Het is natuurlijk een beetje een gok, maar ik ga in dit soort beslissingen meestal op mijn gevoel af, en dat is altijd goed afgelopen. Zo heb ik ook mijn cecotto 7 jaar geleden gekocht
Ik vond deze op Ebay nadat ik allerlei sites (Ebay en Chrono24) door had zitten spitten over Rolex Dayjust horloges. De advertentie was eenvoudig, geen poespas, geen opsmuk, gewoon een prive persoon, geen horlogehandelaar. 75 positieve Ebay reviews.
Helaas geen doos en papieren erbij. Ik kreeg bericht van hem dat hij garandeerde dat het een originele Rolex was, en dat het goed liep. Voor wat zo'n "garantie" waard is... Maar ik heb het idee dat je zo nog sneller een origineel item koopt dan bij een online handelaar die misschien nog wel eens een horloge wil samenstellen uit delen die hij heeft liggen en dan zegt dat hij geen papieren heeft. Dan blijkt later dat jouw Rolex zo nooit geleverd kan zijn en blijkt het een samenstelling te zijn. Dat is iets wat je bij E30 M3's ook steeds vaker ziet gebeuren, al dan niet bewust.
Ik kon vanuit mijn beperkte kennis geen inconsistenties ontdekken aan de horloge en de aanbieding. Alleen dat er een saffier glas op zou zitten, terwijl ik dacht dat het kunststof moest zijn, maar dat blijkt vanaf medio jaren 80 inderdaad saffier te moeten zijn las ik zonet, dus voor een horloge uit 1990 klopt dat gelukkig toch weer. En een Oyster band schijnt minder vaak voor te komen, maar ik vond het hier consistent met de eenvoudige ring, dus geen reden om aan te nemen dat het niet zou kloppen.
Verder vind ik hem lekker understated, de combinatie van gladde ring, donkere wijzerplaat en de Oysterband is precies wat ik zocht. Ik moet zeggen dat de andere Dayjust die ik boven heb geplaatst er "lekkerder" uit ziet (blauwe wijzerplaat, geribbelde ring en Jubilee band), maar dat komt ook door de foto. De aanbieder van de mijne heeft goede, maar eenvoudige foto's genomen, ik verwacht dat hij er in het echt weer wat "lekkerder" uit ziet dan op de foto's, terwijl ik verwacht dat die blauwe tegengevallen zou zijn tov de foto's.
Nog wat foto's van Ebay: