Gisteravond heb ik weer een sleutelavondje gehad. Ik had nog twee lower control arm bushings (LCAB) liggen van Meyle HD. Mijn stelregel is enigszins dat ik geen onderdelen koop voordat ik de delen die nog op de plank liggen gemonteerd heb. Zo gezegd, zo gedaan, gisteren ben ik onder de auto gekropen.
De bushings die ik gebruikte zijn dus van Meyle HD en hebben onderdeelnummer 300 311 2604/HD (BMW OEM# 31 12 6 783 376). De silentblocs komen met nieuwe bouten (59 Nm), omdat deze door BMW als eenmalig gebruik worden aangeduid.
Als eerste moest de aluminium bodemplaat er onderuit. Deze hangt ter hoogte van het carter, en zit vast met 8 bouten (59 Nm +90gr, +30gr). Deze ging eenvoudig los en ik heb 'm meteen even schoon gemaakt van binnen en buiten.
Dan kun je eenvoudig bij de zogenaamde lollypos, waar de control arm mee aan het chassis bevestigd zit. De bouten gingen eenvoudig los. Het verwijderen van de rubbers was echter een helse klus…sodeknetter. Ik wilde eigenlijk een poelietrekker kopen, omdat dit in de meeste filmpjes op YT gebruikt wordt, maar eigenwijs als ik ben heb ik het toch maar zonder geprobeerd. Spaar je de moeite, en koop een poelietrekker ! Ik werd vannacht gewoon wakker van de spierpijn in m’n armen van al het gesjor en getrek.
Afijn, uiteindelijk toch gelukt, maar ik ben toch zeker een uur bezig geweest met duwen, trekken, hameren, draaien, wringen, etc.
Hier de oude naast de nieuwe. Ik stond er van te kijken dat de 'oude' eigenlijk nog helemaal niet zo slecht waren. Er zat wel wat meer speling op dan de nieuwe, dus het kon zeker geen kwaad om ze te vervangen. Tevens stond er 2008 op, dus ook qua tijd was vervanging geen overbodige luxe.
En dan uiteindelijk geinstalleerd met een dosis afwasmiddel in de bushing en op de control arm. Erop duwen ging redelijk eenvoudig met de hand, en vastzetten was daarna een koud kunstje. Let wel op dat de wielen vrij hangen, want anders heb je vrijwel geen beweging op de control arm.
De aluminium plaat heb ik uiteindelijk net als de bracketbouten gewoon vastgezet met 59 Nm, zonder de twee extra verdraaiingen. BMW duidt ook deze bouten aan als rekbouten (en dus eenmalig gebruik), maar in de praktijk doet niemand dit. Deze brace is onderdeel van de subframe constructie, maar met 59 Nm gaat er echt niets los komen.
Als laatste heb ik nog het dealerplaatje van de achterkant gehaald voor een wat cleanere look. De BMW Wien sticker laat ik wellicht wel zitten, als knipoog naar z'n roots.
Dan als laatste vanmorgen nog wat fotootjes geschoten van hoe 'ze' er nu bij staat. Een paar weken geleden heb ik tevens de wintersloffen eronder gezet. Staat best netjes zo, vind ik.
De volgende servicebeurt gaat naar alle waarschijnlijkheid kleppendekselpakking (VCG), Vanosreparatie en disa reparatie worden. Vanos en disa is puur preventief onderhoud. De VCG lekt wel wat, dus die moet ik echt eerst doen.