Rolf205 intro
- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Exact en nog steeds een grote kofferbak.
- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Afgelopen maandag was het weer tijd voor de circuitdag van de Renault club. Ik had me al lang geleden had opgegeven, maar door de drukte met de verbouwing kwam ik er eigenlijk niet aan toe om de lekke krukaskering van de racer te vervangen (= eigenlijk de reden van nog niet gereden te hebben dit jaar).
Dus vorig weekend de verbouwing maar even gelaten voor wat het is en de bak er getrokken en gelijk de Satchshift en Quaife van de plank gepakt. Uiteindelijk bleek toen de bak er weer onder hing, dat in de Quaife een productiefout zat en de rechter aandrijfas er niet in paste.
De Quaife die voor de (gewone) GTI klaar lag paste wel, maar had daar nog geen lagers bij. Uiteindelijk heb ik toen maar de KAAZ platensper uit de GTI getrokken en in de racer gehangen. De goede Quaife gaat deze week in de GTI en foute Quaife gaat terug naar de leverancier.
Maandag vol goede moed naar Assen. Heerlijk hoe de D5 gromt voor de kar:

Het was redelijk nat op Assen, maar dat mocht de pret niet drukken. Met de nieuwe Satchshift en sper leek het een topdag te worden:

Helaas was het een vroeg einde; bij het uit accelereren bij Strubben liep hij ineens op 3 poten en kon ik terug naar de pits.
Daar bleek de bougie van een cilinder uit de kop geploft te zijn. Hoe dit kan is me nog steeds een raadsel. Ik heb dit nooit eerder gehoord bij Mi16 blokjes. Een reparatieset is inmiddels onderweg, maar ben er nog niet over uit of ik dit aan durf met de kop er of dat ik de kop er af haal (= niet meer rijden dit jaar).
Dus vorig weekend de verbouwing maar even gelaten voor wat het is en de bak er getrokken en gelijk de Satchshift en Quaife van de plank gepakt. Uiteindelijk bleek toen de bak er weer onder hing, dat in de Quaife een productiefout zat en de rechter aandrijfas er niet in paste.

Maandag vol goede moed naar Assen. Heerlijk hoe de D5 gromt voor de kar:

Het was redelijk nat op Assen, maar dat mocht de pret niet drukken. Met de nieuwe Satchshift en sper leek het een topdag te worden:

Helaas was het een vroeg einde; bij het uit accelereren bij Strubben liep hij ineens op 3 poten en kon ik terug naar de pits.
Daar bleek de bougie van een cilinder uit de kop geploft te zijn. Hoe dit kan is me nog steeds een raadsel. Ik heb dit nooit eerder gehoord bij Mi16 blokjes. Een reparatieset is inmiddels onderweg, maar ben er nog niet over uit of ik dit aan durf met de kop er of dat ik de kop er af haal (= niet meer rijden dit jaar).
- Nivek
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Rolf205 intro
Zoiets gebeurt eigenlijk alleen als de bougie niet goed vast zit of het schroefdraad beschadigd is lijkt me? Wel balen...
Als de inlaat er makkelijk af kan, zou je iets kunnen maken om via de inlaatpoort druk op de cilinder te zetten tijdens de reparatie. Een andere gebruikte methode is vet aan de tap zodat de spaanders blijven zitten.
Als je met een endoscoop toch nog veel op de zuiger ziet liggen kun je altijd nog de beslissing maken om de kop te liften. Toch?
Oh en regen rijden vind ik altijd wel leuk
Tenzij de auto waar ik in rijdt me veel waard is haha.
Als de inlaat er makkelijk af kan, zou je iets kunnen maken om via de inlaatpoort druk op de cilinder te zetten tijdens de reparatie. Een andere gebruikte methode is vet aan de tap zodat de spaanders blijven zitten.
Als je met een endoscoop toch nog veel op de zuiger ziet liggen kun je altijd nog de beslissing maken om de kop te liften. Toch?
Oh en regen rijden vind ik altijd wel leuk

- Martijn M
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Rolf205 intro
Zonde van de problemen! Ze stapelden zich helaas mooi op dus. Hopelijk valt de interne schade mee.
- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Hij zal waarschijnlijk los gelopen zijn, maar er lijken aardig wat draadgangen te missen. Het is al wel een aantal trackdays geleden dat de bougies er uit zijn geweest.
Ik ga ff proberen een endoscoop te regelen om nu al ff in de cilinder te kijken en als ik die toch heb, eerst met de kop er op proberen.
De positieve kant van het verhaal is dat nu de platensper er al in zit, wat ik eigenlijk volgend jaar pas van plan was.
Mocht er al schade in het blok zijn, dan gaat het blok met de throttle bodies er eerder in... Weer een vlucht voorwaards...

- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Na de gepofte bougie heb ik een endoscoop geregeld en een deep hole repair set van Lisle aangeschaft:

De tap viel een stuk verder naar beneden dan bij de andere bougiegaten en met de endoscoop was wel te zien dat de meeste draadgangen gedeeltelijk weg waren. Ik vermoed dat hij in het verleden gewoon een keer te strak is aangedraaid.
Met een hoop vet aan de tap en veel geduld heb ik het gat stukje bij beetje uitgetapt en de insert geplaatst met de kop er nog op. Op de endoscoop waren ook geen alu spaanders te zien in de cilinder. Met 4 verse bougies en een nieuwe bougiekabel loopt het blokje inmiddels weer.

De tap viel een stuk verder naar beneden dan bij de andere bougiegaten en met de endoscoop was wel te zien dat de meeste draadgangen gedeeltelijk weg waren. Ik vermoed dat hij in het verleden gewoon een keer te strak is aangedraaid.
Met een hoop vet aan de tap en veel geduld heb ik het gat stukje bij beetje uitgetapt en de insert geplaatst met de kop er nog op. Op de endoscoop waren ook geen alu spaanders te zien in de cilinder. Met 4 verse bougies en een nieuwe bougiekabel loopt het blokje inmiddels weer.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28371
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Rolf205 intro
dat is mooi nieuws dat het gelukt is zonder kop er af te halen 

- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Na een lange winterstop, was het gisteren eindelijk weer tijd voor een circuitdagje op Assen.

Het gerepareerde blokje heeft het prima gehouden en ben erg blij met de satchshift en sper.
Op de baan was het niet heel druk en heb mn PR naar 2:09.10 weten te zetten.
Na zo'n 60 rondjes zag mn rechter voorband er zo uit en was het opladen en naar huis:

De band was al lang niet nieuw meer voor de trackday en heb de bandjes zeker niet gespaard, omdat ik hm onder de 2:10 wou rijden, maar ben toch niet zo blij met het delamineren van de A052's aan de buitenkant terwijl op het midden nog redelijk profiel zit.
Veel meer camber (nu -2.8) gaat met deze draagarmen denk ik niet veilig. Er ligt al een Bilstein schroefset op de plank en daar zet ik waarschijnlijk een tandje stuggere veren op om wat minder body roll te hebben. Mocht dat niet helpen, dan ga ik een setje AR1 bandjes proberen.
Maar eigenlijk wordt het tijd voor wat meer vermogen. Vergeleken met mn cabrio (ook 160pk Mi16 blok), voelt dit blok een beetje moe en tov de andere auto's op de baan, laat ik de meeste tijd liggen op het rechte stuk.
Ondanks dat ik voor 16.30 de auto al weer op de kar had staan, was het wel weer echt genieten op de baan!
Actiefotootje nog gevonden:


Het gerepareerde blokje heeft het prima gehouden en ben erg blij met de satchshift en sper.
Op de baan was het niet heel druk en heb mn PR naar 2:09.10 weten te zetten.
Na zo'n 60 rondjes zag mn rechter voorband er zo uit en was het opladen en naar huis:

De band was al lang niet nieuw meer voor de trackday en heb de bandjes zeker niet gespaard, omdat ik hm onder de 2:10 wou rijden, maar ben toch niet zo blij met het delamineren van de A052's aan de buitenkant terwijl op het midden nog redelijk profiel zit.
Veel meer camber (nu -2.8) gaat met deze draagarmen denk ik niet veilig. Er ligt al een Bilstein schroefset op de plank en daar zet ik waarschijnlijk een tandje stuggere veren op om wat minder body roll te hebben. Mocht dat niet helpen, dan ga ik een setje AR1 bandjes proberen.
Maar eigenlijk wordt het tijd voor wat meer vermogen. Vergeleken met mn cabrio (ook 160pk Mi16 blok), voelt dit blok een beetje moe en tov de andere auto's op de baan, laat ik de meeste tijd liggen op het rechte stuk.
Ondanks dat ik voor 16.30 de auto al weer op de kar had staan, was het wel weer echt genieten op de baan!

Actiefotootje nog gevonden:

- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Inmiddels zijn de vakjes RWD en Rear Engine ook aangevinkt:


Het is een project dat ik heb overgenomen en ben bezig de laatste kinderziektes er uit te krijgen. Er zit een polyesterkappen set bij, maar die worden in een ander kleurtje gerold atm. Achterop ligt een GSX-R 750 K4 blokje (145pk) met quick-shift en moet zeggen dat er qua
weinig bij in de buurt komt...
Wellicht gaan we binnenkort een dagje Funpak Meppen boeken...


Het is een project dat ik heb overgenomen en ben bezig de laatste kinderziektes er uit te krijgen. Er zit een polyesterkappen set bij, maar die worden in een ander kleurtje gerold atm. Achterop ligt een GSX-R 750 K4 blokje (145pk) met quick-shift en moet zeggen dat er qua

Wellicht gaan we binnenkort een dagje Funpak Meppen boeken...
-
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Rolf205 intro
Da's een gaaf ding!
Lijkt me geweldige DF
Lijkt me geweldige DF

- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Inmiddels zit de Bilstein schroefset er onder met relatief korte veren (6", 350lbs) om de body roll te reduceren en dat moest natuurlijk even getest worden en aangezien ik nog nooit op Zolder had gereden, zijn we gisteren naar het zuiden gereden.
Tevens had ik een tijdje geleden een setje old stock slicks van een kennis overgenomen en de temperatuur leek wel goed om ze warm te krijgen, dus die ook maar gemonteerd. De remmen zijn nog wel wat aangepast om het met 15" velgen pas te krijgen, maar dat was ook gelukt. En aangezien mn zoon inmiddels 16 is, zat er ook nog bijna 70kg extra ballast in de auto

En het was een topdagje; lekker rustig op de baan, leuk circuit, weinig body roll in de auto, enthousiaste zoon en sticky tires!!
Enige minpuntje was de klapband van de aanhanger op de terugweg, maar dat was zo gefixt met gereedschap en krik voor het grijpen...
Tevens had ik een tijdje geleden een setje old stock slicks van een kennis overgenomen en de temperatuur leek wel goed om ze warm te krijgen, dus die ook maar gemonteerd. De remmen zijn nog wel wat aangepast om het met 15" velgen pas te krijgen, maar dat was ook gelukt. En aangezien mn zoon inmiddels 16 is, zat er ook nog bijna 70kg extra ballast in de auto


En het was een topdagje; lekker rustig op de baan, leuk circuit, weinig body roll in de auto, enthousiaste zoon en sticky tires!!

Enige minpuntje was de klapband van de aanhanger op de terugweg, maar dat was zo gefixt met gereedschap en krik voor het grijpen...
- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Vorige week is de auto nog mee geweest naar Assen om de slicks daar ook nog uit te proberen.
Na Zolder was ik nog niet helemaal tevreden over de rechtuit stabiliteit en heb thuis nog de sporing bijgesteld.
Waarschijnlijk heb ik hm toch iets te ver gedraaid, omdat de auto veel zenuwachtiger werd over hobbels op de rechte stukken.
Helaas kreeg ik issues met de dynamo (iets met slicks, strubben en standaard motorsteunen en een chassisbalk...) waardoor ik de dag niet vol heb kunnen maken en hangt de auto inmiddels weer op de brug.
Omdat ik inmiddels een nieuwe telefoon heb met genoeg geheugen, heb ik nog wel wat bewegende beelden van mn eerste stint:
Na Zolder was ik nog niet helemaal tevreden over de rechtuit stabiliteit en heb thuis nog de sporing bijgesteld.
Waarschijnlijk heb ik hm toch iets te ver gedraaid, omdat de auto veel zenuwachtiger werd over hobbels op de rechte stukken.
Helaas kreeg ik issues met de dynamo (iets met slicks, strubben en standaard motorsteunen en een chassisbalk...) waardoor ik de dag niet vol heb kunnen maken en hangt de auto inmiddels weer op de brug.
Omdat ik inmiddels een nieuwe telefoon heb met genoeg geheugen, heb ik nog wel wat bewegende beelden van mn eerste stint:
- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
De auto is inmiddels weer van de brug af
en heeft alweer een succesvolle trackday achter de rug.
Dit was de 2de keer dat de dynamo sneuvelde op Assen, dus daar moest wel een reden achter zitten. De eerste keer was het lager helemaal gaar, wat ik nog plausibel vond met een gebruikte en continue tegen de begrenzer janken. Nu was de bevestigingsbout afgebroken in Strubben en bleek dat de rechter motorsteun niet meer in staat was om het blok op zijn plek te houden bij een haakse naar links en dus de dynamo tegen de koets aan klotste....
De motorsteun is vervangen door een kneiterharde Vibratech, nog een extra zijwaardse buffer en mijn laatste Mi16 dynamo er op geschroefd.

Daarna heb ik de auto nog opnieuw uitgelijnd met iets meer geduld en iets meer toe-out omdat ik de vorige keer op Assen nog niet helemaal tevreden was. Nu is het al een stuk beter, maar ga nog een beetje tweaken aan de camber setting.
Verder ben ik bezig met wat meer gadgets voor de 205jes te bouwen en maandag was de eerste test met de infrarood camera's op de banden.
In de wielkasten hangen nu zelfgebouwde infrarood camera's. (3D geprinte behuizing
)

Het werkt nog niet helemaal vlekkeloos, maar over de eerste test ben ik wel tevreden.

Geannoteerd in Laptimer rechtsonder. De color range is nog niet helemaal ideaal, maar het klopt wel dat ik moeite had de achterbanden snel warm te krijgen. (2de rondje na tanken)

Aan het einde van de middag, leek de auto in Strubben de kont om te willen gooien, maar thuis bleek dat de rechter achteras mount (PU) gescheurd was. Gelukkig ligger er alu vervangensblokken klaar...

Dit was de 2de keer dat de dynamo sneuvelde op Assen, dus daar moest wel een reden achter zitten. De eerste keer was het lager helemaal gaar, wat ik nog plausibel vond met een gebruikte en continue tegen de begrenzer janken. Nu was de bevestigingsbout afgebroken in Strubben en bleek dat de rechter motorsteun niet meer in staat was om het blok op zijn plek te houden bij een haakse naar links en dus de dynamo tegen de koets aan klotste....

De motorsteun is vervangen door een kneiterharde Vibratech, nog een extra zijwaardse buffer en mijn laatste Mi16 dynamo er op geschroefd.

Daarna heb ik de auto nog opnieuw uitgelijnd met iets meer geduld en iets meer toe-out omdat ik de vorige keer op Assen nog niet helemaal tevreden was. Nu is het al een stuk beter, maar ga nog een beetje tweaken aan de camber setting.

Verder ben ik bezig met wat meer gadgets voor de 205jes te bouwen en maandag was de eerste test met de infrarood camera's op de banden.
In de wielkasten hangen nu zelfgebouwde infrarood camera's. (3D geprinte behuizing


Het werkt nog niet helemaal vlekkeloos, maar over de eerste test ben ik wel tevreden.

Geannoteerd in Laptimer rechtsonder. De color range is nog niet helemaal ideaal, maar het klopt wel dat ik moeite had de achterbanden snel warm te krijgen. (2de rondje na tanken)

Aan het einde van de middag, leek de auto in Strubben de kont om te willen gooien, maar thuis bleek dat de rechter achteras mount (PU) gescheurd was. Gelukkig ligger er alu vervangensblokken klaar...
- TurboClouseau
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Rolf205 intro
Gaaf zo met die infrarood camera’s! Daar mag je wat mij betreft wel wat meer info over geven! 

- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
In de verloren uurtjes ben ik bezig met nog wat meer gadgets aan het voorbereiden, waar de infrarood camera's een onderdeel van vormen.
Dit is de standaard dash voor de 205 gti:

Met wat 3d printen past een schermpje op dezelfde plek nu:

Deze komt aan een Rpi te hangen en zou met 205 look-and-feel wat meer info moeten geven dan de standaard meters. De banden temperatuur komt daar natuurlijk nog bij.
Work in progresss:
More to come...
Dit is de standaard dash voor de 205 gti:

Met wat 3d printen past een schermpje op dezelfde plek nu:

Deze komt aan een Rpi te hangen en zou met 205 look-and-feel wat meer info moeten geven dan de standaard meters. De banden temperatuur komt daar natuurlijk nog bij.
Work in progresss:
More to come...
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28371
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Rolf205 intro
Cool dat dashboard zo! 

- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Rolf205 intro
Versie 2 met iets kleiner, maar met touchscreen versie is er ook al. Deze komt ws in de racer.

Hier past de originele bovenkant op, maar moet het 'glas' er nog af halen.


Hier past de originele bovenkant op, maar moet het 'glas' er nog af halen.

- Martijn M
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Rolf205 intro
Wat tof! Mooie beunerij
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: FabiandJ en 12 gasten