Napraten [19 september 2007] DF@CPZ deel II

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 21 sep 2007, 16:45

Wat ik altijd een beetje mis zijn niet zozeer de lijnen, die kan je iedereen laten rijden na wat oefening, en kan je overal oefenen voor mij part op de PC of playstation, maar meer technieken, "heel and toe" terugschakelen om shiftlock te voorkomen en dat soort zaken. Heel vanzelf sprekend als je het al weet en zat geoefend hebt maar niet als je dat in het dagelijks leven nooit doet.
Helemaal mee eens, ik hoef helemaal geen racelicentie te hebben of te halen maar gewoon de fijne kneepjes van het vak, zeg maar! Dat is me heel veel waard, en lijkt me geweldig om dit met DF te kunnen gaan doen, Dennis is een geweldige leermeester (lekker rustig) dus werk je plannetje maar uit Dennis, ik ben je eerste cursist :wink:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 21 sep 2007, 16:47

Dennis Cavallino schreef:Heel & Toe, schakelen tussengas en het voorkomen van Shiftlock hoort zeker bij een goede cursus. Ik pas het zelf ook dagelijks toe, net als links remmen. Dat zijn gewoon technieken die je móet kunnen in mijn ogen, zeker als je racet of rally rijdt.
Terugschakelen met tussengas is toch niet echt "heel and toe"? Is het niet zo dat tijdens aanremmen de hak gebruikt wordt om tussengas te geven en de bal van je voet om te remmen (zie BMI ;) )???
Terugschakelen met tussengas gebruik ik ook tijdens dagelijkse ritten, met links remmen voorlopig nog niet...Zal eens gaan oefenen.

René130i

Bericht door René130i » 21 sep 2007, 16:48

Heel & Toe, schakelen tussengas en het voorkomen van Shiftlock

Zijn 3 verschillende dingen die Dennis opnoemt toch? :)

O ja leuk dat t over met links remmen gaat. Probeerde het vanmorgen toevallig... schrok me dood, remde veel te hard :lol:

Maik

Bericht door Maik » 21 sep 2007, 16:53

Dennis Cavallino schreef:Heel & Toe, schakelen tussengas en het voorkomen van Shiftlock hoort zeker bij een goede cursus. Ik pas het zelf ook dagelijks toe, net als links remmen. Dat zijn gewoon technieken die je móet kunnen in mijn ogen, zeker als je racet of rally rijdt.
Links remmen is handig als je de laatste 0.01s wilt winnen in een race, maar voor circuitdagjes lijkt het mij wat overdreven om te móeten kunnen vind ik :wink: mede omdat ik het zelf niet kan 8) , maar ook vind ik het erg gevaarlijk als je het niet goed kan. Ikzelf zou niet instructeur willen zijn en naast iemand gaan zitten en hem links leren remmen, dat doetie maar mooi in zijn eigen tijd dan :wink:

Heel en toe is dan wel weer heel verstandig om te kunnen, iig bij RWD's, vraag maar aan René :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2007, 16:58

Ja maar toevallig hebben ze alledrie met elkaar te maken :)
Rev Matchen kan ook een doel zijn zonder dat je per sé shift lock wilt voorkomen. Soepeler/vloeiender rijden ook een doel zijn zonder dat je last hebt van shift lock. Bij trailbraken gebruik je het ook, ik gebruik het zelf eigenlijk altijd. Uiteindelijk moet je toch gewoon al die technieken beheersen en kunnen toepassen op ieder willekeurig moment dat je op een bocht af komt en het nodig is. Het hoort bij een heel palet aan rijtechnieken.

Op Lelystad met gummen heb ik weleens in de civic van EG (volgens mij) gereden. Die snapte niet hoe ik geen onderstuur kon hebben terwijl hij overal onderstuur had. Tot 'ie mijn linker voet steeds op het rempedaal zag 'dansen'. :) Het is voor mij hetzelfde als fietsen, je verleert dat nooit.

Tommy

Bericht door Tommy » 21 sep 2007, 16:59

Voor opschakelen is heel en toe natuurlijk niet. Met heel en toe voorkom je shiftlock bij het terugschakelen bij aanremmen voor de bocht. Tenzij je een kever rijdt zonder synchromesh en je wel echt moet double de-clutchen.(neutraal, koppeling los, gas, koppeling in, schakelen, koppeling los). Links remmen, kan het wel zonder met m'n kop de voorruit te koppen, maar heb het verder nooit echt gebruikt.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 sep 2007, 17:14

Ik geloof niet dat Andre de heel and toe techniek gebruikt.

Ik gebruik 'm in ieder geval niet. Ik beheers de techniek ook niet.

Tommy

Bericht door Tommy » 21 sep 2007, 17:27

nee, maar het klinkt zo leuk. Doen we het iig nog voor het geluid bij gebrek aan een mooie ferrari f1 versnellingsbak :)

GTRene

Bericht door GTRene » 21 sep 2007, 17:33

heel and toe of tussengas of links remmen gebruik ik ook niet, maar soms zou dat wel beter geweest zijn :lol: nu pas ik me daarop aan door meer in een hogere versnelling te doen voor en vanuit bochten, en dat gaat goed genoeg, geef mij liever een goede remmerij en circuit banden en dito onderstel dan ben ik al heel gelukkig 8) en kun je volgens mij heel ver komen, je zal alleen een andere techniek op bocht benadering hebben denk ik...affijn heel veel op circuits rijden met een zelfde auto dan leer je die wel beter kennen met hoe die het beste reageerd en om je zonder de heel and toe aardig ver komen als je geen toptijden hoeft te rijden, maar toch lekker mee komen kan.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 21 sep 2007, 18:28

Hans GP1630 schreef:
Wat ik altijd een beetje mis zijn niet zozeer de lijnen, die kan je iedereen laten rijden na wat oefening, en kan je overal oefenen voor mij part op de PC of playstation, maar meer technieken, "heel and toe" terugschakelen om shiftlock te voorkomen en dat soort zaken. Heel vanzelf sprekend als je het al weet en zat geoefend hebt maar niet als je dat in het dagelijks leven nooit doet.
Helemaal mee eens, ik hoef helemaal geen racelicentie te hebben of te halen maar gewoon de fijne kneepjes van het vak, zeg maar! Dat is me heel veel waard, en lijkt me geweldig om dit met DF te kunnen gaan doen, Dennis is een geweldige leermeester (lekker rustig) dus werk je plannetje maar uit Dennis, ik ben je eerste cursist :wink:
Mmmmm, zullen we maar vast beginnen met opstellen in rijen van 3? In een cursus met een dergelijke opzet ben ik zeer geinteresseerd. De instructie die ik tot nu toe heb meegemaakt was van het type "2 rondjes rijden - Oh die gozer kijkt goed in z'n spiegels en rijdt zoveel mogelijk buiten - binnen - buiten, dat komt wel goed." Da's leuk, maar leer je geen zak van (voor m'n gevoel).

Conclusie: zwaar geinteresseerd +1 8)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 sep 2007, 18:55

Tussengas gebruik ik altijd *(met een handbak) waar wanneer en welke auto dan ook.

Tommy

Bericht door Tommy » 21 sep 2007, 19:05

bij opschakelen eerder je koppeling op laten komen Jaco ! ;) j/k
Btw, in grijs oogt zo'n MR2 vol stickers rijdend erg leuk!

HansD

Bericht door HansD » 21 sep 2007, 19:11

Ik geloof niet dat Andre de heel and toe techniek gebruikt.

Ik gebruik 'm in ieder geval niet. Ik beheers de techniek ook niet.
Is dat zo? Het lijkt me sterk dat Andre het niet gebruikt, je auto wordt er zoveel rustiger van bij het aanremmen. Het verbaast me echt dat je dit schrijft, heel and toe is toch 1 van de eerste dingen die je aangeleerd worden?

Verder een topidee om te gaan werken met instructie. Zowel Andre als Dennis hebben me een hoop geleerd door mee te rijden of in mijn auto te laten zien hoe het moet.

edit: wellicht bedoel ik tussengas. Wat is precies het verschil?

HSR

Bericht door HSR » 21 sep 2007, 19:21

Heel toe is mijn inziens ook wel een waardevolle skill. BMW heeft het ook altijd goed voor mekaar met de pedalen, in mijn ex e30 paste ik het dan ten alle tijden toe. In de alfa staan de pedalen zo schandalig slecht dat ik het niet kan. :(

Remmen met links pas ik eigenlijk alleen toe in de C30. Iets onderstuur en dan rustig meetikken op de rem, erg fijne techniek.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 21 sep 2007, 19:29

Linksremmen is vooral ook handig in een rallyhok (Impreza of EVO of zo).
Kun je even bijremmen en toch de turbo aan de praat houden, scheelt weer turbolag t.o.v. rechts remmen en daarna weer op je gas gaan.

Andre

Bericht door Andre » 21 sep 2007, 19:37

heel and toe gebruik ik meestal niet. Heel soms bij bepaalde bochten waar ik last van shiftlock heb.

Links remmen gebruik ik veel.

Vooral bij driften. En om soms wat onderstuur op te heffen. Je moet echter wel veel gevoel in je linkerbeen hebben anders ga je door het voorraam heen:)

In race auto s waar een schakelsysteem aan het stuur zit rem ik alles met links. Dat is het snelste en het beste.

Maar laten we 1 ding in acht nemen voordat iedereen straks weer met knakenbakken op zandvoort aan komen.

De bedoeling van driving fun is een leuk samen zijn even kunnen rijden op het circuit mekaar auto s bekijken en beoordelen en vooral gezelligheid.

Prodrive circuit dagen zijn er niet meer, omdat het optocht was van ouwe troep waar niemand meer met zijn eigen normale auto tussen wou rijden. Dus laten we het mooi zo houden zoals het is. Iedereen wordt geen top coureur hoeft ook niet plezier is alles. Ik wil best wel met marge je auto een keer op snelheid over zandvoort rijden en iedereen mag ook wel een rondje bij mij instappen. Maar tis gewoon heel moeilijk om van iedereen een coureur te maken zonder dat je daar zoals veel coureurs in opgegroeid bent en wekelijks in een auto/race auto zit.

Peter Aero

Bericht door Peter Aero » 21 sep 2007, 19:45

Andre schreef: Prodrive circuit dagen zijn er niet meer, omdat het optocht was van ouwe troep waar niemand meer met zijn eigen normale auto tussen wou rijden. Dus laten we het mooi zo houden zoals het is. Iedereen wordt geen top coureur hoeft ook niet plezier is alles. Ik wil best wel met marge je auto een keer op snelheid over zandvoort rijden en iedereen mag ook wel een rondje bij mij instappen. Maar tis gewoon heel moeilijk om van iedereen een coureur te maken zonder dat je daar zoals veel coureurs in opgegroeid bent en wekelijks in een auto/race auto zit.
Voor mij heb je helemaal gelijk, plezier staat voorop :wink:

HansD

Bericht door HansD » 21 sep 2007, 19:59

De bedoeling van driving fun is een leuk samen zijn even kunnen rijden op het circuit mekaar auto s bekijken en beoordelen en vooral gezelligheid.
Prodrive circuit dagen zijn er niet meer, omdat het optocht was van ouwe troep waar niemand meer met zijn eigen normale auto tussen wou rijden. Dus laten we het mooi zo houden zoals het is. Iedereen wordt geen top coureur hoeft ook niet plezier is alles. Ik wil best wel met marge je auto een keer op snelheid over zandvoort rijden en iedereen mag ook wel een rondje bij mij instappen. Maar tis gewoon heel moeilijk om van iedereen een coureur te maken zonder dat je daar zoals veel coureurs in opgegroeid bent en wekelijks in een auto/race auto zit.
Amen. Willen groeien en nieuwe vaardigheden leren tijdens circuitdagen is perfect maar uiteindelijk gaat het om de lol en wil iedereen gewoon met zijn auto naar huis rijden. Er worden geen prijzen uitgedeeld op een trackday.

Tommy

Bericht door Tommy » 21 sep 2007, 20:06

ik doe van alles fout op zo'n dag, heb geen snelle auto, maar heb wel lol. Dus eigenlijk target van de dag behaald :)

funnyname

Bericht door funnyname » 21 sep 2007, 20:21

Omdat ik merk dat de auto op het circuit bij aan remmen wat onrustig wordt, wil ik mezelf heel-n-toe aanleren. Dit oefen ik nu dagelijks op weg naar mijn werk en gaat al best aardig. Wat ik merk is dat bij rustig remmen alles goed gaat.
Op het circuit moet je echter hard remmen en snel (terug)schakelen, als ik het dan probeer schiet of mijn voet van het rempedaal, of ik raak volgorde kwijt, of ik geef te weinig gas, enz. Ik vind het moeilijk om in korte tijd veel kracht op het rempedaal te zetten, tactvol gas te geven en nog op tijd terug te schakelen.

Heeft iemand tips hoe je heel-n-toe het beste uit kan voeren?

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 21 sep 2007, 20:26

Mijn napraat-stukje onder het verkeerde kopje geplaatst, misschien dat de mods hier wat aan kunnen doen...

Heel and toe met tussengas is eigenlijk onontbeerlijk bij het terugschakelen van 5 naar 4 naar 3 bij de Tarzan en van 4 naar 3 naar 2 bij de Audi-S. Doe je dat niet, dan voel je heel even de achterwielen blokkeren en hoor je ze piepen iedere keer als de snelheid van de bak niet overeenkomt met de snelheid van het vliegwiel (ben geen technicus, maar dacht dat het zo zat). Dat is dus niet efficient en zeker niet bevorderlijk voor je bak en koppeling.

Ik probeer eigenlijk zoveel als mogelijk te remmen met tussengas en te dubbel-clutchen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het er toch niet vaak van komt. Het kost me nog te veel tijd zodat ik een stuk eerder moet gaan remmen om alles op tijd af te hebben. Maar toch, uiteindelijk moet je er toch aan als je snel wilt rijden en je auto wilt sparen...
Laatst gewijzigd door Ben_968CS op 21 sep 2007, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Elmar

Bericht door Elmar » 21 sep 2007, 20:33

Na de wijze woorden van Andre (hulde) Laten we elkaar niet gek maken met ronde tijden of ik ben sneller dan jij. Wij als cluppie van DF moeten het rijden op het circuit als een heeeel leuk uitstapje zien. Als je ergens goed in wil zijn, maakt niet uit wat, zal je het veelvuldig moeten oefenen. Dat is met circuitrijden net zo. Leer gevoel te krijgen in je auto en vooral leer het gevoel te krijgen als je het fout doet. Maar bouw het rustig op en het wat almaar leuker.

Nog 1 opmerking over afgelopen woensdag. Wat mij opviel was dat er heel veel mensen erg snel aan de kant gingen als ik er aan kwam. Dat is leuk voor mij, maar echt niet nodig. Ik heb heus wel het geduld om een paar bochten achter een langzamere deelnemer te zitten. We hadden ook afgesproken dat de langzamere deelnemer het recht heeft op de ideale lijn. Dus gebruik de volgende keer dat recht.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 21 sep 2007, 20:34

Andre schreef:... Maar laten we 1 ding in acht nemen voordat iedereen straks weer met knakenbakken op zandvoort aan komen.

De bedoeling van driving fun is een leuk samen zijn even kunnen rijden op het circuit mekaar auto s bekijken en beoordelen en vooral gezelligheid ...
[img:29:15]http://www.speedcars.nl/forum/images/sm ... _worth.gif[/img] 200% mee eens ... dat was ook de reden voor mij om mezelf bij deze geweldige groep enthousiastelingen aan te melden :!:

Roel.

Berthil

Bericht door Berthil » 21 sep 2007, 20:52

Ik rij graag de 2,5 uur vanuit Zuid Limburg naar Zandvoort voor dagen zoals 19 september alhoewel de Ring en Zolder dichterbij zijn. Ik heb weer gemerkt dat er altijd wat bij te leren valt en de Mini is ook nog steeds in ontwikkeling. Ik heb ook geen zin om tussen knakenbakken rond te rijden.

Ik ben echter zelf niet zo heel actief op het DF forum omdat ik er ook het newminiclub.nl forum bij doe en er zitten maar 24 uur in een dag. Daardoor (her)ken ik niet iedereen op zo'n dag en (her)kent niemand mij. Dat is op zich wel jammer. Ik zal de volgende keer meer mijn best doen om wat meer mensen aan te spreken en ik hoop dat dat andersom ook gebeurd.

Peter Aero

Bericht door Peter Aero » 21 sep 2007, 21:00

gaat tenslotte al hard zat zeg !! :twisted:

Plaats reactie