BMW 535i E34, voor ieder wat wils

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 jan 2007, 14:50

Mooi man, heel veel plezier ermee! :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jan 2007, 11:16

Ok, even samengevat, want dit draadje is inmiddels lekker lang en veel dingen staan er dubbel in:

Afgelopen zomer ging mijn vriendin met haar beste vriendin op vakantie met de 535 naar Parijs. De auto heeft het weekend ervoor een beurtje gehad, uitgevoerd door mezelf. Olie + filter. Daarna ging hij naar de garage voor het testen van de airco.

Mijn vriendin rijdt de dag daarna 20 kilometer voor Parijs. Het slangetje t.h.v. het koelvloeistofreservoir schiet los. Dat soort klemmetjes/ringetjes mag je nooit te strak vastdraaien, maar hoe hij precies los is gekomen is wel te verklaren. Het was 40 graden buiten, zwarte auto, file bij péage. Dus de koeling had het zwaar, maar ging wel goed... totdat door de druk die slang losschoot (schat ik zo). Of de garage die de airco heeft getest ook aan deze slangklem heeft gezeten weet ik niet, en dat boeit me ook niet.

Maar goed, 2 dames in de auto, (goeie*) muziek aan, ramen en dak open, want de airco was alleen getest nog niet gemaakt, omdat er een nieuwe compressor in moet. Niets vermoedend rijden ze door met een auto die koelvloeistof verliest.

Na een tijdje ziet GF opeens op het display dat er iets is met het 'kuhlwasser', nadat ze een waarschuwingspiep hoorde. De temperatuurmeter had ze tot op dat moment nog niet in de gaten gehad.

Aangezien de snelweg op dat punt erg druk is met vrachtverkeer en de vluchtstrook er smal is, besluit ze heel wijs om door te rijden naar een parkeerplaats.

Op de afrit knalt de koppakking letterlijk kapot. De auto valt zo goed als stil. In paniek belt ze mij in NL, terwijl ze de auto de parkeerplaats op duwt. Ik bel de anwb, alle lijnen zijn die dag overbelast. Drukste dag van het jaar, plus bizarre buitentemperaturen van minstens 35 graden.

Op mijn advies halen ze samen met 2 behulpzame Polen wat koelvloeistof. Ze schroeven de slang weer vast, vullen de boel bij en proberen te starten. Na 30 a 40 telefoontjes over en weer tussen, haar, ondergetekende, de anwb, verzekering, etc. ben ik zelf niet zo bezig met het aan de gang krijgen van de auto, maar die 2 polen kennelijk wel. Ze proberen de boel te ontluchten... dat gaat niet zo makkelijk met een lekke koppakking. :)

Aangezien de ANWB zo goed als onbereikbaar is en het onduidelijk is hoe lang het gaat duren, waar de auto terecht komt en of er uberhaupt vervangend vervoer voor die 2 weken vakantie geregeld wordt op hun kosten, mijn autoverzekering, haar reisverzekering of voor onze eigen rekening, maak ik een keuze.

De Humbaur is beschikbaar.
Mijn moeder is bereid om direct in de auto te springen, mijn kant op de te rijden om de trailer op te halen en mee te gaan naar Parijs.

Kortom, we doen het. We gaan ze ophalen in Parijs!

Bij Delft staan we zelf de ANWB te bellen, omdat de verloopstekker los is geraakt. De Wegenwacht. monteur maakt op een geniale wijze van een 7 polige stekker zelf een 13 polig verlengstuk!! Hulde voor de wegenwacht, zeker op deze drukke dag. Eigen fout, dus allang blij dat ze hielpen.

23.00 uur, de wegenwacht is klaar en wij gaan door naar Parijs met de 307. De man wenst ons succes en vindt het een slimme keuze, ondanks de 307 als trekauto. Volgens hem is dit het snelste, goedkoopste manier, zeker op deze dag.

Om iets over 04.00 uur komen we aan bij het hotel waar mijn vriendin met haar vriendin waren gaan slapen. Ik heb de 535 opgeladen. Spullen overgegooid vanuit de kofferbak naar voorstoelen + naar de 307. Daarna de dames wakker gebeld. We stonden een paar km voor Charles de Gaulle.

Aangezien de bewegwijzering daar érg slecht als je terug naar Brussel wilt reed ik een beetje op gevoel. Uiteindelijk komen we bij een slagboom waar je links of rechts kon kiezen. Ik zet de auto stil, dusdanig dat ik nog kon echt een keuze zou hebben. Achter me allemaal claxonerende Fransen. De slagboombediende sprak vloeiend Frans en niets anders. Juffrouw Bongers zou trots op me geweest zijn als ze mij hoorde praten met die man. Met een kaart uit 1984 erbij legde ik de man uit wat 'Bruxelles' precies is. Hij had er nog nooit van gehoord namelijk, Anvers en snelwegnummers idem dito. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat ik in ieder geval a droite moest, om naar het noorden te kunnen rijden. Daarna moest ik het zelf maar uitzoeken. Maar hopen dat we op de juiste snelweg zouden terugkomen.

Toen we daar reden zagen we de weg a gauche en dat had ik met de Humbaur noooooit gered. Even gezwaaid naar alle wachtende mensen achter ons en hup rijden maar. :)

Enfin, na 5 minuten waren we op de terugweg. Niet harder dan 80, want een 307 + Humbaur + 535 is niet een combinatie waarbij je wilt remmen, uitwijken, inhalen, etc. Sterker nog het rijden daarmee is onverantwoord en levensgevaarlijk. Daar waren wij ons erg van bewust, maar ik dacht dat als we voor zonsopkomst een eind in Belgie zouden zijn, dat het wel goed zou komen. En dat bleek een juiste gedachte. Geen vrachtverkeer gehad, niet druk en dus constant 80 km/u, zonder gekke situaties.

http://img113.imageshack.us/img113/708/22072006gt3.jpg

Ik had zelf een lange dag gewerkt en met 80 km/u werd ik erg moe. Mijn moeder heeft toen het grootste deel gereden. Op de heenweg had ze ook al een heel stuk gereden. Vooral in NL zou ik al niet meer rijden i.v.m. het niet hebben van een E rijbewijs. In belgie/frankrijk moest er niets fout gaan met mij achter het stuur, maar politie had ik wel kunnen overtuigen dat het allemaal koek en ei was geweest. uhuh. :)

Anyway, zo aan het eind van de ochtend waren wij thuis afgezet. Die vriendin werd door haar ouders opgehaald. Die kwamen meteen met het goede nieuws dat ze een bedrijfsbusje over hadden door vakantie van een personeelslid, dus de volgende dag konden de dames daarmee op vakantie, dit keer naar Limburg. Mijn moeder ging naar huis en is daar redelijk ingestort, de heldin.

De weken/maanden erna heb ik een tijd rondgelopen met de vraag wat ik met die auto moest doen. Bijna een half jaar heeft 'ie stilgestaan hier op onze parkeerplaats. Wij kochten de Saab 9000 en konden daarna de 1802 lenen. Haast had ik dus niet. Op vakantie gingen we met de 307 van mijn ouders.

Een complete revisie, plus wat noodzakelijke werkzaamheden aan onderstel e.d. zou op zo'n 3500 euro komen bij Bas Roos. Een hoop geld voor een oud beestje.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een 2e hands blok door Peter Molenaar in te laten bouwen. Dit blok kwam uit een 735, maar bleek een kapotte koppakking te hebben, na inbouw. Peter vertrouwde het niet en heeft het terug gestuurd naar zijn leverancier, waar hij doorgaans goede ervaringen mee heeft.

Uiteindelijk hadden zijn ouders dus een zo goed als compleet gereviseerd blok staan. Deze ligt er nu in en hij heeft dus nog wat zaken vernieuwd die nodig waren, zoals onderstelrubbers, remschijven, bougies, filters, etc.

De auto rijdt nu fantastisch en ik ben blij met de keuze dat we de auto zelf hebben opgehaald. Een reparatie in Frankrijk had mij failliet kunnen krijgen denk ik. Ook ben ik enorm blij met Peter Molenaar. Echt top hoe hij mij hiermee heeft geholpen en het was voor hem erg klote dat het eerste 'nieuwe' blok niet goed was. Dat heeft hem veel tijd gekost. Maar uiteindelijk kom ik er daardoor beter vanaf dan gepland en is er gebeurd wat ik éigenlijk had willen laten doen, maar wat ik in eerste instantie te duur vond worden. Zeker omdat we net waren verhuisd, zelf nog op vakantie wilden en op dit moment sparen voor komende zomer, want dan gaan we naar Canada.

De 535 blijft lekker, we hebben hem allebei erg gemist (ja echt), die rijden we 'op' hebben we besloten. De auto biedt ons echt alles wat wij nodig hebben. Heeft alle luxe aan boord die wij noodzakelijk achten en het ontwerp blijft ons aanspreken. Zakelijk kan 'ie wat mij betreft ook mee. Aangezien er geen roest aan zit, ook niet aan de onderkant, de motor zgan nieuw is én we tegenwoordig veel minder km's rijden dan voorheen, verwacht ik dat hij nog heel lang mee gaat.

*Tijdens het ophalen zat de CD nog in de auto die er ook in zat toen de auto stuk ging.

HSR

Bericht door HSR » 29 jan 2007, 12:18

Mooi verhaal, Dennis.

Ik vind een E34 5-serie ook nog steeds een geweldige wagen. Hele tijdloze wagen, klassiek, en stuurt ook nog eens donders goed.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 jan 2007, 21:05

Elmar

Bericht door Elmar » 30 jan 2007, 21:32

Je was hem zat, wou hem de plomp in rijden, maar bedacht je toch? :? :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 jan 2007, 21:39

Haha, daar heb ik inderdaad aan gedacht. Je kon daar zo het water in rijden. Leek me leuk om de auto voor de foto wat dichterbij het water te zetten. Maar toen bedacht ik me, dat ik niet echt zou lachen als de handrem het zou begeven, of de auto uit zijn versnelling zou schieten. :roll: :D

Elmar

Bericht door Elmar » 30 jan 2007, 21:45

Waar zijn deze foto's genomen?
Zit altijd nog te denken om eens foto's te schieten bij Rhenen, daar kan je ook mooi dicht bij het water komen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2007, 12:01

Poe, even denken hoor. Volgens mij ben ik ergens bij Gouda de dijk opgereden. Het was gewoon hoog water, ik heb nog wel foto's van een boom pal aan de dijk waarvan je alleen de takken ziet.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 31 jan 2007, 12:12

Wat ook een mooie plaat zou zijn.

Achterwaarts de plomp in rijden tot je de auto niet meer ziet.
Dan hopen dat de zomerbanden grip kunnen vinden op de met alg begroeide waterkant. Dan eruit rijden en zo gauw de neus uit het water is de SLR camera op reperterende afdruk zetten totdat je weer helemaal op het droge bent :D

Gegarandeerde mooie foto's. Ik denk dat Dexter dit kan beamen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2007, 13:03

Ja is vooral gaaf met een Caterham. Dat gezicht van die rijder met een lely op zijn kop: priceless!

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jan 2007, 13:20

Elmar schreef:Je was hem zat, wou hem de plomp in rijden, maar bedacht je toch? :? :wink:
Nee, een boot hoort in het water :lol:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 02 feb 2007, 09:00

Hey mede 535-rijder,

Mooie foto's, maar je achterbumper lijkt linksachter een beetje op half elf te hangen :?

Was bij mij twee weken geleden ook toen in tijdens het verkeersalarm met 160 over een dikke tak heenging op de Duitse Autobahn --> plastic steun van de bumper (glij-del volgens BMW) afgebroken dus toen hing hij ook zo.

Toevallig gisteren andere dempers en veren besteld. Dan nog wat nieuwe rubbers in de voorwielophanging en hij is weer helemaal tiptop in orde.

Paskal

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2007, 10:07

Ja goed gezien, de foto's zijn bijna een jaar oud. Die bumper hing toen los omdat ik tijdens driften op N'rhein een klapband had rechtsachter en het staaldraad van de band mijn ophangpunt in 2-en sloeg. Is weer gefixed. Op nieuwe foto's zie je dat niet meer. :)

Lekker als ie weer helemaal fris is. Welke dempers/veren heb je besteld? En wat zat er nu precies onder?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 02 feb 2007, 21:39

Dennis,

Geen flauw idee wat er nu onder zit... Zou me niks verbazen als het allemaal nog heeel oud is. Lek is het in ieder geval en het voelt aan als een zeeschip 8) Heb onder de 525i Bilstein P8 en dat bevalt prima. Die komen dus ook onder de 535 in combinatie met H&R veren die hem voor 35 en achter 10 mm lager leggen. Dat zal ongetwijeld een stuk beter liggen dan de oude rommel die er nu onder zit :)

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 09 feb 2007, 19:46

Je kan ook best op voorhand even checken of je al dan niet niveauregeling hebt op je achteras. In dat geval moet je ook een andere servopomp e.d. steken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 feb 2007, 19:22

Hoe weet je of je niveau regeling hebt?

Vandaag heerlijk gereden, met prachtig weer. Moest om iets over 7-en op de Veluwe zijn voor kijkje in de keuken bij DutchMil, http://www.milatcc.nl/visual/visual.html de Nederlandse Luchtverkeersleiding van Defensie. Erg gaaf en reden voor mij om Tunnel Run over te slaan. Heb op de heenweg de 2x 120 per half uur aangetikt onder de geluidsmuur bij Zeist, zodat ik toch een beetje het tunnelrun gevoel had. Een lege snelweg is toch wel fijn zo 's ochtends vroeg.

Paar lekkere drifts neergezet en het klaverblad bij A'foort gepakt op de terugweg. Veel sportwagens onderweg. Maserati Gran-Sport die hem ook even vol open trok, jammer van trajectcontrole daarna. Auto moest uiteindelijk naar mijn straat, dus dat was wel humor. Verder Z4 ///M en diverse Porsches onderweg. Iedereen had er goed de sokken in zitten.

Bij mijn ouders even spul opgehaald om het leer te behandelen, dat ga ik morgen doen. Ik moet vaker vroeg op om lekker te rijden. 's Middags was het veel drukker en op de kleine weggetjes bij Bunnik waar ik reed veel voetgangers zodat ik daar niet boven de 60 uit wilde komen.

Damn wat rijdt dat weer lekker zeg! :D

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 18 feb 2007, 10:56

Sorry dat ik pas zo laat kom binnenvallen in je topic :oops:

Maar wat een leuk verhaal met een nog veel leukere auto in de hoofdrol. 8)

Eigenlijk zal je een auto met zo'n verhaal en zoveel emotionele waarde nooit meer weg mogen doen, toch. :wink:

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 18 feb 2007, 12:52

@Cav; Het makkelijkst kan je het zien aan het reservoir voor de servo-olie. Vermits SLS zijn druk ook haalt van de servopomp is dit een heel anders uitziend reservoir.
Ook als je onder de auto kijkt aan de achterkant, ga je bij SLS 2 bollen zien à la citroen.

Hier zie je linksonderaan het SLS reservoir (grote zwarte pot), als je auto geen SLS heeft is dit een kleiner, rond, en ik dacht bordeaux-kleurig reservoir:

[img:902:599]http://www.autopower.se/galleri/powerbi ... c_0926.jpg[/img]

Hier nog 2 foto's van de schokdemper en de accumulator zelf:

[img:704:528]http://users.skynet.be/bk317666/SLS1.JPG[/img]
[img:704:528]http://users.skynet.be/bk317666/SLS2.JPG[/img]

Bjorn

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 feb 2007, 18:53

Ok, dat heb ik niet dus. Bedankt voor je uitleg. Hoe is het met jouw E34 trouwens?

@Ceet: dank je!

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 19 feb 2007, 12:09

Dennis Cavallino schreef:Ok, dat heb ik niet dus. Bedankt voor je uitleg. Hoe is het met jouw E34 trouwens?
Goed goed, hij is nog steeds niet afgebrand dus in dat opzicht kan het al niet meer stuk ;-)

In ieder geval, blok ziet er nog heel goed uit en trekt nog steeds als een beer. Wel moet gezegd worden dat zo een 3.8 echt een heel ander karakter heeft dan een 3.6. Na 2 3.6'en gehad te hebben en nu een 3.8 (plus enkele testritten) kan ik dat wel concluderen. Een 3.6 voelt veel heviger aan vanaf 4k, waar de 3.8 vanuit een veel lager toerental sleurt en blijft sleuren. Gevolg is dat de 3.8 een aardig stukje sneller is dan zijn oudere broertje.

In vergelijking met Dennis zijn M3 komt het er echt op aan wie net eerder op het gas gaat of wie er het meeste passagiers bijheeft. De M5 en de M3 zijn ongelooflijk gelijk aan mekaar met eventueel een edge naar de M3. Met 340 tegen 306 pk en 1500kg (+/-) tegen 1800kg (+/-) een vrij logisch gevolg en goede maatstaf met betrekking tot de vraag 'hoeveel paardjes zijn er al op vakantie'. Ik denk wel dat we kunnen stellen dat dat voor beide auto's nog wel goed zit vermits we al aardig wat snelle rakkers voor zijn gebleven. 535d, SRT10 pickup, 996 carrera 4...

Ben wel aan het overwegen om een revisie te doen. 't Is te zeggen, het blok opengooien en de toestand van de gevoelige delen checken en eventueel vervangen waarbij ik denk aan lagers, oliepomp en kettingslijtage. Het blok heeft immers 227k op de teller staan. Een S38 wordt over het algemeen, bij deftig onderhoud, vrij oud (lees: 280-300k km) zonder grote revisie. Langs de andere kant zijn er ook die bij 100k het blok al in de soep rijden net zoals er zijn die 400k rijden zonder open hart chirurgie.

Ik hoop in ieder geval dat ik er nog een tijdje plezier van kan hebben tot er een e39 in de plaats kan komen, en dat er niks geks gebeurt zoals vuur, of 4 EDC's die het tegelijk laten afweten ;-)...

In de loop van de week zal ik wel eens een topic openen om de e34 voor te stellen, ik kan er inkomen dat niemand onderhand nog kan volgen met de snelheid waarmee ze binnen en buiten gaan bij mij :-D.

Bjorn

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2007, 12:27

Weet je wel zeker dat er een E39 moet komen? :)

Maar mooi verhaal en duidelijk uitleg over de E34 M5. Ik heb een keer een 3.8 gereden en vond het verschil met een 535 gigantisch, niet te vergelijken qua auto. Dat had ik op voorhand al verwacht na eens met Diho te zijn meegereden op Niederrhein. De vergelijking met een E36 M3 is wel een goede, maar de E34 vind ik een veel fijnere (en mooiere) auto.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 19 feb 2007, 12:32

Inderdaad beter van te voren kijken hoe het er voor staat dan de boel aan gort te laten lopen. Ik heb mijn M5 nu ook stil gezet. Hij ging anders klinken, wat meer olie verbruiken en naar olie stinken. Tevens had ik het gevoel dat ze iets minder heftig op het gas reageerde. Liever de boel nu uit elkaar trekken en reviseren dan dat ik met een vast gelopen blok op Schwedenkreuz sta.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2007, 13:37

... of Galgenkopf :cry:

:D

Had je mijn voicemail een paar weken terug nog gehoord Dick? Was wel toevallig weer dat ik een oude (opel-)bekende van je tegenkwam.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 19 feb 2007, 15:02

@ Cav; Ja, ik ben er vrij zeker van ;-) De e39 is de auto waar ik altijd gek van ben geweest. Men zegt dat qua rijden de e34 het summum is van de M5's. Handgeassembleerd, reihensechser, tot in de naad getest op de groene hel, etc... Maar toch, moet ooit een e39 gehad hebben. Als ie me dan niet aanstaat trappen we hem toch gewoon weer buiten ;-)

@ Diho; Juist, de kost die je dan voor je neus geschoven krijgt is niet te vergelijken. Je hebt indertijd de details van mij nog gekregen voor de 3.6, en dat was alleen een koppakking :-|. Kromme kop oid erbij en de poppen zijn aan het dansen. Het enige waar de mijne nu last van heeft is eigenlijk de ingaande lager van de versnellingsbak. Ding fluit in iedere versnelling, op 4e na, erger dan een touringcar bij wijze van spreken. In ieder geval, als je aan de revisie begint mag je altijd iets laten weten en vice versa mits interesse ;-)

Bjorn

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2007, 15:09

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik zag laatst ook weer een mooie zwarte E39 M5 en dacht bij mezelf: damn, wat zou zo'n auto er goed uitzien onder ons huis! Stealth en toch ook zeer stoer. Rijdt verder heerlijk zo'n E39 M5. Dus ik kan me het helemaal voorstellen, ook hier staat ie nog wel ergens in mijn shortlist. Voorlopig nog even niet.

Plaats reactie