Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 dec 2006, 07:39

Ik heb ook liever een mooie 6 in lijn, maar stilstand is achteruitgang ( althans, zo wordt het verkocht :wink: )
Die V8 komt er gewoon, of je wil of niet, of je het kan betalen of niet, meerwaarde of niet.........................................................bottum line; het ding wordt straks weer mega verkocht, de bladen staan er weer vol mee, ierdereen weer shiny happy people...............................................en over 10 jaar is ie weer achterhaald..........................................en over 50 jaar weet je niet meer dat je er nog eens mee gereden hebt :wink:

Rijden doen we nu, zeuren doen we later wel..............................

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 dec 2006, 08:33

We kunnen ook een draadje starten welke racewagen/motor de beste is. :P maar omdat we daar geen verstand van hebben doen we dat dus maar niet.

ON TOPIC dus maar weer en resumerend:

-Straatautos. E46 M3 met een L6 en de aankomende V8 E9x M3.
Het verschil is de massa. De E9x M3 wordt ZWAARDER dan de E46 die ook al geen vlieggewicht is. De E9x M3 is nog niet op de markt(die natuurlijk betere prestaties op wat voor manier dan ook gaat leveren dan de E46 M3).Wel concluderen sommigen dat zo'n zware V8 in de neus wel 'ns het eindpunt kan zijn voor de M3(zo lees ik 't een beetje).

Terwijl naar mijn simpel idee de verhoogde massa niet in de High Tech V8 gaat zitten, die compacter (minder lang dan een L6)is en verder naar achteren onder de motorkap kan staan, maar in de veiligheids en comfortvoorzieningen van de gehele E9x M3 tov de E46.

Dat voor sommigen een L6 mooier is op wat voor manier dan ook,(ik was ook nooit echt een V8 man in de basis(dacht ook teveel NASCAR), 6 boxer, L6, V12 waren mijn 'ding. V10, V8 is van de laatste jaren) is volgens mij niet een reden om de E9x M3 die nog niet op de markt is, bij 't grofvuil te zetten in dit topic.

Koffie?
Laatst gewijzigd door Robin op 19 dec 2006, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

kris

Bericht door kris » 19 dec 2006, 08:34

conservatieve oude venten zijn jullie :)

GTR WTTC whatever, I don't care...

't ging over straatauto's... en daar heb ik toevallig wel verstand van :)

read my lips:

een E92M3 zal niet, ik herhaal niet zwaarder op de neus zijn als de huidige E46M3
dus waarom geen krachtigere en kopplerijkere V8 erin?

en nee, kom nu niet af dat de E46M3 al snel zat is... ik wil gewoon zo snel mogelijk die boring rechte stukken achter de rug hebben.... :lol: :lol:

ps: iemand een foto van die tieten van Gorgina? :P

Robin

Bericht door Robin » 19 dec 2006, 08:37

Idd Kris. :P

Gino

Bericht door Gino » 19 dec 2006, 10:32

Ik heb het idee dat er in dit topic teveel verschillende autos met elkaar worden vergeleken (E46 M3 vs E9x M3), en niet de blokken.

Stel dat de E46 M3 zowel met 340pk I6 als 400pk V8 (met ongetwijfeld even superieure loopcultuur als de I6) was geleverd, en de tweede niet/nauwelijks zwaarder was dan de eerste, welke uitvoering zou het meest begeerlijke zijn?

Juist ja, de V8.

Robin

Bericht door Robin » 19 dec 2006, 10:35

Welkom Gino. De E46 M3 is met 4.0 V8 geleverd....Door Motorsport GmbH of hoe die lui ook heten....als GTR racer.

:D

Andre

Bericht door Andre » 19 dec 2006, 10:47

De 6 inline mag dat ietsje langer zijn maar het gewicht ligt wel in het midden. Bij de v8 ligt het gewicht in breedte en drukt zo meer gewicht naar het linker en rechter voorwiel in de curven.

Race auto s en straat auto s hebben wel degelijk met elkaar te maken op de circuits zie je de verschillen.

Nog even dit. D

Dan wordt de GTR van motorsport erbij gehaald. LOL die motor ligt zo wat op de schoot van de coureur. Het hele schutbord is naar achter gezet. Dit zou voor een straat auto nooit mogelijk zijn.

Mijn mening blijft beter een 6cil op de neus dan een V8.

Ik zal jullie nog een voorbeeld geven.

In de dsc heeft richard vd berg een 6 cil 3.2 m3 in een e46 wtcc koets. Als het regent op zandvoort of assen kan je het vergeten tegen die auto. Dit jaar een paar keer meegemaakt. En ik ben zeer zeker een regenrijder.

Op glad wegdek zullen de nadelen nog eerder naar voren komen.

Ga nu allemaal maar naar de tietjes van gorgina kijken. En haal de wijsheid maar uit boekjes en ringtijden.

Ik ga koffie nemen.
Laatst gewijzigd door Andre op 19 dec 2006, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2006, 10:49

Gino trekt de discussie weer even bij de les. Het ging inderdaad over of een V8 een meerwaarde heeft tov een 6 cylinder (v6 of lijn of boxer)

En veel mensen spreekt een V8 gevoelsmatig aan blijkbaar, maar bijna niemand durft er 1 te kopen.

Toch allemaal bang voor?

-Zware massa op de neus
-Hoge onderhoudskosten
-Hoog brandstof verbruik, en nou niet zeggen dat met een fluwelen voet een V8 zuinig is want dan koop je maar een 3 cylinder ofzo :wink:
-Prestaties die nauwelijks beter zijn dan een goede 6 clinder motor
-forse afschrijvingen (voorbeeld e39 M5 in 5 jaar tijd van 130000 naar 25000 euro)
-V8'en liggen uitsluitend in auto's die zwaar zijn en dan eerder 1700 kilo dan 1500 kilo, (exoten even buiten beschouwing gelaten)

Kiezen ;

VW Passat W8
VW Passat V6

BMW 645CI
BMW 630CI

Audi A6 4,2
Audi A6 3 liter

(om even de discussie los te weken van de M3)

Robin

Bericht door Robin » 19 dec 2006, 11:28

Ja nu hebben racewagens en straatwagens opeens wel heel wat met elkaar te maken, LOL.

Eerst maar zien wanner ie op de markt komt, we weten nog niks van de massa en ligging van de V8 af. Of hebben er hier sommigen inside information. :P

Mee rijden en we zullen 't weten. Niet TE puristisch lullen. Een straatauto moet een autoleven meegaan, niet een half uur of 12 of 24 uur. Ook een M motor. ALS die motor een autoleven haalt! LOL hence de M3 3.2 E46 motor etc etc.

Dus: Afwachten zeg ik.

Genoeg koffie gehad. :D

Robin

Bericht door Robin » 19 dec 2006, 11:30

Rico, ik kies geen Passat, zegt me niks.

Ik kies de 645, pas VEEL MEER bij die wagen.
Ik kies de A6 4.2 zie 645 betoog.
530 of 550:550

Power is leuk.

Dat 't dweilen zijn:

Echte sportwagens heten Donkervoort/Radical/F430(V8!!!) of GT3(RS) etc etc.
In die hoek dus.

Marc

Bericht door Marc » 19 dec 2006, 11:42

Bij gelijke inhoud: Doe dan maar de 6-in-lijn. Vind ik mooier lopen. Een V8 heeft bij gelijke inhoud en vergelijkbare materialen ook gewoon een vergelijkbaar vermogen en koppel. En een iets hoger gewicht, een hogere kostprijs.

Ik ben niet kapot van V8 stampen, rochelen, etc.

Andre

Bericht door Andre » 19 dec 2006, 11:51

Ik wil alleen nog koffie.

ik ben ut de klei getrokn en gie voak noar amerika op vakantie doar riden ze allemoal met v8 en. da gelud man das soooo moai. Die roaffel met sport utloaten. En doan die powah man man dot giet zo moai. Ik mot niet tevuul bochten nemen er giet als un vroachtwoagen duur de bochten. Moar ik gie fur de poawah poawah en optische tuning mien wief vindt loaks mooi. Mien wiefke zit mooi strak in ut vel ze weogt ongevoar 145kg en kiek dan is die v8 poawah wel makkelijk.

kris

Bericht door kris » 19 dec 2006, 12:40

dréke

De ring van Brussel is de Nordschleife niet...

"De 6 inline mag dat ietsje langer zijn maar het gewicht ligt wel in het midden. Bij de v8 ligt het gewicht in breedte en drukt zo meer gewicht naar het linker en rechter voorwiel in de curven. "

ge kunt natuurlijk overdrijven eh, zoals gezegd, die 0,0001 seconde maakt niet echt veel verschil op de openbare weg...

Ik veronderstel dat jij ook niet elke keer als je de openbare weg opgaat nog snel effe gaat bouten om toch maar die 500g gewicht te verliezen? :):)

ik wil maar zeggen, om een analogie te gebruiken, dat er een wereld van verschil is tussen je vrouw aan de haard en 1 of ander pron-movie sletje...

en ra ra, met wie leef je dagelijks? :)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 dec 2006, 12:46

Hoeveel procent van de M3 werd er ook alweer in Amerika verkocht ja?
50% of zo?
Is wel duidelijk dan denk ik, die yanks moeten niks van een L6 hebben en krijgen dus hun small block V8 nu. 400pk uit een L6 was ook wel mogelijk geweest, lukt zelfs TVR nog.
Kortom: de klant krijgt waar de klant om vraagt. Enige probleem is dat de meerderheid der klanten denkt dat sportief rijden te maken heeft met een diet coke in de bekerhouder i.p.v. een regular, maar dat is niet BMW zijn probleem.

Robin

Bericht door Robin » 19 dec 2006, 12:51

LOL, Kris verwoordt 't goed. Of moet ik 't nog 1 keer uitleggen? :P

F430 is zo ongeveerd 'de' sportwagen van 't moment. Met een V8. Ja hij ligt achter je. Bij 'n M3 GTR V8 dat ding van Stueck ligt ie op z'n schoot zowaar(wat wel meevalt als ik de foto's en tech specs bekijk) en bij de Priaulx E90 WTCC racer is dat natuurlijk niet zo.(we weten wel beter)

Internet en appels en peren :P

De 3.2 L6 wordt afgelost door en 4.0 V8 begrijp ik. Hoezo zelfde inhoud?

In m'n hart was ik ook nooit 'V8 Amerikanen' gek. Maar deze betogen doen me ALWEER de koffie door uit de neus spuiten. Geweldig, en dat van lui waar ik 't weer niet van verwachtte! :P

We zitten hier niet bij McLaren als ingenieurs onder mekaar, maar hebben 't over STRAATAUTOs met sportieve inslag.

Lig in 'n deuk van de soms ietwat vreemde reacties :D :) :P

Robin

Bericht door Robin » 19 dec 2006, 12:53

Over McLaren gesproken. De JUISTE config van een motor lijkt mij nog steeds midden(achter je)

:?:

Dus we zijn in de basis al totaal verkeerd bezig met ons zo mooie merk BMW. :twisted:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 dec 2006, 13:02

Even tussendoor dan:
McLaren F1 was door EVO lezers gekozen tot all time greatest.
997 GT3 RS op plaats twee.
Het komt nooit meer goed met BMW. :twisted: :lol:

Neemt niet weg dat ik ook liever een L6 M3 zie dan een V8.
Zelfde verhaal hebben we bij de M5-rijders toch ook al gehad toen de E34 werd vervangen door de E39?
Is ook nooit wat geworden, E39 was op de Ring niet sneller, reed niet fijner etc. etc.

Maar inderdaad: straatauto = straatauto.
Moet het hard gaan, koop een Radical, desnoods met V8. :D
Komt-ie nog maar een keertje, blijft gaaf. :)
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3894389660

kris

Bericht door kris » 19 dec 2006, 13:09

hehehe :)

effe om in de V8 sfeer en crappy prestaties te blijven...

kijk naar een Z06, da's verdekke 7liter tussen de voorwielen
en rijd zo scherp als een Gillet M3 scheermesje :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 dec 2006, 13:12

Maar die heeft dat blok ook verder naar achteren liggen, en je zit zelf verder naar achteren. Auto ligt lager, is een hele andere chassisconstructie. Plus dat die motoren lichter zijn als een E36 M3 I6.

kris

Bericht door kris » 19 dec 2006, 13:18

exactly my point, Bert,

de nieuwe V8 gaat imho ook lichter zijn dan de huide S54

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2006, 13:23

Omdat het een straatauto is, is een V8 acceptabel want daarmee Rij je toch nooit op de limiet en erger je niet aan onderstuur op hoge snelheid ? zoiets ?

Kijk voor de grap eens naar het top gear filmpje elders op dit forum tussen een viper en een Z4 m roadster. Moet je eens kijken hoe die viper op hoge snelheid ondersturend zowat de bocht uitvliegt en die Z4 M roadster scherp blijft insturen.

Nu is die viper geen V8 maar nog erger een V10 (sorry Elmar :wink:)

Het gaat niet om de paar honderste van een seconde wat een auto sneller is op een circuit, het gaat om hoe die aanvoelt IRL.

Weet je wat BMW straks standaard op de M3 flikkert ? Electric power steering, om hem maar licht aan te laten voelen. Oh wat is ie agile roept men straks in koor.

Het gaat om het principe. Een grotere motor om meer auto te compenseren kan nooit lichtvoetiger worden. Alle grote BMW's die ik de laatste tijd heb gereden voelen "zwarwichtig" aan. Ja zelfs de M3 CS hoewel die nog het beste uit de verf komt. Het gaat alleen nog maar minder worden qua lichtvoetigheid.

Iedereen wil 400+ pk, maar groter, zwaarder, minder scherp op de neus, maakt allemaal niet uit want onder de noemer voorruitgang is alles geoorloofd :wink:

Weet je wanneer een V8 het best tot zijn recht komt ? Met ene glasplaat erover, als salon tafel :lol:

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2006, 13:24

eerst even koffie pakken :wink:

Tom

Bericht door Tom » 19 dec 2006, 13:26

Heeft allemaal niks met de motor te maken maar meer met de auto zelf.
DAARVAN gaat het gewicht omhoog (vanwege luxe, veiligheid, groter worden......).

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2006, 13:35

En daarom is een V8 nodig Tom en is de cirkel weer rond.

V8 is ter compensatie..

Bij deze roep ik de V8 uit tot compensatie motor van het jaar. Zo 2e bak snel halen :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 dec 2006, 13:37

Eigenlijk is dit allemaal gezeur. Want er zijn er hier maar weinig die een M3 V8 kunnen kopen denk ik zo :lol:

Plaats reactie