PB is verstuurd, Joost.Joost schreef:Ben nog steeds heel benieuwd naar de kosten van het folieen van een auto. Kan je ongeveer zeggen wat het kost? (mag ook per pb)
Smart Roadster
- Desmond Prins
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
- Locatie: Vaassen
Dan hoop ik niet dat je hem zo laat foliën.
[img:432:324]http://www.sportbilen.se/bilder/bilder/pinkveyron.jpg[/img]
[img:432:324]http://www.sportbilen.se/bilder/bilder/pinkveyron.jpg[/img]
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Valt wel mee, hoor. Je trekt het er zo weer vanaf.Hans GP1630 schreef:Wel stoer als je dat laat doen met een auto van 1,zoveel miljoen.
Zoals b.v. ook bij deze dat het geval was:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/scud3004/imm090.jpg[/img]
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Update voor deze week:
1. Paar kleine spoilertjes besteld omdat ik ze gewoon wel mooi vind. Levert 0,0 bijdrage op aan weggedrag waarschijnlijk, alhoewel de aerodynamica van een roadster een apart verhaal is. Als er druppels op de kofferklep liggen bij wegrijden, liggen ze er nog steeds bij thuiskomst ongeacht de snelheid tussendoor:
[img:130:91]http://i9.photobucket.com/albums/a93/ju ... -r-150.jpg[/img]
[img:130:73]http://i9.photobucket.com/albums/a93/ju ... _b_350.jpg[/img]
2. Speakers laten vervangen. Standaard (Gründig?)-meuk is kansloos en ik gebruik de auto ook als privé auto. Nu ter vervanging van de standaard speakers een composet Alpine SXS-1357 er in. Niet superbijzonder maar wel goed geluid.
[img:340:174]http://www.jjhifi.com/pictures/alpine/SXS-1357.jpg[/img]
Trouwens ook nog deze erbij besteld, die gaat volgende week binnenkomen. Die laat ik dan achter de voorstoelen monteren:
[img:402:268]http://images.kenwood.eu/files/images/p ... SC-SW1.jpg[/img]
13cm speakers leveren 0,0 lage tonen op dus je ontkomt niet aan een subwoofer. Heb ik ook in mijn Brabus erbij.
3. Oliekoeler
Via een los leverbare adapter is het mogelijk om op de M20-draad een oliekoeler te monteren. Adapter komt morgen/overmorgen binnen en de oliekoeler (Mocal met staalomvlochten leidingen en thermostaat die pas bij 70 graden opengaat) haal ik vrijdag op in Duitsland.
Dat is het wel weer voor deze week
1. Paar kleine spoilertjes besteld omdat ik ze gewoon wel mooi vind. Levert 0,0 bijdrage op aan weggedrag waarschijnlijk, alhoewel de aerodynamica van een roadster een apart verhaal is. Als er druppels op de kofferklep liggen bij wegrijden, liggen ze er nog steeds bij thuiskomst ongeacht de snelheid tussendoor:
[img:130:91]http://i9.photobucket.com/albums/a93/ju ... -r-150.jpg[/img]
[img:130:73]http://i9.photobucket.com/albums/a93/ju ... _b_350.jpg[/img]
2. Speakers laten vervangen. Standaard (Gründig?)-meuk is kansloos en ik gebruik de auto ook als privé auto. Nu ter vervanging van de standaard speakers een composet Alpine SXS-1357 er in. Niet superbijzonder maar wel goed geluid.
[img:340:174]http://www.jjhifi.com/pictures/alpine/SXS-1357.jpg[/img]
Trouwens ook nog deze erbij besteld, die gaat volgende week binnenkomen. Die laat ik dan achter de voorstoelen monteren:
[img:402:268]http://images.kenwood.eu/files/images/p ... SC-SW1.jpg[/img]
13cm speakers leveren 0,0 lage tonen op dus je ontkomt niet aan een subwoofer. Heb ik ook in mijn Brabus erbij.
3. Oliekoeler
Via een los leverbare adapter is het mogelijk om op de M20-draad een oliekoeler te monteren. Adapter komt morgen/overmorgen binnen en de oliekoeler (Mocal met staalomvlochten leidingen en thermostaat die pas bij 70 graden opengaat) haal ik vrijdag op in Duitsland.
Dat is het wel weer voor deze week

- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Valt nog redelijk mee. S2000 maakt wel wat meer geluid, alhoewel dat bij mij straks waarschijnlijk ook wel het geval zal zijn met de andere uitlaat. Is goed uit te houden in ieder geval.Tom schreef:Is zo'n Roadster niet erg gehorig? Dat was mijn S2000 wel.. maakt allemaal een hoop geluid en weinig isolatie.. speakers konden dat niet echt overtreffen
Hier nog een foto van de oliekoeler met thermostaat (>70gr gaat hij open) en de extra adapter. Adapter is nodig omdat standaard oliefilter aansluiting geen M20-schroefdraad heeft. Is nog beter ook omdat er in de adapter nog extra filtering plaatsvindt, is mij verteld:
[img:800:533]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/IMG_0169.jpg[/img]
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Dat van die extra filtering van die adapter klopt niet Stephane.Als dat wel zo was dan zou het betekenen dat je bij het vervangen van je olie en oliefilter ook je adapter zou moeten vervangen en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Mooi setje trouwens.Ik zit er zelf ook aan te denken om zoiets te monteren.Waar kun je zoiets bestellen?
Mooi setje trouwens.Ik zit er zelf ook aan te denken om zoiets te monteren.Waar kun je zoiets bestellen?
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Klopt, Jan. Het ging om het bijbehorende filter waar dat voor geldt.Jan Visser schreef:Dat van die extra filtering van die adapter klopt niet Stephane.Als dat wel zo was dan zou het betekenen dat je bij het vervangen van je olie en oliefilter ook je adapter zou moeten vervangen en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Mooi setje trouwens.Ik zit er zelf ook aan te denken om zoiets te monteren.Waar kun je zoiets bestellen?
De adapter zorgt voor een iets betere oliekoeling, dat wel.
De oliekoelers zijn te koop bij o.a. Sandtler, http://www.sandtler.de
Daar heb ik hem gekocht.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Stephane,thanks.Ik zal er eens even kijken.
Zal wel een iets groter filter zijn dan het filter wat er standaard op een Smart zit.Heb je trouwens nog wel genoeg ruimte in de motorruimte bij zon Smart?Ik heb zelf geen idee hoeveel ruimte er bij een Smart nog over hebt bij het oliefilter maar het is een aardige verlenging zag ik.Ongeveer 2 x zolang als normaal.
Zal wel een iets groter filter zijn dan het filter wat er standaard op een Smart zit.Heb je trouwens nog wel genoeg ruimte in de motorruimte bij zon Smart?Ik heb zelf geen idee hoeveel ruimte er bij een Smart nog over hebt bij het oliefilter maar het is een aardige verlenging zag ik.Ongeveer 2 x zolang als normaal.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Normaal gesproken wel. Het oliefilter zit achter op de motor en daar is wel wat ruimte. Er zijn ook al anderen die het hebben toegepast, dus het zou wel moeten gaan passen.Jan Visser schreef:Stephane,thanks.Ik zal er eens even kijken.
Zal wel een iets groter filter zijn dan het filter wat er standaard op een Smart zit.Heb je trouwens nog wel genoeg ruimte in de motorruimte bij zon Smart?Ik heb zelf geen idee hoeveel ruimte er bij een Smart nog over hebt bij het oliefilter maar het is een aardige verlenging zag ik.Ongeveer 2 x zolang als normaal.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Net ook nog een wideband lambda-sensor/meter gekocht. Dit is nodig om de enginemapping straks goed in te kunnen stellen:
[img:495:248]http://www.plxdevices.com/iMFD/AFRDM-5-CMB.JPG[/img]
[img:495:248]http://www.plxdevices.com/iMFD/AFRDM-5-CMB.JPG[/img]
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Trouwens vandaag ook nog contact gehad met Forge voor een grotere intercooler. R5 GT Turbo IC is te gebruiken, die heeft alleen andere afmetingen voor de aansluitingen van de slangen.
De man van Forge bood aan om dan gewoon in plaats van met reducers te werken de aansluit-buizen specifiek op maat te maken voor de roadster. Dit nog even goed nameten en uitzoeken en dan kan die ook besteld worden.
De man van Forge bood aan om dan gewoon in plaats van met reducers te werken de aansluit-buizen specifiek op maat te maken voor de roadster. Dit nog even goed nameten en uitzoeken en dan kan die ook besteld worden.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Goede vraag. Antwoord even min of meer kort samengevat: beter.Tommy schreef:hoe zit het eigenlijk met betrouwbaarheid van blok na tuning?
Degene die de tuning doet is ook de hoofdleverancier van gereviseerde motoren voor Smart/DCNL. Hij is dus bekend met de problemen/zwakke punten van het blok. Hij voert daarom een aantal modificaties aan het blok uit door die er voor zorgen dat het blok betrouwbaarder wordt. Met name de olie en de huishouding daarvan in de cilinder. Oliekoeler zorgt dan weer voor een betere temperatuur, versterkte drijfstangen voor het aankunnen van het extra vermogen (is een probleem bij sommige 'gechipte' smarts) en door de geflowde kop komt het verder ook allemaal in orde. Met dan ook nog de AFR-meter, olietempmeter, diagnosedisplay, turbodrukmeter en watertemperatuurmeter kan ik dan alles zelf in de gaten houden.
Ik laat de boel ook niet maximaal tunen, maar beperkt tot een bruikbaar vermogen wat bij wijze van spreken dagelijks te gebruiken is. Maar dan wel zodanig dat het ook wat oplevert.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Maar weer even een update.
Over de Alpine speakers ben ik inmiddels minder tevreden dan eerst. In vergelijking met wat er in de Brabus zit (Focal) is het net-niet. Die gaan er dus binnenkort weer uit.
Verder is vandaag onder garantie nu ook een nieuwe (standaard) turbo er op gezet. Naast de nieuwe motor en uitlaat dus nu ook een nieuwe turbo onder garantie gemonteerd. Ik moet er niet aan denken als je dat zonder garantie moet laten uitvoeren, want dan ben je dus duizenden Euro's kwijt aan onderdelen en montagewerk. Maar goed dat ik er 2 jaar garantie bij heb. Ik zou overigen ook nooit een roadster kopen zonder garantie erbij, maar dat terzijde. Ook de Brabus heeft al het een en ander aan garantiewerk gehad.
Mede daarom houd ik daar ook rekening mee met het tuningwerk wat er aan gaat gebeuren, omdat ik geen zin heb in allerlei ellende met niet goed functionerende zaken. Ik wil gewoon in het weekend starten-en-rijden met die auto. Dat weet mijn tuner ook heel goed, dus daar hebben we duidelijke afspraken over gemaakt. Dus niet maximaal onderste uit de kan, maar met een acceptabele werkbare marge veranderingen/verbeteringen aanbrengen. En dan blijft het nog afwachten natuurlijk.
Verder vandaag nog even overlegd over de drijfstangen. Die staan echt al maanden in bestelling. Mijn tuner heeft nu een ander adres gevonden die zowel de drijfstangen als nieuwe zuigers kunnen maken. En dan wel op korte termijn, 2-3 weken is nu afgesproken. Deze worden dan weer gebalanceerd op de krukas, dus dat moet dan ook wel goedkomen.
Dan ook nog de Forge intercooler. Dit wordt een Forge custom built intercooler op basis van de R5 GTT single core intercooler die goed past bij de roadster qua formaat. Maar dan natuurlijk wel iets groter is dan standaard spul. Telefonisch contact hierover gehad met hen en zij kunnen dat dus gewoon maken op aanvraag. Mooi geregeld.
[img:400:400]http://www.forgemotorsport.co.uk/images ... NT100A.jpg[/img]
Over de Alpine speakers ben ik inmiddels minder tevreden dan eerst. In vergelijking met wat er in de Brabus zit (Focal) is het net-niet. Die gaan er dus binnenkort weer uit.
Verder is vandaag onder garantie nu ook een nieuwe (standaard) turbo er op gezet. Naast de nieuwe motor en uitlaat dus nu ook een nieuwe turbo onder garantie gemonteerd. Ik moet er niet aan denken als je dat zonder garantie moet laten uitvoeren, want dan ben je dus duizenden Euro's kwijt aan onderdelen en montagewerk. Maar goed dat ik er 2 jaar garantie bij heb. Ik zou overigen ook nooit een roadster kopen zonder garantie erbij, maar dat terzijde. Ook de Brabus heeft al het een en ander aan garantiewerk gehad.
Mede daarom houd ik daar ook rekening mee met het tuningwerk wat er aan gaat gebeuren, omdat ik geen zin heb in allerlei ellende met niet goed functionerende zaken. Ik wil gewoon in het weekend starten-en-rijden met die auto. Dat weet mijn tuner ook heel goed, dus daar hebben we duidelijke afspraken over gemaakt. Dus niet maximaal onderste uit de kan, maar met een acceptabele werkbare marge veranderingen/verbeteringen aanbrengen. En dan blijft het nog afwachten natuurlijk.
Verder vandaag nog even overlegd over de drijfstangen. Die staan echt al maanden in bestelling. Mijn tuner heeft nu een ander adres gevonden die zowel de drijfstangen als nieuwe zuigers kunnen maken. En dan wel op korte termijn, 2-3 weken is nu afgesproken. Deze worden dan weer gebalanceerd op de krukas, dus dat moet dan ook wel goedkomen.
Dan ook nog de Forge intercooler. Dit wordt een Forge custom built intercooler op basis van de R5 GTT single core intercooler die goed past bij de roadster qua formaat. Maar dan natuurlijk wel iets groter is dan standaard spul. Telefonisch contact hierover gehad met hen en zij kunnen dat dus gewoon maken op aanvraag. Mooi geregeld.
[img:400:400]http://www.forgemotorsport.co.uk/images ... NT100A.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Je kunt alles maar dan ook alles tegelijk meten met een Van Kronenburg systeem, toekomstige mods kunnen middels het opnieuw afstellen weer perfekt aanluiten op de rest van de mods. Hoeveel ben je al kwijt aan alle controle goodies?Stéphane schreef:Goede vraag. Antwoord even min of meer kort samengevat: beter.Tommy schreef:hoe zit het eigenlijk met betrouwbaarheid van blok na tuning?
Degene die de tuning doet is ook de hoofdleverancier van gereviseerde motoren voor Smart/DCNL. Hij is dus bekend met de problemen/zwakke punten van het blok. Hij voert daarom een aantal modificaties aan het blok uit door die er voor zorgen dat het blok betrouwbaarder wordt. Met name de olie en de huishouding daarvan in de cilinder. Oliekoeler zorgt dan weer voor een betere temperatuur, versterkte drijfstangen voor het aankunnen van het extra vermogen (is een probleem bij sommige 'gechipte' smarts) en door de geflowde kop komt het verder ook allemaal in orde. Met dan ook nog de AFR-meter, olietempmeter, diagnosedisplay, turbodrukmeter en watertemperatuurmeter kan ik dan alles zelf in de gaten houden.
Ik laat de boel ook niet maximaal tunen, maar beperkt tot een bruikbaar vermogen wat bij wijze van spreken dagelijks te gebruiken is. Maar dan wel zodanig dat het ook wat oplevert.
Michel
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Echt serieus getunede smarts zijn er maar weinig, max. een stuk of 10 waarvan ik zelf de meeste wel ken.Tristan schreef:Goed bezig, Stephane. Zijn er meerdere getunede Smart's hier in NL? Volgens mij erg schaars.
Ja, ik vrees van wel, Dennis. Maar je kunt wel dealergarantie erbij kopen voor een redelijk bedrag (€400 voor 2 jaar). Redelijk dan in die zin dat je het er vrij snel uithebt als er dan inderdaad wat aan de hand is.Dennis Cavallino schreef:Stéphane: In feite zeg je dat de Smart dus geen goede auto is om van een particulier te kopen? Hoe gaan mensen dat straks opvangen dan? Veel teleurgestelde Smart rijders in de toekomst?
Ze moeten hem dan wel eerst keuren en bij voorkeur moet hij ook dealeronderhouden zijn. Dat heet Forsure-garantie.
@Michel: Wat is een van Kronenburg systeem? Kun je daar iets over uitleggen misschien?
@Macboy: Zeker en vast
