In januari dit jaar ben ik afgestudeerd aan de HTS Autotechniek en sindsdien druk aan het werk geweest en helaas weer weinig tijd gehad om dit topic bij te houden.
Vlak voor de winterstalling vorig jaar (30 november 2014) blies ik het seizoen uit met een gigantische ceremoniële rookwolk

Echt. Had nog nooit zo'n gigantische rookwolk gezien, over een strook van zeker 500m zeer dichte mist..
Helaas had dan toch eindelijk de originele koppakking het begeven. Druk was 1,2 bar op dat moment. Echter waarschijnlijk is hij alleen maar kapot gegaan door wat pingel probleempjes waar ik niet adequaat genoeg op heb ingegrepen.
Het kwam dan ook niet echt als een verrassing. Ook de timing kon niet beter op de laatste dag van het seizoen en ook nog vlak bij de stalling.
In de stalling meteen de kop eraf getrokken. Helaas had ik in die periode extreem weinig tijd in verband met afstuderen. Heb dus alleen de kop eraf getrokken en de motor laten zitten, cilinder wanden ingespoten met olie, echter heb ik daarna ruim 1,5 maand geen tijd gehad. Toen ik na 1,5 maand ging kijken stond helaas toch roest op de cilinderwanden, dus de redelijk verse motor kon er weeer uit :thumbdown: Overigens was de koelvloeistof niet gemengd met de olie aangezien de koppakking echt geklapt was en daarna de motor natuurlijk niet meer gelopen heeft. Zat verder dus gelukkig geen sludge in de motor.
even lachen om mijn laswerk skills van 2 jaar terug

Hardyschijf begon het ook langzaam te begeven dus die kon ook mooi vervangen worden:
Ondanks dat ik natuurlijk niet zat te wachten op deze klus was het wel een mooi moment om een en ander even na te kijken na een seizoen met redelijk wat vermogen om te kijken hoe ea zich houd:

Verder ook de turbo maar is uit elkaar gehad. Die had ik nog nooit uit elkaar gehad aangezien ik hem nieuw had gekocht. Eigenlijk kan ik me niet meer vertonen met deze stone age turbo
aangezien ik bij een bedrijf werkt die turbo's ontwikkeld voor low volume OEM projecten (veelal high performance) dus ik denk er sterk over om van turbo te gaan switchen. Helaas is onze range
eigenlijk alleen goed voor 400pk per turbo, daarna ben je eigenlijk aangewezen op twinturbo en dat wil ik niet. Ik overweeg nu een BorgWarner EFR (engineerd for racing) met ballbearing en TiAL turbinewiel,
die de spoolup belachelijk zou moeten verbeteren.
Hieronder paar fototjes van mijn huidige turbo, die zich werkelijk perfect houd tot nu toe. Ook de draaiende assembly maar is gewogen.. :shifty:

Verder had ik natuurlijk een nieuwe koppakking nodig, dit keer maar wel een goede. Na enig research en overleg met turbogoeroe Tim Maatman besloten om voor een Athena Coopering te gaan.
Dit zijn gecnc'de cilinder ringen die een randje hebben die zich in de kop snijden icm een losse buitenpakking. De ringen zijn her te gebruiken, enkel buitenpakking moet dan vervangen worden (a ~100e)
het moeilijke van montage van deze ringen is dat je ze los op het onderblok liggen en behoorlijk speling hebben in de buitenpakking. Het is dus van enorm belang dat je het onderblok vlak hebt, en dat de ringen
bij het laten zakken van de kop niet verschuiven, omdat ze anders door de zuiger geraakt kunnen gaan worden...
Echter was de pasvorm van de buitenpakking op zijn zachtst gezegd bedoevend, waardoor ik zonder bijschaven altijd een ring verkeerd had liggen.. Na een dag klooien en uiteindelijk pakking bijvijlen toch de boel erin gekregen.
Tim had dit nog nooit meegemaakt (ook niet bij m30) en blijkbaar was dit een maandagochtend modelletje..
Overigens ben ik achteraf wel erg blij met deze koppakking, concept is super en de ringen zagen er ook fantastisch uit. Voorlopig geeft ie geen krimp meer (nu jaar verder)
Fotos spreken voor zich:
Na al het gedoe kon eindelijk het blok weer in elkaar, en de krukas weer op de helse 440NM:
Boel weer in elkaar, uitlaat weer ff zwart gespoten:
Daarna ook nog nieuwe kabelboom gemaakt, lekker in het voorjaarszonnetje. Had wat hitteproblemen met de oude en hij was zo lelijk dat het eigenlijk gênant was.
Toen de boel maar is beetje gaan afstellen, koppakking was immers dikker geworden dus de compressieverhouding ging nu ook meer richting naar 8:1..
Ook de turbodruk maar stukje omhoog, zit nu rond de 1,3 a 1,4 bar.
Loopt wel echt extreem hard nu. Stuk harder nog dan met de oude koppakking, waar hij uiteindelijk toch 484pk en 709NM mee op de bank had gezet. Als ik voorzichtig mag schatten denk ik dat ik nu wel stevig over de 500pk zit.
Eigenlijk heb ik daarna alleen maar gereden en heeft hij geen krimp meer gegeven..alleen af en toe een "beetje" (

Het enige probleem wat ik dit jaar was een los massacontactje wat voor paar vage storingen zorgde die na het aandraaien van het moertje allemaal waren opgelost

Verder dus niet zoveel te vertellen, zal onderstaand nog paar leuke fototjes van dit seizoen plaatsen

Ik loop ook met het plan om onze E30 circuitauto te voorzien van turbo.. keuzes keuzes. Verder vraagt ook de daily (die stiekem eigenlijk ook wel hobby is) vraagt af en toe aandacht (geld & tijd)

Dan maar paar fototjes van dit jaar:

trage M3

Op de achtergrond nog een prachtig groen monster die het niet kon bijhouden

Nog paar filmpjes van dit jaar, heb nog een hoop andere maar moet nog ff tijd vinden om die te monteren!
(Met dank aan Jesse Vriens voor filmen en monteren)
(Met dank aan RobinM voor filmen en monteren)
Tot zover deze update!