Dutch supercar challenge.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dick van Elk

Bericht door Dick van Elk » 23 apr 2008, 23:26

Heren,

Ik werd attent gemaakt op deze interessante discussie op dit forum, ik heb alle posts maar eens gelezen en van verbazing valt mijn mond open, wat een frustratie en kinnesinne. Ik zou niet kunnen reageren maar dat is mijn eer te na.

Zakkenvullen.

Ik heb als rijder in de voormalige Supercarcup de DSC opgezet in 2001. Ik heb mijn bedrijf met, 125 man personeel in telecom in 1996 verkocht en ben sindsdien zoals dat fraai heet aan het rentenieren. De opmerkingen dat ik aan het zakkenvullen ben slaat nergens op. De eerste jaren ben ik zelf de grootste sponsor geweest en heb er tonnen in gestopt.

Inmiddels hebben we een zeer fraaie klasse die zichzelf kan bedruipen maar vrijwel alles wat er binnen komt gaat er weer uit. Welke klasse is zo gek 31 TV programma’s van een half uur te produceren voor SBS en 10 van een uur voor Motors TV. Er is zelf geen enkele importeur die over dergelijke budgetten beschikt.

Vergeleken met andere klassen, FIA GT3, Britcar, Brits GT rekenen wij slechts een schijntje, aldaar ligt het inschrijfgeld per race al rond de 3.000 euro.

Reglement.

Al vanaf 2001, de start van de DSC rijden er in de SS1 divisie GT’s, in het begin 10 Marcos Mantissen en enkele Porsches, deze divisie is nooit exclusief voor toerwagens geweest maar altijd zoals heden ten dage voor wagens op basis van een gewicht-PK verhouding.

In het reglement staat al vanaf 2001 dan we uitzonderingen kunnen maken, auto’s die te snel zijn, zoals de voormalige Supertourers hebben we extra gewicht gegeven of een divisie hoger geplaatst, wagens die te licht waren hebben we ontheffing voor verleend zoals de Megane’s en de Lotussen met Compressor. Net zoals we nu, onder voorwaarden een ontheffing hebben verleend voor de Corvette C6 en de Audi’s een beetje hebben getrimd door de Carbon schijven te verbieden.

Er wordt nu gesuggereerd dat de regels plotseling veranderd zijn. Ik vindt het een staaltje van stemmingmakerij gebaseerd vanuit frustratie. In het hele seizoen 2006 hebben we de powerlog gebruikt om gelijkheid af te dwingen, als je de kwalifikatietijden van de laatste races op Assen nagaat zie je dat 5 verschillende wagens in de SS binnen een tiende kwalificeren en tijdens vrijwel de gehele race rijden ze als een treintje over het circuit.

De in onze opdracht ontwikkelde Powerlog , waarin we vele tienduizenden euro’s hebben geinvesteerd, is inmiddels door de HAN afd Automotive in Arnhem gekeurd. Resultaat : afwijking beter dan 0,5%. Er is geen nauwkeuriger systeem te verkrijgen.

Tijdens de race op de Ring is er weer uitgebreid gemeten met de Powerlog, ik wil niet als een kip zonder kop reageren, men verwacht zorgvuldigheid, pas na analyse geven wij instrukties door aan teams om eventuele aanpassingen door te voeren.

Porsche GT3

Op ons eigen forum heb ik al een keer een uitleg gegeven, er worden appels met peren vergeleken. In het FIA GT3 gelden voor alle andere deelnemers aanvullende restricties zoals rijhoogte, ristrictors, homologatie eisen en ballast om de wagens zo langzaam te maken dat de Porsches ze konden bijhouden . Wij werken niet met deze restricties, reden waarom de GT’s in potentie nog een stuk sneller zijn dan de Porsches.

Natuurlijk is het zo dat een bepaalde wagen in de handen van een goede coureur en ondersteund door een goed team altijd het beste resultaat op levert, dit is altijd al zo geweest en de Porsches brengen hierin niets nieuws.

Om te voorkomen dat deze combinatie altijd als eerste eindigt hebben wij gekozen voor een handicap systeem met strafseconden wat goed werkt, ook al vindt Andre het niets. Alle kampioenschappen werken overigens met een systeem van performance balancing dus ook hier niets nieuws onder de zon.

Toelating wagens.

Luco spreekt nogal grote woorden wat mij steekt, kan iemand mij uitleggen waarom ik een bejaarde Renaul5 Turbo zou moeten toelaten , hoe leuk en snel deze wagen ook moge zijn. Ik heb Luco dit netjes en vriendelijk uitgelegd maar hij blijft maar zeuren, dat zijn auto ook niet toegelaten wordt bij de Youngtimers waar hij thuis zou horen kan ik niet helpen, beetje teveel gemodificeerd. Als het mij alleen om het geld zou gaan had ik het inschrijfgeld van Luco in de knip gestoken en een extra sigaartje gerookt.

Algemeen.

Enkele deelnemers aan het forum daargelaten die een wat meer genuanceerde blik op de werkelijkheid hebben komt mij dit forum me over als een stelletje racers aan een kroegtafel die het niet kunnen uitstaan dat de DSC deelnemers de centen zelf bij elkaar verdiend hebben of het vertrouwen van sponsors hebben gekregen en veel plezier beleven aan het racen bij ons.

Wij zijn geen FIA GT. Als Andre echt aspiraties heeft zijn kunnen te laten zien en zich te meten met de besten laat hij daar dan iemand zoeken die het feestje voor hem wil betalen.

Het steekt mij vooral omdat ik hem al twee keer heb aangesproken dat dit soort publiekelijke afzeiken van kwaliteiten van andere rijders en teams die ongelofelijk veel tijd steken in hun liefhebberij mij steekt, klachten kom naar mij en ik probeer ze op te lossen. Ook na een telefoongesprek van afgelopen maandag is mij dit toegezegd maar dit forum is blijkbaar niet publiek, dit leest bijna niemand.

Deelname aan de DSC is op geen enkele wijze verplicht , het levert niets meer op dan een blikken beker dus als het iemand echt niet bevalt zoek dan een andere klasse, misschien de BMW 130i Cup, daar zoeken ze nog wat deelnemers en daar is alles eerlijk, fair en sportief geregeld.

Tot slot.

Ik ben trots wat we met de hulp van rijders, teams en heel veel vrijwilligers hebben opgezet. Een aansprekende klasse die veel plezier biedt voor rijders en toeschouwers biedt. Ik doe er mijn uiterste best voor dit zo te houden maar ik heb niet de illusie dat ik iedereen tevreden kan stellen.

Met vriendelijke groeten
Dick van Elk
076-5430200 of
info@supercarchallenge.nl

Dexter

Bericht door Dexter » 23 apr 2008, 23:39

Beste Dick,

DF is een openbaar autoliefhebbersforum en op zo'n forum wordt vaak heel wat afgekletst.
Iedereen wil over van alles en nog wat zijn/haar zegje doen en weet daarbij ook zeker dat het klopt.
En, het moet gezegd, er zijn een aantal mensen die de ins en outs van de DSC vrij goed kennen.

Daarom ben ik als één van de moderators van DF persoonlijk erg blij met deze constructieve post van jou en verwacht ik dat onze forumbezoekers er ook met het nodige respect op zullen reageren.
Indien dat niet het geval zou zijn zullen wij als moderators keihard ingrijpen.

Verder hoop ik dat je op eventuele inhoudelijk juiste en respectvolle reacties nog wat verder in zult willen gaan, opdat er geen enkel misverstand zal kunnen blijven bestaan omtrent de DSC.

Dick van Elk

Bericht door Dick van Elk » 23 apr 2008, 23:50

Geen probleem, ik sta open voor commentaar zolang dit constuctief is en heb er geen enkel probleem mee te reageren, mijn dank.

Corvette

Bericht door Corvette » 23 apr 2008, 23:56

Ik wil hiermee niemand afvallen, maaruuuhhh

Die Dick heeft wel ballen

Gr.

Corvette

Corvette rules :mrgreen:

Vette bakken......... daar hou ik van...........voor mijn part 10 ltr motoren 8) 8) 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 23 apr 2008, 23:57

welkom op het forum Dick, als je eens wat meer leuke vrij rijden dagen kunt regelen voor nette DF leden voor een leuke groupbuy prijs zijn we 1 en al oor 8) ow, en dan mag je ook wel een rondje mee in the one and only Hartge :wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 00:01

Dank voor je heldere puntsgewijze uiteenzetting, Dick. Diverse reglementsvragen heb je voor mij al beantwoord, ook ten aanzien van ontheffingen enzo, maar over dat specifieke punt van de GT3 Cup krab ik toch nog achter mijn oren.
Dick van Elk schreef:Porsche GT3

Op ons eigen forum heb ik al een keer een uitleg gegeven, er worden appels met peren vergeleken. In het FIA GT3 gelden voor alle andere deelnemers aanvullende restricties zoals rijhoogte, ristrictors, homologatie eisen en ballast om de wagens zo langzaam te maken dat de Porsches ze konden bijhouden . Wij werken niet met deze restricties, reden waarom de GT’s in potentie nog een stuk sneller zijn dan de Porsches.

Natuurlijk is het zo dat een bepaalde wagen in de handen van een goede coureur en ondersteund door een goed team altijd het beste resultaat op levert, dit is altijd al zo geweest en de Porsches brengen hierin niets nieuws.

Om te voorkomen dat deze combinatie altijd als eerste eindigt hebben wij gekozen voor een handicap systeem met strafseconden wat goed werkt, ook al vindt Andre het niets. Alle kampioenschappen werken overigens met een systeem van performance balancing dus ook hier niets nieuws onder de zon.
Ik ben bekend met de performance balancing in FIA GT3 en andere GT-kampioenschappen en heb de DF'ers hierboven al een paar keer uitgelegd hoe die dingen gaan en dat het er vanuit technisch oogpunt nooit 'eerlijk' aan toe kan gaan.

Maar ik heb even de equalisationmaatregelen van begin 2007 erbij gepakt en dan zie ik toch niet zulke schokkende onderlinge afwijkingen. Inderdaad, de Porsche was de 'onbestrafte' benchmark, maar sommige andere auto's zitten daar niet zo héél ver vanaf. De DBRS9 reed bijvoorbeeld ook zonder ballast, de 430 met 25 kg. Als iemand zo'n auto voor de DSC zou kopen, zouden die dan toch in de GT-klasse komen? Zit de GT3 Cup net binnen de 3,7-grens en die andere er net overheen? Zo ja, krijgen die dan in de GT-klasse weer een paar performance breaks om het allersnelste spul bij te houden?

Kijk, natuurlijk zijn er ook GT3-auto's die zonder ballast véél sneller zijn, zoals de Ascari die 100 kg aan de broek kreeg en ik mag aannemen dat de nieuwe 997 GT3 Cup S ook niet in SS1 terechtkomt. Maar het gat tussen de gewone 997 GT3 Cup en sommige andere GT3-auto's is toch ook weer niet zó groot?

Andre

Bericht door Andre » 24 apr 2008, 01:43

Wij posten hier al jaren dick dat jij nu pas hier komt, omdat je waarschijnlijk een maitje hebt gehad kan ik niks aan doen. Ik discusseer hier met mijn auto vrienden over de dsc. Zoals we ook discusseren over van alles wat over straat auto s gaat. Straks komt de directeur van BMW motorsport hier nog, omdat die ook een mailtje krijgt, We discuseren momenteel nogal veel als de M nou van Motorsport is of van Marketing. De discussies zijn heftig voor en tegens daarom kan een forum bestaan en daarom is het hier ook zo druk. Ik zal op jou forum niet meer discuseren en dat heb ik je maandag ook beloofd. Maar dit is ons eigen forum waar ik bijna een mede oprichter van ben. Discussies is de brandstof van dit forum. Als je het niet wil lezen dan staat er een kruisje rechts boven in. Jij bent baas op jou forum ik weet dat je dat niet wil en daar zal ik mij aan houden.

Ik ben blij dat je hier komt en de discussie kunt volgen en evt reageert. En ja als er morgen aanbod zou komen voor fia gt zou ik die met beide handen aanpakken. Maar jij weet net zo goed als ik dat kunde niet zo belangrijk meer is maar geld des te meer. Dus dat verhaal kan zo in de koelkast. Ik rij namelijk prive een 1 serie en geen roll royce.

Dick als jij mensen toelaat als duncan huisman, richard vd berg, pieter van soelen, cor euser etc. Dat zijn racers dat zijn mannen die komen niet voor de show die komen voor het applaus. Die willen een kans hebben om te kunnen winnen. Dat heb jij met het toelaten van een gt3 cup waarvan een aantal nog getuned zijn ook aardig ingeperkt. Duncan rijdt gewoon een aantal ronden op koppositie met zogenaamde ss1 auto cor kan met zijn pk monster er niet eens omheen. Kan je wel zeggen duncan is een topper maar dat is cor ook. Ik hoorde je nog tegen richard vd berg zeggen zie je nou wel je staat op het podium. Jij weet net zo goed als ik dat plek 1 tot 4 gewoon 997 GT3 waren geweest. Een 997 GT3 van een gentelman racer vliegt richard vd berg gewoon voorbij op het rechte stuk. Die auto van richard vd berg voldoet heel dicht aan het 3.7kg per pk regelement en dat weet jij ook. Die actie staat overigens ook op camera. Deze man kan redelijk rijden maar vd berg is toch echt beter dus ga niet zeggen dat vd berg de bocht niet door komt. En tuurlijk met de straf sec geef je andere mensen ook een kans. Maar het kan toch niet zo zijn dat gentelman racers de betere rijders om de oren vliegen, omdat ze met auto s rijden die eigenlijk gewoon in de GT horen. Daar help je in mijn ogen de SS1 gewoon mee omzeep. Die 3 aston martin s grote investeringen wat moeten die mensen. Beetje middenveld rijden. Die komen zelfs niet eens aan bod voor een prijsje als de 997 gt3 rijders 1 minuut straf hebben en dat rijdt een knappe gt3 rijder zo weg in een uur. Zoals ik vorig jaar sport reed wil ik niet daar is niks aan. Bied mij niet de voldoening die ik in racen zoek. Racen is vechten in alle eerlijkheid. Zoveel mogelijk gelijkwaardigheid. Racen is een non contact sport dat moeten sommige mensen op oudere leeftijd ook nog leren trouwens.

De dsc is uitgegroeid tot een mooi evenement veel tv veel mooie namen die er in rijden. Laat het regelement dan ook het regelement zijn al die uitzonderingen die je maakt breken je later op. Door jan storm toe laten aantal jaren terug heb je de betere rijders de vrijbrief gegeven om een FIA GT3 auto toe te laten in de SS1. Even voor de duidelijkheid We kunnen dus bij reiter een lambo GT3 halen voor de SS1? Dit kan toch niet zo zijn dat je het zo wil.

Eerst mensen nieuwe auto s laten bouwen in de 3.7kg per pk range en dan FIA GT3 auto toelaten in de SS1. Kan toch niet.

info van de porsche site.

The most significant modification compared with last year’s model is the new rear end following the design of the production model. Air venting slits ensure better dissipation of heat at the rear. The 3.6-litre six-cylinder boxer engine developed in Weissach is also based on the street-legal GT3 and develops maximum output of 420 hp, 20 horsepower more than on the previous model. The sequential six-speed transmission with interruption of engine power enables the driver to shift up under full throttle without disengaging the clutch. The transmission itself has been optimised and the gear ratios adjusted to the characteristics of the engine. Weighing 1,150 kg in race trim, the new 911 GT3 Cup has a power-to-weight ratio of 2.7 kg per horsepower.

link

http://www.gt3.nl/gt3-nl-cars/gt3-cup

Misschien is de beste optie om dan maar naar de ss2 te gaan. Ik had dit al voorzien. Toen ik wist dat JR een nieuwe auto ging bouwen. Heb ik al gezegd in december dat het geen zin heeft om een auto te bouwen voor de SS1. Tegen FIA GT3 auto s in de SS1 kan je het vergeten zelfs al ben je een goeie rijder. Wordt het weer een 3.7kg per pk klasse dan staan de zaken er weer heel anders voor.

Ik ben in afwachting wat je er aan gaat doen. Ik vindt het echt een mooie klasse en we hebben de discussie hier niet om de dsc omzeep te helpen maar juist te verbeteren. Althans dat is mijn gedachte gang. Ik ben iemand die zijn emoties soms niet in de hand heeft en misschien dingen schrijft die die niet had moeten doen. Waarvan die soms ook spijt heeft.

Ik respecteer elk team en rijder. De een komt voor zijn plezier maar er zijn ook zat rijders zoals ik hierboven al noem die komen voor de winst. Die willen een eerlijke strijd strijden en daar behoor jij als organisator wel rekening mee te houden.

Als ik verkeerde dingen heb gezegd of dingen die je niet goed vallen dan zal ik daar mijn spijt in betuigen. Dan roken we daar volgende een keer een sigaar op. :) De vredespijp zeg maar.
Laatst gewijzigd door Andre op 24 apr 2008, 08:09, 5 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 24 apr 2008, 01:47

zeer mooie quote van dick

Als het mij alleen om het geld zou gaan had ik het inschrijfgeld van Luco in de knip gestoken en een extra sigaartje gerookt.

buikpijn van het lachen.

Dick die sigaartjes van jou dat zijn geen sigaartjes die je achter de kassa bij de albert hein kan kopen:)

hahahah prachtig.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 apr 2008, 10:47

ssssssshhhhh..........

Dit is de stilte voor de storm. Ik ben me aan het voorbereiden. Zal die Dick eens even helemaal neersabelen met de pen.

:lol:

Nee, mooi dat hij hier de discussie wil voeren. Vind het ook wel een sterk stuk tekst dat geschreven is. Jammer dat dit klaarblijkelijk niet op het forum van Supercarchallenge zelf kan. Maar dat geeft niet, wij zijn hier gek op levendige, en nog meer op inhoudelijke discussies. Ik probeer later vandaag te reageren.

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 11:16

Pssst, André...

Voor als je volgend jaar toch nog BMW wilt blijven rijden in SS1:

http://www.projectlemans.de/fia-gt3-eur ... ziell.html

;)

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2008, 11:25

wordt gevolgd en vervolgd, wordt ineens een interessante post :wink: Ik kan me in veel van Andre's posten vinden, en anders misschien een idee om het anders te doen net als Lemans 24h (dan natuurlijk geen 24h) maar gewoon een race met tig auto's in bv meerdere klasses zodat geen gewichten mee hoeven, maar je gewoon in een hogere klasse komt, dan kun je toch lekker racen tegen alles en toch winnaar worden in je eigen klasse, voor het publiek ook mooi te zien al die verschillende auto's en bv als een underdog voor de hogere klasses komt.
Helemaal eerlijk is toch moeilijk en heel vroeger was het ook niet anders, en allemaal precies dezelfde auto is ook maar saai, alleen als je de beste coureur voor iets wil vinden dan ist weer een leuk vergelijk in dezelfde auto ronde tijden neer zetten.

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 11:31

Hielke schreef:Nee, mooi dat hij hier de discussie wil voeren. Vind het ook wel een sterk stuk tekst dat geschreven is.
Vind ik ook. Het nadeel van alle uitzonderingen en ontheffingen is alleen dat je van de buitenkant niet kunt zien hoe die in z'n werk gaan.

Zoals ik al eerder zei, het is voor Van Elk en andere organisatoren van GT- en toerwagenraces altijd een enorm lastige balanceer-act om zo eerlijk mogelijke regels te bedenken en te handhaven en tegelijk iedereen tevreden te houden. Ieder doet dat op z'n eigen manier. Ik denk dat 't vooral gaat om transparantie. Ik ben gewoon benieuwd hoe een GT3 Cup aan de 3,7 kg/pk komt en andere FIA GT3-auto's niet. Voor sommige is het duidelijk: die krijgen stevige ballast en soms ook restrictors van flink wat millimeters om een gat van soms drie à vier seconden te dichten. Andere zitten toch een stuk dichter in de buurt en wat doe je daar dan mee?

Dat de DSC zijn eigen lijn wil trekken en niet de FIA GT3/GT4-reglementen wil volgen, zoals de landen om ons heen wel doen, kan ik me overigens prima voorstellen. Je maakt meer variatie mogelijk en schept ruimte voor allerlei specials en oudere auto's die anders buiten de boot vallen. En zo doorzichtig is dat equalisationproces van de FIA ook weer niet.

Verder is 't misschien een idee om de verwarrende naamgeving van die DSC-klassen eens op de schop te gooien. Waarom niet gewoon divisies 1 t/m 5? Of iets met de gewicht/pk-verhouding, want dat is de onderscheidende factor, niet of het om een GT, silhouette of toerwagen gaat - terwijl de huidige klassenamen dat wel suggereren.

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 11:34

GTRene schreef:en anders misschien een idee om het anders te doen net als Lemans 24h (dan natuurlijk geen 24h) maar gewoon een race met tig auto's in bv meerdere klasses zodat geen gewichten mee hoeven, maar je gewoon in een hogere klasse komt, dan kun je toch lekker racen tegen alles en toch winnaar worden in je eigen klasse
Le Mans heeft vier klasses, de DSC inmiddels vijf. Dus ik denk dat daar het probleem niet ligt, René! :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 11:45

Dutch schreef:Voor sommige is het duidelijk: die krijgen stevige ballast en soms ook restrictors van flink wat millimeters om een gat van soms drie à vier seconden te dichten.
En natuurlijk ook zaken als rijhoogte en vleugelstanden, en dat alles binnen homologatieregels, maar die hebben niet zozeer effect op de gewicht/pk-verhouding waar het hier om gaat.

Maar je kunt in FIA GT3 ook op andere manieren tijd winnen. Want hoewel de 430 GT3 in 2007 maar 25 kg meekreeg, was het vorig jaar een heel goede auto om te hebben - dankzij de aero-upgrade-kit voor 2007, die een wereld van verschil maakte.

Over upgrades gesproken: Porsche biedt ook een upgrade-kit (meer dan alleen aero, vooral bredere wielkasten, 20 pk extra) om van de GT3 Cup een 2008 Cup S te maken. Is die kit toegestaan voor de DSC? En blijft de auto dan in SS1?

Andre

Bericht door Andre » 24 apr 2008, 11:47

LOL die 6 serie dutch dat is een schip niet een race auto. 1 voordeel als je pole kunt zetten blijf je midden op de baan rijden. Komt niemand meer voorbij.

:)

Dutch het gaat mij om 2 zaken binnen de dsc . Dat is a handhaving 3.7kg per pk en b 5 liter motorinhoud. Verder is alles mooi en prachtig. Ook de strafseconden zul je mij niet over horen.

997 GT3 horen er niet en zeker de getunede versies niet daar zijn wij het hier inmiddels wel over eens. En als dick het wel vindt dat ie auto s daar horen dan kan je dus gewoon met een f430 en lambo inschrijven in de SS1.

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 12:10

Andre schreef:zeker de getunede versies niet
Hoeveel pk hebben die, André?

Een Cup S, dus de officiële FIA GT3-auto van Porsche voor 2008, heeft 440 pk. Hier een inkijkje in de equalisationtijden op Nogaro van een paar weken geleden:

http://www.fiagt.com/system/_download.php?key=215

Je ziet dat die auto allang niet meer de 'benchmark' is ten opzichte van snellere FIA GT3-auto's. Zonder ballast etc. is hij gewoon (een van) de snelste van het stel.

Dus als een getunede Cup-auto meer pk's heeft?

Andre

Bericht door Andre » 24 apr 2008, 12:31

blijkt iets van 447 pk te hebben geloof ik die getunede GT3 cups.

Zo wat is zo n cup S snel. Mooi die pdf file. Dat bevestigd des te meer wat ik allang wist.

Dat ding hangt gewoon aan de GT2 tijden. Super die pdf file. Dutch jij gaat door voor de wisselbeker.

Je hoeft nu toch geen hogeschool te hebben om te zien dat een GT3 cup niet in de SS1 thuis hoort. Niet alleen porsche maar ook de lambo s het hele rijtje fia GT3 auto s horen niet in de SS1.

Regels zijn er om nageleefd worden. Anders heeft racen geen zin. En het is niet te verkopen aan mensen die wel met auto s komen die aan de regels voldoen.
Laatst gewijzigd door Andre op 24 apr 2008, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

m@rco

Bericht door m@rco » 24 apr 2008, 12:39

Wat gewoon voorop moet staan in dit geheel is dat regels nagestreefd worden. Dutch supercar challenge (uitdaging).. Het moet toch ook een uitdaging zijn voor de organisatie om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Een auto als de 997 GT3 cup rijdt mee in de Fiagt3 tegen de corvettes, astons, F430's Dodge vipers etc..
Okay, het zal in sommige omstandigheden een lastige auto zijn om voluit mee te gaan, maar dat moet toch niet de reden zijn om deze auto maar een klasse lager in te gaan schalen? Dan moeten de mensen die voor deze auto kiezen, maar gaan proberen om het maximale uit deze wagen te gaan halen, my opinion..

Waarom is anders ooit het reglement opgesteld mbt 3.7kg per pk aan de wielen in combi met de rijder..
En wat natuurlijk helemaal simpel is is de Corvette van Callaway ingezet door kroymans/ van dongen.. 6.2 liter motor is naar mijn mening toch echt meer dan 5.0 liter.. zo klaar als een klontje.. Daar is geen discussie meer van toepassing deze auto zal gewoon door moeten schuiven naar de GT-Klasse.. of hij nou mee kan komen of niet, dat moet helemaal niet een maatstaf zijn om deze auto in de SS1 te zetten. Iedereen kiest zelf voor een race wagen, dit moet een bewuste keuze zijn gekeken naar het reglement, Maar als mensen aan de haal kunnen gaan met het reglement dan is het einde echt zoek, en als de organisatie dit allemaal maar laat gebeuren dan snap ik niet waarom er een reglement is!
:?
Dan kan je ook wel alles vrijgeven.. en kom ik volgend jaar aan de start met een 900pk sterke 12.0 liter.. 16 cilinder en dan in een 3-serie ofzo.. maar dan wil ik wel uit komen in de ss1.. dan maar half gas.. moet kunnen toch organisatie? :lol:

interessante discussie ga deze zeker verder volgen.. 8)

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 12:39

Okee dan. Dus misschien niet de bredere bandenmaat van de Cup S en de nieuwe aero-tweaks (of die ook?), maar wel (iets) meer vermogen.

Nou, dan moet zo'n getunede versie goed kunnen meekomen met een Cup S - die dus zeker niet meer het lelijke eendje onder de FIA GT3-auto's is zoals de gewone Cup nog wel was. Hoe gaat in dat geval het verhaal van Dick nog op?

RVV

Bericht door RVV » 24 apr 2008, 12:41

Verder is 't misschien een idee om de verwarrende naamgeving van die DSC-klassen eens op de schop te gooien. Waarom niet gewoon divisies 1 t/m 5? Of iets met de gewicht/pk-verhouding, want dat is de onderscheidende factor, niet of het om een GT, silhouette of toerwagen gaat - terwijl de huidige klassenamen dat wel suggereren.
Dutch dat zou inderdaad een goed idee wezen.. verder no offence naar de organisatie, maar dit feestje volgen van de kant als leek, lijkt wel algebra.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 24 apr 2008, 12:46

Okay, nu maken we meters heren. Met de aanmelding en posts van Dick van Elk heeft de discussie aan inhoud gewonnen.

Over de equivalentieregels, volgens Dick rijdt iedere auto met een Powerlog. Het moet dan ook mogelijk zijn die systemen uit te lezen na de wedstrijd en bij twijfel de auto te rollen.

Of de top 10 van de vorige race gaan voor de nieuwe race de rollenbank&weegschaal op en krijgen per direct een verzegeld strafgewicht mee voor de komende race om het overschot aan vermogen te compenseren. Op deze manier maakt het niet uit welke auto je inschrijft als ie maar binnen de equivalentieregel valt. Mocht er iemand tijdens de race dan nog flink wegrijden heeft de organisatie de mogelijkheid om de bekende strafseconden uit te delen.
Laatst gewijzigd door Tomaz op 24 apr 2008, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 24 apr 2008, 12:48

dutch maakt ze nou niet wijzer met aero tweaks anders worden de problemen nog groter. :)

Ik zie in mijn beleving geen mogelijkheden voor dick van elk. Of hij moet de kg per pk aanpassen en er nieuwe klasse van maken zodat je met Fia gt3 spec auto s kan rijden. Dan de ss2 iets opschuiven naar boven.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 apr 2008, 12:50

Ik vind Dick zijn reactie super, ken sowieso maar weinig organisatoren die de moeite zouden nemen om op een discussie op een vreemd forum te reageren, laat staan zo uitgereid: hulde daarvoor.

DSC is de enige Nederlandse klasse die ik interessant vind om te volgen (je noemt zelf de 130i Cup al) en ook de enige klasse waar ik zelf in zou willen rijden omdat ik het idee heb dat er ook echt een (goed) idee achter zit i.p.v. inschrijfgeld binnenhalen, circuithuur betalen en voor de rest alleen maar bezig zijn met zwarte cijfers kunnen schrijven in de boekhouding.

Zorg er s.v.p. voor dat dat ook zo blijft, een klasse waarin met de reglementen gerommeld wordt is maar zeer beperkt houdbaar (zie weer die 130i Cup), je zult nooit iedereen te vriend kunnen houden, maar duidelijkheid en eerlijkheid zijn wel absoluut noodzakelijk om de klasse op lange termijn net zo interessant te houden als hij op het moment is.

Dutch

Bericht door Dutch » 24 apr 2008, 12:50

Voor de duidelijkheid het rekensommetje er dan maar weer eens bijhalen?
Peter Tunissen schreef:Toch kan dat wel volgens mij?
Het zijn wielpk's voor die formule hè, dus zeg 450pk x 0,85 = +/- 380pk aan de achterwielen.
380 x 3,7 = +/- 1400kg incl. rijder en 5 liter benzine.
Zo'n GT3 mag dus droog net iets boven de 1300kg wegen dus, dan moet je volgens mij nog goed je best doen om dat te halen.

Of klopt er iets niet van de berekening hierboven?
Nou, dat het drooggewicht 1150 kg is. :D

Kortom, dan heb je ruim 150 kg ballast nodig.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 24 apr 2008, 12:52

Dan moet die ballast dus door de organisatie uitgereikt gaan worden direct na het rollen en de auto mag het circuit niet op om te racen zonder het gemonteerde ballastgewicht. Hier moet door de organisatie streng op gelet gaan worden zodat iedereen van elkaar weet dat er niet meet te f#cken is met de reglementen.

Dick, het is misschien een idee om een metaalfabriek die goed is met lood als sponsor te vragen? "wij houden het DSC clean!" :wink:

Plaats reactie