BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
HSR

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door HSR » 09 nov 2008, 00:04

Aernoudt schreef:
Steven Nauta schreef:Ja misschien heb je gelijk Allen. Op Zolder heb ik met Tristan meegereden in de 325i met KW var 2, deze is al beduidend beter dan de B8 set. Zonder stabi's blijft de koets gewoon heerlijk strak liggen. Nu is het verschil van een KW set (850e) of een AST set aanzienlijk, maar aangezien het serieuzere circuit werk ben ik misschien eerder geneigd om voor de AST set te gaan. Aangezien ik volgend jaar ook wel met semi's wil gaan rijden, verschil van straatbanden (mijn e36) en semi's (Tristan e36) stond ik écht versteld van!
De dempers (BilsteinB8) zijn beter dan de dempers die in een KW variant 2 zitten ;) Denk dat je gevoel tav beter rijden komt door de vering: die is echt een stuk beter (schroefveren met grotere sterkte) dan sportdempers met verlagingsveren. (zijn altijd te slap eigenlijk..)

Goede schroefset doet inderdaad heel veel met je auto; lekker gevoel geeft dat, de communicatie met de weg en de controle die je over de auto krijgt !

Veel plezier met de aanpassingen ! Gaat goedkomen zo te lezen :thumbup:
Misschien een moeilijke vraag maar hoe acht je de verschillen tussen de 3 genoemde producten ?

Dus; verschil tussen B12 en KW v2, en KW v2 en AST sportsline 2.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 03:14

Dag en nacht. Vooral als je op semi's of slicks gaat rijden valt zo'n B12 of KW2 onderstel echt hopeloos door de mand.

Ik zeg dat wel vaker maar niemand wil er aan. De meesten blijven eideloos door klootviolen met hun onderstel, straatdempers, werkt niet dus maar dikkere stabi's enz. Kost klappen vol met geld. Terwijl je gewoon echt beter af bent met een goede set racedempers plus op maat veren. Oke je moet er even wat geld voor op tafel leggen. Maar mijn advies is altijd vergeet al die rommel zoals dikke stabi's enz. Koop de beste set schokdempers die je betalen kan, dat maakt echt het grootste verschil. Dikke stabi's etc kan dan altijd nog wel een keer als je geld over hebt.

@Joy: Jij zal achter sportline I hebben denk ik? Anders zou je achter ook coil over moeten hebben dacht ik.

Rupie

Bericht door Rupie » 09 nov 2008, 08:02

Hoe comfortabel/oncomfortabel is zon AST set tov de B8/B12 set?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 10:43

Ruben schreef:Hoe comfortabel/oncomfortabel is zon AST set tov de B8/B12 set?
Hangt van je demping instellingen af ! Maar je kunt er van uitgaan dat het meestal minder comfortabel is. Kan ook niet anders: strakke wegligging en comfortabel is geen mogelijke combinatie, wat sommige fabrikanten ook willen doen geloven. Altijd een compromis/balans tussen die 2. Hoe strakker de wegligging, hoe minder het comfort...

Ik rijd zelf altijd met dikkere stabi's en een goed onderstel.
Een B16, AST, ... onderstel werkt zoals Bert ook al aangeeft nu eenmaal beter dan een straat setje.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 nov 2008, 10:53

Mooie upgrades Joy 8)

Halen we hier niet een aantal zaken door elkaar trouwens? Steven heeft Eibach veren met B8 dempers (geloof ik) en ik kan me voorstellen dat de veervoorspanning van Eibach voor puur en alleen circuit te zacht is en teveel rol geeft. Veren met meer veervoorspanning (H&R?) zullen dan al een vooruitgang zijn lijkt me. Volgens mij heb ik wel de combi met H&R (en B8) onder de Golf zitten en om heel eerlijk te zijn, veel minder comfort zou ik niet willen. Ik moet er ook gewoon mee naar de Ring kunnen :mrgreen:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 11:24

Klopt Niels: de H&R veren zijn meestal wat harder dan de Eibach's

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 11:57

Dat verschil is alleen op het grotere plaatje niet zo groot. Bij BMW E36 verlagingsveren praat je over veerstijfheden aan de voorkant van 30 tot 40 N/mm. Straatschroefset zit je meestal aan 70 N/mm, bij zoiets ala Sportline 2 met een trackday / dagelijks gebruik seting zit je ergens op 90-110 N/mm. Ga je naar racevering dan zit je op 150 N/mm tot over de 200 N/mm afhankelijk van wat voor motor je hebt, slicks / semislicks, wel of geen downforce etc.

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 12:00

Bert, ik heb achter ook coilover zitten. Past prima. Dus een volledige set. En je hebt helemaal gelijk, je kan veel beter doorsparen voor zo een set. Maakt zoveel verschil.

Aernoudt zou dit setje bekend voor moeten komen, want het zat eerst op zijn blauwe 318is :wink: Omdat de setting al aardig goed staat voor mijn auto was het slechts veren aanpassen. Aernoudt z'n auto was wat harder afgeveerd.

De dempers staan vrij zacht en voor mijn gevoel is de auto niet veel oncomfortabeler geworden. Sommige oneffenheden worden veel beter glad gestreken dan voorheen. Een drempel is weer wel stugger.

Even een paar foto's voor het idee:

De brandblusser gemonteerd op een plaat die normaal gesproken wordt gebruikt om strafgewicht op te schroeven.

Afbeelding

De Sparco, staat vast op het frame. Geen schuifslede. Lekker laag, en stevig.

Afbeelding

De dempertoren.

Afbeelding

De achterdemper.

Afbeelding

De voordemper.

Afbeelding

De rijhoogte van diverse hoeken gezien.

Afbeelding
Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 12:07

Hm oke, als jij 100 N/mm achter had op coil over dat is flink ja :) Voelt hij dan niet ontzettend listisg op de limiet?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 nov 2008, 12:10

Dat weet ie nog niet :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 12:11

Die 100 N/mm veren zaten eerst op de 318is bij Aernoudt. Bas had de set op mijn auto gezet en vond de achterkant te springerig. Hij heeft er zachtere veren opgezet, weet even niet hoeveel zachter. Maar de achterkant is nu heel stabiel. Ik kan nu weer beter op de front-end grip rijden. Voorheen was het alleen maar overstuur, verre van ideaal.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 12:22

Joy Jolliffe schreef:Die 100 N/mm veren zaten eerst op de 318is bij Aernoudt. Bas had de set op mijn auto gezet en vond de achterkant te springerig. Hij heeft er zachtere veren opgezet, weet even niet hoeveel zachter. Maar de achterkant is nu heel stabiel. Ik kan nu weer beter op de front-end grip rijden. Voorheen was het alleen maar overstuur, verre van ideaal.
Zijn alleen de achterpoten overgezet toen dan ? Had voor een stuk harder dan achter staan (ivm de balans in de auto).. De poten van op die foto zijn niet mijn achterpoten geweest (andere kleur veren)
(vermoedelijk door Bas aangepast zodat Olaf er beter mee kon rijden)

318iS met goed onderstel is naar mijn mening de ultiem sturende auto die je kunt hebben :df:
(tenzij je een budget hebt dat 'tig' keer hoger ligt; onder de 30 / 40 K euro niet in elk geval)
Zit daarom ook al tijdje in 2-strijd: sturen versus toch wat meer vermogen... (SX versus 318iS) hartverscheurend.. :( :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 12:30

200 SX wegdoen.

Daarvan een S14 kopen. Die in je 318iS hangen.

Probleem opgelost wbt sturen en vermogen :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 12:33

Als het goed is zijn dit wel jouw dempers. De veren zijn gewisseld voor een slagje zachter. Zou dus de andere kleur kunnen verklaren.

Voorkant stond al goed.

Het is gewoon schitterend om korte bochten aan te snijden en dan met een polsje tegenstuur er weer snaarstrak uit te komen :thumbup:
Lange bochten moet ik nog even ontdekken waar de grens precies ligt.

Een 318is met 180-190 pk is echt fantastisch. Maar dat wat Bert net zegt heb ik al uitgezocht, dat kan :angel: :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 12:34

Je kan daar zelfs kant en klare ombouwsets voor krijgen. M3 Compact cup rijd daarmee, S14 in een E36 318Ti :)

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 12:36

Linkje ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 12:41

http://www.compactm3cup.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn wel kits voor een compact, maar het meeste past ook op een coupe of sedan. Alleen het plaatwerk zal niet passen.

Maar wat je kan doen is even een offerte vragen voor de ombouwkit, kijken wat voor onderdelen er in zitten en die ergens anders bestellen :mrgreen:

Lijkt mij verder niet al te lastig. Een 318iS motor zit in zowel een E30 als een E36. S14 past in E30, dus lijkt het mij alleen een kwestie van de juiste motorsteunen zoeken. Maar dat zal wel weer te simpel gedacht zijn :lol:

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 12:43

Projectje voor de winter. Dank voor de link. :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 12:52

Joy Jolliffe schreef:...
Het is gewoon schitterend om korte bochten aan te snijden en dan met een polsje tegenstuur er weer snaarstrak uit te komen :thumbup:
Lange bochten moet ik nog even ontdekken waar de grens precies ligt. ...:
Dat is ook de kracht van deze auto. Die grens ligt heeeel ver ;) Uitproberen enkel op plekken waar je wat uitloop hebt (tip :idea: )

Met de kilometers die ik maak op de Ring is het niet alleen de aanschaf maar ook het onderhoud aan de motor Bert. De SX draait binnenkort op 0.9 bar icm een grote FMIC (maar met super korte piping om de lag tot een minimum te reduceren; wordt momenteel aangewerkt (een en ander aanpassen ivm op de plek van de radiator)), dan zit je op ongeveer 215PK met een heleboel koppel: en betrouwbaar ivm de lage belasting die dit geeft voor het blok. Dat compenseer je niet zo maar met een 320iS motor bijvoorbeeld... Juist omdat je veel meer teoren moet gaan maken wordt het onderhoud aan zo'n blok steeds meer.

Heb voor mijn gevoel inmiddels voldoende rijervaring om langzaam aan het vermogen op te kunnen gaan voeren (en dus ook de snelheid). Met de SX kun je in stappen naar meer vermogen (gaat wel langzamerhad de betrouwbaarheid weer achteruit).
Op een kletsnatte Ring is een SX met 180PK ook al best een uitdaging overigens :mrgreen: Dat is de reden van het terug kopen van de SX, een 318iS met een 2.5 16v met 250PK (betaalbaar & betoruwbaar) dan was dat niet gebeurd... Vanwege het vele rijplezier gaat een 318iS mij echter wel aan het hart.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 13:02

Hm dat extra onderhoud aan een standaard E30 M3 motor valt toch wel mee? Behalve kleppen stellen eens in de zoveel tijd.

Als je idd met een S42 of een S14 DTM configuratie aan komt ja dan loopt het echt flink op qua kosten :mrgreen:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 15:32

Sportline II is super :df:

Wat ik alleen niet snap is dat jij achter coil-over hebt :shock: Zijn dat niet toevallig de achterpoten van de competition set? Heb zelf ook de sportline II maar bij mij zijn veer en demper toch echt gescheiden, net als origineel.

Trouwens voorband en veerpoot is bij jou kiele-kiele als ik het zo zie. Bij mij zijn er spacers tussen gegaan van 15mm ivm de 8J brede Alpina´s.

Foto´s van mijn zooitje (althans de helft dan :wink: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://picasaweb.google.nl/ChristiaanvanHoogstraten/AST#" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder ter info vwb de fine-tuning:
Ik heb op dit moment 80kg voorveren en 70kg achter als ik me niet vergis.
achterdempers staan op 6 'clicks' (=halverwege) en voor op 1tje stugger dan halverwege.
Voorkant ligt als een blok (zal ook wel komen door die looiige M50) en de achterkant is goed te zetten dmv lift of oversteer of een licht 'Scandinavian flickje'. Nou moet ik wel zeggen dat mijn achterkant nog iets hoger staat.

Ben benieuwd naar je bevindingen na het bezoek aan Spa.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 15:39

Jij hebt achter Sportline I volgens mij. Bas doet dat wel vaker, voor een Sportline II poot leveren en achter een I.

Anders had je namelijk achter ook een upsidedown demper gehad.

Je kan die achterveren ook niet vergelijken met een coil over setup. 80 N/mm achterveer op de originele plaats komt ongeveer overeen met 40 N/mm op een coil over.

80 om 40 of 70 om 40 zijn in principe wel normale waarden voor een straat setup voor een E36, Bilstein PSS9 en Eibach enz zitten ook allemaal rond die waarde.

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 15:45

Voorkant heb ik de spacers er zelfs weer vantussen gehaald. Ribbels van de klauw afgeslepen waardoor de velg niet meer aanliep tegen de klauw. Maar de ET-waarde van deze MK-wielen is wat lager dan gebruikelijk. ET38 rondom. Gek dat jij achter een AST I demper hebt. Is dat ook terug te zien in de betaalde prijs ?

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 15:52

Nader research op beide AST-websites levert op dat Sportline I en II dezelfde achterdempers hebben :shock: Wist ik eerst ook niet.

Mijn setje is door Madeno Racing besteld bij AST (Maart of April dit jaar), heb zelf gezien wat er uit de doos kwam. Dan denk ik toch dat Joy achter comp. poten heeft. Of dat de Sportline II recentelijk opgewaardeerd is ofzo.

Anyhow, het is prima spul, zal van de week aan Leo van der Maden eens vragen hoe dat zit met die achterpoten :hmmm:

@ Joy welke draagarmrubbers heb jij voor?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 15:54

Nee, want als het competition was dan waren de poten zelf van aluminium en had je 3way verstelling gehad, met externe reservoirs.

Plaats reactie