Oldtimers toch mrb vrij ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ar
Auto: Prius

Re: Oldtimers toch mrb vrij ?

Bericht door Ar » 02 dec 2012, 18:00

Luco schreef:
Ar schreef:
Luco schreef:
Haha noem mij 1 auto die 3k aan mrb kost
Een G diesel.
Diesel en gasrijders zijn juist de misbruikers van het oldtimersysteem, net als die kennis van KW.
Ik beantwoord alleen je vraag.

Het heet nog steeds belastingontwijking. Het is legaal en daardoor kun je het niet belastingontduiking noemen. De wetgeving had eerder afgetimmerd moeten zijn. De mensen die goedkoop rijden kun je het niet kwalijk nemen.
Ik heb zelf een aantal oldtimers. Als het verscherpt wordt heb ik er geen moeite mee. Ik vind altijd wel dat je bestaande gevallen moet ontzien. Of het nou de oldtimer regeling is, hypotheekrenteaftrek of pensioenleeftijd. Mensen stellen zich daarop in.

raymondw

Bericht door raymondw » 02 dec 2012, 18:38

Luco schreef:Overigens puur persoonlijk, maar een Lincoln Mark IV noem ik nou niet bepaald een rijdend stukje erfgoed, maar gewoon een vieze smerige auto.
Weet ik niet; als ik puur naar de absolute uitstoot per geval kijkt zijn oude auto's i.d.d heet meest vervuilend en vanwege hun gewicht en gebruikte motortechniek grote Amerikaanse auto's al helemaal. Maar ondanks dat het ook mijn auto's niet zijn vindt ik een dergelijke uitspraak veel te ver gaan, immers iemand anders zijn keus hoeft die van mij niet te zijn (en vice-versa), ergo; "agree to disagree".
Luco schreef:Bepaalde Caddilacs of een Toronado, of wat andere merken en modellen is weer een heel ander verhaal
Daarmee beperk je de keuze tot het voor veel mensen "onbereikbare"; en juist datgene wat wel bereikbaar is, wordt door jou als vies en vuil bestempeld. Die mening mag je van mij hebben, maar de eigenaar van bovengenoemde auto gebruikt de huidige regeling juist wel waarvoor hij bedoeld is. W.s betreft het in dit geval een liefhebber van dit soort Amerikaanse auto's en is de keuze voor een Lincoln Mark IV er een geweest omdat dit haalbaar is.

Ik ken je niet persoonlijk, maar wellicht dat je anders tegen dit soort zaken gaat aankijken als je wat verder in je leven staat en de verantwoording over een gezin met schoolgaande-of studerende kinderen hebt. Dan maakt MRB-vrijstelling voor een hobby-auto wel degelijk een verschil tussen het al dan niet haalbaar zijn van een hobby. In de meeste gevallen hoeft circuit-rijden dan bijvoorbeeld niet meer zo nodig en wordt vervangen door iets wat beter naar de directe omgeving te verantwoorden is, bijvoorbeeld het rijden van toertochten.

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 19:01

Er wordt geschermd door de heer KW dat het een erfgoed is wat beschermd moet worden, nou een Lincoln mark IV is absoluut geen erfgoed hoor.

Ik heb zelf ook een aantal mrb vrije auto's dus mag mezelf gerust een "liefhebber" noemen.
Overigens ook van amerikaanse auto's, maar met alle respect, een amerikaan op gas rijden is natuurlijk maar om 1 ding, maximaal gebruik maken van de regeling, en nou zielig doen omdat mede door dat de regeling verdwijnt, beetje calimero gedrag.

Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn degene die het hardste schreeuwen tegen de veranderingen ook diegene die het meest "gebruik" hebben gemaakt van de regeling.

En als inderdaad die paar tientjes het verschil maken heb je pech, het hele leven bestaat uit keuzes en dingen wel of niet doen vanwege je financiële situatie, of dit nu een oldtimer, vakantie, circuitrijden of wat dan ook is.

raymondw

Bericht door raymondw » 02 dec 2012, 19:23

Luco schreef:En als inderdaad die paar tientjes het verschil maken heb je pech, het hele leven bestaat uit keuzes en dingen wel of niet doen vanwege je financiële situatie, of dit nu een oldtimer, vakantie, circuitrijden of wat dan ook is.
Even een citaat van mij in een ander draadje aanhalen
raymondw schreef:In principe zijn de belastingtarieven in NL veel hoger dan de ons omringende landen, buitensporig hoog, maar het is denk ik niet zozeer de MRB waar ik moeite mee heb, maar wel met het onder valse voorwendselen ingrijpen in de levensstijl van veel mensen waarbij het bijna onmogelijk wordt gemaakt om er een leuke collectie op na te houden, immers de naamgeving van de houder-schaps belasting zegt al wat over de definitie ervan en feitelijk is dat tegenstrijdig met het principe: "de gebruiker betaalt". Dat gezegd hebbende is het naar mijn mening redelijk dat een gebruiker naar ratio betaald voor het gebruik van openbare voorzieningen. Het is een open deur dat de huidige regeling daar niet in voorziet. Daar mag wat mij betreft best over nagedacht worden.......
Het betreft overigens dit draadje

Het leven bestaat i.d.d uit keuzes maken; maar als dit door de geld-verslaving van onze overheid wordt ingegeven heeft dat daar niets mee te maken, immers we weten allemaal dat het door VVD/PVDA gehanteerde 'milieu' argument complete bull-shit is. Het gaat ze alleen maar om het binnenhalen van extra geld en dat doen ze door het op onbehoorlijke wijze inbreken in de persoonlijke levensstijl van veel mensen.

Natuurlijk begrijpt iedereen (en least of all me) dat we allen ons steentje bij moeten dragen aan de huidige malaise, maar daar waar onze overheid het begrip "bezuinigingen" noemt vertellen ze er niet bij bij wie. Het betreft hier een ordinaire lastenverzwaring die geen enkel economisch doel dient, anders dan de boel nog verder afremmen door het onder valse voorwendselen verwarren van de begrippen 'algemeen belang' en de 'publieke zaak'. Bezuinigingen moeten onze overheden niet afwentelen door het verzwaren van de lasten bij de burger, maar door het snijden in de eigen organisatie waaronder het verbeteren van de efficiency, het verminderen van spilzucht en het beëindigen van experimenten. Daarnaast kan door het ontwikkelen van een goede lange-termijn visie de beperkte middelen beter ingezet worden.

Onze overheid heeft daar totaal niets van laten zien, een recent voorbeeld is dat debacle bij die Amsterdamse scholen-gemeen-schap welke een politiek verantwoordelijke heeft die het controleren heeft nagelaten. Het is erg cru dat als iemand zijn hobby moet opgeven om het complete mismanagement, waar dit slechts een voorbeeld van is, binnen de publieke sector op te vangen. Dat heeft niets met keuzes maken te maken, immers die worden vrijwillig gemaakt en dat is hier niet het geval. Deze wordt opgedrongen.
Laatst gewijzigd door raymondw op 02 dec 2012, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 19:28

Dan ga je toch meeprotesteren als het zover is, die keuze heb je toch :thumbup:

Dat het onder valse voorwendselen is heb ik ook al aangegeven, en ook dat ik het er niet mee eens ben, maar je kan er wel eeuwig over blijven janken maar daardoor verandert er echt niks, en mensen die een amerikaan op gas rijden neem ik al helemaal niet serieus als ze protesteren.

raymondw

Bericht door raymondw » 02 dec 2012, 19:40

Luco schreef:Dan ga je toch meeprotesteren als het zover is, die keuze heb je toch :thumbup:
Die keuze heb ik, en wellicht dat ik daaraan ga meewerken. Niet om een persoonlijk belang, maar wel om het algemeen belang van een grote groep liefhebbers die de huidige regeling op een juiste wijze heeft gebruikt. Die groep die tegen de geest van de regeling in zijn klassieker/youngtimer structureel voor dagelijks gebruik inzet, mag van mij het volle pond MRB betalen.

Vooralsnog steun ik de initiatieven van o.a de KNAC en de FEHAC.
Luco schreef:............ en mensen die een amerikaan op gas rijden neem ik al helemaal niet serieus als ze protesteren.
Dat is ook niet mijn keuze, maar wat verbruikt een typische AMI V8 ? Ik denk dat het financiële omslagpunt lager is dan je denkt om op LPG te gaan rijden, iets wat bovendien door een gehele sector en diezelfde overheid gestimuleerd werd omdat het z.g zo goed voor het milieu is.

Maar ik ben het met je eens hoor; de WB-vrij regeling mag van mij beperkt worden tot auto's die in originele staat zijn en LPG is dat niet, maar daar voldoet de huidige regeling van Vliet prima in; de brandstof toeslag blijft gelden. Alleen voor bestaande gevallen niet en dat is m.i een dergelijk kleine categorie dat het nergens op slaat. Is dat toch niet een klein beetje jaloezie van een grotere groep die er moeite mee heeft dat een kleine groep voordelen heeft die zij niet hebben ? :wink:

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 19:48

Vooralsnog steun ik de initiatieven van o.a de KNAC en de FEHAC
Die steun ik ook.

jos_br

Bericht door jos_br » 02 dec 2012, 21:19

Beste KW, beetje triest dat je mij elitair noemt, je kunt of wilt mijn mening niet snappen. Wanneer je de HB van een auto al niet kan (of eigenlijk niet wilt) betalen, hoe moet het dan wanneer deze stuk gaat?

Daarbij is een way of live een geweldige reden om te gaan lopen janken dat je deze niet meer kunt betalen, de hobby auto is nog steeds geen eerste levensbehoefte. V.w.b. de zg zeer zware auto's die € 3000,= moeten kosten, gewoon 3mnd schorsen en alleen de weg op wanneer nodig. Het gaat tenslotte om er soms mee te rijden........of de 60dgn kaart is ook een mooie oplossing.

Het hele gejank over het feit dat de handel compleet dood is, is met de verdwijning van het grijs kenteken ook gebeurt, dit hersteld zich om e.e.a. reden miraculeus, evenals de prijzen voor deze auto's. Alleen zullen inderdaad bijvoorlbeeld auto's zoals de veel benoemde en mogelijk veroorzaker van deze afschaffing voordeelregeling 190D niet meteen in waarde stijgen. :D

Jos.

jos_br

Bericht door jos_br » 02 dec 2012, 21:21

Luco schreef:
Die steun ik ook.

Wat heb jij voor erfgoed te bewaren dan??

Jos. :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 21:26

jos_br schreef:
Luco schreef:
Die steun ik ook.

Wat heb jij voor erfgoed te bewaren dan??

Twee vieze gare renaults :lol:
Ow ja en de enige 6 cilinder in lijn dwarsgeplaatste watergekoelde motorfiets :tooth:

PD power

Bericht door PD power » 02 dec 2012, 21:30

@KW, als je met zo'n amerikaans milieu delikt onderweg bent, mag je best belasting betalen.

Je verhaal begint nu aan alle kanten rammelen, wat een gejank, hoog tijd voor verandering, rijden betekent gewoon betalen, voor niks gaat de zon op heeft niks met elitair te maken, maar met keuzes.

Maar je staat niet open voor een andere kijk, gezien je felheid, zullen er wel andere belangen spelen.

Sterkte.

Zag trouwens nu al dat er wat van die zgn oldtimers te koop worden aangeboden, zegt wel iets over de "liefhebberij" :goodnight:

jos_br

Bericht door jos_br » 02 dec 2012, 21:47

PD power schreef:
Zag trouwens nu al dat er wat van die zgn oldtimers te koop worden aangeboden, zegt wel iets over de "liefhebberij" :goodnight:
Ach, de ene "liefhebber" gunt de andere "liefhebber" ook wat........

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 21:51

jos_br schreef:
PD power schreef:

Vooral veel mrb :zwijntje:

jos_br

Bericht door jos_br » 02 dec 2012, 21:57

Luco schreef:
jos_br schreef:
PD power schreef:

Vooral veel mrb :zwijntje:
Goed, gun ik jouw veel Renaults en slopen we meteen dit janktopic. :beer:

Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 02 dec 2012, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 22:00

Nee, alsjeblieft niet nog meer van die franse klotezooi, eigenlijk wil ik gewoon zon boerenmestwagen, maar ja met al die mrb die ik moet gaan betalen zit die M5 er niet meer in :'(

jos_br

Bericht door jos_br » 02 dec 2012, 22:10

Luco schreef:Nee, alsjeblieft niet nog meer van die franse klotezooi, eigenlijk wil ik gewoon zon boerenmestwagen, maar ja met al die mrb die ik moet gaan betalen zit die M5 er niet meer in :'(

Jankert.......

Jos.

Eigenlijk wil je gewoon een VAG auto en durf je dat hier niet te zeggen. :lol:

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 22:15

vag heb ik al gehad, en wel de goeie vag, niet zon onderstuurde wijvenaudi :hot: :lol:

jos_br

Bericht door jos_br » 02 dec 2012, 22:34

Luco schreef:vag heb ik al gehad, en wel de goeie vag, niet zon onderstuurde wijvenaudi :hot: :lol:

Mmm, gewoon jaloers dus......

Jos. :lol:

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 22:35

:lollerdelol: :lollerdelol:

Je betaald toch wel voor diesel de mrb he :tong:

jos_br

Bericht door jos_br » 02 dec 2012, 22:50

Luco schreef::lollerdelol: :lollerdelol:

Je betaald toch wel voor diesel de mrb he :tong:

Zeker! Weegt effe 1345kg, dus tel maar uit.

Jos. :df:

Tristan

Bericht door Tristan » 17 dec 2012, 17:02

Zojuist brief gehad dat na 13 Feb mijn M3 alsnog voor vrijstelling MRB valt omdat hij dan 26 jaar oud is. Dus 2 maanden betalen en dan weer MRB vrij.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 dec 2012, 18:37

toch een leuk extraatje, weer een tank benzine elke keer :D

dus vanaf volgend jaar komen 1987 (bv M3) toch/ook in de MRB vrij klasse?

KW

Bericht door KW » 25 dec 2012, 01:10

PD power

Bericht door PD power » 25 dec 2012, 09:46

"95 % van m'n klanten rijden op gas.....". tja dan geef jezelf eigenlijk het antwoord al, dan had je dit ook aan kunnen zien komen, ja en dat is ook ondernemen.

Luco

Bericht door Luco » 25 dec 2012, 10:08

PD power schreef:"95 % van m'n klanten rijden op gas.....". tja dan geef jezelf eigenlijk het antwoord al, dan had je dit ook aan kunnen zien komen, ja en dat is ook ondernemen.
Door zijn klanten wordt de regeling nu juist aangepast, dus eerst jaren verdienen aan mensen die de regels ontduiken en nu janken omdat de regels aangepast worden :please:

Plaats reactie