BMW E28 M535i Turbo 482PK, 709NM

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
nickdoesburg
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30

Re: BMW E28 M535i Turbo 464PK, 682NM

Bericht door nickdoesburg » 30 nov 2015, 22:18

Zal dit topic ook weer is updaten, inmiddels al weer een jaar voorbij sinds laatste update en er is wel behoorlijk wat gebeurd :angel:

In januari dit jaar ben ik afgestudeerd aan de HTS Autotechniek en sindsdien druk aan het werk geweest en helaas weer weinig tijd gehad om dit topic bij te houden.

Vlak voor de winterstalling vorig jaar (30 november 2014) blies ik het seizoen uit met een gigantische ceremoniële rookwolk :mrgreen: Helaas geen bandenrook :lol:
Echt. Had nog nooit zo'n gigantische rookwolk gezien, over een strook van zeker 500m zeer dichte mist..

Afbeelding

Afbeelding

Helaas had dan toch eindelijk de originele koppakking het begeven. Druk was 1,2 bar op dat moment. Echter waarschijnlijk is hij alleen maar kapot gegaan door wat pingel probleempjes waar ik niet adequaat genoeg op heb ingegrepen.
Het kwam dan ook niet echt als een verrassing. Ook de timing kon niet beter op de laatste dag van het seizoen en ook nog vlak bij de stalling.

In de stalling meteen de kop eraf getrokken. Helaas had ik in die periode extreem weinig tijd in verband met afstuderen. Heb dus alleen de kop eraf getrokken en de motor laten zitten, cilinder wanden ingespoten met olie, echter heb ik daarna ruim 1,5 maand geen tijd gehad. Toen ik na 1,5 maand ging kijken stond helaas toch roest op de cilinderwanden, dus de redelijk verse motor kon er weeer uit :thumbdown: Overigens was de koelvloeistof niet gemengd met de olie aangezien de koppakking echt geklapt was en daarna de motor natuurlijk niet meer gelopen heeft. Zat verder dus gelukkig geen sludge in de motor.

Afbeelding

even lachen om mijn laswerk skills van 2 jaar terug :)
Afbeelding

Hardyschijf begon het ook langzaam te begeven dus die kon ook mooi vervangen worden:
Afbeelding

Ondanks dat ik natuurlijk niet zat te wachten op deze klus was het wel een mooi moment om een en ander even na te kijken na een seizoen met redelijk wat vermogen om te kijken hoe ea zich houd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder ook de turbo maar is uit elkaar gehad. Die had ik nog nooit uit elkaar gehad aangezien ik hem nieuw had gekocht. Eigenlijk kan ik me niet meer vertonen met deze stone age turbo
aangezien ik bij een bedrijf werkt die turbo's ontwikkeld voor low volume OEM projecten (veelal high performance) dus ik denk er sterk over om van turbo te gaan switchen. Helaas is onze range
eigenlijk alleen goed voor 400pk per turbo, daarna ben je eigenlijk aangewezen op twinturbo en dat wil ik niet. Ik overweeg nu een BorgWarner EFR (engineerd for racing) met ballbearing en TiAL turbinewiel,
die de spoolup belachelijk zou moeten verbeteren.

Hieronder paar fototjes van mijn huidige turbo, die zich werkelijk perfect houd tot nu toe. Ook de draaiende assembly maar is gewogen.. :shifty:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:crazy: :mrgreen:
Afbeelding

Verder had ik natuurlijk een nieuwe koppakking nodig, dit keer maar wel een goede. Na enig research en overleg met turbogoeroe Tim Maatman besloten om voor een Athena Coopering te gaan.
Dit zijn gecnc'de cilinder ringen die een randje hebben die zich in de kop snijden icm een losse buitenpakking. De ringen zijn her te gebruiken, enkel buitenpakking moet dan vervangen worden (a ~100e)
het moeilijke van montage van deze ringen is dat je ze los op het onderblok liggen en behoorlijk speling hebben in de buitenpakking. Het is dus van enorm belang dat je het onderblok vlak hebt, en dat de ringen
bij het laten zakken van de kop niet verschuiven, omdat ze anders door de zuiger geraakt kunnen gaan worden...
Echter was de pasvorm van de buitenpakking op zijn zachtst gezegd bedoevend, waardoor ik zonder bijschaven altijd een ring verkeerd had liggen.. Na een dag klooien en uiteindelijk pakking bijvijlen toch de boel erin gekregen.
Tim had dit nog nooit meegemaakt (ook niet bij m30) en blijkbaar was dit een maandagochtend modelletje..
Overigens ben ik achteraf wel erg blij met deze koppakking, concept is super en de ringen zagen er ook fantastisch uit. Voorlopig geeft ie geen krimp meer (nu jaar verder)
Fotos spreken voor zich:

Afbeelding

Afbeelding

Na al het gedoe kon eindelijk het blok weer in elkaar, en de krukas weer op de helse 440NM:

Afbeelding

Afbeelding

Boel weer in elkaar, uitlaat weer ff zwart gespoten:

Afbeelding

Daarna ook nog nieuwe kabelboom gemaakt, lekker in het voorjaarszonnetje. Had wat hitteproblemen met de oude en hij was zo lelijk dat het eigenlijk gênant was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de boel maar is beetje gaan afstellen, koppakking was immers dikker geworden dus de compressieverhouding ging nu ook meer richting naar 8:1..
Ook de turbodruk maar stukje omhoog, zit nu rond de 1,3 a 1,4 bar.
Loopt wel echt extreem hard nu. Stuk harder nog dan met de oude koppakking, waar hij uiteindelijk toch 484pk en 709NM mee op de bank had gezet. Als ik voorzichtig mag schatten denk ik dat ik nu wel stevig over de 500pk zit.

Eigenlijk heb ik daarna alleen maar gereden en heeft hij geen krimp meer gegeven..alleen af en toe een "beetje" ( :angel: ) benzine erin en gaan :mrgreen:
Het enige probleem wat ik dit jaar was een los massacontactje wat voor paar vage storingen zorgde die na het aandraaien van het moertje allemaal waren opgelost :thumbup:

Verder dus niet zoveel te vertellen, zal onderstaand nog paar leuke fototjes van dit seizoen plaatsen ;) Plannen voor deze winter zijn er nog niet echt, misschien andere turbo maar allemaal nog onzeker.
Ik loop ook met het plan om onze E30 circuitauto te voorzien van turbo.. keuzes keuzes. Verder vraagt ook de daily (die stiekem eigenlijk ook wel hobby is) vraagt af en toe aandacht (geld & tijd) :angel:

Dan maar paar fototjes van dit jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

trage M3 :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Op de achtergrond nog een prachtig groen monster die het niet kon bijhouden :D
Afbeelding

Nog paar filmpjes van dit jaar, heb nog een hoop andere maar moet nog ff tijd vinden om die te monteren!

(Met dank aan Jesse Vriens voor filmen en monteren)

(Met dank aan RobinM voor filmen en monteren)

Tot zover deze update!
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 30 nov 2015, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 30 nov 2015, 22:34

Geweldige wagen Nick. Heerlijk. Wat bespaar je aan gewicht met een TIAL turbinewiel?

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 30 nov 2015, 23:05

Gaaf als je dat allemaal zelf kan. Heb je met dit vermogen geen last van wheelspin, het lijkt een niet hele zware auto?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 30 nov 2015, 23:11

Blijft gaaf! :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 nov 2015, 23:38

:D Beest!

GTRene

Bericht door GTRene » 30 nov 2015, 23:38

das nog eens een update :D

gaat goed van kiet als de turbo erbij komt :thumbup:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 01 dec 2015, 08:24

Schitterend project en ook erg netjes onder de motorkap.

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 01 dec 2015, 19:17

Thanks voor de leuke reacties! :)

@Joy; wat een TiAL wiel scheelt qua gewicht durf ik niet te zeggen. Heb laatst een Borgwarner EFR in mn handen gehad, en als je dan met de hand een zwieper aan een van de wielen geeft voel je al een mega verschil in inertia, moet je nagaan als je van een paar 1000RPM richting de 100.000RPM gaat accelereren..
Denk wel dat de ballbearing het meeste verschil maakt. Als je de boel met de hand draait voel je geen verschil, maar zodra je een journal bearing onder olie druk zet wordt dat een totaal ander verhaal..

@ Eric Z; Wheelspin valt mee. Moet wel eerlijk zeggen dat de boost in 1e en 2e versnelling begrenst is op ~1bar, anders krijg ik het niet goed weg. Vanaf 3e versnelling (100-160kmh) en alle bovenliggende versnellingen gaat ie pas echt hard, kan je ook wel mooi zien in de dragrace filmpjes. vanaf 4e versnelling (160-210kmh) naar 5 (210-unknow kmh :mrgreen: )is het meest bizar.
Leeggewicht op kenteken is 1430kg na laatste keer op de weegbrug bij RDW, dus echt een lichtgewicht is het ook niet. Weet niet meer of dat nou droog was en hoeveel brandstof er toen in de tank zat, weet wel dat de weegschaal ongeveer 700kg op de achteras aangaf. (was denk ik wel met volle 70l tank achter de achteras) icm met de soort van semislicks gaat dat best goed, ondanks de beperkte breedte van 235 (breder past helaas niet)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 dec 2015, 22:45

Bij detonatie zou ik eerder zuiger schade verwachten dan een lekke koppakking btw.

Walter

Bericht door Walter » 01 dec 2015, 23:34

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

pjvandergaag

Bericht door pjvandergaag » 02 dec 2015, 15:09

Echt mooi ding nog even met je gepraat op zandvoort echt verstand van zaken en hele mooie auto

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 02 dec 2015, 22:20

Niels schreef:Bij detonatie zou ik eerder zuiger schade verwachten dan een lekke koppakking btw.
He Niels, die gedachte heb ik ook lang gehad, maar als je een gat in je zuiger wilt branden moet er wel echt serieus wat gebeuren. Mijn zuigers vertoonde nul sporen van enige detonatie dus die waren hiervan niet onder de indruk. Overigens zit er natuurlijk een heel groot grijs gebied tussen een standaard koppakking opblazen en een gat in je zuiger branden (zuigers waarmee soms wel 1000pk wordt gehaald) Vaak als er een gat in de zuiger wordt gebrand is er bijv een injector die half meedoet op 1 cilinder en/of wordt er gewoon doorgereden met pingelen (ik hoor het meteen, meteen gas los, maar zijn zat mensen die het helemaal niet herkennen)

Moet eerlijk zeggen dat het bij mij wel een samenloop van omstandigheden en laksheid was, had wat meer boost dan normaal (1,3 bar op moment van klappen), behoorlijk wat voorontsteking (17 graden, bij laatste toeren zelfs oplopende tot 22), nog niet zo goed afgestelde fuel map bij 1,3 bar destijds ( tot 1,2 geweest op de bank) en ik had ook nog is een imitatie koppakking die al verzwakt was waarschijnlijk door wat pingel issuetjes.. Al met al kwam het ook niet echt als een verrassing.

Al met al ben ik nu wel erg blij met mn nieuwe koppakking, die een hoop rust geeft met afstellen. Overigens is licht pingelen ook geen ramp (helaas wel teveel voor std koppakking die al op max van zijn kunnen wordt gebruikt)
Vaak valt mij op dat veel moderne auto's ook gewoon pingelen als je bij deellast flinke dot gas geeft. Wordt daarna meteen weggeregeld, maar het is duidelijk waarneembaar. Zeker bij de vroegere pingel geregelde hoge compressie motoren zoals (bijv S54) is het goed te horen op BMW motorfietsen is het helemaal goed te horen, in ieder geval bij de R1200RT/GS boxermotoren. Zeker als je op 95 rijd..

Walter schreef:Wow, kom ik aan met 400pk in een E28 :bag:

Maar dat grip geen probleem is verbaast me. Wanneer gaan we een keer auto's vergelijken? :wink:
Hahaha. Die 400PK komen wel uit een gruwelijk mooie motor (die ook nog is mooi is ingebouwd in een mooie auto) waar ik best jaloers op ben ;)
Dat je verbaast ben over de grip vind ik heel logisch; dat is 100% te wijten aan het verschil van karakter en vooral gasreactie tussen deze motoren.. Mijn motor heeft bij plotseling volgas (schakelen) op zijn minst 1 a 2 sec nodig om turbodruk en dus koppel op te bouwen, waardoor je net grip kan houden. Jou motor heeft zoveel koppel en zo'n belachelijk gasreactie dat je na schakelen meteen zoveel koppel beschikbaar hebt dat je meteen je grip verbreekt als je ook maar een millimeter teveel gas geeft, en als je op dat punt al je grip kwijt bent wordt het verdomd lastig om die weer terug te krijgen..

Ik heb met mijn daily, die "maar" 365NM heeft, een stuk bredere banden en gelijkend gewicht, maar wel een goede gasreactie veel meer tractieproblemen dan met de E28, die toch ongeveer twee keer zoveel koppel heeft.

Na de winterstop maar keer meeten, lijkt me leuk! :thumbup:
pjvandergaag schreef:Echt mooi ding nog even met je gepraat op zandvoort echt verstand van zaken en hele mooie auto
Thanks, leuk om te horen :) Altijd leuk om gelijkgestemde te spreken!

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 02 dec 2015, 22:58

Wat is de daily dan voor auto?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 03 dec 2015, 17:24

Dat is een E46 M3 :D :df:

Afbeelding

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 03 dec 2015, 18:16

Dat ik dit topic nooit heb gezien! Wat een geniaal apparaat zeg! En je daily mag er ook wezen! :df:

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 03 dec 2015, 19:57

Thanks! :) Kan te maken hebben met dat de laatste reactie alweer een jaar geleden was en zodoende op pagina ∞ stond ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 dec 2015, 21:24

Fantastisch topic idd! Geweldig hoe je die turbo hebt ingebouwd!
En ook je daily is schitterend :df:

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 04 dec 2015, 18:00

Gaaf! En qua daily kun je het slechter treffen :roflol:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 dec 2015, 20:37

Die turbodruk per versnelling dacht ik al te zien in de filmpjes, vanaf de 3de versnelling maakt ie echt flinke stappen!

MarkS

Bericht door MarkS » 08 dec 2015, 21:27

Lees je topic net. Mooi project en indrukwekkende wagen. :thumbup:

AudiS2

Bericht door AudiS2 » 11 dec 2015, 21:56

Je gaat de goede kant op zo nick! Top. Nu overstappen naar E85 :wink:

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 14 dec 2015, 21:09

Thanks voor de reacties weer :)

Daily ben ik uiteraard suuuper blij mee, elke dag weer een feest. Op een totaal andere manier dan de E28 super spectaculair om te rijden. Die auto doet echt alles goed :D (Waar de E28 vooral hard rechtuit gaat)
Het is vooral gaaf hoe die motor maar blijft doortrekken, lijkt geen eind aan te komen met die toeren!

Die turbodruk per versnelling is inderdaad best een groot verschil vanaf 3e versnelling. Werkt wel heel mooi via de Megasquirt, hij rekent zelf de versnelling uit aan de hand van het motortoerental en de voertuigsnelheid. Werkt echt spoton. Ook erg handig met dataloggen. (af en toe schrik ik wel van de snelheden die daarin voorbij komen zonder dat ik dat echt door had tijdens het rijden :gek: )
AudiS2 schreef:Je gaat de goede kant op zo nick! Top. Nu overstappen naar E85 :wink:
Thanks Roy! Ding van jou gaat inmiddels ook bizar, ben benieuwd waar dat eindigt! :mrgreen:

Overstappen naar E85 zie ik niet echt zitten ivm verkrijgbaarheid. Zeker ivm het verbruik, ligt nu rond de 1:5 gemiddeld, met E85 wordt dat natuurlijk nog erger terwijl ik nog best wel eens een flinke trip onderneem naar meetings e.d.
Buiten dat is het is natuurlijk verschrikkelijke troep qua verstoppen enzo waar ik niet echt op zit te wachten. Voorlopig is de rek nog niet uit dit blok op 98, denk dat ik 600pk nog prima kan halen op 98 gezien de voorontsteking die ik nu nog kan draaien. icm met wat aanpassingen aan motorsetup (nokkenas e.d.) kan ik misschien nog wel naar 650 of zelfs 700pk, ik denk zelfs nog op 98 maar dat is ook maar een inschatting. Voordeel van de M30 is natuurlijk dat je wel 3,5 liter slagvolume hebt, als je de kop wat beter kan laten flowen kom je er wel aan denk ik.

Dat is een beetje een punt waar ik nu zit, ik kan nu nog wel boost bij zetten maar met de huidige setup maakt ie dan alleen maar belachelijk koppel ipv echt vermogen. Voor de motor is dat niet zo' probleem maar wil de boel tussen de motor en de wielen liever een beetje sparen. Vanaf 800NM onstaan daar meestal wel een paar serieuze problemen..

Weet nog niet zo goed waar ik nu naartoe ga, zit in m'n hoofd natuurlijk alweer met leuke ideeën voor nieuwe projecten omdat deze het nu zo goed doet dat de lol er een beetje vanaf is qua bouwen (wat het grootste deel is van de hobby), en opnieuw beginnen voelt beter dan de E28 weer heftig aanpassen terwijl die nu super goed werkt. Echter zou daarvoor wel de E28 het veld moeten ruimen wat natuurlijk ook lastig/jammer is..

Roy RS

Bericht door Roy RS » 15 dec 2015, 09:38

V8 in de E46 :D
kun je wat tips bij René ophalen en bouwen maar, lijkt me nóg leuker dan de mooie 6 die er al inzit...en het klinkt zo bruut!

Dit project had ik ook nog niet gezien overigens, erg cool

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 22 mar 2016, 13:09

Deze auto is ook weer van stal na de verplichte overgangsregeling winterstop. Deze winter niks aan gedaan, ook wel is lekker na een paar winters doorsleutelen in de vrieskou :mrgreen:
Loopt nog steeds als een trein, tot nu toe geen problemen meer gehad sinds het vervangen van de koppakking vorig jaar, eigenlijk alleen maar gereden.

Ga binnenkort weer even een keer op de Dyno, ben na het vervangen van de koppakking niet meer geweest (compressie is hierdoor ook lager) en wil denk ik naar 1,4 ~1,5 bar, kijken wat er dan gebeurd :D

Dit weekend nog even wat filmpjes geschoten en in elkaar geknutselt:

Macboy

Bericht door Macboy » 22 mar 2016, 13:17

René Kloeze schreef:Dat ik dit topic nooit heb gezien! Wat een geniaal apparaat zeg! En je daily mag er ook wezen!
Dit dus !

Plaats reactie