Tom schreef: 08 mei 2020, 11:43
Overigens gooien die dealers heel hard hun eigen ruiten in.
Dat ook zij met schaarste te maken hebben snap ik, kunnen ze ook niets aan doen.
Voorheen kochten handelaren de voorraad die ze niet kwijt konden. Dat was noodzaak omdat dealers een bepaalde hoeveelheid modellen moesten afnemen. Handelaren dwongen natuurlijk wel af dat ze soms ook gewilde modellen kregen. Inmiddels waren dealers behoorlijk afhankelijk van het groeiende aantal handelaren (die handig omgingen met internet, in tegenstelling tot dealers die daar niks van snappen).
Men zag ook dat handelaren grof geld verdienden op de gewilde modellen die ze zelf niet boven de listprice mochten verkopen. Zodoende is de huidige situatie ontstaan waarbij vrijwel alles via de achterdeur eruit gaat en niets meer via de voordeur, want daar wilde ze aan meeprofiteren. Handig voor snel geld maar op de lange termijn het domste wat je kunt doen, jezelf volledig afhankelijk maken van de handel.
Aan de andere kant heb je natuurlijk het merk zelf. Die zien ook dat dit nergens meer op slaat en hun dealers niet meer volgens de regeltjes spelen.
Omega heeft al enkele special editions direct via hun eigen website verkocht (inschrijven en betalen). Ophalen is dan nog wel via de dealer bij je in de buurt. Maar dat zijn eerste stappen naar online verkoop zonder kanalen ertussen.
Ik gok dat grote merken een paar eigen boutiques gaan beginnen op AAA locaties voor merkbeleving/afhalen en de dealer er tussenuit gaat.
Ik mag het hopen want het gaat natuurlijk nergens over om zo te handelen, geloof ook niet dat deze handelswijze vol te houden is, hoor wel meer mensen die zeggen "krijg lekker het lazarus met je premium opslag" en zo zit ik er ook in, vind het mooie klokken hoor maar ga geen 30%/40% toeslag betalen voor een klok, dan relativeer ik wel weer en hou ik het bij de huidige.
Sta zo'n 2,5 jaar bij S&C op de lijst (denk ik) voor een groene sub, stuur om de 6 maanden een berichtje maar nog steeds 0 op het rekest

...