Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D - Ingeruild op een Koreaan..

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 18 okt 2014, 19:16

Vanmorgen de allergoedkoopste reparatie aan de S60 gedaan :mrgreen:

Las via een ander forum dat de geleideblokjes van het raammechanisme nogal eens stuk gaan met als gevolg dat je raam kantelt en vast komt te zitten. Vaak op een onhandig moment.
Afgelopen week maar eens 4 van die dingen besteld en inclusief een rammeltje in de bestuurdersdeur verhelpen was het met een uurtje gedaan.

Zo ziet er eentje na 7 jaar uit:
Afbeelding

Eigenlijk alleen maar flink verkleurd, tenminste....aan de bestuurderskant.
Aan de passagierskant zat er eentje waar echt scheurtjes in zaten, dus was er netjes op tijd bij om het zo maar te zeggen :tooth:

Nieuwe in de bestuurdersdeur op hun plek:

Afbeelding

Afbeelding

Degene op de onderste foto is nog de lastigste van de 2 aangezien je ruim de helft aan ruimte mist.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 okt 2014, 13:36

Haha mooie klus idd, scheelt wel dat de deuren vrij gemakkelijk open gaan. Maar goed bezig! :)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 19 okt 2014, 19:24

Deurpaneel ligt er inderdaad zo af, moet zeggen dat ze dat bij Volvo allemaal wel aardig doordacht hebben gedaan :)

Wat me vanmorgen nog op viel, voor het vervangen van de blokjes en de ramen gingen dicht dan "vielen" ze een mm of wat naar beneden als ze bovenin waren.
Nu de blokjes vervangen zijn is dit over. Klein, maar fijn detail :)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 06 nov 2014, 12:03

Afgelopen dinsdag een tegenligger gehad die het handig vond mij spiegel stuk te rijden...
Landweggetje, kan opzich prima maar niet als je stug te hard door rijd en vooral niet even iets meer naar de berm stuurt, vervolgens dacht ie ook nog doodleuk door te rijden alsof er niets was gebeurd :bag:

Even de 5 cilinder aangespoord en uiteindelijk z'n gegevens rijker.
Uiteindelijk maar wel besloten dat we allebei onze eigen schade betalen, verzekeringsmaatschappijen willen elkaars schade vergoeden maar dan kost het mij meer aan verloren no-claim dan aan een spiegelglas.

Enniewee... dit was het resultaat:

Afbeelding

En deze uit de slootkant moeten vissen:
Afbeelding

's Avonds direct een ander spiegelglas besteld en dat werd vanmorgen bezorgd.
Gelijk de rest van de spiegel ook gedaan, kap eerst gepolijst en de overgebleven plekken met de lakstift bijgewerkt.
Als laatste bij de lokale garage gratis een nieuw lampje voor in het knipperlicht gescoord en alles doet het weer :)

Boeltje weer in elkaar:
Afbeelding

Afbeelding

Zijn nog wel wat kleine krasjes over gebleven, vind het voor nu wel even goed.
Mogelijk van het voorjaar de spiegelkap helemaal overnieuw spuiten, maar daar heb ik met dit weer even totaal geen zin in om dat in de tuin te moeten doen.

Ben er maar vanuit gegaan dat de scherven misschien nog geluk brengen :tooth:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 06 nov 2014, 20:07

Heel fijn dat soort dingen, zeker als je een al wat bredere auto hebt...

Hier in de buurt is nu ook een gedeelte van de weg afgesloten, waardoor ik een stuk binnendoor schiet. Allemaal leuk en aardig tot je tegenliggers hebt die snelweg snelheden aanhouden en vooral niet over de stenen in de kant willen gaan, iedere dag een keer of 3-4 in de ankers en maar weer uitwijken...

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 06 nov 2014, 21:32

Langer middenop blijven rijden, daar afremmen en dan pas richting de berm. Zodra je ruimte geeft pakken ze het.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 07 nov 2014, 08:43

Das wel een goeie tip ja, merk hiermee wel het verschil tussen mijn Suzuki en de Volvo die ik hiervoor had. Kreeg sneller de ruimte en nu moet ik vaak echt afdwingen...

Ferdi

Bericht door Ferdi » 07 nov 2014, 12:34

Eric Z schreef:Langer middenop blijven rijden, daar afremmen en dan pas richting de berm. Zodra je ruimte geeft pakken ze het.
Ga ik inderdaad ook weer gewoon doen.
Deed het met de Ibiza wel altijd, met de S60 trappen de meesten wel op de rem maar ga die manier maar weer gebruiken.
Betwijfel of de spiegel zo'n 2e klap nog een keer overleefd

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 07 nov 2014, 19:07

Ik doe het met de motor voornamelijk, niet iedereen kijkt dan even vriendelijk. Maar ik wil niet te dicht langs de rand van de weg, want dat is met de motor gevaarlijker. Overigens nog steeds opletten want soms schieten ze nog rakeling langs je heen. Zeker als er bochten inzitten heb je ook je ruimte nodig om een beetje te kunnen kantelen.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 23 nov 2014, 11:12

Na de tip die ik deze week kreeg geeft mijn boardcomputer sinds gisteren onder andere dit soort informatie weer:

Afbeelding

Voor de mensen die het niet kennen, dit is een Canbus Function Extender, je kan aardig wat extra informatie op het scherm van je boardcomputer weer laten geven.
Onder andere wat je hier ziet, maar ook de temperatuur van de koelvloeistof, snelheid, toerental, 0-100 km/h meter en wat zelf gemaakte teksten.
Buiten dit kan je nog wat extra functies activeren, denk aan de ramen openen en sluiten met de afstandsbediening (kan standaard niet op mijn S60), approach verlichting aan als de auto van slot gaat, spiegels laten kantelen als je de auto in z'n achteruit zet, spiegels automatisch in en uitklappen en nog veel meer dingen.
Oftewel leuk speelgoed om de auto net even "af" te maken :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 nov 2014, 11:18

Kan dat ook op een C30?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 23 nov 2014, 11:44

Nog niet, momenteel zijn ze daar druk mee bezig om het ook werkend te krijgen voor de nieuwere modellen

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 23 nov 2014, 16:45

Aah grappig om die eens voorbij zien te komen, tevreden iver het bedienen verder? Ziet er wel tof uit. :)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 23 nov 2014, 19:49

Heel eenvoudig :)

Eerste keer instellen met het bijbehorende programma op de pc en vervolgens in de auto hangen.
Doorscrollen tot het schermpje van je boardcomputer leeg is, kort op de reset knop drukken en de CFE begint met informatie tonen.

Vervolgens nog eens kort op reset drukken en je kan met het joystickje van je spiegels de informatie op het scherm bedienen. Beide regels zijn beiden instelbaar.
Programma op de pc spreekt ook voor zichzelf.

Ben nu nog een beetje aan het spelen met wat ik allemaal wil zien tijdens het rijden.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 nov 2014, 19:57

Gadgets! Hebben!!! :tooth:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 23 nov 2014, 20:09

Mailbox van Volvotech volspammen, wie weet komt de versie voor de V50 dan sneller in productie :mrgreen:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 14 jan 2015, 13:53

Vanmorgen even droog dus gauw naar de garagebox gereden.

Stuurbekrachtigingsolie gewisseld. Of beter gezegd, het stuurhuis een mini flush gegeven.
Auto neer gezet met de wielen maximaal een kant op, reservoir leeg gegoten, motor aan en andere kant op sturen en reservoir weer leeg.
Wat ik toen zag keek ik erg van op:

Afbeelding

Bruine olie met een laagje schuim erop en vol drab. Geurtje wat er vanaf kwam was ook niet al te lekker.
Vervolgens +/- 400 ml verse olie in het reservoir, motor weer aan en weer de andere kant op sturen. Weer bijvullen, paar beide kanten maximaal op gestuurd en vervolgens ook deze olie weer er weer uit gehaald.
Zag er al veel minder smerig uit dan wat er de eerste keer uit kwam. Vervolgens weer gevuld tot het juiste niveau + nog wat heen en weer sturen en klaar :)
Verschil is groot, stuurt lichter en rond de middenstand is het "vage" wat ik een beetje had weg. Al met al een klusje van niets dat een aardig verschil maakte al is het alleen al voor de gedachte dat alles weer vers is.

Daarna de remklauw rechtsvoor nog een keer gangbaar gemaakt, kreeg weer last van scheef trekken dus ga bedenken of ik deze klauw ga reviseren of ga vervangen voor een andere.
Dit laatste is wel de gemakkelijkste optie.

Wilde de lampen van de verstralers nog vervangen door sterkere exemplaren, maar dit komt volgende week wel. Zag gisteren dat er een sidemarker in de koplamp stuk is dus dan hoeft de bumper er maar 1 keer af.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 14 jan 2015, 22:59

Wat ik meestal doe met stuurbekrachtigings olie is een beetje olie uit het reservoir halen en deze vullen met een reiniger. Voorwielen vrij van de grond en de motor laten draaien en van links naar rechts sturen.

motor uitzetten en de retour leiding van het reservoir in een jerry-can o.i.d hangen. op de aanvoer leiding een grote trechter zetten en vullen met schone olie. Als je nu de motor start vul je het systeem met schone olie en de oude vang je op in de jerry-can. het makkelijkste is om dit even met 2 personen te doen dan kan de 2e starten en sturen tijdens het flushen.

Kost je iets meer olie maar wel 100% schoon.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 15 jan 2015, 18:24

Die methode kende ik nog niet, is inderdaad nog beter en dat het wat meer olie kost is jammer maar helaas.
Gaat wel om het behoud van je spul :)

Heb gisteren als aanvulling voor het verhaal nog een nieuwe remklauw besteld en net een nieuwe parkeersensor.
Een van de sensoren geeft een storing, dus binnenkort de achterbumper eraf en even vogelen welke het is.
De prijzen gezien die Volvo vraagt en daar offer ik wel een uurtje zoeken voor op :bag:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 15 jan 2015, 18:51

Als je de parkeersensoren inschakeld, en met een natte vinger over heen voelt kan je vaak wel voelen welke een kleine spanning afgeven en welke dit niet doet.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 15 jan 2015, 19:25

Dat is een bekende tip idd, en vaak komt er vocht in en gaan ze daardoor zo nu en dan storing geven..

Ferdi

Bericht door Ferdi » 15 jan 2015, 20:32

Met de auto op contact en de bak in z'n achteruit hoor ik ze alle 4 wel tikken, een van de 4 tikt in een net wat andere frequentie.
Zal er eerdaags eens een natte vinger bij houden, kijken of die ene dan ook verschil maakt met deze test.

Dank voor de tip!

Heb al wel een nieuwe sensor besteld, via Duitsland zijn ze niet zo gek duur en met de prijzen die Volvo vraagt om er een te vervangen ga ik wel een uurtje achter de auto zitten en desnoods langer ook :tooth:
Diezelfde dag ook de voorbumper er maar even af trekken, lampje van de sidemarker vervangen (doe gelijk beide kanten maar aangezien de bumper er toch af ligt) en de verstralers van 100 watt lampen voorzien.
Zowel de bedrading als Hella's moeten het kunnen hebben dus ben benieuwd naar het verschil met 55 watt.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 31 jan 2015, 21:31

Klein schopje dan maar, de lampen van de verstralers ga ik morgen wisselen nadat ik eerst de verkeerde had besteld . (handig als de info van Hella niet klopt)

Vandaag wel beide remklauwen aan de voorkant vervangen nadat de zwabberbak scheef begon te trekken met remmen.

Zo lagen ze te wachten:
Afbeelding
(ondanks de verschillende nummers op de klauwen zijn het weldegelijk dezelfde, heb ze van 2 verschillende leveranciers vandaan waarbij een van de 2 de originele Volvo nummers heeft gebruikt)

En een tijdje later was dit het resultaat :tooth: :

Afbeelding

Heb uiteraard ook de remolie ververst en daarna werd het tijd voor een proefritje.
Auto trekt niet meer scheef met remmen en remt een stuk beter :)
Heb rechtsvoor nu ook weer een perfect werkende ABS in plaats van een klauw die soms ietsje bleef hangen (zuiger bleek na demontage echt ver heen).
Zag helaas alleen ook dat het achterste rubber van de onlangs vervangen rechter draagarm flink is gescheurd.
De laatste week trok het stuur wat naar rechts en dacht dat dat ook uit de klauw zo komen, maar helaas dus niet.
Maandag Dennis even bellen, kijken wat de mogelijkheden zijn qua tijd en eventuele garantie en dan binnenkort een echt (beter) als nieuw rijdende en remmende S60 :)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 01 feb 2015, 13:51

Voorbumper is er weer even af geweest om deze jongetjes in de verstralers te monteren:

Afbeelding

Gelijk de verstralers nog ietsje bij gesteld, heb ze nog wat lager gezet, mocht dat toch niet bevallen trek ik de grille eruit en kan ik ze zo weer wat hoger zetten.

Het is nog geen foto van in het donker, maar het spulletje werkt in ieder geval prima en een zonnebril is wel wenselijk :police:

Afbeelding

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 01 feb 2015, 16:51

Maak eens een foto vanuit de auto in de nacht, daar ben ik erg benieuwd naar! :thumbup:

Plaats reactie