BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- Bert ///M3
Re: BMW E36 328i sedan [Doet het weer!]
Die draagarmen is een typische E36 kwaal als je veel op een circuit gaat rijden. Dus af en toe eens vervangen kan geen kwaad.
- Knot
Spul heeft het toch 40.000km volgehouden (incl hoop op straat maar toch). Had het al eens eerder gezien op een andere E36 maar dacht dat het kwam omdat die er vaak hard af ging het grind in.... kan iedereen dus gebeuren. Wel lastig om de auto uberhaupt van circuit af te krijgen dat bleek maar weer.
- yorick
Wordt de hele draagarm dan vervangen, of alleen de kogel? Of is die kogel niet te vervangen?
- GarreTT
Originele E36 draagarmen moet je compleet vervangen. Die van een E30 passen geloof ik ook en daarvan kun je de kogels apart vervangen.
- Knot
Er zitten nu 2 nieuwe E30 draagarmen onder. Volgens mij kan je juist de E36 armen de kogel eruit persen en de E30 is dat vast.
Ik wilde het zekere voor het onzekere en heb ook links compleet vervangen, heb je er in ieder geval alles aan gedaan om het te voorkomen, nu was het op Papenburg, volgende keer is het misschien een klaverblad
Gistermiddag de bumper nog even aan elkaar gehecht met tiewraps en een nieuw binnenspatbordje erin gezet, zat nog met duckt aan elkaar na de klapband. Auto staat er weer netjes bij.
Ik wilde het zekere voor het onzekere en heb ook links compleet vervangen, heb je er in ieder geval alles aan gedaan om het te voorkomen, nu was het op Papenburg, volgende keer is het misschien een klaverblad

Gistermiddag de bumper nog even aan elkaar gehecht met tiewraps en een nieuw binnenspatbordje erin gezet, zat nog met duckt aan elkaar na de klapband. Auto staat er weer netjes bij.
- Reind
Ik heb behoorlijk wat e36 race ervaring. En het is idd aan te raden om de draagarmen eens in de zoveel tijd te vervangen. Ik doe het 1x per 2 seizoenen. Ik schroef er een e30 draagarm onder. Heb meer dan 5x gezien en zelf 1x meegemaakt dat er 1 brak. Bij mij gebeurde het met 150KM/h op de klok tijdens aanremmen bij de Bult op Assen. Geen fijne ervaring kan ik je vertellen maar gelukkig wel een veilige plek. Met wat schade tot gevolg:

- GTRene
waar breekt zo'n draagarm af dan?
- Reind
Meestal bij de fusee. Er is meestal wel iets aan vooraf gegaan. Zoals bij mij een klein tikje wiel/wiel bij de start. Omdat er bijna altijd wel "iets" gebeurt op het circuit/driftparcour is periodiek vervangen wel beter. 100x hard over een crubstone rijden kwalificeert zich ook als ''iets''.
- Knot
Curbstones neem ik maar sporadisch maar dat driften, en dan niet bocht uit op het gas driften maar hele rechte stukken blijven gooien en smijten dat vinden ze denkik ook niet lekker.

Bij mij was de draagarm rechtsvoor dus op de lange pen afgebroken waar die aan de kogel zit (stuk wat in het subframe gaat).
Bij mij was de draagarm rechtsvoor dus op de lange pen afgebroken waar die aan de kogel zit (stuk wat in het subframe gaat).
Laatst gewijzigd door Knot op 27 jun 2011, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
ow? dus die pin wat in het draag rubber gaat zeg maar?
- Knot
Ik teken het er wel ff bij op het internet 

- GTRene
whaha,
die 2 punten dus, en jij had het bij die pin/kogel.
lijkt me inderdaad een scary ervaring

die 2 punten dus, en jij had het bij die pin/kogel.
lijkt me inderdaad een scary ervaring

- Knot
Anders dan bij Reind dus.. en bij het ronde rubber heb ik hem nog niet zien breken, daar kan ie hooguit uitschieten omdat ie op de binnenste hoek breekt waar ik m dus had.
Bang was ik daar niet, op Papenburg kan er haast niks gebeuren, ga er ook wel eens met 140/150 vanaf, dan spin je om je as en zorg je dat je niet stuurt als je het grint in gaat....ergste wat kan gebeuren is dat je op zn dak ligt dan moet je even geduld hebben met je gordel losmaken maar als je het een beetje kan dan is de meeste snelheid er op het asfalt al uitgeremd/uitgespind.
Lijkt me erger als je het idd tijdens cuprace of vrij rijden hebt waar niet zo'n riante grintbak aanwezig is rondom het gehele circuit.
Bang was ik daar niet, op Papenburg kan er haast niks gebeuren, ga er ook wel eens met 140/150 vanaf, dan spin je om je as en zorg je dat je niet stuurt als je het grint in gaat....ergste wat kan gebeuren is dat je op zn dak ligt dan moet je even geduld hebben met je gordel losmaken maar als je het een beetje kan dan is de meeste snelheid er op het asfalt al uitgeremd/uitgespind.
Lijkt me erger als je het idd tijdens cuprace of vrij rijden hebt waar niet zo'n riante grintbak aanwezig is rondom het gehele circuit.
- Reind
Bij mij is toch behoorlijke schade ontstaan (zoals te zien op de foto). Wanneer er geen verbinding meer is tussen draagarm en fusee heeft de veerpoot nergens meer om op te leunen zegmaar, daarnaast is de sporing van het wiel ook in 1 x random. Kun je je een beetje voorstellen wat er dan gebeurt 

- Martin van der Zwaard
Reind, was is dan het verschil met die van een E30??
Wij crossen namelijk met een 318TI en daar brak ook een draagarm van. Dat spul kan niks hebben inderdaad. Zijn die van een E30 gewoon van gietijzer ofzo??
Wij crossen namelijk met een 318TI en daar brak ook een draagarm van. Dat spul kan niks hebben inderdaad. Zijn die van een E30 gewoon van gietijzer ofzo??
- Knot
Voor zover ik weet heeft de E36 arm een kogel met rubber wat voor comfort zorgt en de E30 arm een harde kogel aan het wiel.
- Martin van der Zwaard
Oké, maar het materiaal van de arm zelf is dus niks anders??
Bij ons was de arm zelf gewoon door midden

- Sjef
Rijd zelf met de e30 draagarmen van Meyle en die zijn ook stevig. Heb idd 1x een breuk gehad op de draagarm (Arm zelf volledig doormidden) maar daar ging dan ook wel een grove tik op het wiel vooraf. Wiel heeft dat ook niet overleefd zeg maar
.

- GTRene
wet niet eens wat voor type draagarm ik op de Hartge heb, weet qwel dat de wielbasis 1cm langer is dan standaard...
en ow, men stuurstang afgebroken is, maja had het stuur ook helemaal links staan toen ie de muur/banden in kwam en verder draaide (rechtsom) en dus ook tegen het wiel kwam.
als alles rond is moet ik die stuurstang en eindstang sowieso eerst ff vervangen, dan kun je hem weer sturen/drukken, nu gaat dat wat lastig
en ow, men stuurstang afgebroken is, maja had het stuur ook helemaal links staan toen ie de muur/banden in kwam en verder draaide (rechtsom) en dus ook tegen het wiel kwam.
als alles rond is moet ik die stuurstang en eindstang sowieso eerst ff vervangen, dan kun je hem weer sturen/drukken, nu gaat dat wat lastig

- Knot
De arm was niks mee aan de hand, puur de pen die gebroken was, daar komt ook de kracht op, zeker als je gaat driften/pendelen. Hoor meer verhalen over slechtere kwaliteit meyle vandaar dat ik het bij origineel houd.Martin van der Zwaard schreef:Oké, maar het materiaal van de arm zelf is dus niks anders??
- Sjef
Denk dat de originele net zo hard breken bij de klap die de auto toen maakte hoor.
Ik heb er iig geen problemen mee en Meyle is tot zover ik weet GOEDE imitatie. ZIjn zat slechte imitatie merken idd.
Edit: Was trouwens een originele draagarm die brak, daarna Meyle gepakt. Tot op heden geen klagen.
Maar idd vervang ik ze eind van het seizoen wel preventief ja.
Ik heb er iig geen problemen mee en Meyle is tot zover ik weet GOEDE imitatie. ZIjn zat slechte imitatie merken idd.
Edit: Was trouwens een originele draagarm die brak, daarna Meyle gepakt. Tot op heden geen klagen.
Maar idd vervang ik ze eind van het seizoen wel preventief ja.
- Martin van der Zwaard
Meyle hoor ik ook geen positieve verhalen over.
Wij verkochten het hier ook maar kregen vaak fuseekogels en draagarmen terug binnen een jaar (Mercedes).
Waar het ons even om gaat is, of we zelf wat moeten gaan fabriceren of dat er ook standaard draagarmen zijn van teviger materiaal. Die standaard dingen zijn voor de autocross gewoon te slap.
Wij verkochten het hier ook maar kregen vaak fuseekogels en draagarmen terug binnen een jaar (Mercedes).
Waar het ons even om gaat is, of we zelf wat moeten gaan fabriceren of dat er ook standaard draagarmen zijn van teviger materiaal. Die standaard dingen zijn voor de autocross gewoon te slap.
- Reind
Draagarmen blijven een zwak punt. Maar ze krijgen natuurlijk ook echt flink op hun donder die draagarmen. Ga eens na wat zo'n ding te verduren krijgt met hard remmen, latrale krachten, kulen, bulten etc.
Maar om zelf iets te gaan fabriceren lijkt me ook niet handig. Ga er vanuit dat BMW er echt wel goed over heeft nagedacht. Maar dat het een zwak is blijkt wel uit de modicifactie dat bij de e36 draagarm de kogel los te vervangen is waardoor je bij speling niet de hele draagarm hoeft te vervangen.
Gewoon nieuwe e30 armen erop. Hierbij zit de fusee kogel "echt" in de draagarm verwerkt en kan achteraf niet meer, zoals bij de e36 arm wel, worden vervangen. .
Maar om zelf iets te gaan fabriceren lijkt me ook niet handig. Ga er vanuit dat BMW er echt wel goed over heeft nagedacht. Maar dat het een zwak is blijkt wel uit de modicifactie dat bij de e36 draagarm de kogel los te vervangen is waardoor je bij speling niet de hele draagarm hoeft te vervangen.
Gewoon nieuwe e30 armen erop. Hierbij zit de fusee kogel "echt" in de draagarm verwerkt en kan achteraf niet meer, zoals bij de e36 arm wel, worden vervangen. .
- Martin van der Zwaard
Jij bedoelt dan de fuseekogel neem ik aan. Niet de kogel die in de arm zelf zit bij het subframe.
Zelf wat maken kan prima hoor. Het is voor op de autocross. Ding hoeft dus niet super te rijden enzo, als het maar heel blijft.
Zelf wat maken kan prima hoor. Het is voor op de autocross. Ding hoeft dus niet super te rijden enzo, als het maar heel blijft.
- GTRene
zijn er niet van die speciale motorsport dingen uit de E30?Martin van der Zwaard schreef:Jij bedoelt dan de fuseekogel neem ik aan. Niet de kogel die in de arm zelf zit bij het subframe.
dacht dat er ergens een site was die dat soms 2de hands verkocht...maja heb zoveel linkjes op men pc dat het een speld in de hooiberg is