BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rupie

Re: BMW E36 328i sedan [AST --> Eibach Pro-Street-S]

Bericht door Rupie » 09 feb 2012, 22:15

En een nieuwe voorruit? Onbetaalbaar :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 10 feb 2012, 00:36

Zou zonde van het geld zijn met risico dat die er na 2 driftdagen weer uit ligt ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 feb 2012, 08:40

mooi dat het onderstel goed bevalt :thumbup:

Joy

Bericht door Joy » 10 feb 2012, 12:31

Herkenbaar wat betreft het onderstel. Toen het er onder zat dacht ik aah heerlijk weer een beetje comfort. Tot je weer eens bij een bekende bocht komt waar je met het AST zonder te denken vol in kon knallen. Woeps dat voelt even wat minder gecontroleerd aan. Maar ja, zie het ene maar met andere in harmonie te brengen, dat is de kunst. Is de 328i nu geschikt voor moeder de vrouw?

Knot

Bericht door Knot » 10 feb 2012, 12:41

Ik heb wel het idee dat de dempers aardig wat stugger zijn dan de sachs dempers van het M sportonderstel. Denk dat het op Nordschleife en Zandvoort nog niet eens zoveel laat liggen alleen een biljartlaken als Assen (waar je de AST dempers bijna helemaal dicht kon draaien) dan merk je het echt.

De E34 wordt de gezinscruiser, dat is het plan maar gezien ik toch minder trackdays ga doen heb ik liever een setup die het op driftdagen beter doet en dat was bij AST niet ideaal, had je (jaja, welke gek valt daar nou over) net teveel grip.

MParallel
Auto: BMW

Re: BMW E36 328i sedan [Eibach Pro-Kit?]

Bericht door MParallel » 14 feb 2012, 03:06

Knot schreef:....Ben altijd huiverig geweest voor de M50 mod, slangetjes die net niet pasten/verlengen etc en arm lopen....
Okay deze is alweer van een tijdje terug...

Arm lopen hoef je niet bang voor te zijn. Een engels forum waar ik op zit heeft ongeveer de helft van alle 328i bezitters de M50 mod gedaan, en niemand die andere injectoren heeft geplaatst. Heb nog nooit wat over problemen gehoord.

Voor wat betreft de aansluitingen. Je hebt 2 opties. Een conversiekit kopen, of een aangepast M50 spruitstuk kopen. Handige knutselaars bouwen M50 spruitstukken om en monteren/schroeven/kitten het originele M52 "blok met aansluitingen" wat een los deel is, in het M50 spruitstuk, waardoor het een plug&play kit wordt.

Ik ben voor dat laatste gegaan, omdat ik het zoveel mogelijk origineel wil houden allemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die gedraaide alu platen zijn de verloopbrackets voor de fuel rail en voor de beugels onderaan het spruitstuk waar je crankcase pressure valve / cycloon / olie-damp scheider en stationair stappen motor aan vast zitten. De aansluitingen op een M50 wijken net iets af van het M52 spruitstuk.

Ik ben ook nog gegaan voor optionele (bij deze persoon) voor opgeboorde gaskleppen (hoofdklep + ASC+T klep, omdat ik die laatste ook wil behouden).

Het moet allemaal in het voorjaar gemonteerd gaan worden, dus ik kan nu nog niet zeggen wat het resultaat is.

Heb nog heel even bijna een Alpina B3 3.2 blok gekocht, omdat dit in de basis een M52 blok is en zo op het oog (voor de mindere kenner) bijna origineel M52 blok lijkt, maar met een leuke 265pk en toch dat zachte karakter - het is en blijft geen M3 motor). Maar daar bleek nog zoveel bij te komen (o.a. de hele uitlaat ontbrak) en ik dacht ik lijk wel gek ook. Ik tuf wel mooi door in mijn 328i.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 14 feb 2012, 08:53

@Mparallel; Waar heb je de adapterplaat gekocht als ik vragen mag?

gr

eric

Knot

Bericht door Knot » 14 feb 2012, 12:06

Ben benieuwe als het er bij jou op zit, dan moet je maar eens een keer wat plannen, wil ik het wel bekijken en beide auto's eens naast elkaar zetten.

Vind zelf het karakter van de M52 ook ideaal voor dagelijks gebruik, dat gaat wel iets minder worden onder de 4000rpm maargoed, ik wacht je ervaringen even af. Naar een Alpina blok gaan lijkt me best veel werk, zou ik zelf niet aan beginnen. Bedankt voor posten van de info, dat is nooit weg!

Onderstelletje blijkt wel echt geweldig hoor, dit had ik veel eerder moeten doen. Merk dat ik me soms schrap zet voor wat gaten in de weg terwijl dat nu gewoon niet meer nodig is! Driften ook heerlijk, initieel iets meer grip doordat de auto meer roll heeft en dus iets meer wieldruk op dat achterwiel maar daarna veel beter te controleren richting het grensbereik.

Als iemand nu 6k neer zou leggen (niet dat dat uberhaupt gebeurt) krijgen ze m niet mee :cool:

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 14 feb 2012, 12:54

@ MParallel
Wat ben je nu ongeveer kwijt voor zo'n mod?

MParallel

Bericht door MParallel » 14 feb 2012, 15:14

Eric-328 schreef:@Mparallel; Waar heb je de adapterplaat gekocht als ik vragen mag?

gr

eric
Heb ik niet. Ik heb dit kant en klaar gekocht. Dit is de (voor de engelse) bekende "Alpina 527" kit, zoals Ian bekend staat op verschillende UK based forums. Hij converteert zelf M50 spruitstukken naar deze plug&play oplossing, en freest ook zelf de verloop brackets. Ik heb kits gezien uit Duitsland waar je stripjes metaal meekrijgt als verlopen.
Jesper schreef:@ MParallel
Wat ben je nu ongeveer kwijt voor zo'n mod?
Deze kit zit rond de €600 zo uit me hoofd. Je hebt nog de keuze of je je eigen verloopblok van je eigen spruitstuk aan hem geeft (maar dat doet niemand, zodat je altijd weer terug kan naar je M52 versie) en indien je ook de gaskleppen besteld, dan kun je wel of niet je eigen sturen. Je krijgt dan een set die hij al klaar heeft en gebruikt die van jouw weer voor een andere klant.
Omdat ik al me originele onderdelen wil houden, heb ik gekozen om me eigen gaskleppen te behouden.

Deze bewerking + grotere vlinderklep zijn ook zijn eigen werk. Omdat velen mij al voor zijn gegaan met deze kit, twijfel ik ook niet aan de kwaliteit (en die ziet er inderdaad heel goed uit).

Voor het geld en het aantal pk's wat je erbij krijgt, is dit verreweg de minder euro's per pk.

Het iets verlies aan koppel weegt niet op tegen wat je erboven bij krijgt. Vanaf 4000rpm tot aan de begrenzer trekt ie door. Juist om een circuit waar je alleen maar boven die 4000rpm zit natuurlijk erg fijn.

Daarnaast is het vooral het vermogen wat je er bovenin bij krijgt, dat ie onderin veel tammer lijkt, terwijl die onderin maar amper tammer wordt, maar subjectief wel, omdat je die schop na 4k eerder nooit had.

Nu is door een (engels) forum crash me PB's weg, ik zal ff kijken of ik dat kan achterhalen, maar daarin stonden nog wat leuk statistiek betreft M52/M50 en het Alpina inlaatspruitstuk. Het M50 spruitstuk heeft een nog hogere flow dan het vele malen duurdere Alpina spruitstuk.
Al ben ik geen natuurkundige maar flow alleen hoeft natuurlijk niet alles te zeggen (flow versus snelheid etc).

Knot schreef:Ben benieuwe als het er bij jou op zit, dan moet je maar eens een keer wat plannen, wil ik het wel bekijken en beide auto's eens naast elkaar zetten.

Vind zelf het karakter van de M52 ook ideaal voor dagelijks gebruik, dat gaat wel iets minder worden onder de 4000rpm maargoed, ik wacht je ervaringen even af. Naar een Alpina blok gaan lijkt me best veel werk, zou ik zelf niet aan beginnen. Bedankt voor posten van de info, dat is nooit weg!

Onderstelletje blijkt wel echt geweldig hoor, dit had ik veel eerder moeten doen. Merk dat ik me soms schrap zet voor wat gaten in de weg terwijl dat nu gewoon niet meer nodig is! Driften ook heerlijk, initieel iets meer grip doordat de auto meer roll heeft en dus iets meer wieldruk op dat achterwiel maar daarna veel beter te controleren richting het grensbereik.

Als iemand nu 6k neer zou leggen (niet dat dat uberhaupt gebeurt) krijgen ze m niet mee :cool:
Ben ook heel benieuwd. Al het zover is laat ik het zeker weten. Al blijft mijn auto natuurlijk een vreemde vogel. Aan de ene kant ben ik alle fabrieksopties aan het inbouwen (zo goed als compleet) en wordt de auto maar zwaarder en zwaarder, tegelijkertijd wil ik er ook een beetje mee kunnen rond kunnen rijden op een circuit. Zal dus altijd een compromis zijn. Al moet ik zeggen dat de lol er niet minder om is.

Dat Alpina blok is plug&play voor zover een motorconversie. Kan ook gewoon op de standaard 328i 5-bak. Al komen er nog wel wat zaken bij. Maar makkelijker dan een M3 conversie, die ook niet al te ingewikkeld is. Het is trouwens gebaseerd op het US M3 blok. De S52 dus. Gebruikt ook het alu oliefilterdeksel, waar je dus mooi een olie temp/druk op kunt aansluiten voor die extra Alpina tellers voor de kombi. Standaard 328, met B3 blok, Alpina kombi (tacho) tot 300km/h en extra tellers. Zag het al helemaal voor me. Maar een M3 3.2 blok is aanzienlijk goedkoper en heb je nog 60pk meer. Al blijft het appels met peren vergelijken. Op YT staan wel een aantal mooie B3 3.2 filmpjes.
En op het Alpina register zag ik ook een nederlandse B3 3.2 coupe te koop staan. Die is echter in november van vorig jaar ingevoerd in nederland en eigenaar wil er nu alweer van af. Ben je toch benieuwd naar wat de reden is.
Maar ik dwaal af.

Voor dit jaar staat voor mij gepland als belangrijkste mods:

M50 inlaat + gaskleppen monteren
328i sper monteren
Eibach ARB kit aanschaffen en monteren. Wacht nog even of er een tweedehands set te koop komt.

N.B. Ik weet niet wat in nederland de vraag is naar M50 spruitstukken, maar in engeland vind je op autoslopen bijna geen M50 blok meer waar het spruitstuk nog opzit. Kijk als je een los spruitstuk koopt goed uit dat het nummer wat erop staat eindigt op 2.5. Vele proberen de 2.0 variant te slijten voor een 2.5 versie. Daarvan zijn de poorten dan wel als nog groter dan die van de M52, die van de 2.5 zijn nog veel groter. (kan natuurlijk de side-by-side vergelijkings foto niet vinden...)

PS Terwijl ik nog even naar foto's speur, zie ik dat er inmiddels handige bedrijven zoals Turner Motorsport inmiddels een eigen conversiekit op de markt hebben gebracht die het plug&play maken.
Deze adapter schroef je dus op de M50 inlaat en hier past dan weer dat blok met aansluitingen van M52 spuitstuk op.
Echter wat mij niet duidelijk is, is hoe vervolgens de verbindingen met het spruitstuk zelf verlopen. OP de foto is dat ding dicht, terwijl er toch echt gaten moeten zijn die dit verbinden met het spruitstuk...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MParallel op 14 feb 2012, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 14 feb 2012, 15:28

Staat me wel iets bij dat we eerder in dit topic het over die grotere klep gehad hebben, of in een apart M50 mod topic.

Wisten mensen ook nadelen over te vertellen volgens mij.

/gevonden.
steve smith schreef:
MParallel schreef:
Friso schreef:Schrick inlaat spruitstuk is ook een optie plug and play.
Die kun je ook pakken maar geeft minder vermogen dan zijn kit. Is geen eigen reclame van die man, het halve forum met een 328i rijdt met zijn kit.

En die Schrick is ook vele malen duurder.
Zo'n DBilas inlaat met 6 gaskleppen a la M3 is ook leuk, maar helaas wat vermogenswinst erg beperkt en heb je alleen een leukere gasreactie.

Hier even wat gegevens van Schrick vs de "Home made" kit.

Flow van spruitstuk
Standaard 328i: 185 cfm
Schrick: 250 cfm
Zijn M50 kit: 275 cfm

En de Schrick kit kost £900 zonder grotere gaskleppen. Zijn kit zit rond de €600 inc grotere gaskleppen.
Tja. Leuk verhaal maar beetje beperkt en vooral eenzijdig. Heb inmiddels gereden met eenM52+ M50 mod en een M52+Schrick spruitstuk. Ik snap dat je fapt op de cijfertjes die je lekker aan het overschrijven bent maar die vertellen niet het hele verhaal. Waarom post je niet ff de koppelkrommes erbij? Dan zul je zien dat een std. 328 onderin heel sterk is, de M50 mod hier dik op inlevert, en de Schrick ietsje minder topvermogen geeft dan de M50 maar wel het middengebied in stand houdt. M50 mod is leuk voor je circuithoer maar haalt wel juist datgene weg wat de een 328 een heerijke allrounder maakt. De smeuigheid..... Zou zelf altijd Schrick gebruiken, en zit met een idee in m'n khoofd dat op een 528i te gaan doen.

Oh en GASKLEPPEN heeft zo'n ding niet. Dat is voorbehouden aan M-motoren. De rest heeft gewoon 1 gasklep.

MParallel

Bericht door MParallel » 14 feb 2012, 15:51

^^

Oh ja die reactie ken ik nog. Heerlijk cynisch. Weet je het is simpel. Is het niks, dan kun je alles zo weer terugbouwen. Kan ook eerst nog verschil met en zonder andere gaskleppen testen en dan kiezen.

Ik ga af op de vele ervaringen op dat forum waar ik het van ken. En iedereen is laaiend enthousiast en zeggen dat het de 328i maakt zoals die had moeten zijn.

Dat je door de restrictie van het M52 spruitstuk toevallig dat koppel onderin krijgt is natuurlijk leuk, maar niet de reden dat we dat ding hebben.

En die laatste opmerking heb ik ook gepareerd, omdat niet alleen de M modellen meer dan een gasklep hebben.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 14 feb 2012, 16:27

Waarom geen M54B30 inlaatspruitstuk monteren, zoals oa. Fabian heeft gedaan?

MParallel

Bericht door MParallel » 14 feb 2012, 17:26

indobesar schreef:Waarom geen M54B30 inlaatspruitstuk monteren, zoals oa. Fabian heeft gedaan?
Geen idee. Nou eigenlijk wel: dit is de eerste keer dat ik dit überhaupt hoor. Compleet nieuw voor mij. Op nog geen enkel forum tegen gekomen.

Ben wel benieuwd hoe die zich dan verhoudt t.o.v. M50 inlaat.

Knot

Bericht door Knot » 14 feb 2012, 20:01

Die M54 inlaat past alleen op een M52TU, die zit o.a. in de Z3 2.8 en dat is het blok met DUBBEL vanos.

Fabian

Bericht door Fabian » 14 feb 2012, 20:16

Knot schreef:Die M54 inlaat past alleen op een M52TU, die zit o.a. in de Z3 2.8 en dat is het blok met DUBBEL vanos.
Knot gaat door voor de wasmachine :thumbup:

MParallel

Bericht door MParallel » 14 feb 2012, 20:23

Dan was de vraag dus onterecht. Logisch dat ik het niet ken. De vraag impliceerde dat Fabian een 328i zou hebben met deze modificatie.

Past het ook fysiek niet?

Knot

Bericht door Knot » 14 feb 2012, 21:02

Dat zou ik niet weten, wellicht dat Bert dat weet?

Is in basis natuurlijk ook een M52 maar er staat niet voor niets TU achter lijkt me.

MParallel

Bericht door MParallel » 14 feb 2012, 22:18

Knot schreef:Dat zou ik niet weten, wellicht dat Bert dat weet?

Is in basis natuurlijk ook een M52 maar er staat niet voor niets TU achter lijkt me.
Dat betreft (voornamelijk) de Vanos op de uitlaat nokkenas. Internals zullen ook op plekken wel weer verbeterd zijn.

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 14 feb 2012, 23:30

Kan iemand zien of dit een juist aangepast spruitstuk is?
Afbeelding

MParallel

Bericht door MParallel » 15 feb 2012, 03:16

Aanpassing is prima, ik vraag me alleen hardop af of dat wel een M50 spruitstuk van een 2.5 is. Ik zeg van een 2.0.

Tenzij er meerdere varianten zijn en er verschillen zitten tussen die van een 325/525/725 en 320/520, want op die foto zie je namelijk de intake temperatuur connector voorop ziiten (naast opening van de gasklep).

Als je dan naar mijn foto kijkt, zie je dat die daar onderop zit.

steve smith

Bericht door steve smith » 15 feb 2012, 05:34

De enige 725 die ik ken zit geen M50 in, maar een m51. Je weet wel, zo'n ding wat loopt op Satansap en klinkt als een LT28. Dat inlaatspruitstuk ziet er iig heel anders uit ja, er zitten bijvoorbeeld geen gaten voor injectoren in :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2012, 09:02

steve smith schreef:De enige 725 die ik ken zit geen M50 in, maar een m51. Je weet wel, zo'n ding wat loopt op Satansap en klinkt als een LT28. Dat inlaatspruitstuk ziet er iig heel anders uit ja, er zitten bijvoorbeeld geen gaten voor injectoren in :wink:

:mrgreen: :hosanna:

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 15 feb 2012, 09:08

@Jesper; Indien jullie overwegen om een m50 inlaat te monteren kunnen jullie die van mij wel even lenen om het verschil te beoordelen. Mijn auto staat nog geschorst en haal alles los om te reinigen.

groet,

Eric

yorick

Bericht door yorick » 15 feb 2012, 13:04

Ik heb ook wel een aantal van die spruitstukken door mijn handen laten gaan. Die temp. sensor is volgens mij het verschil tussen m50 van een 3 of 5 serie.

Mijn aangepaste M50 inlaat is al een aantal keer lek gegaan en ik weet zeker dat er auto's met zelf geknutselde exemplaren rondrijden die er nooit achter zullen komen, dat hij lek is. De ombouw heeft me bijna niks gekost, maar na 3x demonteren en weer opnieuw kitten (zoeken naar een kit die hecht) en afpersen was ik er helemaal klaar mee. Als hij nu weer lek gaat zet ik het originele weer terug.

Naar mijn mening doet een M50inlaat niets anders dan de powerband verleggen. Je wint misschien wat pk's maar onderin lever je koppel in.

Plaats reactie