F1 seizoen 2017

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Eric Z » 22 okt 2017, 23:35

Mari Oh Oh! schreef: 22 okt 2017, 23:33
Eric Z schreef: 22 okt 2017, 23:28 maar regels zijn regels.
De hele kwalificatie en race niet, en één keer wel. Regels zijn overduidelijk soms regels.
Kwali heb in niet gezien dus kan ik niet over oordelen. Dit leverde duidelijk veel voordeel op en was dus een zeker risico.

ProfZB

Bericht door ProfZB » 22 okt 2017, 23:39

Hij heeft fantastische wedstrijd gereden, en heeft enthusiast stukje bocht afgesneden. Tja, penalty... :shithappens:
Maar dan die interview en de commotie bij Ziggo :stom: :stom:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 okt 2017, 23:43

Ach, bij Ziggo komen ze nu met meerdere beelden waaruit blijkt dat meerdere coureurs dit tijdens de race gedaan hebben...prima toch?

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 okt 2017, 23:46

Heeft iemand een linkje naar het betreffende interview van Max?

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 22 okt 2017, 23:47

Site FIA ligt er echt uit haha.

MParallel

Bericht door MParallel » 22 okt 2017, 23:49

Eric Z schreef: 22 okt 2017, 23:28
MParallel schreef: 22 okt 2017, 23:24 Ook wel heel veel run-off asfalt.

Doe dan meteen grind of gras of vangrail. Dan kán je niet off-limit gaan zonder meteen je eigen race te beëindigen.
Jij neemt op klaverbladen ook altijd de vluchtstrook mee? Toen ik de actie zag dacht ik meteen dat het straf zou kunnen opleveren. En dat is dus ook het geval, jammer maar regels zijn regels. Ik verwacht niet dat ze er nog wat aan gaan veranderen.
Kom sowieso niet op de vluchtstrook. Allemaal zooi/grind/etc.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 22 okt 2017, 23:51

De regel is iets complexer, als ik het goed heb, "leaving the track, "GAINING AN ADVANTADGE".
Jan en alleman ging van de track, maar hadden er niet zoveel voordeel van als Max.

Bij de move op Bottas was het ook al dubieus, hij liet geen ruimte voor Valeri. Ik denk dat ie toen bewust de plek terug gaf, en er 2 knikken later langs ging.

Jammer voor de sport, maar geen poot om op te staan, ben ik bang...

Knot

Bericht door Knot » 22 okt 2017, 23:55

Tsja dit is toch wat iedereen wil zien?

Erg triest dat selectief bestraffen...

Ik zal er met de 630i voor straf een burn-out mee leggen dinsdag.

MParallel

Bericht door MParallel » 22 okt 2017, 23:56

Iemand trouwens ook die mega eagle schaduw gezien!?

Zou me niets verbazen als dat digital superimposed is. Bijna te Amerikaans om echt te zijn.

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 okt 2017, 23:56

Deze is wel leuk, even snel gevonden.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 22 okt 2017, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 22 okt 2017, 23:56

Knot wel even filmpje posten aub.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 okt 2017, 23:56

Spijkerhard schreef: 22 okt 2017, 23:51 De regel is iets complexer, als ik het goed heb, "leaving the track, "GAINING AN ADVANTADGE".
Het maakt letterlijk niks uit of je de seconde wint 2 ronden voordat je inhaalt of tijdens de aktie zelf. Is alleen een gevoelskwestie.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 okt 2017, 23:57

MParallel schreef: 22 okt 2017, 23:56 Iemand trouwens ook die mega eagle schaduw gezien!?

Zou me niets verbazen als dat digital superimposed is. Bijna te Amerikaans om echt te zijn.
Jip, ik dacht dat het een speciale drone of zo was.

vester86

Bericht door vester86 » 23 okt 2017, 00:00

MParallel schreef: 22 okt 2017, 23:56 Iemand trouwens ook die mega eagle schaduw gezien!?

ja viel mij ook meteen op! dacht in eerste instantie iets van een zeppelin achtig ding maar bij nader inzien was het iets te artificieel, te gekunstelt...

dvh

Bericht door dvh » 23 okt 2017, 00:01

Ja zag het ook maar hoorde niks in het commentaar.. was te groot om echt te zijn..

vester86

Bericht door vester86 » 23 okt 2017, 00:02

Eric Z schreef: 22 okt 2017, 23:28
Jij neemt op klaverbladen ook altijd de vluchtstrook mee?
ik niet, maar ik moet toegeven dat ik ooit wel eens iemand in heb gehaald op die manier (buitenom dus, via de "officiele" weg)

MParallel

Bericht door MParallel » 23 okt 2017, 00:11

Liggen trouwens aan de binnenzijde, kortere bocht, meer centrifugale krachten, ik pak liever de buitenbaan.

Mooiste bocht is de draai van de A50 naar de A12. 270° draai, heel kleine diameter.
Kun je mooi laten zien wat grip is.

Ok nu wel heel ot.

Knot

Bericht door Knot » 23 okt 2017, 00:25

Mike R32 schreef: 22 okt 2017, 23:56 Knot wel even filmpje posten aub.
Ben er echt helemaal klaar mee. In vakantiehuisje zelfs plastic krat op de haard hier wat een onzin.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 okt 2017, 01:20

De Eagle viel mij ook op. Dacht dat het de helikopter was en dat mijn brain me zat te fucken. Niet dus.

Fernando

Bericht door Fernando » 23 okt 2017, 02:01

Boven, de pole lap van Hamilton, onder inhaalactie van Max..

Afbeelding

ErikS

Bericht door ErikS » 23 okt 2017, 06:43

2 maten meten.
Echt heel jammer.

Tom

Bericht door Tom » 23 okt 2017, 09:16

Wat een geweldige race gister, veel gave momenten. Jammer van Ricciardo, had ook wat leuke momentjes. Bottas is een amateur blijkt wel keer op keer. Max z'n laatste inhaalactie was echt een HELDENDAAD.. ongelofelijk, laatste bocht voorbij Kimi. Jammer van de F(errrari)IA. Regels zijn regels maar het is wel met twee maten meten en kennelijk heeft daar iemand de pik op hem.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 23 okt 2017, 09:29

Alles is er wel overgezegd, erg jammer inderdaad.
Waar ik mij wel aan kan ergeren is dat ze niet consequent zijn met de track limits.

Die eagle wtf zeg :bag:
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 23 okt 2017, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 okt 2017, 09:38

Mijn verslag. Zou het gisteravond al tikken maar toen nog iets te veel adrenaline in het bloed. Nu iets afgekoeld, met de nadruk op 'iets'.

Ow, ow, ow. In een land waar Formule 1 nog niet onverdeeld enthousiast wordt ontvangen haalde Liberty Media alles uit de kast. We zagen Bill Clinton, we zagen Usain Bolt. We zagen een driversparade zoals we die nog nooit gezien hebben in F1. We zagen kwalificaties die werden uitgesteld vanwege een popconcert van Justin Timberlake. Ik moet het Liberty nageven, het was een mooie show en de intenties zijn absoluut goed.

Maar vervolgens schiet F1 zichzelf weer eens in de voet om de grootste 'performer' van de race op een absurde manier te straffen, nadat hij het publiek ter plekke en wereldwijd weer eens op de banken had gekregen met een waanzinnige prestatie. Van 16 naar 3, er is maar één iemand die dat kan.

Zoals Red Bull had berekend: Max (want dat is natuurlijk de persoon waarover ik het heb) had maximaal zesde kunnen worden nadat hij moest starten vanaf P16, vanwege weer zo'n onzinnig Formule-één-iets: de gridstraffen. Met het wegvallen van Ricciardo (weer eens een kapotte Renault motor...) dus vijfde. Maar Max laat zich niet in grafieken vatten, in rekenmodellen wat er mogelijk is. Want Max is Max. Max was gewoon weer eens de aller, allersnelste man op de baan en rukte brutaal op naar voren. Zelfs met een aparte bandenstrategie waarin hij niet eens de snelste ultrasoft heeft gebruikt en een bijzondere korte stint reed op de soft reed hij een waanzinnig tempo. Ondertussen zat ik de live timing te volgen op m'n iPad icm. de officiële Formula 1 app. Een aanrader om daar een paar euro per maand voor te betalen want de race krijgt er zoveel meer diepte van. Één oog op de TV, de ander op de live-timing. En dan zie je dat we weer een mooie finale konden gaan krijgen, met een Verstappen die weer op stoom was en de kopgroep langzaam maar zeker binnenhengelde met zeer, zeer strakke rondetijden.

En twee rondes voor het eind was het dan zover, hij zat alweer aan de staart bij Kimi. En we kennen Max. If you no longer go for a gap which exists, you are no longer a racing driver. Het is een citaat van Senna maar het zou ook van Max kunnen komen. Ik ben niet religieus maar als ik dat wel was geweest, dan had ik geloofd dat Senna van boven mee had gekeken en had genoten van wederom een Verstappen-show.

En uiteindelijk pakt hij dan Kimi in een waanzinnige move, een paar bochten voor het eind. Ik werd gek, ik stond te stuiteren in de woonkamer. What-The-FUCK. Wat een move, wat een baas.

En dan wordt je vlak na de race door een paar boekhouders van de FIA bestraft omdat je een paar centimeter buiten de lijntjes hebt gekleurd. Nogmaals: What-The-FUCK. Enerzijds trekt Liberty Media alles uit de kast om er een show van te maken, anderzijds wordt de grootste ster van de race door een paar boekhouders vakkundig onschadelijk gemaakt. Het valt niet te rijmen.

En ja, natuurlijk kun je zeggen 'regels zijn regels'. Maar dan moet je consequent zijn. Het halve veld heeft buiten de lijntjes gekleurd. Ik zag Sainz buiten de lijnen rijden bij Perez, ik zag Vettel bij de start buiten de lijnen rijden, ik zag Bottas buiten de lijnen Verstappen weer inhalen. Maar er werd niet eens een onderzoek naar ingesteld. Alles mag, behalve als die brutale snotaap van een Verstappen de move-van-de-race maakt. Dan is het ineens een probleem.

Het valt domweg niet te rijmen. Maar eigenlijk toch ook weer wel. Twee van de stewards dragen de namen Mika Salo en Gary Connelly. Salo, die uitgesproken was in zijn mening destijds dat het belachelijk was dat Max op zijn 17e debuteerde in de Formule 1. Dat kon echt niet en zou niet mogelijk moeten zijn aldus de zelf weinig succesvolle Fin.

En dan Gary Connelly. Het prototype boekhouder die een geboren antipatie lijkt te hebben richting Max Verstappen in het bijzonder. Deze man heeft een geschiedenis van discutabele besluiten richting Max. Ik ben niet juridisch onderlegd maar Macboy zou het 'vooringenomenheid van de rechter' noemen.

Ik noem Japan 2016. Het beroemde gevecht om P2 tussen Verstappen en Hamilton, waarbij Verstappen zogenaamd van richting zou hebben veranderd tijdens het remmen. Er werd door de stewards besloten om geen actie te ondernemen. Maar Gary Connelly, ook toen steward was het hier duidelijk niet mee eens. Hij is toen op eigen houtje (!) naar Mercedes gestapt. Toto Wolff was inmiddels al vertrokken van het circuit maar Paddy Lowe was er nog. Connelly adviseerde toen Lowe om als Mercedes toch protest in te dienen zodat hij dit vervolgens kon behandelen (!) om Verstappen alsnog te bestraffen. Lowe ging hier in mee, tot Wolff hier lucht van kreeg en hier gelijk geïrriteerd een streep door haalde. Maar hoe bizar wil je het hebben? Een gefrustreerde steward die achter de schermen een team probeert te bewegen protest in te dienen? Het is het verhaal van een slechte film. Maar nog slechter is dat zo'n overduidelijk vooringenomen steward in de bijzondere wereld van de FIA daarna gewoon op zijn plek kan blijven zitten.

Of neem Mexico vorig jaar, na de klucht waar Verstappen ook zo ongeveer last-minute van het podium werd gesleept. Toen is besloten dat die werkwijze weinig sjiek was en rijders tenminste de kans zouden krijgen om allen hun woordje te doen, voordat er on-the-spot dit soort verregaande beslissingen worden genomen. Maar blijkbaar is die regel ineens weer veranderd en geven we zonder enige hoor en wederhoor Verstappen nu toch weer gelijk een penalty en strafpunt op zijn licentie (!). Het valt gewoon niet te rijmen en dit zijn nog maar 2 voorbeelden. Er zijn er nog meer.

Ik kan Max dan ook niet anders dan gelijk geven door het daarna in de media keihard te spelen en deze steward een 'mongool' en 'idiot' te noemen, live op TV. Prima Max, speel het maar hoog op. Het is buigen of barsten nu, de FIA zal een besluit moeten nemen. Dit soort onprofessionele en vooringenomen stewards horen niet thuis in deze miljoenensport. Het is geen zaterdagamateurs voetbal of badminton voor 10 jarigen waar we het over hebben, het is een sport en business waarin grote belangen spelen. Deze willekeur qua straffen en duidelijk subjectiviteit bij beslissingsbevoegden kan niet langer. Ik hoop dat ze Max voor laten komen in Parijs vanwege zijn uitspraken zodat de druk alleen maar groter wordt om in te grijpen. Dan kan hij gelijk mensen als Lauda, Wurz en Andretti meenemen die zich allen uitspraken tegen deze onzin.

Maar goed, Max was weer de man van de wedstrijd. Zoals Horner zei: Max Verstappen, you are brilliant. En zo is het. Mercedes sleepte z'n vierde constructeurstitel binnen, knap gedaan. Lewis 'thank you crowd, you are amazing' Hamilton was ook weer heel sterk. Andere topper voor mij was Carlos Sainz. In het verleden vaak verguisd om zijn acties op en naast de baan maar zo debuteren bij je nieuwe team is gewoon indrukwekkend. Hij reed ijzersterk.

Over een paar dagen mogen we gelukkig alweer, ditmaal in Mexico. Weer een prima circuit voor Max om goed te scoren, zolang de boekhouders hem niet weer tegenhouden althans.

Game on!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 okt 2017, 09:58

Mooi geschreven weer, Wouter :thumbup:

Plaats reactie