Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hielke

Bericht door Hielke » 18 dec 2006, 11:25

kris schreef:Rico,

Maar amai ik zou maar wat graag een V8 hebben... Do I care dat ie zwaarder is dan een E46M3, nee, totaal niet, ik rijd er occasioneel mee op circuit, that's it... zolang hij meer "nimble" aanvoelt, en scherp reageert is alles ok voor mij...
Dat is dus een tegenstrijdigheid. Tis mooi dat je het niet erg vindt dat ie zwaarder dan de vorige M3 gaat zijn. Want dat zal nl het geval zijn. Maar je zegt ook dat "het ok voor je is" wanneer ie MEER nimble aanvoelt en scherper reageert. In dat geval heb je een probleem. Een zwaardere auto gaat nl niet meer nimble en scherper aanvoelen. Nooit. Al die verhalen over "ik voel het extra gewicht niet" zijn bull. Nou ja, als je het niet voelt dan zit je straks inderdaad in de goede auto.

Maar zeg nou eerlijk jongens, het gros van de M liefhebbers hier is zo geobsedeerd door die badge, ook als ze er 200 kilo lood in leggen zal de liefde nog even sterk zijn.

Tom

Bericht door Tom » 18 dec 2006, 11:37

Maar zeg nou eerlijk jongens, het gros van de M liefhebbers hier is zo geobsedeerd door die badge, ook als ze er 200 kilo lood in leggen zal de liefde nog even sterk zijn.
En degene die het hardst roepen dat gewicht kut is hebben beide een M voor de deur staan of gehad :lol:
Een E46 M3 is met z'n bijna 1500kg ook niet het grote voorbeeld voor lichtgewicht auto's.

Andre

Bericht door Andre » 18 dec 2006, 11:53

Ok nu de harde cijfers.

De m3 V8 race auto op zandvoort qualilap doet ergens 1.48 nog wat.
Een e46 WTCC met 6 cil motor 320i ca. 275pk doet zelfde tijd.
E90 wtcc met 4cil 2.0i doe 1.46 a 1.47 op zandvoort.

Korte circuits zal het voordeel nog meer oplopen richtig de E90 WTCC

Hoe langer de straigths hoe meer voordeel voor de V8.

Dan pakt de v8 ook nog extra voordeel uit de zeer brede banden maat.

250 voor 285 achter voor de v8
240 rondom voor de wtcc.

Druk 240 rondom de v8 en je rijdt met de 6 cil en 4 cil zo de v8 voorbij.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 11:59

Andere vanwaar dan toch de keuze voor de V8 in de racer? Als je met de 320i toch dezelfde tijd zou rijden. Heeft nog wel andere voordelen zoals met minder benzine mee kunnen rijden enz.

En niet onbelangrijk, zitten al deze auto's op PK/KG van 3,5 of zitten die anderen daar nog boven?

kris

Bericht door kris » 18 dec 2006, 12:46

"Al die verhalen over "ik voel het extra gewicht niet" zijn bull. Nou ja, als je het niet voelt dan zit je straks inderdaad in de goede auto. "

--> hielke, het leven is meer dan een Autorace alleen (plz zingen op de Tune van de oude PER reclame)
:lol: :lol: :lol:

effe serieus, ben er zeker van dat een onderstel en remmen perfect 100kg extra kunnen maskeren...

en wel op een manier die jij en ik als huis-tuin-en-keuken-alonzo'tjes niet merken

btw mijn stelling is geen tegenstrijdigheid...

een E46M3 voelt niet nimble, is niet scherp...
ik hoop dat een E92M3 scherper zal sturen en minder last van z'n gewicht zal hebben (de vooruitgang weet je wel?)

BMW badge? M badge? could'nt care less...

volgende wordt een keuze tussen de porsche badge en de Corvette badge :)

Andre

Bericht door Andre » 18 dec 2006, 12:47

Omdat die v8 race auto s niet van dre zijn. Ik doe alleen mijn best om zo hoog mogelijk te finishen.

De V8 zijn wel nagenoeg standaard een daarom bijna onderhoudsvrij 1 race seizoen.

De 6 en zeker de 4 cil zullen meer onderhoud nodig hebben.

Maar qua balans kan je beter een 6 of 4 cil hebben. De tijden wijzen het uit.

Alleen nu komt het DSC zijn 1 uur races en dan heb je meer voordeel uit een v8 met brede banden. De 4 en 6cil moeten het hebben van de wegligging maar de banden ben je het fijne van kwijt na een aantal ronden. Dan heb je meer aan v8 power die meer nm hebben. Dan kan je makkelijker goed maken op de rechte stukken tov van de 6 en 4 cil.

Dus rij je in klasse waar de concurrentie v8 hebben zul je mee moeten.

Een 4cil wtcc zal het nooit winnen in 1 uurs race tegen een m3 v8

Doen we qualy lap zal de wtcc pole staan vs m3 v8.

Als je nou de keuze had om te kiezen tussen m3 v8 of 4cil wtcc qua rijden dan weet ik zeker degene die autosport in het bloed heeft 99 procent gaan voor de wtcc.

Maar nou wil je DSC gaan winnen.
Dan boeit dat super qualy en fijne rijden van een wtcc even niet dan is het een zaak om een auto te hebben die zoveel mogelijk een uur lang op het zelfde tempo kan rijden en niet te veel inkakt en betrouwbaarder blijft wat een 4cil veel minder is.

Maar ja het mooiste zou zijn natuurlijk 4 of 6 cil voor iedereen in de DSC. Dan had je dat probleem niet dat je een v8 nodig bent.

Als je wil winnen in de DSC dan moet je zorgen dat je de breedst mogelijke banden monteert in combinatie met 3.5kg per pk verhouding. De banden moeten zo breed zijn dat je niet teveel aan power gaat verliezen. Dus testen wat sneller is. Steeds breder gaan tot dat je tijden inkakken. Dan heb je de snelste auto van het veld.

Ruud ollij was sneller dan mij met zijn v8 zijn banden breedte geloof ik 280 voor een 305 achter hij kon later remmen en zijn banden bleven langer goed.

Is het wat duidelijk geworden
Laatst gewijzigd door Andre op 18 dec 2006, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.

///M3

...

Bericht door ///M3 » 18 dec 2006, 12:52

Je mag toch verwachten dat de V8 door het hogere koppel onderin en het vlakke verloop van de kromme als de "tafelberg" met name bij het uitaccelereren voordeel heeft. Verder maakt het volgens mij allemaal niet zoveel uit.. Pk / gewicht en het koppelverloop...daar gaat het toch om?

Onze bedrijfsarts heeft een blauwe lotus Elise...zo'n playmobyl autoottje..heeft er wel van alles aan laten veranderen. Daar ben ik dus een keer goed door zoek gereden. Andere collega heeft een TVR Griffith...ook niet bijgehouden in geen enkel opzicht.

Maar voor je het weet ga je concepten door elkaar gooien en daar kom je nooit uit! Een M3 kan je niet vergelijken met een Lotus Elise, met een EVO etc. Wij maken hier veel teveel vergelijkingen....werkt niet!

Groet,
Niels

p.s. Zou de nieuwe M3 actieve demping krijgen? Weet iemand dat al...

///M3

@andre

Bericht door ///M3 » 18 dec 2006, 12:56

Andre,

Waar zit het verschil in balans dan in? te weinig tractie o.i.d :?
Zet de V8 van de e39 M5 in de e46 en je rijdt toch harder...kan toch niet anders..of denk ik nu te simpel?

Gr,
Niels

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 13:04

Zwaarder aan de voorkant. Je krijgt de handling dan wel neutraal maar daar offer je grip aan de achterkant voor op. (doe je door oa achter een zwaardere veer te nemen)

Martijn

Bericht door Martijn » 18 dec 2006, 13:08

Andre schreef:Ok nu de harde cijfers.

240 rondom voor de wtcc.

Zouden die fabrieks-WTCC-racers niet ook net ff een ietsjepietsje beter zijn uitgewogen/geëngineered dan de "hobby" race M3V8 van de Beier (met alle respect)?

De extra pk's van de V8 compenseren dus op dat vlak de tekortkomingen van het chassis/onderstel etc t.o.v de WTCC-auto's. Bovendien is die V8 een straatmotor (neem aan wat aangepast) en die WTCC-motoren zijn fabrieksengineered racemotoren. Ook een verschilletje denk ik.

Bovendien hadden we het hier voornamelijk over voor-/nadelen van een V8 t.o.v. een L6 in een sportieve straatauto?

///M3

...

Bericht door ///M3 » 18 dec 2006, 13:11

Maar iets meer gewicht aan de voorkant hoeft toch geen probleem te zijn...zeker niet als het door de V8 bouw meer achter de vooras komt te liggen.... :?:

Of neemt de kans op onderstuur dan echt zo sterk toe..?

Andre

Bericht door Andre » 18 dec 2006, 13:16

Klopt martijn.

Maar luister een v8 ca. 440pk en 1335 incl rijder een wtcc incl rijder 1130 en 280pk.

Als je namelijk met 10km harder een bocht doorkomt als je dat wil compenseren met pk s voor de rechtestukken dan heb je er nog een paar nodig hoor dat onderschatten de meesten hier.

Martijn

Bericht door Martijn » 18 dec 2006, 13:28

Dat geloof ik meteen Andre.

Punt blijft: is een V8 bij een M3 nu echt zoveel slechter voor het doel waarvoor een M3 gebouwd wordt (sportief straatgebruik met een enkel circuitbezoek)?

Ik denk dat het wel mee zal vallen, al is het natuurlijk zo dat iedere kilo meer er 1 teveel is. Maar als je dat niet wil denk ik dat je een heel ander soort auto zult moeten gaan kiezen, dan is een E46M3 ook veel te zwaar/lomp/niet agiel.

Het totaalplaatje zal ongetwijfeld kloppen en de high-rev V8 zal weer voor een flink gat zorgen t.o.v de op comfort gerichte en snelle 335i.

Dutch

Bericht door Dutch » 18 dec 2006, 13:33

Martijn schreef:
Andre schreef:Ok nu de harde cijfers.

240 rondom voor de wtcc.

Zouden die fabrieks-WTCC-racers niet ook net ff een ietsjepietsje beter zijn uitgewogen/geëngineered dan de "hobby" race M3V8 van de Beier (met alle respect)?

De extra pk's van de V8 compenseren dus op dat vlak de tekortkomingen van het chassis/onderstel etc t.o.v de WTCC-auto's. Bovendien is die V8 een straatmotor (neem aan wat aangepast) en die WTCC-motoren zijn fabrieksengineered racemotoren. Ook een verschilletje denk ik.

Bovendien hadden we het hier voornamelijk over voor-/nadelen van een V8 t.o.v. een L6 in een sportieve straatauto?
Dus je bedoelt: wat doet een Schnitzer E46 320i uit het ETCC tegen een Schnitzer E46 M3 GTR V8 op hetzelfde circuit? Spa dus, het enige circuit waar ze ooit allebei op hebben gereden, in 2004?

Helaas heeft de WTCC-site geen historische gegevens (bedenkelijke omissie), maar volgens de FIA GT-site kwalificeerde de M3 GTR zich in 2004 voor de 24h van Spa met een tijd van 2.19.043.

*snort even op motorsport.com*

Ah, Jörg Müller stond toen op pole voor race 1 van het ETCC met een tijd van 2.32.802. Toch wel een fors verschil dus, zo op het eerste gezicht.

Maar... met die tijd zou Müller wel vóór een heel stel 996 GT3-RS'en hebben gestaan uit de 24h-race - toegegeven, wel de exemplaren die door amateurs werden bestuurd.

Maar goed, André heeft sowieso gelijk: een WTCC-auto is gemaakt op een race van een halfuur maximaal. Die zou na 24h helemaal gaar zijn...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 13:45

Ik denk dat Spa daarin best ook apart is omdat koppel / vermogen heel zwaar telt als je bij de Eau Rogue omhoog moet.

En ik denk ook dat je het nog even over een andere auto hebt, een BMW fabrieks M3 GTR is nog even wat anders als een E46 WTCC chassis met een V8 er in. Plus dat Schnitzer als BMW fabrieksteam natuurlijk een megabudget heeft vergeleken met de DSC (al sta ik daar ook wel eens zo :shock: naar te kijken :lol: )

Om maar even te vergelijken, een M3 GTR van BMW Motorsport reed met een volledig aluminum 4.0L V8, die nog wel even een stukje lichter zijn als de gietijzeren M5 V8 en E46 S54.

(Trouwens om even een voorbeeld te noemen, volgens BMW specificaties liggen de S54 en S62 M5 motor maar 10 KG uit elkaar)

Andre, als je met die V8 GTR veel meer vermogen hebt als de rest, kan je dat dan niet op een andere manier gebruiken, ala meer spoileroppervlak om dmv downforce je bochtensnelheid nog iets te verhogen terwijl je wat inlevert op het rechte stuk? Of red je dat niet omdat de rest ook dicht tegen die 3,5 PK/KG verhouding aan zit?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 dec 2006, 13:52

@André: Je hebt imho gelijk hoor. Maar als je naar de gewichten kijkt, is de V8 gewoon veel sneller te maken, als je het gewicht omlaag kunt krijgen. Want die 235 kilo zitten neem ik aan niet in de motor. WTTC teams hebben ook iets ruimer budget lijkt me en daardoor betere/lichtere spullen, toch? Onderstellen e.d. zijn ook niet te vergelijken of wel? Ook zit de V8 nog niet aan zijn limiet en die 4 cylinder wel. Die 4 cylinder gaat vast iedere race helemaal uit elkaar. Doen jullie dat met de V8 ook?

v8 ca. 440pk en 1335 kilo incl rijder: 1.48
wtcc ca. 280 pk en 1130 kilo incl rijder: 1.46

kris

Bericht door kris » 18 dec 2006, 13:57

tssss...

nogmaals, de nieuwe V8 zal echt niet veel meer wegen dan de huidige L6...

en nogmaals, 't gaat hier over straatwagens, dus die 0,00001 seconde winst mag je steken waar de zon niet schijnt :)

get real mensen please :)

Dutch

Bericht door Dutch » 18 dec 2006, 13:58

Bert ///M3 schreef:En ik denk ook dat je het nog even over een andere auto hebt, een BMW fabrieks M3 GTR is nog even wat anders als een E46 WTCC chassis met een V8 er in. Plus dat Schnitzer als BMW fabrieksteam natuurlijk een megabudget heeft vergeleken met de DSC (al sta ik daar ook wel eens zo :shock: naar te kijken :lol: )
Maar dat is juist de eerlijke vergelijking die Martijn wilde maken: dus niet tussen een WTCC-auto en een 'hobby'-V8, maar tussen een L6 en V8 die zijn geprepareerd door precies hetzelfde topteam.

Martijn

Bericht door Martijn » 18 dec 2006, 14:10

Dutch schreef:
Bert ///M3 schreef:En ik denk ook dat je het nog even over een andere auto hebt, een BMW fabrieks M3 GTR is nog even wat anders als een E46 WTCC chassis met een V8 er in. Plus dat Schnitzer als BMW fabrieksteam natuurlijk een megabudget heeft vergeleken met de DSC (al sta ik daar ook wel eens zo :shock: naar te kijken :lol: )
Maar dat is juist de eerlijke vergelijking die Martijn wilde maken: dus niet tussen een WTCC-auto en een 'hobby'-V8, maar tussen een L6 en V8 die zijn geprepareerd door precies hetzelfde topteam.
Of juist (en nog meer on-topic) de high performance straat-L6 (S54) vs de high performance straat V8 (Sxx, nieuwe V8 van E9x M3)

Bij die vergelijking tussen een V8 en L6 van dat topteam moet het reglement voor de rest dan ook gelijk zijn. Enige variabele is de motor, dán kun je vergelijken. De M3 V8 GTR die voor 24h-wedstrijden gebruikt wordt zal ook niet alleen op de motor verschillen van de WTCC auto. De koets is bijvoorbeeld al een coupe vs sedan (de basis althans).
Laatst gewijzigd door Martijn op 18 dec 2006, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 dec 2006, 14:10

Kris, ik ben het met je eens in je laatste posts.

Ik heb nog ergens een mooi verslag liggen van een test tussen de E-type Lightweight (6 in lijn), Corvette Stingray (dikke v8 op de vooras) en AC Cobra 287 (V8 motor achter vooras).

De Stingray heeft vergeleken met de andere 2 wel erg last van gewicht voorin, maar door de aanpassingen van de coureur is hij wel snel te maken. Je moet dan harder werken en meer trailbraken. Dan maak je van het nadeel een voordeel, doordat hij daardoor heel goed in te sturen is en dankzij het gewicht voorin opeens veel meer grip krijgt dan de andere twee. Nadeel is dat je voorbanden warmer worden en je dat dus niet zo lang volhoudt, ook rijd je verder op de limiet, waardoor je als rijder continu blijft corrigeren. Erg leuk verslag om te lezen, maar de Stingray won inderdaad niet de vergelijking.

Maar de Cobra heeft ook een V8, ver achter de vooras en daar heb je dat probleem gewoon niet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 dec 2006, 14:21

Wat mij betreft mochten we 't wel blijven beperken tot (e46)L6 en (e9x)V8 straatauto's, ook al is de race info meer dan welkom, zegt de massa(liever natuurlijk zo licht mogelijk) van de (race of straat)motor amper 1 fluit(relatief) ook in de racerij.Ik vind namelijk een WTCC auto nogal verchillen van een DTC auto bijvoorbeeld en niet alleen de motor, budget en toegepaste materialen zijn al wat dingen. Het is waar ie komt te liggen en hoe ie komt te liggen, kijk naar een Macca F1 en F430.

Andre

Bericht door Andre » 19 dec 2006, 00:09

klopt jongens jullie hebben allemaal gelijk.

Wij hebben hobby motoren:)

Alle wtcc auto s zijn volledig van carbon:)

En de tieten van gorgina zijn echt.

Koffie?

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2006, 00:30

Prachtig iedereen heeft er verstand van. ;-) wtcc GTR alles op 1 bult. mijn mening een V8 word erg overschat in een straatauto. het hogere doel; alles ter compensatie.

Rebel

Bericht door Rebel » 19 dec 2006, 00:38

Ik heb er geen verstand van, maar ik durf er al mijn geld op te wedden dat die nieuwe M3 de tijd van de oude M3 verpulvert op de Ring.

Trusten

wimwerf

Bericht door wimwerf » 19 dec 2006, 06:53

Het zit wel diepgeworteld hé dat welles nietes m3v8... :P

Plaats reactie