De hedendaagse autohandel
- Martin van der Zwaard
Re: De hedendaagse autohandel
Die is niks wezen overleggen. Heeft ff staan pissen, praatje met zijn collega gemaakt en toen terug gelopen.
Nee sorry meneer....200,- is maximaal wat ik kan doen.
- Baboulah
Hoe groter het bedrijf is, hoe accurater deze omschrijving isElise schreef: 05 dec 2022, 08:56 Ik lees hier vaak 'verkopers', maar in mijn ogen zijn het meer loopjongens die zelf niets mogen beslissen en voor iedere wissewasje toestemming van de baas nodig hebben.
Is overigens niet beperkt tot de autohandel, overal kom je 'verkopers' tegen waarvan de beslissingsbevoegdheid niet verder gaat dan een tegoedbonnetje van €25.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hahaha, iddMartin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 09:39 Die is niks wezen overleggen. Heeft ff staan pissen, praatje met zijn collega gemaakt en toen terug gelopen.

-
Uit de Telegraaf vandaag:
’Marktontwikkeling zorgt voor tweedeling in mobiliteit’
Slagveld voor middenklasse: ’Ene na andere betaalbare, compacte auto verdwijnt’
De betaalbare compacte middenklasser staat op het punt van uitsterven. Ford en Volkswagen maakten onlangs bekend dat ze binnen enkele jaren gaan stoppen met de productie van respectievelijk de Fiësta en de Polo. De autokoper zal daardoor aangewezen zijn op kleine elektrische stadsautootjes of zich helemaal geen eigen auto meer kunnen veroorloven. „Voor een grote groep mensen gaat autorijden steeds meer een luxe dan een gewoonte worden.”
Het verdwijnen van de twee modellen heeft grote gevolgen. De Polo en de Fiësta zijn al decennia belangrijke spelers in hun klasse; het zogeheten B-segment. Auto’s met een vanafprijs rond de twintig mille. Een in ons land zeer populaire klasse. Drie auto’s uit de verkooptop tien behoren ertoe, waaronder de bestverkochte auto van Nederland: de Peugeot 208.
Strengere uitstootnorm
Volkswagen-baas Thomas Schäfer vertelde deze zomer aan het Britse tijdschrift Autocar dat een nieuwe generatie Polo er waarschijnlijk niet komt. Het model zal in 2025 uit productie gaan. Ford bevestigde vorige maand in 2023 al met de Fiesta te gaan stoppen. Schäfer legde uit dat om te voldoen aan de nieuwe, strengere EU7-uitstootnorm de productiekosten met ruim 5000 euro per auto zullen stijgen. De goedkoopste Polo kost nu 26.000 euro. Met 5000 euro daarbovenop denkt de ceo dat het model te duur zal worden voor de autokoper.
Supermini’s
Dit besluit heeft niet alleen gevolgen voor de Polo. Op het onderstel ervan maakt de Volkswagen Groep meer middelgrote auto’s zoals de Audi A1 en Seat Ibiza. Over hun toekomst is nog niets gezegd, maar Schäfer liet al doorklinken dat ook deze modellen door het nieuwe beleid zullen worden getroffen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de goedkopere keuze bij de dealer wegvalt. Waar het tot vorig jaar nog mogelijk was een splinternieuwe auto voor rond de 10.000 euro te kopen, is dat nu onmogelijk. Toyota, Peugeot en Citroën produceerden twee generaties aan zogenoemde supermini’s. De Aygo, 107 en C1 waren in ons land razend populaire opties voor mensen die op zoek waren naar een nieuwe auto en maakten deel uit van het A-segment.
Krapte
Het moederbedrijf van Citroën en Peugeot – Stellantis – stopte echter vorig jaar met de modellen. Volgens automarktkenner Clem Dickmann heeft het grotendeels verdwijnen van het A-segment dezelfde reden als waarom nu de bijl in de B-klasse gaat. Fabrikanten kunnen er niet voldoende meer op verdienen en schrappen de modellen.
De besluiten op de hoofdkantoren van Ford en Volkswagen hebben niet alleen gevolgen voor de kopers van nieuwe auto’s. Ze dreunen ook door op de occasionmarkt, waar deze modellen zeer gewild zijn.
„Als de vraag naar occasions enigszins gelijk blijft, zitten we over een paar jaar met enorme krapte op de markt. Ook door het streven van de overheid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, zal het aanbod van betaalbare auto’s enorm afnemen”, legt analist Clem Dickmann uit.
Stadskarretje
Waar gaan we straks dan in rijden? De Nederlandse importeur van Volkswagen meldt dat er aan een elektrisch model maatje Polo wordt gewerkt. Een prijs daarvan is nog niet bekend. In het huidige Volkswagenaanbod is de ID3 met dik 31 mille het goedkoopste elektrische alternatief.
Gelijkwaardige modellen van Peugeot en Opel kosten grofweg hetzelfde. Wat is nog een mogelijkheid voor iedereen met een kleinere beurs? Volgens analist Dickmann ligt dat aan waar iemand woont. Hij ziet de groei van kleine stadskarretjes als de Birò of de Opel Rocks-e als een zijsprong voor stedelingen.
Tweedeling
„Het is nu al heel handig als je in de stad woont om zo’n wagentje te hebben, en als ’normale auto’s’ moeilijk te krijgen worden, zie ik dat soort karretjes als een realistisch alternatief. Maar woon je buiten de stad, dan heb je daar vrij weinig aan”, duidt hij. „De marktontwikkelingen zorgen voor een tweedeling in mobiliteit. Voor een grote groep mensen gaat autorijden eerder een luxe dan een gewoonte worden.”
Veel te duur
Voor mensen voor wie een stadsautootje niet praktisch is, of die simpelweg niet genoeg budget hebben om meer dan 20.000 euro voor een auto te kunnen neerleggen, ziet Dickmann de toekomst somber in.
„Een nieuwe auto wordt gewoon veel te duur voor heel veel mensen. Ik denk dan ook dat waar het mogelijk is veel meer mensen gebruik gaan maken van deelauto’s.”
Lana Aziz: ’Misschien toch een deelauto’
Het verdwijnen van B-segment auto’s stelt automobilisten als Lana Aziz (34) voor een lastige keuze. „Ik heb wel echt een auto nodig voor mijn werk, vertelt ze terwijl ze blij naar haar trouwe vierwieler kijkt. „Maar nu moet ik een veel duurdere nemen. Daardoor moet ik op andere uitgaven gaan bezuinigen.”
Lana kart elke dag met haar vier jaar oude Polo over de Nederlandse snelwegen. Haar leasecontract komt echter bijna ten einde en ze kan alleen maar uit duurdere modellen kiezen. Het gaat dan om hybride auto’s. Voor het milieu mooi, maar Aziz heeft liever een goedkoper model. „Met de huidige staat van de treinen kies ik eerder voor een auto. Maar misschien dat ik toch moet overwegen een jaartje zonder eigen auto te leven, en dan maar gebruikmaken van een deelauto”, zegt ze.
De betaalbare compacte middenklasser staat op het punt van uitsterven. Ford en Volkswagen maakten onlangs bekend dat ze binnen enkele jaren gaan stoppen met de productie van respectievelijk de Fiësta en de Polo. De autokoper zal daardoor aangewezen zijn op kleine elektrische stadsautootjes of zich helemaal geen eigen auto meer kunnen veroorloven. „Voor een grote groep mensen gaat autorijden steeds meer een luxe dan een gewoonte worden.”
Het verdwijnen van de twee modellen heeft grote gevolgen. De Polo en de Fiësta zijn al decennia belangrijke spelers in hun klasse; het zogeheten B-segment. Auto’s met een vanafprijs rond de twintig mille. Een in ons land zeer populaire klasse. Drie auto’s uit de verkooptop tien behoren ertoe, waaronder de bestverkochte auto van Nederland: de Peugeot 208.
Strengere uitstootnorm
Volkswagen-baas Thomas Schäfer vertelde deze zomer aan het Britse tijdschrift Autocar dat een nieuwe generatie Polo er waarschijnlijk niet komt. Het model zal in 2025 uit productie gaan. Ford bevestigde vorige maand in 2023 al met de Fiesta te gaan stoppen. Schäfer legde uit dat om te voldoen aan de nieuwe, strengere EU7-uitstootnorm de productiekosten met ruim 5000 euro per auto zullen stijgen. De goedkoopste Polo kost nu 26.000 euro. Met 5000 euro daarbovenop denkt de ceo dat het model te duur zal worden voor de autokoper.
Supermini’s
Dit besluit heeft niet alleen gevolgen voor de Polo. Op het onderstel ervan maakt de Volkswagen Groep meer middelgrote auto’s zoals de Audi A1 en Seat Ibiza. Over hun toekomst is nog niets gezegd, maar Schäfer liet al doorklinken dat ook deze modellen door het nieuwe beleid zullen worden getroffen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de goedkopere keuze bij de dealer wegvalt. Waar het tot vorig jaar nog mogelijk was een splinternieuwe auto voor rond de 10.000 euro te kopen, is dat nu onmogelijk. Toyota, Peugeot en Citroën produceerden twee generaties aan zogenoemde supermini’s. De Aygo, 107 en C1 waren in ons land razend populaire opties voor mensen die op zoek waren naar een nieuwe auto en maakten deel uit van het A-segment.
Krapte
Het moederbedrijf van Citroën en Peugeot – Stellantis – stopte echter vorig jaar met de modellen. Volgens automarktkenner Clem Dickmann heeft het grotendeels verdwijnen van het A-segment dezelfde reden als waarom nu de bijl in de B-klasse gaat. Fabrikanten kunnen er niet voldoende meer op verdienen en schrappen de modellen.
De besluiten op de hoofdkantoren van Ford en Volkswagen hebben niet alleen gevolgen voor de kopers van nieuwe auto’s. Ze dreunen ook door op de occasionmarkt, waar deze modellen zeer gewild zijn.
„Als de vraag naar occasions enigszins gelijk blijft, zitten we over een paar jaar met enorme krapte op de markt. Ook door het streven van de overheid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, zal het aanbod van betaalbare auto’s enorm afnemen”, legt analist Clem Dickmann uit.
Stadskarretje
Waar gaan we straks dan in rijden? De Nederlandse importeur van Volkswagen meldt dat er aan een elektrisch model maatje Polo wordt gewerkt. Een prijs daarvan is nog niet bekend. In het huidige Volkswagenaanbod is de ID3 met dik 31 mille het goedkoopste elektrische alternatief.
Gelijkwaardige modellen van Peugeot en Opel kosten grofweg hetzelfde. Wat is nog een mogelijkheid voor iedereen met een kleinere beurs? Volgens analist Dickmann ligt dat aan waar iemand woont. Hij ziet de groei van kleine stadskarretjes als de Birò of de Opel Rocks-e als een zijsprong voor stedelingen.
Tweedeling
„Het is nu al heel handig als je in de stad woont om zo’n wagentje te hebben, en als ’normale auto’s’ moeilijk te krijgen worden, zie ik dat soort karretjes als een realistisch alternatief. Maar woon je buiten de stad, dan heb je daar vrij weinig aan”, duidt hij. „De marktontwikkelingen zorgen voor een tweedeling in mobiliteit. Voor een grote groep mensen gaat autorijden eerder een luxe dan een gewoonte worden.”
Veel te duur
Voor mensen voor wie een stadsautootje niet praktisch is, of die simpelweg niet genoeg budget hebben om meer dan 20.000 euro voor een auto te kunnen neerleggen, ziet Dickmann de toekomst somber in.
„Een nieuwe auto wordt gewoon veel te duur voor heel veel mensen. Ik denk dan ook dat waar het mogelijk is veel meer mensen gebruik gaan maken van deelauto’s.”
Het verdwijnen van B-segment auto’s stelt automobilisten als Lana Aziz (34) voor een lastige keuze. „Ik heb wel echt een auto nodig voor mijn werk, vertelt ze terwijl ze blij naar haar trouwe vierwieler kijkt. „Maar nu moet ik een veel duurdere nemen. Daardoor moet ik op andere uitgaven gaan bezuinigen.”
Lana kart elke dag met haar vier jaar oude Polo over de Nederlandse snelwegen. Haar leasecontract komt echter bijna ten einde en ze kan alleen maar uit duurdere modellen kiezen. Het gaat dan om hybride auto’s. Voor het milieu mooi, maar Aziz heeft liever een goedkoper model. „Met de huidige staat van de treinen kies ik eerder voor een auto. Maar misschien dat ik toch moet overwegen een jaartje zonder eigen auto te leven, en dan maar gebruikmaken van een deelauto”, zegt ze.
- Knot
Maakt mij opzich niet uit wat hij gedaan heeft als er maar iets af gaat, kopen voor de vraagprijs (+ afleverkosten ook nog betalen) gaat er bij mij niet in.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 09:39 Die is niks wezen overleggen. Heeft ff staan pissen, praatje met zijn collega gemaakt en toen terug gelopen.
- Martin van der Zwaard
Zeg je dat ook bij de Albert Heijn? Kopen voor de vraagprijs doe ik niet.Knot schreef: 05 dec 2022, 11:05 Maakt mij opzich niet uit wat hij gedaan heeft als er maar iets af gaat, kopen voor de vraagprijs (+ afleverkosten ook nog betalen) gaat er bij mij niet in.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Hoeveel auto's heb jij al gekocht bij de Albert Heijn dan?
Laatst bij BMW Poelgeest zat een lulletje rozewater in pak die niet wist te vertellen waarom een cabrio die daar in de showroom stond <5 jaar & <100K km niet meer als Premium Select verkocht werd. Hij bleef rustig achter zijn bureau zitten met zijn mooie pak en schoenen. Triest.
Verder liepen er niet veel klanten voor een zaterdag en de occasion vooraad had best wat lege plekken. Ik heb wel genoten van de cappucino en stroopwafels. En nog even gelachen toen ik een 218I GC (hoe heet zoiets) met full Mperformance pakket zag (spoilers en dikke remmerij) om de 136pk in bedwang te kunnen houden.
Laatst bij BMW Poelgeest zat een lulletje rozewater in pak die niet wist te vertellen waarom een cabrio die daar in de showroom stond <5 jaar & <100K km niet meer als Premium Select verkocht werd. Hij bleef rustig achter zijn bureau zitten met zijn mooie pak en schoenen. Triest.
Verder liepen er niet veel klanten voor een zaterdag en de occasion vooraad had best wat lege plekken. Ik heb wel genoten van de cappucino en stroopwafels. En nog even gelachen toen ik een 218I GC (hoe heet zoiets) met full Mperformance pakket zag (spoilers en dikke remmerij) om de 136pk in bedwang te kunnen houden.
- HJ2
Is toch leuk? Kun je iedereen eruit remmen!
- Knot
Bij AH koop ik inderdaad geen auto's maar wacht wel tot alles in de bonus is vaak anders is het ook overprijsde handel daar. Liever Hoogvliet.
En in mijn geval, misschien zat die laatste 100 er nog in, ook zonder pissen en praatje met zijn collega maar je weet dat er in gangbaar spul, onderkant van de/die markt gewoon niet veel ruimte zit.
En in mijn geval, misschien zat die laatste 100 er nog in, ook zonder pissen en praatje met zijn collega maar je weet dat er in gangbaar spul, onderkant van de/die markt gewoon niet veel ruimte zit.
Laatst gewijzigd door Knot op 05 dec 2022, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Och, een omgekeerd verhaal kan ik ook vertellen.
Toen ik een paar jaar terug op zoek was naar een nieuwe lease auto wist juist de stagiair mij met veel enthousiasme van alles te vertellen over opties/uitvoeringen. Verder dan een informerend gesprek kwam het niet, dus dat maakt hem niet direct een goede verkoper maar het was een verademing tov vele andere verkopers.
Feit blijft dat, met alles wat je aanschaft, je goed je eigen huiswerk moet doen en niet zozeer uit moet gaan van de kennis en kunde van een verkoper/winkel. Dat is ook gelijk het probleem, kopers komen doorgaans al zeer goed geïnformeerd de winkel binnen en daarmee wordt de winkel steeds meer de plek waar je iets in het echt bekijkt en koopt als de prijs daar (obv internetvergelijking) het beste is.
Toen ik een paar jaar terug op zoek was naar een nieuwe lease auto wist juist de stagiair mij met veel enthousiasme van alles te vertellen over opties/uitvoeringen. Verder dan een informerend gesprek kwam het niet, dus dat maakt hem niet direct een goede verkoper maar het was een verademing tov vele andere verkopers.
Feit blijft dat, met alles wat je aanschaft, je goed je eigen huiswerk moet doen en niet zozeer uit moet gaan van de kennis en kunde van een verkoper/winkel. Dat is ook gelijk het probleem, kopers komen doorgaans al zeer goed geïnformeerd de winkel binnen en daarmee wordt de winkel steeds meer de plek waar je iets in het echt bekijkt en koopt als de prijs daar (obv internetvergelijking) het beste is.
- Knot
Enige wat ze bij mij hoeven doen is de auto vrij te rijden als die krap staat en een goede prijs te geven, heb ze thuis al tot in de opties en geschiedenis uitgeplozen. Normaal laat ik ze op elk krasje of putje staan maar ben daarin ook wel veranderd. De Audi zit ook een jaap in het interieur maar het is even niet anders.
-
Kijk naar de huizenmarkt de afgelopen jaren....Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 11:19Zeg je dat ook bij de Albert Heijn? Kopen voor de vraagprijs doe ik niet.Knot schreef: 05 dec 2022, 11:05 Maakt mij opzich niet uit wat hij gedaan heeft als er maar iets af gaat, kopen voor de vraagprijs (+ afleverkosten ook nog betalen) gaat er bij mij niet in.
-
- Auto: Dikke Bmw
Ja dit, uiteindelijk gewoon % werk voor een bedrijf. €250 voor de consument is een kleine beurt of 2 nieuwe voorbanden, voor het bedrijf een % van de winst.Ferdi schreef: 05 dec 2022, 09:09Die ervaring hebben we hier ook, dit jaar een 2012 Focus voor de dame gekocht en daar kon ook geen euro vanaf.Crookie schreef: 04 dec 2022, 21:48 Een jaar geleden was ik in de markt voor een mini cooper r56. Zag er goed uit, weinig km maar wel wat apk punten die verholpen moesten worden die gelukkig bij de geadverteerde prijs hoorde. Was ruim €1000 onder de anwb ‘koerslijst’. Bij het gesprek een bod €250 onder de vraagprijs gedaan maar er kon niks van af.
En zo ook bij 2 andere auto’s (Golf 2011 en Twingo 2010) die in de familie zijn gekocht, Letterlijk geen euro ‘korting’ op kunnen bedingen. Bovengenoemde auto’s hadden ondanks de lage km standen alle rond de 100d km genoeg reparatie punten. Mijn indruk: de winstmarges staan wel onder druk.
Uiteindelijk een aantal punten (oa. distributieriem) aan laten pakken zonder daarvoor bij te betalen.
Grap was wel dat toen zei om er gelijk maar een oliewissel bij te doen omdat ze toch bezig waren we hier ineens wel voor moesten betalen.
Dat mooi gelaten en het ding een ruime maand na aanschaf een grote beurt gegeven voor hetzelfde bedrag als zij voor de olie wilden zien.
Vond dat dat er nog wel af had gemogen als service maar dat zag men daar anders.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Heemstede?veejay schreef: 05 dec 2022, 11:22 Hoeveel auto's heb jij al gekocht bij de Albert Heijn dan?
- Arthur
Beetje te makkelijk, Martin. Je ruilt nl je oude brood ook niet in bij de AH. Ik snap het wel, jij zit in de autohandel. Maar in het algemeen is het gangbaar dat je onderhandelt over een auto. Dus nee, een vraagprijs gaan we niet betalen. Nu zetten jullie er wss op dat het een verkoopprijs is, maar dan nog. Als je in het buitenland over een marktje loopt dan ding je ook af op de prijzen. Omdat je weet dat dat zo gaat.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 11:19Zeg je dat ook bij de Albert Heijn? Kopen voor de vraagprijs doe ik niet.Knot schreef: 05 dec 2022, 11:05 Maakt mij opzich niet uit wat hij gedaan heeft als er maar iets af gaat, kopen voor de vraagprijs (+ afleverkosten ook nog betalen) gaat er bij mij niet in.
@Elise: vergelijking gaat mank. Kwam een huis te koop dan zaten er gelijk 10+ potentiële kopers op. Dat is bij een auto nog steeds niet zo. Toch nog meerdere vergelijkbare modellen elders te koop. Auto’s kun je overal kopen, niet locatie gebonden. Ze mochten willen dat er voor elke occasion 10 man in de rij stonden.
Feit is wel dat er minder mogelijk is, maar dat we het proberen is niet ongewoon, toch?
- Knot
Klopt wel dat je het (nog) niet te gek kunt maken want ze weten bij een gangbare auto dat er de volgende dag of week nog wel iemand voor binnenloopt.
- Arthur
Dus kreeg jij nu de minimale korting. Maar je was stom geweest om er niet om te vragen.
- JP
Mijn lege batterijen lever ik wel in bij AH. Kan dat ook met een ev ? 

- Knot
Nee, ik kreeg met dikke letters in de mail dat er GEEN korting naast de auto was, ook niet zonder inruil en dat er gewoon betaald moest worden voor het duidelijk vermelde afleverpakket in de tekst en tussen de foto's van de auto door 

- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Amsterdam (mooi pandje hoor, petje af).Joël D. schreef: 05 dec 2022, 12:01Heemstede?veejay schreef: 05 dec 2022, 11:22 Hoeveel auto's heb jij al gekocht bij de Albert Heijn dan?
Zucht, zie ik dat hij op de site WEL PS heeft #facepalm
Laatst gewijzigd door veejay op 05 dec 2022, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
Ik heb nog een mailtje van een MB verkoper dat er GEEN korting mogelijk was op hun auto’s omdat deze scherp op internet geplaatst staan. Het is nu 3 maanden later en de auto staat inmiddels goed 4,5k scherper geplaatstKnot schreef: 05 dec 2022, 12:27 Nee, ik kreeg met dikke letters in de mail dat er GEEN korting naast de auto was, ook niet zonder inruil en dat er gewoon betaald moest worden voor het duidelijk vermelde afleverpakket in de tekst en tussen de foto's van de auto door![]()

- JP
Het is wat.
- Philipoo
Toen ik een M140i wilde proefrijden, ook omdat ik het verschil met de N55 van een M135i te voelen, wist de senior verkoper van Breemann BMW mij te vertellen dat het exact dezelfde auto's waren dus dat ik 'm eigenlijk niet hoefde proef te rijden. Vervolgens keek die nog met een vies gezicht naar m'n 3 jaar oude mx5 ND met de vraag of ik dát wilde inruilenveejay schreef: 05 dec 2022, 11:22 Hoeveel auto's heb jij al gekocht bij de Albert Heijn dan?

- Knot
Dan prijzen ze hem af en geven nogsteeds geen korting naast de auto he....
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Tamelijk zorgwekkend bericht dit zeg...SlowCo schreef: 05 dec 2022, 11:02 Uit de Telegraaf vandaag:
Strengere uitstootnorm
Supermini’s
Krapte
Stadskarretje
Tweedeling
Veel te duur