VW Up! + Audi A3 besteld [up p21]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 22 mar 2008, 22:26

Hielke schreef:Dat negatieve camber op die foto staat 'm geweldig.

Zal inderdaad iets van - 2,5 graad zijn. Voor circuitgebruik had je gerust naar - 5 graden kunnen gaan. Auto heeft een lange wielbasis en zal itt een 130i dan niet snel listig op de kont worden. Denk dat Elmar ook ergens tussen de -4 en -5 graden zit. Die auto van hem rijdt perfect met een heerlijke besturing. De kont blijft altijd stabiel. Maar die - 2,5 graad is een mooi compromis tussen straat en circuit.

Mensen die met veel camber en extreme slijtage op de binnenkant van de banden rondrijden moeten nog eens goed naar de exacte lokaties van Zandvoort en Assen kijken :wink:
Ik kom met de 944 Turbo niet boven de 3,75 graden en de temperaturen en slijtage is over het hele vlak gelijk. Dit is dan een redelijk zware auto met relatief lange wielbasis. 5 graden lijkt me aardig veel.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 22 mar 2008, 22:32

Ik zal morgen even proberen te berekenen hoeveel camber er nu op zit. Ook ga ik de platen even loshalen en 1/3 draaien en dan weer meten/berekenen. Dan ga ik de keuze maken wat ik doe.

Vanmiddag vanuit m'n werk gereden over industrieterein, maar heb het idee dat hij nu erg oversturend is. De turn-in is wel extreem goed. Zal even kijken hoe makkelijk ik die platen kan draaien, dan kan ik er nog eens mee spelen bij een trackday. Denk gewoon drie moertjes los, opkrikken, poot komt dan uit de top, draaien en weer laten zakken. Zoiets?

Verder ben ik gewoon extreem blij met de Bilstein / Eibach combinatie. De demping is zo mooi en vloeiend, geen moment irriterend op straat. Ik heb nog getwijfeld om iets verstelbaars te nemen, maar ben blij dat ik deze stap heb gezet. Volgens de vorige eigenaar zitten er M3 stabi's onder, dit zal ik morgen even na meten dan weet ik dat ten minste zeker. Carkit gister verwijderd, dus de kilo's vliegen eraf!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 22 mar 2008, 22:53

http://www.steerbythrottle.com/hccyong/ ... ension.htm

Die topmount zou dan links-rechts verwisseld moeten worden om een graad extra camber te krijgen. Maar ik denk dat ze bij jou op de normale manier zijn gemonteerd.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 22 mar 2008, 23:18

Joy, links rechts weet ik niet hoor. Hij is nu gewoon 1/3 gedraaid in vergelijking met de mijne. Als je kijkt waar mijn center zit en waar Steven z'n center zit, dan is dat exact 1/3 gedraaid. Zie hier op de foto van Steven zijn auto. Daar zit het center links, bij mij zit hij daar boven (vanuit deze foto gerekend).
[img:752:500]http://img246.imageshack.us/img246/2236 ... opyql5.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2008, 05:27

Mark, dat klopt.

Een M3 3.2 topmount heeft zijn veerpoten normaal meer naar buiten staan. Dus wat je normaal doet is de linker met de rechter kant verwisselen, dan staan je veerpoten dus meer naar binnen en heb je extra negatief camber. Tov een gewone E36 topmount zou je iets meer als een graad extra moeten hebben.

Zo ver ik het op het plaatje zie zitten ze idd niet omgewisseld maar wel 1/3e gedraaid.

Steven dat hij nu overstuurd klopt wel omdat je achter bijna geen negatief camber hebt tov voor.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 23 mar 2008, 11:59

Bert ///M3 schreef:Mark, dat klopt.

Een M3 3.2 topmount heeft zijn veerpoten normaal meer naar buiten staan. Dus wat je normaal doet is de linker met de rechter kant verwisselen, dan staan je veerpoten dus meer naar binnen en heb je extra negatief camber. Tov een gewone E36 topmount zou je iets meer als een graad extra moeten hebben.

Zo ver ik het op het plaatje zie zitten ze idd niet omgewisseld maar wel 1/3e gedraaid.

Steven dat hij nu overstuurd klopt wel omdat je achter bijna geen negatief camber hebt tov voor.
Dank je Bert ;). Ben dus toch nog niet zo a-technisch als ik dacht, en kan mijn simpele boeren verstand dus prima gebruiken ;).

Kan het extreme oversturen ook komen doordat er nu minder caster op de voorwielen is. Als de topmount 1/3 wordt gedraaid, zal er meer caster ontstaan omdat het hart meer tussen de voor en achter as komt, dan tussen de voorwielen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2008, 13:40

Nee. Die verminderde caster zorgt bijna alleen maar voor minder rechtuit stabiliteit. Je zal zien dat je met deze setup op hoge snelheden veel meer last hebt van zijwind enz. Normaal zet je veel caster/trail op auto's met hele hoge topsnelheden en brede banden om op snelheid een stabielier gevoel te creeren en stuurgevoel te verbeteren welke je mist door je brede banden.

Dat beetje dynamisch negatief camber dat je mist zou voor minder overstuur moeten zorgen maar je praat over een paar tienden. Bovendien heb je dat nu vervangen door statisch negatief camber dus dat is het ook niet.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 24 mar 2008, 16:53

*probleem opgelost*

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 11 apr 2008, 15:44

Vandaag wagen uit laten lijnen bij Lammert van der Meulen te Dokkum. Vakmannen, kan niks anders zeggen! Luisteren goed naar wat je wilt en na de eerste aanpassingen merkte ik al enorm veel verschil. Daarna weer op de uitlijn bank en fijntunen. De wagen gebruikt nu veel beter de camber op de voorkant. De achterkant voelt nu nog wat 'losjes', maar hier komt nog ongeveer -2,5/-2,25 camber op. Hij adviseerde een veerpootbrug, hier had ik zelf ook al eens aan gedacht. Misschien via Frank één kunnen regelen, anders moet ik nog even verder kijken (tips welkom).
Bouten voor camber achter zaten té vast. En bij controle van de wagen gezien dat er een nieuwe hardyschijf onder moet want deze gaat niet lang meer leven. Dus nu snel nieuwe bouten + hardy regelen, veerpootbrug monteren en weer naar v/d Meulen.

Voorkant:
Camber: links -4,28 <> rechts -4,68
Toespoor: links 0,0 <> rechts 0,0

Achterkant:
Camber: links -1,24 <> rechts -1,09
Toespoor: links 0,4 <> rechts 0,6

Hij stuurt nu écht super direct en ben zeer tevreden, al kan het nog wel beter merk ik wel.
Kreeg vandaag ook mijn CL RC6 binnen. Worden voor Queen am Ring nog gemonteerd. Schijven zijn niet helemaal 100% recht maar hier wacht ik nog even mee, zo erg is het nog niet.
Ook een Sparco Corsa stoel + frame + QSP gordel van Tommy gekocht. Hier ga ik volgende week na m'n tentamens mee bezig. Stoel zit echt super, de 5 punts gordel zal me prima op mijn plaats houden.

Hierna is het wel even over met de investeringen :lol:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Erik dB » 11 apr 2008, 15:58

Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd hoe de wagen zich verhoudt tot mijn Compact. Waarschijnlijk komen we daar op Zandvoort wel achter 8)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 11 apr 2008, 16:26

Steven Nauta schreef:Hierna is het wel even over met de investeringen :lol:
Zeg ik ook altijd tegen mezelf. Het werkt alleen niet. Veel sterkte dus... 8)

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 11 apr 2008, 18:35

Is 4,5 graden camber niet erg veel? Of zeg ik nu iets raars?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 11 apr 2008, 20:19

Je zegt niks raars, is inderdaad redelijk veel. Maar hier zit nog wel een verhaal achter, want wanneer ik de topmounts 1/3 draai dan krijg ik er niet meer dan 1,3/1,4 graden negatief uit. Dus dat werkt ook niet.
Voor straat gebruik is het gewoon veel inderdaad, misschien nog een keer gaten bijboren in de schermen zodat ik ze in zesden kan draaien ipv derden. Achter komt nog 2,25 tot 2,5 negatief dus hij komt redelijk strak te staan.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 493
Lid geworden op: 08 apr 2008, 19:47
Locatie: route 66

Bericht door Matthijs » 13 apr 2008, 16:42

Hoi Steven,

Erg nette auto voor zijn leeftijd, en op sommige foto's lijkt de kleur inderdaad wel wat op die van mij.

ik ga mijzelf nog even wat verdiepen in het hele camber gebeuren en zal
het dan nog een keer doorlezen, maar kort gezegd gaat het over de positie van de banden op de weg?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 13 apr 2008, 17:11

Steven, volgens mij moet je die platen niet draaien maar omgekeerd monteren. Dus de linker plaat aan de rechter kant en vice versa, dan zou je ergens op 2,5 uit moeten komen denk ik.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 22 apr 2008, 21:59

Bert bedankt voor je input, volgende week dinsdag wordt hij weer uitgelijnd. Dan komt achter zo'n -2 graden camber, want vorige keer zaten deze bouten te vast. Deze zijn nu vervangen.
Voorkant zal ik even kijken of die platen makkelijk te wisselen zijn, zit de spanning van de veer op die topmount?

Vandaag de auto weer opgehaald bij Offenga, voor de tweede keer in twee weken. Vorige week camber-bouten achter + hardyschijf vervangen. Zondag heb ik de Sparco Corsa stoel gemonteerd, maar de gordel heb ik niet gemonteerd. Dit heb ik vandaag door Offenga laten doen en de CL RC6 remblokken laten monteren. Gordel aan de hoedenplank en de andere aan het stoelframe. Maar nu hebben ze het 5e punt vóór de stoel gemonteerd, stond even met open mond te staren. Morgen dus terug, moeten ze onder garantie maar even onder de stoel monteren, zoals het hoort. Dacht dat ze er ervaring mee hadden.
De remblokken rammelen nog al hevig. Offenga vertelde dat de clipjes die in de remzuiger zitten er niet op zitten (of passen). Kan iemand hier iets over vertellen?

Maar voor 30 april alles in orde en dat telt!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 23 apr 2008, 13:09

Matthijs schreef:ik ga mijzelf nog even wat verdiepen in het hele camber gebeuren en zal het dan nog een keer doorlezen, maar kort gezegd gaat het over de positie van de banden op de weg?
Ja. Hier leuke en duidelijke video:

http://www.amt.nl/web/Videos/Video-Wat- ... amber2.htm

Steven gaaf man. Ben erg benieuwd naar het resultaat op de 30e. Vooral de kuip erin is een van de mooiste momenten vind ik altijd :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 23 apr 2008, 13:15

Steven Nauta schreef:De remblokken rammelen nog al hevig. Offenga vertelde dat de clipjes die in de remzuiger zitten er niet op zitten (of passen). Kan iemand hier iets over vertellen?
duuh :lol: inderdaad bij die RC6 zitten die clipjes/veren er niet op, en ze zijn net iets kleiner dan standaard, dus je hoeft maar iets een onregelmatigheid te hebben op of in de schijf en dan hoor je hem elke slag mee komen...enorm iritand vond ik, en voor straat niet fijn, maar wel super remmen vreet je schijf erbij op :lol: daarom heb ik nu van een ander merk mraa moet er nog onder voor 16 mei, de DS3000 daar zit wel gewoon die klemmen voor in de zuiger op en ziet er ook net niet zo ruw uit als de RC6

rammelze en piepze :lol:

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 23 apr 2008, 13:20

Bert ///M3 schreef:Steven, volgens mij moet je die platen niet draaien maar omgekeerd monteren. Dus de linker plaat aan de rechter kant en vice versa, dan zou je ergens op 2,5 uit moeten komen denk ik.
Bij mij is het net -2° :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2008, 13:35

Kan, het ligt er ook aan hoe hoog je auto staat oa :) Mijne stond vrij laag en ik zat zowat tegen de 3 graden aan lol.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 23 apr 2008, 13:36

Holy moly :lol:
Het koetswerkt steunt op eibach -3cm veren en bilstein B8 dempers :)
Dus inderdaad niet zo laag.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 23 apr 2008, 18:49

Bedankt voor de reacties, het was me al duidelijk dat die clips er niet opzitten. Is inderdaad erg lawaaiig, ook gewoon op strak asvalt met lagere snelheid. Heb de std blokken ook weer meegenomen, zodat ik kan wisselen als ik een tijdje geen circuit dag heb.

Vrijdag wordt het 5e punt goed gezet, volgende week dinsdag opnieuw uitlijnen en woensdag vroeg richting Ring. Ik zeg; ik heb er zin an!

@ Macboy, is inderdaad en erg mooi moment :lol: Nu moet ik weer aan m'n skills werken om met de wagen snel te zijn. De auto is nu voorlopig goed zo. Het ziet er iig netjes uit.

@ Bort, jij hebt ook die platen omgedraaid? Die -3cm verlaging is niet echt terug te zien, of dit was een jeep-mode e36 bij aankoop.

@ Bert, die van jou staat precies goed. Mijn wagen vindt ik iets te hoog. Misschien eind dit jaar eens een ander setje veren laten maken ofzo.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 23 apr 2008, 19:11

Steven Nauta schreef:@ Bort, jij hebt ook die platen omgedraaid? Die -3cm verlaging is niet echt terug te zien, of dit was een jeep-mode e36 bij aankoop.
Nee dat was allemaal al zo toen ik hem aankocht.
Verlaging + omwisseling. Zo Jeep is dat toch niet :?: Daar verschiet ik eigenlijk van :lol:

[img:864:576]http://users.telenet.be/bartjevanilse/M ... %20001.jpg[/img]

[img:864:576]http://users.telenet.be/bartjevanilse/M ... %20006.jpg[/img]

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 24 apr 2008, 19:45

Vandaag even een flink stuk gereden met de fake M3. Wat een genot zeg!

Gister al een nieuw dakraamrubber gemonteerd, door de oude ontstond nogal veel windgeruis. Eerst nog even de brandblusser gemonteerd, klein stukje veiligheid erbij. Toen heb ik mezelf in de Sparco kuip gehesen, de vier punten van de gordel vast geklikt en strak getrokken. Rustig de straat uit rijden met rammelende remblokken en gekrijs bij het eerst rempunt. Dacht meteen al, ach heb de standaard blokken nog voor lange straat ritten. Auto even afgespoten bij de plaatselijke wasstraat. Droogrijden over de snelweg, motor mooi op temperatuur. Eerst volgende afslag genomen en de mooie Friesche binnenweggetjes opgezocht. Komt de "baankennis" van die zondagen rijden met je ouders in je jeugd nog eens van pas.

Tijd om eens serieus gas te geven, heerlijk de e36 van bocht naar bocht geslingerd en de wagen houdt zich gewoon TOP! De remmen zijn echt met een bizarre sprong beter geworden, die Carbone Lorraine blokken doen echt hun werk. Wat een agressie zit daar in. Het is alleen erg jammer dat ze zo verschrikkelijk rammelen tot ongeveer 80 á 90 km/h, het piepen vindt ik nog niet zo'n probleem. Het tweedehands setje Continental SportContact 2 doen prima hun werk, ben dan ook erg te spreken over deze band. Sommige lange doordraaiers met een absurde snelheid genomen waarbij de achterkant steeds kleine stapjes opzij doet. De camber achter wordt nog iets strakker gezet zodat dit in de toekomst minder is, of dit past bij mijn rijstijl zal ik tzt ondervinden.

Na dit stukje knallen kom je toch in Friesland ook al snel weer te veel verkeer tegen. Dus even een heel klein stukje snelweg bij Harlingen gepakt en daarna mijn favoriete afrit genomen. Hier kwam de enorme grip aan de voorkant compleet tot zijn recht. De wegverkanting in samenwerking met de 4,5 graden negatieve camber zorgden voor een echt slinger effect en de bocht werdt dan ook perfect afgerond op een snelheid die ik daar nog niet eerder had ervaren. Hierna komt een rotonde, dus meteen de RC6 met bruut geweld de schijven in geramd. De ABS had een drukke middag, deze was blijkbaar de CL blokken nog niet gewent. Meteen kreeg ik al een (relatief terechte) afkeurende blik van twee oudere fietsers. Ach wat zou het, ik was omgeven door vangrail. Toen onder de snelweg door gedoken en aan de andere kant mijn favoriete oprit genomen, hier viel de snelheid mij toch enigzins tegen. Met de 318is e30 haalde ik hier een snelheid van 120km/h en met de oude Mondeo van mijn pa 115km/h. De 325i kwam niet verder dan 120, maar moest direct invoegen. Na de nieuwe uitlijning volgende week dinsdag zal ik dit nog eens proberen te evenaren.

Daarna weer rustig naar huis gereden om vervolgens met een harde gil tot stilstand te komen op de oprit naast de M3 van mijn broeder, welke ik natuurlijk met een glimlach links laat liggen.

Al met al enorm tevreden met de aanpassingen aan het onderstel, de remmen en vooral de stoel/gordel combinatie van Tommy. Beetje balen dat de Ringdoop hem niet gaat worden 30 april :cry:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 apr 2008, 20:36

Zit zeker vooruitgang in de ontwikkelingen :D De VR6 heb ik nu ook voorzien van Bilstein B12 en ook daar zitten sport contacts onder en dat viel me niets tegen. Ik heb nog geen piepende banden gehad! Dick heeft me eigenlijk aanbevolen om de RC6's zo weinig mogelijk op de straat te gebruiken:
Probleem is wel dat als je ze op de openbare weg gebruikt er niet genoeg temperatuur in komt voor de samenstelling van het materiaal en ze kapot gaan. Ze brokkelen af. Maar, als je ze monteert en vervolgens naar een circuit gaat zal er niet veel gebeuren. Wel weer demonteren zodra je thuis bent.
Ik ben benieuwd hoe de VR6 zich houdt t.o.v. van jouw E36 omdat ze qua specs en mods aardig bij elkaar in buurt liggen. Jammer genoeg kan er op de Golf volgens mij weinig qua camber aangepast worden :cry:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mark123 en 12 gasten