Het "probleem" met de superlap is het volgende: De uitlaat is in eerste instantie ontwikkelt om zo licht mogelijk te zijn en om het koppel in het middengebied te versterken. De uitlaat is eigenlijk bedoelt voor straat en "autocross". Wat de dames en heren van 5Zigen blijkbaar een goed idee vonden was: geen middendemper en een einddemper die amper een einddemper te noemen is.
Als je op onderstaande foto kijkt zie je dat er tot een flink eind in de einddemper een buis loopt dus dat het eerste deel met dempingsmateriaal amper gebruikt wordt. Daarnaast zit er een gat in de demper naar de zijkant waar ook uitlaatgassen doorheen kunnen en dat zorgt voor het gave geluid als je volgas rijdt. Als je het plaatje bekijkt kun je dus stellen dat je praktisch met een rechte pijp naar achteren te maken hebt. Dat is ook direct de reden voor de enorme hoeveelheid herrie.
Ik zie het dus niet zitten om met een uitlaat te gaan rijden die me dagelijks tot waanzin drijft.
Wat dus een optie zou kunnen zijn is de "einddemper" vervangen door een conventionele demper zoals het plaatje hieronder. Dan ben ik nog steeds voor een prikkie klaar en heb ik een hele lichte uitlaat. Daarbij vind ik een "single" gewoon helemaal te gek staan onder een S2000. Het nadeel is wel dat ze wat luider zijn dan een dubbele uitlaat. En ik weet niet of het monteren van een andere einddemper voldoende is om het geluid naar een acceptabel niveau te brengen.
Wat ik nu dus heb bedacht is het volgende: Ik wacht even tot ik mijn S2000 heb. Ik bestel zo'n ronde einddemper. Ik monteer de uitlaat en hou de nieuw aangekochte einddemper er tegenaan om te kijken of de geluidsproductie dan zover naar beneden gaat dat ik het acceptabel vind. Gebeurt dat niet stuur ik de demper terug en verkoop ik de 5Zigen onaangeroerd alsnog op Ebay. Bevalt het wel, gaat de slijptol erin en de demper erop. Zo'n demper zou ik dan dus kunnen gebruiken:
En tot slot nog een paar plaatjes van de 5Zigen.
Untitled by
Petrolhead Tom, on Flickr
Untitled by
Untitled by