Supergaaf Femme
Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
Adwo
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Femme schreef:Ik heb de Recaro's besteld (gaat vier weken duren volgens de importeur) en ik heb zonet zelfs een mail gekregen van ESS over de compressor:
De prijs kan hopelijk nog wat lager als de Engelsman die ook zijn Roadster S wil superchargen erin meegaat.The TS will work with M52 based engines, the problem is that we need to develop a custom software and boost setup for this application as well as manufacture some custom hardware to fit the Alpina setup in regards to throttle body etc.
It is doable, but it will cost in the EUR 10-12K range installed at ESS for a custom spec TS2.
There will also be no guarantees as we have never worked with this Alpina modified engine and we do not know it's limits. I do however feel that 6-7PSI intercooled and around 400HP will not be a problem. Another option is to use custom made, lowered compression pistons and more boost if you are looking for close to 500HP.
500pk in een auto met 1250kg DIN-gewicht zou wel helemaal de bom zijn.
Mooi project..
Ik neem aan dat je de risico's goed doordacht hebt? ESS geeft in bovenstaande mail GEEN garantie zoals ik het lees...
Het is altijd een risico om als testcase te fungeren bij een tuner, vooral als ie in Noorwegen zit.. Wel een eind rijden als er iets vaud gaat...
Suc6,
Adwo
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Het is een auto dus alles wat stuk gaat kun je weer maken. Financieel kan ik het risico nemen.Adwo schreef:Mooi project..
Ik neem aan dat je de risico's goed doordacht hebt? ESS geeft in bovenstaande mail GEEN garantie zoals ik het lees...
Het is altijd een risico om als testcase te fungeren bij een tuner, vooral als ie in Noorwegen zit.. Wel een eind rijden als er iets vaud gaat...
De donorauto's waarop de kant en klare kits van ESS worden ontwikkeld worden 80.000km getest. Deze kits worden geleverd met twee jaar garantie, maar dat is uiteraard niet mogelijk met mijn auto die in vier weken omgebouwd zal worden. Het S52B32 blok in de Alpina heeft veel overeenkomsten met de M52- en M54-blokken waar ESS ruime ervaring mee heeft. De ervaringen met de twinscrew superchargers van ESS voor deze motorblokken is overwegend positief. Er zijn soms wat probleempjes die vaak op de installatie zijn terug te voeren. Je mag aannemen dat het laatste wel goed zal zitten als de installatie door ESS zelf wordt gedaan.
Onder de motorkap komt het er ongeveer zo uit te zien:
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
ow dat ziet er allemaal wel doordacht strak onder de kap uit zeg
nice 8) benieuwd hoe dat gaat verlopen en wat het allemaal kost, ik weet nog een BMW Z1 met zo'n USA M3 blok erin, dus in theorie moet het dan daar ook op kunnen
en kun je daar dan 500 pk met een SC uit halen? heb wel eens van turbo's op een USA S52 Z3 M coupe gelezen ook met 500pk hm...sounds like boost...
-
Mike R32
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Dat is ook een van de redenen waarom ik de ESS supercharger wil. Deze ziet er beter afgewerkt uit dan de installaties waarbij een loodgieter een fohn onder de motorkap heeft gemonteerdGTRene schreef:ow dat ziet er allemaal wel doordacht strak onder de kap uit zegnice 8)
500pk zou mogelijk moeten zijn met dit blok. ESS adviseerde in dat geval om een andere nokkenas en aangepaste zuigers voor een lagere compressieverhouding te gebruiken. Deze aanpassingen zouden inclusief montage een meerprijs van circa 9000 euro hebben. Bij een standaard S52B32 blok is het vermoedelijk goedkoper mogelijk omdat er vast wel ergens aangepaste zuigers verkrijgbaar zijn. Het Alpina-blok is niet meer standaard, boring en slag zijn groter dan van een S52B32.benieuwd hoe dat gaat verlopen en wat het allemaal kost, ik weet nog een BMW Z1 met zo'n USA M3 blok erin, dus in theorie moet het dan daar ook op kunnenen kun je daar dan 500 pk met een SC uit halen? heb wel eens van turbo's op een USA S52 Z3 M coupe gelezen ook met 500pk hm...sounds like boost...
Voor de S54 komt ESS binnenkort met nieuwe kits die vermogens hebben tot 550pk. Deze zijn gebaseerd op centrifugale compressors van ASA. De twinscrew Lysholm compressor leverde niet de gewenste driveability in combinatie met de individuele throttle bodies van de S54:
Het voordeel van de Lysholm-compressor is dat hij al bij lage toerentallen veel overdruk produceert.We did build an S54 TS system and it made incredible numbers, Stage 2 made 415hp+ and 390 torque to the WHEELS. A real monster. However, we will never release any system that does not retain stock or better drivability and the Twin Screw did not agree with the individual throttle bodies for our demands in throttle response and low speed smoothness. We spent a really large amount of time (well over two years) and money (don't ask) on it, but it is a development path that will just not continue. We don't release anything unless it is perfect and it simply wasn't acceptable to our standards. We do apologize, we wanted a "screwed" E46 M3 as much as anyone did.
Vier weken moet het gaan duren.Mike schreef:Hoelang ben je de auto kwijt voor de tuning?
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Dat was ook mijn vraag vandaagErik-Jan schreef:Fantastisch project!
Hoe ga je de auto erheen brengen?
Ik ben wel heel benieuwd naar de rij-eigenschappen met 400-420 pk. Femme krijgt één van de snelste roadsters van het land gok ik zo...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
leuke prijzen daar en leuk matterieel...eneuh leuke video's moet je al die van die M3 CSL's kijken maar vooral horen
lekker
http://www.esstuning.com/default.asp?c= ... n=2&id=107
http://www.esstuning.com/default.asp?c= ... n=2&id=107
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Auto erheen rijden en waarschijnlijk terug met het vliegtuig.Erik-Jan schreef:Hoe ga je de auto erheen brengen?
Ik was natuurlijk benieuwd naar de te verwachten weersomstandigheden en de wegen. Er kan sneeuw liggen maar de wegen zijn redelijk vlak. Het is gelukkig in het zuidoosten van Noorwegen op 100km van Oslo. Ik zal winterbanden en een setje velgen op de kop moeten tikken.
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Femme,
allereerst mijn complimenten voor dit superproject!
In Noorwegen zijn zo-ie-zo winterbanden verplicht en ik adviseer je ook te informeren of misschien spike banden verplicht / aan te raden zijn. Ik was in Oslo februari dit jaar en de huur focus stond ook van die spike banden. In veel gevallen rij je namelijk gewoon op ijs!
Tip: Neem de vrouw mee en pak een leuk weekend Oslo. Echt een leuke stad; genoeg te doen, zelfs een beetje skieen links en rechts!
Mocht je met de "jongs" gaan maak er dan een roadtrip van en ga ook "effe" langs Stockholm. Kom er net vandaag, modderfok wat een lekkere chicas 8) Oh sorry off-topic
allereerst mijn complimenten voor dit superproject!
In Noorwegen zijn zo-ie-zo winterbanden verplicht en ik adviseer je ook te informeren of misschien spike banden verplicht / aan te raden zijn. Ik was in Oslo februari dit jaar en de huur focus stond ook van die spike banden. In veel gevallen rij je namelijk gewoon op ijs!
Tip: Neem de vrouw mee en pak een leuk weekend Oslo. Echt een leuke stad; genoeg te doen, zelfs een beetje skieen links en rechts!
Mocht je met de "jongs" gaan maak er dan een roadtrip van en ga ook "effe" langs Stockholm. Kom er net vandaag, modderfok wat een lekkere chicas 8) Oh sorry off-topic
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik heb begrepen dat er geen verplichting is om met winterbanden te rijden in een bepaalde periode, maar dat je wel een winteruitrusting moet hebben als er sprake is van winterse omstandigheden.
Spijkerbanden zijn alleen in bepaalde periodes toegestaan. Zo mogen niet overal gebruikt worden en soms moet er bijbetaald worden voor tolwegen.
Spijkerbanden lijkt me een lastig verhaal omdat ik die dan ergens onderweg zou moeten monteren.
Met winterbanden en erg voorzichtig rijden mocht het gaan sneeuwen moet het te doen zijn. Dit is de route als ik via Zweden zou rijden:

Ik ben vorig jaar zomer in Noorwegen geweest met de Alpina. Ook twee dagen in Oslo geweest, dat is zeker een mooie stad. Roadster in Noorwegen:

Spijkerbanden zijn alleen in bepaalde periodes toegestaan. Zo mogen niet overal gebruikt worden en soms moet er bijbetaald worden voor tolwegen.
Spijkerbanden lijkt me een lastig verhaal omdat ik die dan ergens onderweg zou moeten monteren.
Met winterbanden en erg voorzichtig rijden mocht het gaan sneeuwen moet het te doen zijn. Dit is de route als ik via Zweden zou rijden:
Ik ben vorig jaar zomer in Noorwegen geweest met de Alpina. Ook twee dagen in Oslo geweest, dat is zeker een mooie stad. Roadster in Noorwegen:
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
