Dank allen.
Mark 320iS schreef: 16 jan 2020, 22:45
Heel vet! Nog nooit in zo’n ding gereden, lijkt me een hele ‘ervaring’.
Gisteren sinds lange tijd weer gereden en moest echt weer wennen aan hoe scherp en direkt de auto reageert. Dan is m'n E90 maar een afstandelijk hok met een vage bediening en modale wegligging
Marc Sierra schreef: 17 jan 2020, 11:06
Hij ziet er erg netjes uit hoor! En Evo’s blijven toch erg gaaf!
Wat voor turbo heb je er eigenlijk op zitten?
Een Forced Performance Green 73 HTA met een 84mm 'Flow Advancement Port' wel met een JB want een BB was toen nog niet op de markt. Turbodruk was 1,6 bar. Wel wordt de actuator aangestuurd door een 3 port Grimmspeed solenoid, die veel alerter en acurater z'n werk doet dan een OEM.
Robin schreef: 17 jan 2020, 10:39
Skitterend verhaal. Topauto met topspecs.
De motor valt nog wel mee, de meeste tijd is gaan zitten in het onderstel/uitlijning/handling, dat soort dingen. Dat is waar een Evo het van moet hebben. Proflex Evo 3 rollerbearing schokdempers, Ralliart onderstelcomponenten en Ralliart software voor de differentielen maar ook kleine dingen als de bevestigingsrubbers van het huis waar de versnellingspook aan het chassis gemonteerd zit tot aan de rubber bussen in het schakelmechanisme. De bevestigingsrubbers vannhet huis van de versnellingspook zijn standaard shore A30 en vervangen door rubbers met shore A 90 en de rubbers in het schakelmechanisme heb ik vervangen door SKF kogellagertjes en voor het gevoel zit de pook nu echt rechtstreeks in de bak. Enorm direkt en super veel gevoel.
Baboulah schreef: 17 jan 2020, 12:46
Hoe is het turbo gat dan? vind het altijd ultiem gave autos om te zien, maar heb de mijne met een reden wel geteld na 48 uur alweer tekoop staan, werd gek van het turbo gat dat zo een ding volledig standaard al had...
Korte vraag en hier volgt een lang antwoord
Bij een standaard motor in een Evo 7 ligt de focus vanuit de fabriek op veel koppel bij lage toeren en een relatief vlotte respons. Dus een kleine turbo (TD05HRA-16G6-9.8T) en bijpassende nokkenassen. Turbogat is daarom vrij beperkt. Een standaard 8 zucht onder de aanpassingen om globaal aan de emissie eisen te voldoen en die motor is gewoon niet plezierig cq. Evo onwaardig.
Toen m'n motor kapot ging op SpaFrancorchamps moet ik iets gaan doen: OF weer met standaard spullen opbouwen en weer kans lopen dat ie kapot gaat OF iets diks gaan bouwen. Ik wilde zoiezo meer koppel en en bredere powerband. Grotere turbo incl aanpassingen geeft wel meer koppel maar wel een smallere powerband en dat wilde ik juist niet.
Ik ben toen gaan zoeken wat voor mij het beste zou zijn. Onder een grotere turbo was niet uit te komen wilde ik (veel) meer koppel en vermogen en wat je dan ook kan doen is het slagvolume vergroten. Dat is gedaan door de slag van de krukas te verlengen met 6mm, lengte van de drijfstang en broing bleven gelijk. Ik heb toen gekozen voor een lichtgewicht gesmede 'knife edged' krukas want de originele was ook kapot. De langere slag heeft wel een negatieve invloed op de zuigersnelheden. Daarom gekozen voor een lichtgewicht zuiger met coating op de hemden om de frictie te verlagen. Door alle componenten zo licht mogelijk te kiezen dus ook dingen als vliegwiel\koppeling poelies ed. is er veel minder massa en is de respons veel vlotter zowel bij acceleren als decelereren. Er zijn motoren met dezelfde slag die probleemloos 9000 tpm draaien, maar dat geloof ik wel.
Dus door het vergrote slagvolume, lichtere componenten, superfinish op delen en andere aansturing van de wastegateactuator zijn de nadelige gevolgen van de grotere turbo redelijk beperkt gebleven. Een ballbearing turbo zou nog kunnen, maar goed. Er kan nog zoveel aan gebeuren