Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 30 okt 2007, 07:15

Op Ebay worden zo nu en dan nog wel eens GT3 zetels aangeboden.

Supergaaf Femme :D

Marc R

Bericht door Marc R » 30 okt 2007, 08:55

@Femme,

Gruwelijk man,absoluut onwijs waar je mee bezig bent!

RESPECT!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 okt 2007, 10:02

Dat noem ik nou nog eens spijkers met koppen slaan 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2007, 10:17

yeah 8) benieuwd naar het vervolg :wink:

Paul

Bericht door Paul » 30 okt 2007, 11:30

Fuckje Kutje Befje.... Ik wil ook mee!!! ///M moet ook nodig een Fohn erop!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 okt 2007, 14:04

Femme schreef:Datum ingepland, 28 januari langsbrengen in Aremark, Noorwegen :D .
Met een sneeuwschuiver? :lol: Gaaf man, je pakt het aan op de manier zoals ieder DF-lid het wel zou willen! 8)

Adwo

Bericht door Adwo » 30 okt 2007, 14:12

Femme schreef:Ik heb de Recaro's besteld (gaat vier weken duren volgens de importeur) en ik heb zonet zelfs een mail gekregen van ESS over de compressor:
The TS will work with M52 based engines, the problem is that we need to develop a custom software and boost setup for this application as well as manufacture some custom hardware to fit the Alpina setup in regards to throttle body etc.

It is doable, but it will cost in the EUR 10-12K range installed at ESS for a custom spec TS2.

There will also be no guarantees as we have never worked with this Alpina modified engine and we do not know it's limits. I do however feel that 6-7PSI intercooled and around 400HP will not be a problem. Another option is to use custom made, lowered compression pistons and more boost if you are looking for close to 500HP.
De prijs kan hopelijk nog wat lager als de Engelsman die ook zijn Roadster S wil superchargen erin meegaat.

500pk in een auto met 1250kg DIN-gewicht zou wel helemaal de bom zijn :D .

Mooi project..

Ik neem aan dat je de risico's goed doordacht hebt? ESS geeft in bovenstaande mail GEEN garantie zoals ik het lees...

Het is altijd een risico om als testcase te fungeren bij een tuner, vooral als ie in Noorwegen zit.. Wel een eind rijden als er iets vaud gaat...

Suc6,

Adwo

Christoph

Bericht door Christoph » 30 okt 2007, 14:32

Geweldig, veel respect voor je project! We verwachten natuurlijk een foto reportage :D :P

Kazimir

Bericht door Kazimir » 30 okt 2007, 14:36

Echt super gaaf! :D

Gewoon niet te beschrijven!... zo hoor je geld te besteden ;)

Femme

Bericht door Femme » 30 okt 2007, 16:26

Adwo schreef:Mooi project..

Ik neem aan dat je de risico's goed doordacht hebt? ESS geeft in bovenstaande mail GEEN garantie zoals ik het lees...

Het is altijd een risico om als testcase te fungeren bij een tuner, vooral als ie in Noorwegen zit.. Wel een eind rijden als er iets vaud gaat...
Het is een auto dus alles wat stuk gaat kun je weer maken. Financieel kan ik het risico nemen.

De donorauto's waarop de kant en klare kits van ESS worden ontwikkeld worden 80.000km getest. Deze kits worden geleverd met twee jaar garantie, maar dat is uiteraard niet mogelijk met mijn auto die in vier weken omgebouwd zal worden. Het S52B32 blok in de Alpina heeft veel overeenkomsten met de M52- en M54-blokken waar ESS ruime ervaring mee heeft. De ervaringen met de twinscrew superchargers van ESS voor deze motorblokken is overwegend positief. Er zijn soms wat probleempjes die vaak op de installatie zijn terug te voeren. Je mag aannemen dat het laatste wel goed zal zitten als de installatie door ESS zelf wordt gedaan.

Onder de motorkap komt het er ongeveer zo uit te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2007, 16:40

ow dat ziet er allemaal wel doordacht strak onder de kap uit zeg :shock: nice 8) benieuwd hoe dat gaat verlopen en wat het allemaal kost, ik weet nog een BMW Z1 met zo'n USA M3 blok erin, dus in theorie moet het dan daar ook op kunnen :roll: en kun je daar dan 500 pk met een SC uit halen? heb wel eens van turbo's op een USA S52 Z3 M coupe gelezen ook met 500pk hm...sounds like boost...

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 30 okt 2007, 16:59

Gaaf project Femme.
Dit is idd veel mooier dan een auto kant en klaar uit de showroom rijden.
Hier is er maar 1 van 8)
De motortuning vind ik persoonlijk niet duur, voor mijn auto zit ik net onder de 10k.

Hoelang ben je de auto kwijt voor de tuning?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 okt 2007, 17:17

Wel gaaf hoor, je moet het wel durfen :) Heb al een aantal horror stories gelezen van compressor conversies dat ik er niet aan zou beginnen.

Maar die CSL van loaded rijd ook met een ESS systeem, daar draait het ook prima. Dus ze kunnen het wel :)

Femme

Bericht door Femme » 30 okt 2007, 17:39

GTRene schreef:ow dat ziet er allemaal wel doordacht strak onder de kap uit zeg :shock: nice 8)
Dat is ook een van de redenen waarom ik de ESS supercharger wil. Deze ziet er beter afgewerkt uit dan de installaties waarbij een loodgieter een fohn onder de motorkap heeft gemonteerd :) . Het luchtinlaat, compressor en intercooler verhaal is mooi geïntegreerd.
benieuwd hoe dat gaat verlopen en wat het allemaal kost, ik weet nog een BMW Z1 met zo'n USA M3 blok erin, dus in theorie moet het dan daar ook op kunnen :roll: en kun je daar dan 500 pk met een SC uit halen? heb wel eens van turbo's op een USA S52 Z3 M coupe gelezen ook met 500pk hm...sounds like boost...
500pk zou mogelijk moeten zijn met dit blok. ESS adviseerde in dat geval om een andere nokkenas en aangepaste zuigers voor een lagere compressieverhouding te gebruiken. Deze aanpassingen zouden inclusief montage een meerprijs van circa 9000 euro hebben. Bij een standaard S52B32 blok is het vermoedelijk goedkoper mogelijk omdat er vast wel ergens aangepaste zuigers verkrijgbaar zijn. Het Alpina-blok is niet meer standaard, boring en slag zijn groter dan van een S52B32.

Voor de S54 komt ESS binnenkort met nieuwe kits die vermogens hebben tot 550pk. Deze zijn gebaseerd op centrifugale compressors van ASA. De twinscrew Lysholm compressor leverde niet de gewenste driveability in combinatie met de individuele throttle bodies van de S54:
We did build an S54 TS system and it made incredible numbers, Stage 2 made 415hp+ and 390 torque to the WHEELS. A real monster. However, we will never release any system that does not retain stock or better drivability and the Twin Screw did not agree with the individual throttle bodies for our demands in throttle response and low speed smoothness. We spent a really large amount of time (well over two years) and money (don't ask) on it, but it is a development path that will just not continue. We don't release anything unless it is perfect and it simply wasn't acceptable to our standards. We do apologize, we wanted a "screwed" E46 M3 as much as anyone did.
Het voordeel van de Lysholm-compressor is dat hij al bij lage toerentallen veel overdruk produceert.
Mike schreef:Hoelang ben je de auto kwijt voor de tuning?
Vier weken moet het gaan duren.

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 30 okt 2007, 19:00

Fantastisch project!

Hoe ga je de auto erheen brengen?

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2007, 19:42

@Femme thx...wordt vervolgt, ofterwel we volgen jou stappen, en daarna moet ik je alweer volgen op afstand omdat ik je dan niet meer voorbij kom :lol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 30 okt 2007, 21:26

Leg je vantevoren wel zwart op wit het kostenplaatje vast?

Kan nare problemen voorkomen...

Daniel

Bericht door Daniel » 30 okt 2007, 22:17

Erik-Jan schreef:Fantastisch project!

Hoe ga je de auto erheen brengen?
Dat was ook mijn vraag vandaag :) Noorwegen in januari kan de nodige 'interessante' rij-omstandigheden met zich meebrengen. Maar Femme had er wel vertrouwen in dat dat zou gaan lukken. Aremark ligt betrekkelijk zuidelijk :)

Ik ben wel heel benieuwd naar de rij-eigenschappen met 400-420 pk. Femme krijgt één van de snelste roadsters van het land gok ik zo...

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2007, 22:44

leuke prijzen daar en leuk matterieel...eneuh leuke video's moet je al die van die M3 CSL's kijken maar vooral horen :shock: lekker

http://www.esstuning.com/default.asp?c= ... n=2&id=107

Femme

Bericht door Femme » 30 okt 2007, 22:50

Erik-Jan schreef:Hoe ga je de auto erheen brengen?
Auto erheen rijden en waarschijnlijk terug met het vliegtuig.

Ik was natuurlijk benieuwd naar de te verwachten weersomstandigheden en de wegen. Er kan sneeuw liggen maar de wegen zijn redelijk vlak. Het is gelukkig in het zuidoosten van Noorwegen op 100km van Oslo. Ik zal winterbanden en een setje velgen op de kop moeten tikken.

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 30 okt 2007, 23:50

Super, dan is ie gelijk ingereden als je terugkomt :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 30 okt 2007, 23:53

Heel erg gaaf, succes!

Michel

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 31 okt 2007, 22:14

Femme,

allereerst mijn complimenten voor dit superproject!

In Noorwegen zijn zo-ie-zo winterbanden verplicht en ik adviseer je ook te informeren of misschien spike banden verplicht / aan te raden zijn. Ik was in Oslo februari dit jaar en de huur focus stond ook van die spike banden. In veel gevallen rij je namelijk gewoon op ijs!

Tip: Neem de vrouw mee en pak een leuk weekend Oslo. Echt een leuke stad; genoeg te doen, zelfs een beetje skieen links en rechts!

Mocht je met de "jongs" gaan maak er dan een roadtrip van en ga ook "effe" langs Stockholm. Kom er net vandaag, modderfok wat een lekkere chicas 8) Oh sorry off-topic ;)

Femme

Bericht door Femme » 31 okt 2007, 22:48

Ik heb begrepen dat er geen verplichting is om met winterbanden te rijden in een bepaalde periode, maar dat je wel een winteruitrusting moet hebben als er sprake is van winterse omstandigheden.

Spijkerbanden zijn alleen in bepaalde periodes toegestaan. Zo mogen niet overal gebruikt worden en soms moet er bijbetaald worden voor tolwegen.

Spijkerbanden lijkt me een lastig verhaal omdat ik die dan ergens onderweg zou moeten monteren.

Met winterbanden en erg voorzichtig rijden mocht het gaan sneeuwen moet het te doen zijn. Dit is de route als ik via Zweden zou rijden:

Afbeelding

Ik ben vorig jaar zomer in Noorwegen geweest met de Alpina. Ook twee dagen in Oslo geweest, dat is zeker een mooie stad. Roadster in Noorwegen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 31 okt 2007, 23:53

En toch he Femme, word ik van het lezen van al dit leuks (met als toetje die foto) beswel een klein beetje verdomd jaloers! Maar het is je van harte gegund. :lol:

Plaats reactie