nu een berg kWh doorheen ramt of Slochteren leegzuigt, we willen er wel warmpjes bijzitten.

En snap je nu ook waarom ik zoveel zonnepanelen heb liggen?
Dat is niet voor de zomer, maar voor de winterdag.
En daarnaast dient het gelijk als dakbedekking op de overkapping :blink:

Knot

Bericht door Knot » 03 okt 2025, 11:14

Elise schreef: 03 okt 2025, 10:53 Want of je er nu een berg kWh doorheen ramt of Slochteren leegzuigt, we willen er wel warmpjes bijzitten.

En snap je nu ook waarom ik zoveel zonnepanelen heb liggen?
Dat is niet voor de zomer, maar voor de winterdag.
En daarnaast dient het gelijk als dakbedekking op de overkapping :blink:
Alleen een CV ketel hangt er al of kost zeg € 1500, die hele warmtepomp constructie met buffervat, boilers, 3weg systeem enz kost een veelvouw en ik zie de stroom nog wel een stuk duurder worden om verbruik terug te dringen als het geheel echt overbelast raakt over/binnen een paar jaar.

Je hebt er bijna een dagtaak aan met veel panelen om de wintermaanden af te dekken, in de zomer uitschakelen voor de terugleverboete, vloer loeiheet maken overdag om in de avond minder af te hoeven nemen etc..... en anders heb je wel een dagtaak eraan om de hele automatisering ervan in te regelen. :shock:

En als je dan slimme constructies hebt met overdag je 100kWh accu van je EV met panelen op kantoor op te laden omdat je auto daar staat en in de avond met V2H je huis gaat voeden om het overbelaste stroomnet minder te belasten komt de belastingdienst weer om de hoek :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 03 okt 2025, 11:45

legionellarun is helemaal niet nodig als je elke dag de douche gebruikt, en als je dan op tappunten die je niet vaak gebruikt een terugslagklep zet al hel;emaal niet meer.

maurizio

Bericht door maurizio » 03 okt 2025, 12:25

romo schreef: 03 okt 2025, 10:53 Nu zit hier blijkbaar veel technische kennis en handige hubofielen, maar als leek word je er toch horendol van?
Eens, een goede installateur vinden is dan een must.
Na mijn eerste hybride WP ervaringen ben ik zelf aan de klus gegaan.
Niks mis met de toenmalige installateur, maar de echte optimalisatie (tijd) is niet te betalen.

Geldt trouwens ook al voor een CV installatie. Daar is meestal meer uit te halen tov hoe het standaard ingesteld wordt.
Vergelijk het met het optimaliseren van een auto naar je persoonlijk situatie, voorkeur en gebruik. :coffee:
Elise schreef: 03 okt 2025, 10:53 En daarnaast dient het gelijk als dakbedekking op de overkapping
Met de huidige prijs van zonnepanelen was dat misschien nog wel goedkoper dan normale dakbedekking...
Knot schreef: 03 okt 2025, 11:14 Je hebt er bijna een dagtaak aan met veel panelen om de wintermaanden af te dekken, in de zomer uitschakelen voor de terugleverboete, vloer loeiheet maken overdag om in de avond minder af te hoeven nemen etc..... en anders heb je wel een dagtaak eraan om de hele automatisering ervan in te regelen. :shock:
Veel zit al in de orginele software van de apparaten. Het automatiseren is voor de 20% extra van de 80/20 regel.
Als (van origine) werktuigbouwer zie ik nog een beetje tegen dat automatiseren op.
Ben niet zo onder de indruk van de stabiliteit van zelf-software-geknutsel wat ik om me heen zie.
En ik wil het simpel en redundant houden: als er ook maar iets softwarematigs omvalt, moet het nog steeds door een leek snel draaiende te krijgen zijn.

Van de andere kant ... hoe moeilijk kan het zijn :lollerdelol:
De rest heb ik me ook eigen gemaakt.
De installateur was eerst ook van mening dat mijn setup nooit fatsoenlijk kon gaan werken.
Maar kwam laatst toch nog even vragen hoe nu het allemaal liep :tong:

Knot

Bericht door Knot » 03 okt 2025, 12:29

We benaderen het allemaal verkeerd omdat we een bepaalde temperatuur willen bereiken.

Ik zie het niet direct als het moet 20C worden in huis, ik benader het als ik wil vandaag (maximaal) 2,5 kuub gas spenderen aan warmte, dat is 45gr aanvoer x aantal uur en dan is het t-shirt, vest of trui erbij :tooth:

Zelfde als in de snackbar voor 10 euro raspatat bestellen, dan krijg je een inhoud in de zak waar je het mee zult moeten doen. :lollerdelol:

Kadett

Bericht door Kadett » 03 okt 2025, 17:13

Knot schreef: 03 okt 2025, 12:29 We benaderen het allemaal verkeerd omdat we een bepaalde temperatuur willen bereiken.

Ik zie het niet direct als het moet 20C worden in huis, ik benader het als ik wil vandaag (maximaal) 2,5 kuub gas spenderen aan warmte, dat is 45gr aanvoer x aantal uur en dan is het t-shirt, vest of trui erbij :tooth:

Zelfde als in de snackbar voor 10 euro raspatat bestellen, dan krijg je een inhoud in de zak waar je het mee zult moeten doen. :lollerdelol:
Met huis verwarmen ben je letterlijk aan de elementen overgeleverd, leuk dat je zegt bijv max 2.5 kuub verbruiken. Maar als het -5 is met een westen wind wk5/6 ga je dat niet redden natuurlijk.

45gr aanvoer red ik niet met mijn radiatoren, staat op 55gr.

Oktober niet meegerekend zit ik op 315m3... blijf nog wel even gas verstoken. Als deze ketel op is plaats ik wel weer een nieuwe zelf.

Elise

Bericht door Elise » 03 okt 2025, 17:46

Luco schreef: 03 okt 2025, 11:45 legionellarun is helemaal niet nodig als je elke dag de douche gebruikt, en als je dan op tappunten die je niet vaak gebruikt een terugslagklep zet al hel;emaal niet meer.
Ik denk dat je gelijk hebt Luco.
Omdat de installatie hier zelf gedaan is vond de kennis die mij geholpen heeft (hij heeft ook de buigijzers etc.) het verstandig om Nibe langs te laten komen om de boel in te regelen, die hebben de sanitaire run erin gezet en ik heb het maar zo gelaten.
Ach die paar kWh maakt ook niet meer uit.

Elise

Bericht door Elise » 03 okt 2025, 17:49

maurizio schreef: 03 okt 2025, 12:25
Elise schreef: 03 okt 2025, 10:53 En daarnaast dient het gelijk als dakbedekking op de overkapping
Met de huidige prijs van zonnepanelen was dat misschien nog wel goedkoper dan normale dakbedekking...
Ik zat nog net in de dure tijd met aanschaf, ze kosten mij omgerekend €70 per m2 (panelen zijn 114x228)

Elise

Bericht door Elise » 03 okt 2025, 17:51

Knot schreef: 03 okt 2025, 12:29 Zelfde als in de snackbar voor 10 euro raspatat bestellen, dan krijg je een inhoud in de zak waar je het mee zult moeten doen. :lollerdelol:
Als er dan 10 man thuis op patat zit te wachten heeft iedereen honger.

Elise

Bericht door Elise » 03 okt 2025, 17:51

Kadett schreef: 03 okt 2025, 17:13 Als deze ketel op is plaats ik wel weer een nieuwe zelf.
Dat mag niet hé :nah:

Kadett

Bericht door Kadett » 03 okt 2025, 17:53

Elise schreef: 03 okt 2025, 17:51
Kadett schreef: 03 okt 2025, 17:13 Als deze ketel op is plaats ik wel weer een nieuwe zelf.
In regelen laat ik wel doen, paar CV/Gas buisjes opnieuw buigen/beugelen kan ik zelf wel.

dave van marion

Bericht door dave van marion » 03 okt 2025, 18:57

Kadett schreef: 03 okt 2025, 17:53
In regelen laat ik wel doen, paar CV/Gas buisjes opnieuw buigen/beugelen kan ik zelf wel.

Alleen denk ik dat de installateur niet zit te wachten op jou installatie
Waar hij de verantwoordelijkheid voor moet nemen en de CO KEUR die er op moet komen tegenwoordig

En dan eventueel hoop gezeur over de rekening ( is niet persoonlijk bedoel)

Wij slaan die adressen over geen zin meer in teveel al mee gemaakt met hele discussie en moeilijk willen betalen
Omdat men vind dat het niet meer als 50 euro moet kosten maar zelf in een dikke auto rijden en een groot huis

Knot

Bericht door Knot » 03 okt 2025, 18:58

Het is of een dikke auto, of een dik huis, of een dikke warmtepomp het kan niet allemaal 🤣

328Ti

Bericht door 328Ti » 03 okt 2025, 19:08

SlowCo schreef: 02 okt 2025, 19:31
Tussen mei en aug WP uit. Om de 3wkn opkloten tot 65gr ivm legionella. Elektrische doorstromer aan en gaan

Kadett

Bericht door Kadett » 03 okt 2025, 19:28

dave van marion schreef: 03 okt 2025, 18:57
Kadett schreef: 03 okt 2025, 17:53

Alleen denk ik dat de installateur niet zit te wachten op jou installatie
Waar hij de verantwoordelijkheid voor moet nemen en de CO KEUR die er op moet komen tegenwoordig

En dan eventueel hoop gezeur over de rekening ( is niet persoonlijk bedoel)

Wij slaan die adressen over geen zin meer in teveel al mee gemaakt met hele discussie en moeilijk willen betalen
Omdat men vind dat het niet meer als 50 euro moet kosten maar zelf in een dikke auto rijden en een groot huis
Installateur/onderhouds bedrijf van huidige ketel heeft daar geen problemen mee. Zal geen 50 euro kosten denk eerder 200 maar alsnog beter dan kleine 1000 voor werk wat ik zelf al meerdere malen gedaan heb.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2025, 20:03

Knot schreef: 03 okt 2025, 18:58 Het is of een dikke auto, of een dik huis, of een dikke warmtepomp het kan niet allemaal 🤣
:lol:

En vind ik altijd zo’n stomme opmerking alsof je met een dikke auto en huis niet meer op de kosten mag letten e.o. een monteur dan ineens 2x zoveel mag rekenen voor dezelfde klus als die zou rekenen in een standaard rijtjeshuis….

Het kost gewoon de tijd die staat voor betreffende klus x standaard uurtarief los van wel of geen dik huis, auto enz… nivileren doet de overheid al ;)

Knot

Bericht door Knot » 03 okt 2025, 21:05

De slager die heel zijn leven had gespaard voor een Porsche 924 en ineens was de worst te duur daarna…

Ik wil ook graag vooraf weten wat iets ongeveer gaat kosten, maar verder maakt het me niet uit of ze op de fiets komen of in een dikke Mercedes

Plaats reactie