Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P76 , GTR Video
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Ik lees hier hele goede verhalen over de DSG, je zou die ook nog kunnen overwegen ?
Gr Ron
Gr Ron
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Klopt, die was het inderdaad. Barra mustang.Djessey schreef: ↑23 dec 2021, 18:49Jij denkt volgens mij aan Adam LZ? En jep....ik weet ook waarom die er niet meer achter zit haha.Hsp schreef: ↑23 dec 2021, 07:32 Allemaal hetzelfde probleem in de basis dus. Jammer, vond het altijd wel een interessante swap. Volgens mij had een Amerikaanse youtuber ook een auto waar een HTG besturing op een automaatbak zat, maar dat project is ook een stille dood gestorven, en er is een sequentiële bak onder gekomen. Wel beroerd dat zo'n bedrijf intussen gewoon doorgaat met verkopen.
- JdBn
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Geloof dat hij sowieso al niet kapt was van het feit dat het een 'ouderwetse' automaat met koppelomvormer was en dat hij niet altijd de keuze had of er geschakeld werd of niet. Met 1000+pk onder de kap komt het niet altijd even goed uit als de bak spontaan een tandje terug besluit te doenHsp schreef: ↑23 dec 2021, 20:34Klopt, die was het inderdaad. Barra mustang.Djessey schreef: ↑23 dec 2021, 18:49Jij denkt volgens mij aan Adam LZ? En jep....ik weet ook waarom die er niet meer achter zit haha.Hsp schreef: ↑23 dec 2021, 07:32 Allemaal hetzelfde probleem in de basis dus. Jammer, vond het altijd wel een interessante swap. Volgens mij had een Amerikaanse youtuber ook een auto waar een HTG besturing op een automaatbak zat, maar dat project is ook een stille dood gestorven, en er is een sequentiële bak onder gekomen. Wel beroerd dat zo'n bedrijf intussen gewoon doorgaat met verkopen.
Kan me wel voorstellen dat de communicatie tussen bak en motor vrij ingewikkeld is maar snap wel dat je het werkend wilt krijgen. Heb ooit eens zo'n DCT ervaren (in een F80 M3) en de bak was van die hele auto hetgeen waarvan ik het meest van onder de indruk was
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Zo, even weer een klein beetje afstoffen. Ben natuurlijk ook af en toe met de rode moneypit bezig dus moet een beetje de aandacht verdelen. En zoals altijd met zulke grote projecten, het gaat een beetje in etappes wanneer het weer een beetje kriebelt.
Dus, van de week maar even begonnen met de remleidingen en het verplaatsen van de ABS pomp. Die krijgt een mooi plekje achter de stoel
De leidingen moeten nog wat netter weggewerkt worden, maar het meeste zit al op z'n plek.
Verder ook de pedalbox, gaspedaal en vloerplaten weer terug geplaatst
Met het dashboard had ik nog wel mijn twijfels, nu de stoel en het stuur veel verder naar achter zitten is het wat lastig om bij de knoppen te komen. Dus ik dacht er aan om wellicht een STW achtig carbon paneeltje te maken wat iets verder naar voren komt....maar toen dacht ik.... een custom dashboard die wat dichterbij komt is ook wel heel dik.
Hmm twijfel twijfel, hij is ook zo goedkoop niet.
400 voor de polyester variant, en dan helemaal laten flocken
of 700 voor de carbon variant, en dan alleen de bovenkant flocken zoals hier
Van beide opties is het verzenden van 200 euro al inbegrepen, das best pittig maar het moet helemaal uit Litouwen komen.
Keuzes keuzes......ik denk er nog ff over na.
En dan , overbrengingen DCT keuzes.... Ik heb dus 2 soorten DCT tot mijn beschikking, korte en lange vertanding. Beide even (on)betrouwbaar. Zie hieronder de 2 opties
Ik kan dus bijvoorbeeld de LANGE versie pakken, en dan moet ik het diff ombouwen naar een 4.10 overbrenging voor onderstaande resultaat
Of ik pak de korte bak, en een 3.15 sperdif wat ik nog heb liggen. Dan zou ik dit krijgen
Ik neig naar de korte bak met 3.15, maar de topsnelheid is wellicht wat aan de lage kant. Maarja aan de andere kant, die 260 tik ik op Zandvoort en Assen denk ik net niet aan. En dat is wel waar ik voor 90% rij.
Dus ja! Dat was het wel. Ondertussen druk bezig om de mechatronic computer (voor in de DCT bak) klaar te maken zodat ik een bak kan kiezen, en de bak achter de motor kan drukken. Dan pas kan het hele zooitje weer de auto in!
Dus, van de week maar even begonnen met de remleidingen en het verplaatsen van de ABS pomp. Die krijgt een mooi plekje achter de stoel
De leidingen moeten nog wat netter weggewerkt worden, maar het meeste zit al op z'n plek.
Verder ook de pedalbox, gaspedaal en vloerplaten weer terug geplaatst
Met het dashboard had ik nog wel mijn twijfels, nu de stoel en het stuur veel verder naar achter zitten is het wat lastig om bij de knoppen te komen. Dus ik dacht er aan om wellicht een STW achtig carbon paneeltje te maken wat iets verder naar voren komt....maar toen dacht ik.... een custom dashboard die wat dichterbij komt is ook wel heel dik.
Hmm twijfel twijfel, hij is ook zo goedkoop niet.
400 voor de polyester variant, en dan helemaal laten flocken
of 700 voor de carbon variant, en dan alleen de bovenkant flocken zoals hier
Van beide opties is het verzenden van 200 euro al inbegrepen, das best pittig maar het moet helemaal uit Litouwen komen.
Keuzes keuzes......ik denk er nog ff over na.
En dan , overbrengingen DCT keuzes.... Ik heb dus 2 soorten DCT tot mijn beschikking, korte en lange vertanding. Beide even (on)betrouwbaar. Zie hieronder de 2 opties
Ik kan dus bijvoorbeeld de LANGE versie pakken, en dan moet ik het diff ombouwen naar een 4.10 overbrenging voor onderstaande resultaat
Of ik pak de korte bak, en een 3.15 sperdif wat ik nog heb liggen. Dan zou ik dit krijgen
Ik neig naar de korte bak met 3.15, maar de topsnelheid is wellicht wat aan de lage kant. Maarja aan de andere kant, die 260 tik ik op Zandvoort en Assen denk ik net niet aan. En dat is wel waar ik voor 90% rij.
Dus ja! Dat was het wel. Ondertussen druk bezig om de mechatronic computer (voor in de DCT bak) klaar te maken zodat ik een bak kan kiezen, en de bak achter de motor kan drukken. Dan pas kan het hele zooitje weer de auto in!
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Vandaag maar even verder gegaan met de bakken
De mechatronic is zo goed als klaar, nog even tijd om de stekker te pinnen en dan kan hij in 1 van de 2 bakken. Zoals je ziet op onderstaande foto is er een custom ring gefreesd waardoor er een deutsch stekker op de plek van de originele stekker kan komen
Daarnaast nog een kleine domper, ik had een speciaal custom dubbel-massa vliegwiel laten bouwen (of naja, gedempt vliegwiel) in polen. Bestond nog niet, dus vanaf 0 moeten laten ontwerpen.
Helaas, blijkt dat ze een klein rekenfoutje hebben gemaakt waardoor de lengte niet klopt. De hadden het vliegwiel TOT de splieas gemaakt, ipv eroverheen, immer moet hij wel over het asje vallen. Dus daar moet ook een nieuwe voor komen
Tot slot had ik enkele weken terug met de voorbereiding voor het spuitwerk de lak aan de motorruimte vernaggelt door iets te veel hitte in het metaal te krijgen. Dus ik dacht, dat lossen we wel op door hitte werend tape op het bulkhead te plakken. Maarja, silver of goud? En iemand enig idee wat een degelijk merk is?
De mechatronic is zo goed als klaar, nog even tijd om de stekker te pinnen en dan kan hij in 1 van de 2 bakken. Zoals je ziet op onderstaande foto is er een custom ring gefreesd waardoor er een deutsch stekker op de plek van de originele stekker kan komen
Daarnaast nog een kleine domper, ik had een speciaal custom dubbel-massa vliegwiel laten bouwen (of naja, gedempt vliegwiel) in polen. Bestond nog niet, dus vanaf 0 moeten laten ontwerpen.
Helaas, blijkt dat ze een klein rekenfoutje hebben gemaakt waardoor de lengte niet klopt. De hadden het vliegwiel TOT de splieas gemaakt, ipv eroverheen, immer moet hij wel over het asje vallen. Dus daar moet ook een nieuwe voor komen
Tot slot had ik enkele weken terug met de voorbereiding voor het spuitwerk de lak aan de motorruimte vernaggelt door iets te veel hitte in het metaal te krijgen. Dus ik dacht, dat lossen we wel op door hitte werend tape op het bulkhead te plakken. Maarja, silver of goud? En iemand enig idee wat een degelijk merk is?
- Martijn_bmw
- Berichten: 27403
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Blijft een bizarre klus! Leuk dat je blijft updaten
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
ik denk dat echt bladgoud wel toepasselijk is met hoeveel tijd/zweet/bloed/tranen/geld je hier in hebt gestopt.
- MParallel
- Berichten: 8242
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
-
- Berichten: 1229
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Echt een droomproject dit, al zal het ook weleens een nachtmerrie voor je zijn
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P65 Onbedoelde essay over DCT
Dit weekend een volle dag bezig geweest om de DCT bak af te maken, ik heb gekozen voor de korte vertande bak.
Interne bedrading was al gedaan
Zo, dat is 1 DCT bak af en klaar om achter de motor te gaan.
Heb ook nog een CNC gefreesde carterpan, oliefilter dop, en oliekoeler leiding adapter besteld voor de DCT bak. Die plastic pan blijft maar lekken, ook al zet je er een nieuwe op.
Nou met de keuze voor deze bak, moet ik dus een andere eindoverbrenging monteren in het diff. (anders heb ik een topsnelheid van 150). Ik heb nog een 3.15 liggen, en daarmee kom ik op onderstaande
In z'n 7 kan ik hem nog wel even in de toerenbegrenzer hangen a 6800 toeren, dan zit ik op 270 km/h.
Ik twijfel nog lichtjes om voor een nog korter diff te gaan, 2.98 ipv 3.15. Maarja die heb ik weer niet liggen, en vaak boven de 270 gebeurt toch niet. (Op assen en CPZ al helemaal niet)
Nou, nu is het weer wachten tot ik mijn nieuwe (dit maal, hopelijk goede) vliegwiel binnen heb. Dan kan de bak erachter en de motor erin!
Interne bedrading was al gedaan
Zo, dat is 1 DCT bak af en klaar om achter de motor te gaan.
Heb ook nog een CNC gefreesde carterpan, oliefilter dop, en oliekoeler leiding adapter besteld voor de DCT bak. Die plastic pan blijft maar lekken, ook al zet je er een nieuwe op.
Nou met de keuze voor deze bak, moet ik dus een andere eindoverbrenging monteren in het diff. (anders heb ik een topsnelheid van 150). Ik heb nog een 3.15 liggen, en daarmee kom ik op onderstaande
In z'n 7 kan ik hem nog wel even in de toerenbegrenzer hangen a 6800 toeren, dan zit ik op 270 km/h.
Ik twijfel nog lichtjes om voor een nog korter diff te gaan, 2.98 ipv 3.15. Maarja die heb ik weer niet liggen, en vaak boven de 270 gebeurt toch niet. (Op assen en CPZ al helemaal niet)
Nou, nu is het weer wachten tot ik mijn nieuwe (dit maal, hopelijk goede) vliegwiel binnen heb. Dan kan de bak erachter en de motor erin!
- 328Ti
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Wat een uithoudingsvermogen heb je, bijna op het masochisme af.
Benieuwd of ie nu heel blijft. Heb je gelijk een mooie niche business erbij lijkt me
Benieuwd of ie nu heel blijft. Heb je gelijk een mooie niche business erbij lijkt me
- Harrie D
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Doorzettingsvermogen ontbreekt het niet aan idd.
Die 7 is wel echt een idiote overdrive in beide bakken trouwens, zou bijna kiezen (gezien het koppelrijke blok) om m met de lange bak te vertanden op een top in de 6 en de 7 maar meesjouwen als ballast.
Denk dat je in de praktijk dan alleen maar 3 tm 6 gebruikt.
Die 7 is wel echt een idiote overdrive in beide bakken trouwens, zou bijna kiezen (gezien het koppelrijke blok) om m met de lange bak te vertanden op een top in de 6 en de 7 maar meesjouwen als ballast.
Denk dat je in de praktijk dan alleen maar 3 tm 6 gebruikt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 27403
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
weer heel mooi gemaakt, echt een enorm oog voor detail
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Hahah dank!Harrie D schreef: ↑07 feb 2022, 14:30 Doorzettingsvermogen ontbreekt het niet aan idd.
Die 7 is wel echt een idiote overdrive in beide bakken trouwens, zou bijna kiezen (gezien het koppelrijke blok) om m met de lange bak te vertanden op een top in de 6 en de 7 maar meesjouwen als ballast.
Denk dat je in de praktijk dan alleen maar 3 tm 6 gebruikt.
Nou de bak die ik nu heb is de 7e versnelling 1:1 (dus geen overdrive)
en de lange M4 bak die ik heb liggen is de 5e versnelling 1:1 (dus 6 en 7 overdrive)
Ik denk dat ik het gewoon zo ga proberen met de 3.15 overbrenging
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Ben er wel echt klaar mee hoor, bij het geringste idee dat het weer zo'n 5 maanden tuningprocces gaat worden dan gaat er meteen een handbak onder.
- 328Ti
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Haha idd. Ik kreeg het idee dat je m onder de knie had en iets unieks in handen hebt
- 2226cc
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Wat houd je tegen om bijvoorbeeld een 8hp90 of 70 bak te gebruiken? Daar rijden best al wat mensen succesvol mee rond.
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Ja 8hp werkt top, maar dat is weer een echte automaatbak, Langerzamer en meer vermogensverlies (allemaal absoluut minimaal natuurlijk). Maar ik wil echt geen automaatbak hebben
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Dat kan je compenseren door een veel kortere eindoverbrenging.
je schakeltijden zijn toch onmeetbaar (vergeleken bij de ouderwetse roerbak) dus zou ik je op dat gebied geen zorgen maken.
Dan heb je maar 30km/h verschil tussen de versnellingen.. maar gaat wel als een malle naar je topsnelheid.
- smiley
- Berichten: 9264
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Mooi werk weer.
Ik neem aan dat je op CPZ het rechte stuk de 7e toch nog heel even nodig hebt?
Ik neem aan dat je op CPZ het rechte stuk de 7e toch nog heel even nodig hebt?
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
- Djessey
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Zo, ik dacht laten we vast voorruit lopen op de feiten. Dus een bus vol met slicks opgehaald in mijn maat
Of het veel zin heeft weet ik niet, maar ik heb ze maar iets vochtig gemaakt, en daarna ingepakt en droog uit de zon in de stalling gelegd
Wat een klote werk
Of het veel zin heeft weet ik niet, maar ik heb ze maar iets vochtig gemaakt, en daarna ingepakt en droog uit de zon in de stalling gelegd
Wat een klote werk
- Martijn_bmw
- Berichten: 27403
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P66 Weer een nieuwe DCT bak gebouwd
Zo dat zijn er een paar