Bram schreef: 05 dec 2022, 12:58Nou zeg dat wel. Heb medelijden met al die zwarte Polo-rijders hier in de randstad. Ze hadden al een downgrade moeten maken van Golf naar Polo. En dan nu deze nekslagSlowCo schreef: 05 dec 2022, 11:02 Uit de Telegraaf vandaag:
’Marktontwikkeling zorgt voor tweedeling in mobiliteit’
Slagveld voor middenklasse: ’Ene na andere betaalbare, compacte auto verdwijnt’
Tamelijk zorgwekkend bericht dit zeg...
De hedendaagse autohandel
- Jaws
Re: De hedendaagse autohandel
- Martijn_bmw
Voor de mensen die het treft zeker zorgwekkend, beetje terug naar vroeger. De auto als echt luxe goed en niet voor "iedereen" betaalbaar.
keerzijde is wel, misschien weer wat minder files (en uitstoot) op de weg.
- Martin van der Zwaard
Even los van het feit dat ik in "de handel" zit ja of nee. Een prijs moet gewoon een prijs zijn.Arthur schreef: 05 dec 2022, 12:18
Beetje te makkelijk, Martin. Je ruilt nl je oude brood ook niet in bij de AH. Ik snap het wel, jij zit in de autohandel. Maar in het algemeen is het gangbaar dat je onderhandelt over een auto. Dus nee, een vraagprijs gaan we niet betalen. Nu zetten jullie er wss op dat het een verkoopprijs is, maar dan nog. Als je in het buitenland over een marktje loopt dan ding je ook af op de prijzen. Omdat je weet dat dat zo gaat.
Feit is wel dat er minder mogelijk is, maar dat we het proberen is niet ongewoon, toch?
Ik kocht vorig jaar een nieuwe keuken. Bij Grando (kut zaak overigens) krijg ik zonder wat te zeggen al 3000,- korting.....dan was die keuken sowieso al te duur.
Bruynzeel doet het anders...prijst scherp en geeft geen korting. Prijs is wat het moet zijn.
En vergeleken met overige offertes was die gewoon goed. Dan ga je toch niet alsnog om korting zitten mauwen??
Dat hele spelletje van lage inruil geven en dan vervolgens een klap korting op de aankoop moeten geven is een beetje ouderwets imho.
Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
De tijd van duizenden euro's is echt wel verleden tijd hoor.
- Knot
Wij Nederlanders zijn toch gek op korting daarvoor ook 1 + 1 gratis in de supermarkt etcetera dat is de mentale Trigger voor ons brein
-
Is niets meer dan jezelf voor de gek houdenKnot schreef: 05 dec 2022, 14:03 Wij Nederlanders zijn toch gek op korting daarvoor ook 1 + 1 gratis in de supermarkt etcetera dat is de mentale Trigger voor ons brein
- Baboulah
Kunnen we alleen onszelf voor aankijken (of onze ouders net hoe je wilt) als de mensen die toen dr tijd niet voor EU hadden gestemd, hadden we nu geen extra overkoepelend orgaan wat nog meer regels oplegt, hoe je het wend of keert zijn die kleine autotjes weg dankzij EU, zij verplichtte steeds meer veiligheidseisen, wat de auto alleen maar duurder en zwaarder maakt....
Als al die onzin dingen zoals lane departure, city braking, adaptive cruise etc niet hoefden konden de autos goedkoper geproduceerd worden, en konden de echt kleine autotjes gewoon nog gebouwd worden, we hebben het puur onzelf te danken!
Tuurlijk heeft EU ook goede dingen gebracht, maar toch vind ik dat je het negatieve er veel duidelijker uit haalt dan de positieve onderdelen (zegt deze eeuwige pessimist)
Betreft prijzen, ik ga pas bij een auto kijken als ik ook van plan ben de vraagprijs te betalen als er niks afgaat, in mijn ogen vrij normaal dat je gewoon de vraagprijs betaald, of ga je ook in de kleding winkel op elk stuk lopen janken dat het te duur is en korting hoort te krijgen?
- Knot
Op kleding is het natuurlijk niet de moeite dat gaat om euro's in geval van een auto gaat het om duizenden euro's dan kun je flink wat kleding voor kopen!
Of gaan ze daar straks ook afleverkosten rekenen voor het kaartje eraf knippen en in een papieren zakje doen?
Of gaan ze daar straks ook afleverkosten rekenen voor het kaartje eraf knippen en in een papieren zakje doen?
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Maar hoe gaan mensen zich dan verplaatsen? Trein en OV is ook lang niet altijd een optie. Dit zorgt alleen maar voor meer verstedelijking....Martijn_bmw schreef: 05 dec 2022, 13:58Voor de mensen die het treft zeker zorgwekkend, beetje terug naar vroeger. De auto als echt luxe goed en niet voor "iedereen" betaalbaar.
keerzijde is wel, misschien weer wat minder files (en uitstoot) op de weg.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Nou, de auto’s waar ik naar kijk haalt die dealer uit het buitenland bij een collega dan wel de fabrikant. En puur op de auto zit er wel een 10k marge in. Dan moet ie nog wel allerlei dingen indekken maar gezien het feit dat zulke auto’s met 5k afgeprijsd worden zit er zeker duizenden rek in.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59 Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
- JP
Was Peter hier niet ooit bezig met super-mega-angebote bij BMW met 1+1 gratis ?Knot schreef: 05 dec 2022, 14:03 Wij Nederlanders zijn toch gek op korting daarvoor ook 1 + 1 gratis in de supermarkt etcetera dat is de mentale Trigger voor ons brein

- Knot
In 2019 had ik eens gekeken wat het deed met inruil en waar het daarna voor aangeboden werd, was zo'n beetje doel om er 10% op te verdienen.
Auto van 30k inruil kwam voor 34.950 online en wilde men 33k voor hebben minimaal. Dat sommetje ging aardig op bij BMW.
Auto van 30k inruil kwam voor 34.950 online en wilde men 33k voor hebben minimaal. Dat sommetje ging aardig op bij BMW.
- Mark 320iS
Ja en daar krijg je (ik tenminste) dan toch een onbehaagelijk gevoel bij, in die zin dat je altijd denkt dat je teveel betaalt. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan het kopen van auto's eigenlijk.Arthur schreef: 05 dec 2022, 15:38Nou, de auto’s waar ik naar kijk haalt die dealer uit het buitenland bij een collega dan wel de fabrikant. En puur op de auto zit er wel een 10k marge in. Dan moet ie nog wel allerlei dingen indekken maar gezien het feit dat zulke auto’s met 5k afgeprijsd worden zit er zeker duizenden rek in.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59 Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
Ik 'moet' over 10 maanden weer een nieuwe, want dan loopt mijn leasecontract af en ik ga niet opnieuw leasen. Ik ben nu de markt voor enkele modellen al een beetje in de gaten aan het houden en als je dan ziet hoe het op en neer flippert... Dezelfde auto komt online, gaat twee weken daarna weer offline om er een paar dagen erna weer opnieuw op te komen. Prijzen die zo EUR x1.000 omlaag gaan en vervolgens weer omhoog etc. etc.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van het type auto. Een courant model dat veel verkocht wordt zal een stuk lagere marge hebben dan bepaalde liefhebbersauto's en flippert ook niet zo op en neer.
-
De marge op kleding ligt iets hoger dan de marge op auto'sKnot schreef: 05 dec 2022, 14:30 Op kleding is het natuurlijk niet de moeite dat gaat om euro's in geval van een auto gaat het om duizenden euro's dan kun je flink wat kleding voor kopen!

-
Kreeg je daar dan ook een TV bij...?JP schreef: 05 dec 2022, 16:16 Was Peter hier niet ooit bezig met super-mega-angebote bij BMW met 1+1 gratis ?![]()
-
Als er ook nog eens korting gegeven wordt zonder inruil, moet je die korting nog een keer van de inruilprijs van 30k aftrekken. Dus de feitelijke marge die er gemaakt wordt ligt hoger.Knot schreef: 05 dec 2022, 16:19 In 2019 had ik eens gekeken wat het deed met inruil en waar het daarna voor aangeboden werd, was zo'n beetje doel om er 10% op te verdienen.
- Knot
Tuurlijk, ze proberen op beide auto's een paar duizend te maken natuurlijk.
- Fabian
Je vergeet dat ook een deel van de voorraad met verlies wordt verkocht. Je verdient immers niet met elke ingekochte auto geld. Soms gaat er 5K af om hem maar te verkopen, zodat je met dat geld weer handel kunt kopen waar je hopelijk wel iets mee verdiend.Arthur schreef: 05 dec 2022, 15:38Nou, de auto’s waar ik naar kijk haalt die dealer uit het buitenland bij een collega dan wel de fabrikant. En puur op de auto zit er wel een 10k marge in. Dan moet ie nog wel allerlei dingen indekken maar gezien het feit dat zulke auto’s met 5k afgeprijsd worden zit er zeker duizenden rek in.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59 Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
En ja dan kun je zeggen: had mij dan eerder die korting gegeven want dan had ik hem wel gekocht...maar ja, ondernemen is risico nemen. Zonder risico geen winst....
- Knot
Die auto's die met verlies verkocht worden, daar ben ik nou altijd naar op zoek

- Martijn_bmw
Exact dat! Gemiddelde verdien je geld met plussen en minnen. Autobedrijven maken onder aan de streep maar een marge van paar procent.Fabian schreef: 05 dec 2022, 16:46Je vergeet dat ook een deel van de voorraad met verlies wordt verkocht. Je verdient immers niet met elke ingekochte auto geld. Soms gaat er 5K af om hem maar te verkopen, zodat je met dat geld weer handel kunt kopen waar je hopelijk wel iets mee verdiend.Arthur schreef: 05 dec 2022, 15:38Nou, de auto’s waar ik naar kijk haalt die dealer uit het buitenland bij een collega dan wel de fabrikant. En puur op de auto zit er wel een 10k marge in. Dan moet ie nog wel allerlei dingen indekken maar gezien het feit dat zulke auto’s met 5k afgeprijsd worden zit er zeker duizenden rek in.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59 Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
En ja dan kun je zeggen: had mij dan eerder die korting gegeven want dan had ik hem wel gekocht...maar ja, ondernemen is risico nemen. Zonder risico geen winst....
-
Dan heb je het over netto met alle kosten eraf?Martijn_bmw schreef: 05 dec 2022, 19:09 Autobedrijven maken onder aan de streep maar een marge van paar procent.
Maar zoals ik de discussie hier zie gaat het over de bruto winst die er gemaakt wordt, dan lijkt me dat als je onder aan de streep nog een boterham wilt verdienen de marge meer moet zijn dan een paar procent of je een enorme hoge omloopsnelheid moet hebben.
Verder zal de marge op de goedkopere auto's procentueel een stuk hoger liggen dan op duurdere auto's, al was het alleen al om de kosten/risico van 12 maanden garantie af te dekken.
- Martijn_bmw
Idd netto met alle kosten er af, maar vaak maakt verkoop met alle kosten er af zelfs een winst 0 en is vooral de hoop een klant erbij te hebben voor onderhoud en wordt daarop uiteindelijk de paar procent netto winst gemaakt.Elise schreef: 05 dec 2022, 19:21Dan heb je het over netto met alle kosten eraf?Martijn_bmw schreef: 05 dec 2022, 19:09 Autobedrijven maken onder aan de streep maar een marge van paar procent.
Maar zoals ik de discussie hier zie gaat het over de bruto winst die er gemaakt wordt, dan lijkt me dat als je onder aan de streep nog een boterham wilt verdienen de marge meer moet zijn dan een paar procent of je een enorme hoge omloopsnelheid moet hebben.
Verder zal de marge op de goedkopere auto's procentueel een stuk hoger liggen dan op duurdere auto's, al was het alleen al om de kosten/risico van 12 maanden garantie af te dekken.
Bruto winst op verkoop is idd (uiteraard) flink hoger. Het pand, personeel, verzekeringen, garantie claimen, rente kosten voor financiering voorraden, etc, etc moeten nog betaald worden van die bruto winst

-
Ik denk dat velen dit gewoon niet (willen) zien. Die denken dat alles wat een garagebedrijf boven op de inruilwaarde krijgt pure winst is.Martijn_bmw schreef: 05 dec 2022, 19:39 Bruto winst op verkoop is idd (uiteraard) flink hoger. Het pand, personeel, verzekeringen, garantie claimen, rente kosten voor financiering voorraden, etc, etc moeten nog betaald worden van die bruto winst![]()
- tomgtr
Dan moet je voortaan bij mij kopen want ik maak altijd dik verliesKnot schreef: 05 dec 2022, 16:48 Die auto's die met verlies verkocht worden, daar ben ik nou altijd naar op zoek![]()
![]()

Wat Mark ook zegt, ik haat auto’s kopen. Je weet dat je genaaid wordt. Soms voelt het wel lekker ter plekke maar eenmaal thuis voel je dat je toch weer uitgewoond bent.
- JP
Nog even en we moeten medelijden hebben met de verkopers..... 

-
- Auto: Dikke Bmw
Buurman moest van een Lexus Is250 2006 af.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59
Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
Wijkopenauto’s oid bood 6150 en kwam het daarna ophalen en een korte tijd later stond de auto te koop voor 10.750 bij een garage hier in de regio.
Dan zit er ergens nog wat marge en margebelasting maar wel een gat van ruim 4000 euro. Er wordt duidelijk goed verdiend aan een auto. Ik vind het wel lastig, wat is nou de werkelijke waarde?